Intercity Hanzelijn op halve snelheid
Intercity Hanzelijn op halve snelheid
Intercity Hanzelijn op halve snelheid
Op de Hanzespoorlijn is een bouwblunder gemaakt, zegt een spoorwegingenieur. In de spiksplinternieuwe spoortunnel onder het Drontermeer zit een ontwerpfout.
Bouwer Ballast Nedam moest voor 50 miljoen euro een tunnel afleveren waar een trein met een snelheid van 200 kilometer per uur doorheen kon rijden, maar dat gaat niet. Een intercity kan maximaal 100 kilometer per uur halen, anders krijgen reizigers te veel last van hun oren, omdat de tunnel te krap is gebouwd.
„Het is ongelooflijk dom. Iedereen weet dat de luchtdruk enorm toeneemt met de snelheid. Deze tunnel had veel breder gemoeten om zonder problemen 200 kilometer te kunnen rijden”, zegt een spoordeskundige die ook voor ProRail werkt en anoniem wil blijven. „Een oplossing is dat NS met peperdure luchtdichte hogesnelheidstreinen gaat rijden, maar die heeft de NS niet en wil het bedrijf ook niet aanschaffen.”
Lees verder op: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2281 ... eid__.html
Op de Hanzespoorlijn is een bouwblunder gemaakt, zegt een spoorwegingenieur. In de spiksplinternieuwe spoortunnel onder het Drontermeer zit een ontwerpfout.
Bouwer Ballast Nedam moest voor 50 miljoen euro een tunnel afleveren waar een trein met een snelheid van 200 kilometer per uur doorheen kon rijden, maar dat gaat niet. Een intercity kan maximaal 100 kilometer per uur halen, anders krijgen reizigers te veel last van hun oren, omdat de tunnel te krap is gebouwd.
„Het is ongelooflijk dom. Iedereen weet dat de luchtdruk enorm toeneemt met de snelheid. Deze tunnel had veel breder gemoeten om zonder problemen 200 kilometer te kunnen rijden”, zegt een spoordeskundige die ook voor ProRail werkt en anoniem wil blijven. „Een oplossing is dat NS met peperdure luchtdichte hogesnelheidstreinen gaat rijden, maar die heeft de NS niet en wil het bedrijf ook niet aanschaffen.”
Lees verder op: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2281 ... eid__.html
Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid
Ojee ojee ojee hoe moet dat nu als 'straks' de 'snelle' intercity's beschikbaar komen. Mevrouw Dik-Faber is haar agendaatje van snelle IC's er wel op erg slinkse wijze aan het doordrukken.De Geletraaf schreef:Kamerlid Dik-Faber van de Christen Unie vraagt opheldering aan staatsecretaris Mansveld (Infrastructuur). „Door constructiefouten in de tunnel kunnen de treinen niet op snelheid blijven rijden. De afspraak was 200 kilometer per uur toen de Kamer jaren geleden akkoord ging met de Hanzelijn, maar nu blijkt dat 140 kilometer per uur al problematisch is. Hoe moet het als straks de snelle intercity’s beschikbaar komen. Ik wil weten wanneer ProRail dit probleem oplost.’’
En is die snelheid niet überhaupt onmogelijk als gevolg van de boog bij Kampen?
Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid
Die boog is 160, maar er zit wel 2 km tussen boog en tunnel. 200 is dus inderdaad niet reeel. Maar 170 moet dan wel comfortabel kunnen qua luchtdruk
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid
Dat ligt er maar net aan hoe snel de nieuwe treinen versnellen van 160 naar 200.
Verder weet ik niet wat hier precies het 'nieuws' is.
Verder weet ik niet wat hier precies het 'nieuws' is.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid
De andere kant op red je het makkelijk.
Komt wel goed schatje.
Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid
Hoe hard je na die boog weer kan rijden hangt natuurlijk helemaal van het vermogen van de trein (bovenleidingsspanning!) af. VIRM zou de 180 km/h niet halen. Een ICE3 ook niet zo vlot. Maar we weten niet wat NS gaat bestellen. Andersom kan je echt nog wel 200 km/h in de tunnel rijden en vervolgens afremmen voor de boog.
Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid
Daarom krijg ik dus zo'n pijn aan mijn horen in de Drontermeertunnel.
De mortuis nil nisi bene
Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid
Gewoon een nieuw tunneltje leggen. Je moet investeren in tijden van crisis!!1!
🍉
Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid
Hainje trakteert!
Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid
Inderdaad. :D
*kijkt ondertussen naar minister van SZW voor wat meer uitkering*
*kijkt ondertussen naar minister van SZW voor wat meer uitkering*
🍉
Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid
Hoeveel kilometer geluidsscherm?Hainje schreef:Gewoon een nieuw tunneltje leggen. Je moet investeren in tijden van crisis!!1!
Komt wel goed schatje.
Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid
Ter waarde van een miljard euro ofzo. Misschien is er nog wat in de aanbieding bij de Praxis.Thom91 schreef:Hoeveel kilometer geluidsscherm?Hainje schreef:Gewoon een nieuw tunneltje leggen. Je moet investeren in tijden van crisis!!1!
🍉
Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid
Nu in de aanbieding: Tunnel! 3 halen, 2 betalen! Prijs: €10 mln / strekkende meter. Verkrijgbaar in meerdere ruimteprofielen. Korting niet geldig in combinatie met andere aanbiedingen. Ruilen binnen 14 jaar.
Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid
De tunnel moest natuurlijk niet te duur worden.
Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid
Nee, het is
Twee halen, drie betalen!
Twee halen, drie betalen!
De mortuis nil nisi bene
Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid
Tunnel niet in water plaatsen. Niet in de zon leggen. Buiten bereik van politici houden. Met een droge doek afnemen.
Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid
Hahahaha, het loopt echt gierend uit de klauw in dit topic.
🍉
Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid
Dit soort ongein loop ik met een grote boog omheen.
Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid
Ik zie het liever ontsporen.Hainje schreef:Hahahaha, het loopt echt gierend uit de klauw in dit topic.
Komt wel goed schatje.
Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid
De moderators krijgen dit topic wel weer op de rails. Kost alleen wel 1 miljard.
Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid
Als je een politicus moderator treft met een gat in zijn/haar hand, dan is het uitgeven van dat bedrag natuurlijk een fluitje van een cent.
🍉
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid
Denk dat we er dan maar een geluidsscherm om heen bouwen, dat is goedkoper.
Even zonder gekheid, ik heb zelf nooit last van mijn oren in die tunnel. Hoe ervaart de rest van OVNL dit probleem?
Even zonder gekheid, ik heb zelf nooit last van mijn oren in die tunnel. Hoe ervaart de rest van OVNL dit probleem?
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8698
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Intercity Hanzelijn op halve snelheid
Ik ben best al een aantal keer door de Drontermeertunnel gekomen. Persoonlijk vind ik 'last' een groot woord. Je oren klappen wel even 'dicht' (of hoe ik dit ook kan noemen), maar met wat (nep)gapen is dat weer over. Beetje vergelijkbaar met als je in het buitenland in de hoge bergen bent eigenlijk.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten