Ideeën voor de concessie GD

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Ideeën voor de concessie GD

Bericht door CamilleKreemers »

Geert, welke 4 lijnen zitten dan tussen Stadskanaal en Emmen? Daarnaast kent het gebied rond Stadskanaal gewoon het nadeel dat er meerdere stroken met huizen zijn en niet zoals de bundel Stadskanaal - Musselkanaal - Ter Apel - Weerdinge - Emmen is ingericht.

Hoe wou je anders het OV inrichten hier?
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door geert4OV »

Toch duidelijk kiezen voor een dienst die in ieder geval van 05:30 tot 00:00 ma / za rondrijd bij voorkeur via de N366 / N391 dan neem je Stadskanaal - Musselkanaal - TerApel - Emmen mee, minsten elk half uur. (73) De andere lijnen (15, 77 en 28) meer als een soort acht laten rijden in het gebied en een minder breed venster en frequentie.

Klinkt misschien hard, maar hoe wil je anders volwassen OV realiseren. En ik denk dat door de (15, 77 en 28) op 73 te laten aansluiten onderweg op de 4 plaatsen je het hele OV optrekt. Of heb je alternatieven? :pos:
Laatst gewijzigd door Wubbo op vr 04 jul 2014, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
hej*
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door geert4OV »

CamilleKreemers schreef:Ik woon toevallig in deze regio, maar ik ken maar drie lijnen. lijn 77 bestaat niet meer en zit in lijn 28.

Lijn 73 (dagdekkend via Ter Apel)
Lijn 28 (dagdekkend via Valthermond)
Lijn 15 (Spitsritten voor ........)
Ik kom er vandaan én ik kom er nog regelmatig!
CamilleKreemers schreef: Je weet trouwens dat de afstand tussen de snelweg en de meeste huizen zeer autobevordelijk is?
Kun je dat eens toelichten?
hej*
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door CamilleKreemers »

de meeste huizen liggen op grote afstand van de snelweg. Ik heb nog steeds het beeld dat mensen niet willen fietsen voor de bus gaat in deze regio.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door geert4OV »

CamilleKreemers schreef:de meeste huizen liggen op grote afstand van de snelweg. Ik heb nog steeds het beeld dat mensen niet willen fietsen voor de bus gaat in deze regio.
Begrijp ik nou goed dat je zegt dat elk huis in de prairie een eigen bushalte (Met DRIS graag) moet hebben, en als je in een grote kern woont als Stadskanaal, je uiteindelijk maar gewoon de fiets moet pakken naar het busstation? :?
hej*
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door CamilleKreemers »

Nee, zo erg ook weer niet. Mensen in Stadskanaal hebben het idee dat ze in een Stad wonen ("We heten ja STADSkanalers") en hierdoor moet de bus niet over de snelweg. Ik denk dat de huidige route van lijn 73 gewoon uitgebreid moet worden met ritten Stadskanaal - Emmen. Ik verwacht dat het weghalen van de bus uit de tussengelegen dorpen reizigers kosten gaat. Mensen zijn nu eenmaal eigenwijs en moeilijk te sturen. Mensen in de prairie hebben altijd al een auto en zijn dus moeilijker in de bus te komen.

Wel zou het busstation van Stadskanaal een DRIS-paneel mogen krijgen. Dit busstation krijgt, aldus chauffeurs geen DRIS. Het zou dan de enige zijn in GD.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Hainje »

CamilleKreemers schreef:Nee, zo erg ook weer niet. Mensen in Stadskanaal hebben het idee dat ze in een Stad wonen ("We heten ja STADSkanalers") en hierdoor moet de bus niet over de snelweg.
Oh dat is van dat zelfde soort volk dat in een dorp woont, maar hun woonplaats een stad noemt omdat een of andere hertog dat gehucht in 1248 stadsrechten heeft gegeven. Hele vermoeiende discussies zijn dat. :')
🍉
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door geert4OV »

Hainje schreef:
CamilleKreemers schreef:Nee, zo erg ook weer niet. Mensen in Stadskanaal hebben het idee dat ze in een Stad wonen ("We heten ja STADSkanalers") en hierdoor moet de bus niet over de snelweg.
Oh dat is van dat zelfde soort volk dat in een dorp woont, maar hun woonplaats een stad noemt omdat een of andere hertog dat gehucht in 1248 stadsrechten heeft gegeven. Hele vermoeiende discussies zijn dat. :')

:D :D :D
hej*
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door geert4OV »

Toch nog wat interessant feitjes uit de http://www.ovbureau.nl/actueel/@112518/ ... itor-2013/ Trendmonitor 2013.

Grafiek 17, Meest gebruikte kilometers OV-chipkaart / top tien. Daar staan zowel 312, als 73 in!

300 (Groningen - Emmen)
314 (Groningen - Drachten )
309 (Groningen - Assen)
305 (Emmen - Groningen)
317 (Groningen - Roden) nu Qlink 4
312 (Groningen - Stadskaaal)
304 (Drachten - Groningen)
73 (Groningen Hoogezand/Stadskanaal - Emmen)
316 (Groningen - Leek) nu Qlink 3
G011 (Groningen Stadsdienst)
rest (Van A naar B via C t/m Z)

Ik zie dan Qlink 5 en 312 nog wel fuseren. Wat ik verder nog mis is een goede verbinding tussen Groningen, Eelde Airport en Knooppunt Giet. Want anders neem je je eigen theorie niet serieus van het doel van OV Knooppunt Gieten.

Interessant is ook grafiek 18.

Het optimum Groningen - Emmen en Groningen - Assen is behaald.

Drachten - Groningen is nog groeipotentieel.
Stadskanaal Assen/Groningen is steadygroei, dus OVbureau mag straks wat uitleggen als dat gaat dalen.

Leek/Roden - Groningen is interessant, hoe kan die groei eigenlijk? Vermoedelijk toch een comfortabele frequentie en iets met een snelle route :)

Opvallen dis dat volgens grafiek 6, de dienstregeling het hele jaar door redelijk steady is muv juli en augustus. Misschien dat Qbusz dan wat meer actie kan houden?

Wat ik verder toch wel uniek vind is dat er zo weinig interactie lijkt te zijn tussen Assen/Hoogeveen en Emmen.
hej*
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door geert4OV »

Ik zie dan de volgende hoofdpaden tot ontwikkelling komen.

1 Groningen - Drachten
2 Groningen - Emmen/Klazienaveen over N34
3 Groningen - Leek
4 Groningen - Roden
5 Groningen UMCG - Stadskanaal over Eelde - Annen - Stadskanaal
6 Groningen Zernike - Emmen over Hoogezand - Stadskanaal - Ter Apel

Wellicht biedt de verhoging van de snelheid op N391 én in de toekomst op N366 interssant perspectief om laatst genoemde als Qliner/Qlink? te blijven uitvoeren en pad 5 als spoor.
hej*
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Stadskanaal over Eelde???
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door waldo79 »

Via het vliegveld misschien?
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Kevster »

Dat zijn interessante cijfers. Ik denk alleen wel dat 73 zijn plekje in deze top 10 aan de erg lange route te danken heeft, dan haal je vanzelf veel kilometers op je lijn.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door The best »

In het grafiekje daarvoor stonden de meest gebruikte lijnen (met de chipkaart) en dat waren stadslijnen in Groningen en de lijnen van Groningen naar Assen, Roden, Leek en Emmen.

Dat staatje zegt mij iets meer.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door marlies »

Wel tricky dat er gewoon verbindingen zijn waar de eurokaartjes goedkoper uitvallen, die zullen ondervertegenwoordigd zijn in deze statistieken.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Thom91 »

Wordt er nog iets gedaan aan het trage instapproces van de Q-Link bussen in hartje Groningen? Regelmatig bussen een minuut of drie daar zien staan omdat iedereen nog losse kaartjes gaat kopen. Verplicht OVC zit er voorlopig nog niet in geloof ik?

Ps. Is dit het goede topic daarvoor? :@
Komt wel goed schatje.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door marlies »

Er kan in ieder geval marge uit de dienstregeling gehaald worden als dat probleem wordt opgelost dus ik vind het ontopic genoeg ;)

Maar, nee, inderdaad, tijd voor kaartautomaten op de pieklocaties.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door gebruiker77 »

Op stadslijnen wordt ook vrij veel met 2 Eurokaartjes betaald. Denk dat sommige lijnen daardoor een stukje hoger nog kunnen komen.
Waarom niet een tijdje OVkaarten verkopen bij de chauffeur? Aanbieden aan mensen die met een kaartje betalen.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door geert4OV »

CamilleKreemers schreef:
Wel zou het busstation van Stadskanaal een DRIS-paneel mogen krijgen. Dit busstation krijgt, aldus chauffeurs geen DRIS. Het zou dan de enige zijn in GD.
Heeft denk ik ook te maken met de onzekerheid waar en hoe het busstation terug komt met de komst van de trein.
hej*
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door geert4OV »

Pim-AllianceB95 schreef:Stadskanaal over Eelde???

Kun je de moeite nemen om eerst een kaart of GoogleMaps oid te pakken, de route van lijn 312 te pakken en dan te kijken wat d emogelijkheden zijn? Super :pos:
hej*
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door geert4OV »

Kevster schreef:Dat zijn interessante cijfers. Ik denk alleen wel dat 73 zijn plekje in deze top 10 aan de erg lange route te danken heeft, dan haal je vanzelf veel kilometers op je lijn.
Dan zou lijn 59, 21, 50 en nog wel een aantal lijnen toch ook mogen aanschuiven. :)
hej*
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door marlies »

Stadskanaal gaat nooit een significante verbetering qua busvervoer krijgen zo lang er gelobbyd wordt voor een treinverbinding door diezelfde politici. Dan zouden ze namelijk hun eigen glazen qua prestigeplannetje ingooien.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door geert4OV »

The best schreef:In het grafiekje daarvoor stonden de meest gebruikte lijnen (met de chipkaart) en dat waren stadslijnen in Groningen en de lijnen van Groningen naar Assen, Roden, Leek en Emmen.

Dat staatje zegt mij iets meer.
Die had ik al verwacht, pak even grafiek 11, toename SOV met afname eurokaartje geeft grafiek 16. Het Eurokaartje is namelijk meer een 'gemaks'kaartje geworden. En elke student (ook die aan de Grote Markt wonen) ceckt dus in met de studentenstadsbuslijnen. Dat zegt mij het dus, en wat zegt jouw grafiek 16 dan? (Dat ben je nog vergeten te vermelden.) :Y
hej*
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Kevster »

geert4OV schreef:
Kevster schreef:Dat zijn interessante cijfers. Ik denk alleen wel dat 73 zijn plekje in deze top 10 aan de erg lange route te danken heeft, dan haal je vanzelf veel kilometers op je lijn.
Dan zou lijn 59, 21, 50 en nog wel een aantal lijnen toch ook mogen aanschuiven. :)
Dat denk ik niet, omdat deze lijnen meer gestrekt rijden aan snellere lijnen dan lijn 73. Op 73 zie je bewegingen als Emmen - Ter Apel, Ter Apel - Stadskanaal, Stadskanaal - Hoogezand en Hoogezand - Groningen. Dat is wel even andere koek dan bijv. Vries - Haren op lijn 50.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door gebruiker77 »

geert4OV schreef:Toch nog wat interessant feitjes uit de http://www.ovbureau.nl/actueel/@112518/ ... itor-2013/ Trendmonitor 2013.

Grafiek 17, Meest gebruikte kilometers OV-chipkaart / top tien. Daar staan zowel 312, als 73 in!

300 (Groningen - Emmen)
314 (Groningen - Drachten )
309 (Groningen - Assen)
305 (Emmen - Groningen)
317 (Groningen - Roden) nu Qlink 4
312 (Groningen - Stadskaaal)
304 (Drachten - Groningen)
73 (Groningen Hoogezand/Stadskanaal - Emmen)
316 (Groningen - Leek) nu Qlink 3
G011 (Groningen Stadsdienst)
rest (Van A naar B via C t/m Z)
gen - Assen is behaald.

Drachten - Groningen is nog groeipotentieel.
Stadskanaal Assen/Groningen is steadygroei, dus OVbureau mag straks wat uitleggen als dat gaat dalen.


Opvallen dis dat volgens grafiek 6, de dienstregeling het hele jaar door redelijk steady is muv juli en augustus. Misschien dat Qbusz dan wat meer actie kan houden?

Wat ik verder toch wel uniek vind is dat er zo weinig interactie lijkt te zijn tussen Assen/Hoogeveen en Emmen.
Lijn 11 staat boven lijn 15? Of komt dat nog doordat in 2013 voor een deel 115 nog aanwezig was, en 15 in vakanties en avonden veel minder tot niet rijdt dan lijn 11.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten