Ideeën voor de concessie SRE

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ideeën voor de concessie SRE

Bericht door Suus »

Ronald schreef:[..]
Maar dan moet dat wel goed gecommuniceerd worden. Als je de dienstregeling van sternet-lijn 199 ri. Schiphol opzoekt op de Connexxion-site lijkt het of hij eindigt bij Noord/P40. Hij zal dus doorrijden, maar als welke lijn is onduidelijk. Ook de haltestaat op de site geeft geen duidelijkheid. Ik ben dus benieuwd hoe het op de haltes staat, want officieel rijdt lijn 199 via Plaza naar Zuid/P30 maar in de praktijk dus als andere lijn.
Op de vertrekstaat staan de haltes tot Zuid/P30 aangegeven en de bestemming Schiphol P30 met een mededeling dat de bus na P40 doorrijdt naar Schiphol Plaza onder een ander nummer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Ideeën voor de concessie SRE

Bericht door Ederveen »

Hans schreef:In het kader van Ideeën voor de nieuwe concessie zeg ik kom maar met ideeën voor lijnkoppelingen, gekeken naar huidige dienstregeling en frequenties, waarbij de lijnkoppelingen in elk geval op maandag t/m zaterdag overdag hetzelfde kunnen zijn.
Voor de grap:
1/9/11 - geen koppeling
2<->19
3<->10
4<->18
5<->14
6<->15
7<->103/145
8<->12
10<->3
12<->8
13 - geen koppeling
14<->5
15<->6
16<->55
17<->144
18<->4
19<->2
55<->16
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ideeën voor de concessie SRE

Bericht door Hainje »

Ederveen schreef:
Hans schreef:In het kader van Ideeën voor de nieuwe concessie zeg ik kom maar met ideeën voor lijnkoppelingen, gekeken naar huidige dienstregeling en frequenties, waarbij de lijnkoppelingen in elk geval op maandag t/m zaterdag overdag hetzelfde kunnen zijn.
Voor de grap:
1/9/11 - geen koppeling
13 - geen koppeling
14<->5
16<->55
Dan moet het natuurlijk wel 16 - 55 - 5 - 14 - 5 - 55 - 16 zijn. Aangezien je in 't Hofke met die doorkoppeling zit.
Lijn 9 of 11 zou je eventueel met lijn 13 kunnen koppelen, is wel aan te raden in ieder geval. Een halve dienst lang enkel rondjes op lijn 13 is erg saai.
🍉
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Ideeën voor de concessie SRE

Bericht door Mr-W »

Ederveen schreef:
Hans schreef:In het kader van Ideeën voor de nieuwe concessie zeg ik kom maar met ideeën voor lijnkoppelingen, gekeken naar huidige dienstregeling en frequenties, waarbij de lijnkoppelingen in elk geval op maandag t/m zaterdag overdag hetzelfde kunnen zijn.
4<->18
18<->4
Ben sowieso tegen koppelingen in Stadsdienst Eindhoven omdat ze nauwelijks toegevoegde waarde hebben.Ook een buslijn Nuenen-HTC is overbodig,121/122/21/22 rijden samen minstens een kwartierdienst op de HOV-baan en is voldoende. Lijn 6 zou ik gewoon de huidige route laten rijden. .

Lijn 4 aan 18 koppelen is niet wenselijk vanwege de gelede bussen die alleen op 4/184/404 nodig zijn en niet op 18.Daarnaast gaat een gedeelte van de ritten van 4 over op streeklijnen/407.
Waar ik wel iets voor voel is om lijn 120/170 en lijn 172 versterkingsrit tot Valkenswaard door te koppelen aan 184/404 en eventueel vernummeren in 620,670,672 vanwege de grote hoeveelheid scholieren. Verder vind ik dat alle scholierenlijnen als lijn 6xx moeten rijden net zoals in de rest van Nederland.

De ingangsdatum van de zomervakantie dienstregeling moet ook 1 week worden verkort omdat de zomervakantie van middelbare scholen met 1 week is ingekort tot 6 weken.Vanmorgen was het op Buurtbus 458dus weer feest met 16 reizigers voor de 1e rit in Hze, 16 voor de 2e en minstens 8 voor de 3e rit,volgens medepassagiers was de versterkingsbus 1 week te vroeg afgeschaft :')
wilvanstrijp
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 30 apr 2014, 21:26

Re: Ideeën voor de concessie SRE

Bericht door wilvanstrijp »

Dit kan het wel worden.

1 Aalst - Centraal Station - Achtse Barrier
3 Blixembosch West - Cenraal Station - 't Hofke
4 Heesterakker - Centraal Station - Acht/Kabelbeemd
5 ‘t Hofke - Centraal Station - Geldrop Coevering
6 Veldhoven de Berkt - Centraal Station - Nuenen Oost
7 Veldhoven/Waalre - Centraal Station - Blixembosch Oost
9 Son en Breugel - Centraal Station - Lievendaal
109 Veldhoven Oerle - Centraal Station - Son en Breugel Sterrenbeeldenlaan



171 Dommelen - Centraal Station - Best - Eindhoven Airport
172 Luyksgestel - Centraal Station - Oirschot
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Ideeën voor de concessie SRE

Bericht door matti93 »

Voor zover ik weet hebben in Utrecht de doorgekoppelde lijnen bij de doorkoppeling een ander nummer gekregen (in de 70-reeks ipv 50 of 60). Op die manier moeten reizigers in het begin in ieder geval even naar de bestemming kijken.
Ook de opbouw van het busstation helpt niet mee, in Utrecht hadden verschillende richtingen verschillende plekken op het station, dat is in Eindhoven niet zo.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Ideeën voor de concessie SRE

Bericht door huibf »

Yanaike schreef:
huibf schreef:Bovenstaand vindt ik onhandig.
Dan komt er een lijn voorbij, die niet wordt vermeld op de vertrekstaten en halteborden.
Wat staat er dan op de dris?
Nee, op de halte en vertrekstaten staat gewoon het lijnnummer en de lijn die er voorbij komt. Dus in mijn voorbeeld zou er op de vertrekstaten, halteborden en op dris staan:
- Tussen Parktheater en Station, richting station: 3 naar Blixembosch West via Centraal Station
- Tussen Parktheater en Station, richting Aalst: 17 naar Aalst
- Tussen WC Woensel en Station, richting Blixembosch: 3 naar Blixembosch West
- Tussen WC Woensel en Station, richting station: 17 naar Aalst via Centraal Station
Dat is dubbele info en sjoemelen met frequenties. Hoe staat dit op de lijnenkaart.
Mijn inziens hoe het niet moet.

De bestemming op en in de bus wijzigen na de laatste halte, wat nu te laat gebeurd lijkt m.i. de beste oplossing.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Ideeën voor de concessie SRE

Bericht door huibf »

Mr-W schreef: De ingangsdatum van de zomervakantie dienstregeling moet ook 1 week worden verkort omdat de zomervakantie van middelbare scholen met 1 week is ingekort tot 6 weken. Vanmorgen was het op Buurtbus 458dus weer feest met 16 reizigers voor de 1e rit in Hze, 16 voor de 2e en minstens 8 voor de 3e rit,volgens medepassagiers was de versterkingsbus 1 week te vroeg afgeschaft :')
Ik heb vernomen dat CCL in Sterksel ophoud te bestaan. Dat zal direct merkbaar zijn in de buurtbus.
De tussenritten zijn dan denk ik ook niet meer nodig.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Ideeën voor de concessie SRE

Bericht door lint41 »

matti93 schreef:Voor zover ik weet hebben in Utrecht de doorgekoppelde lijnen bij de doorkoppeling een ander nummer gekregen (in de 70-reeks ipv 50 of 60). Op die manier moeten reizigers in het begin in ieder geval even naar de bestemming kijken.
Ook de opbouw van het busstation helpt niet mee, in Utrecht hadden verschillende richtingen verschillende plekken op het station, dat is in Eindhoven niet zo.
Dit was inderdaad zo bij de vorige reeks doorkoppelingen, toen zijn bijvoorbeeld de 54 en 64 samengevoegd tot 74. Bij de laatste serie koppelingen, bedacht door Qbuzz/U-OV zijn de lijnnummers gehandhaafd, en rijdt lijn 53 bijvoorbeeld (bijna) altijd verder als 41, en de 51 als 47. De nummers wisselen op het station, en de bestemming een aantal haltes eerder (bij deze twee voorbeelden wordt vanaf Oorsprongpark 'Wijk bij Duurstede via Utrecht CS' respectievelijk 'Houten via Utrecht CS' getoond). De koppelingen zitten er ook niet bij alle ritten in, de spitsritten op de 51 eindigen bijvoorbeeld 'gewoon' op CS.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ideeën voor de concessie SRE

Bericht door Yanaike »

Ik heb jullie hulp nodig!

Ik ben al een tijdje aan het knutselen met dienstregelingen en busroutes in de driehoek Eindhoven - Gemert - Helmond (inclusief uitlopers naar Veghel en Uden). Naar mijn mening is er met het splitsen van lijn 25 in lijn 25 en lijn 125 een interessante basis gelegd voor een nieuw netwerk, maar door niet aansluitende lijnen en slingerroutes is het netwerk nog verre van compleet.

Een punt waarbij ik vastloop met het opstellen van de dienstregeling (en waarbij ik dus jullie hulp nodig heb), zijn de routes in Gemert. Op dit moment functioneert Pastoor Poelplein als een soort busknooppunt in Gemert: alle lijnen die door Gemert lopen komen hier langs. Echter vind ik dit knooppunt niet logisch. De halte ligt alleen op de route van lijn 121. Lijn 122 moet keren bij Pastoor Poelplein om vervolgens terug te rijden naar het zuidoosten van Gemert. Lijn 125 rijdt sowieso al een rare slingerroute door het centrum van Gemert. En de bussen van lijn 155 rijden als het ware in een soort van krul-vorm: Erp - Boekel - Handel - Gemert en vervolgens staan ze op Pastoor Poelplein weer gericht alsof ze naar Boekel doorrijden. Het aan elkaar koppelen van lin 125 en lijn 155 tot de oude lijn 25 (zal in de praktijk wel niet gebeuren, maar in mijn plannen nog altijd goed mogelijk) zou betekenen dat ook deze bus (net als lijn 122) moet keren bij Past. Poelplein.

Mijn vraag aan jullie: wat vinden jullie goede routes door Gemert en wat is een geschikte plek voor een busknooppunt dat logisch ligt voor alle lijnen?
Uitgangspunten:
- Er komt 2 maal 2x/uur een bus uit de richting Eindhoven/Helmond (komen aan via de zwarte route linksonder op het kaartje) = dalfrequntie.
- Er gaat 1x/uur een bus richting Uden (zwarte route linksboven)
- Er gaat 1x/uur een bus richting Handel (zwarte route rechtsboven)
- Er moeten twee routes komen om/door Gemert (allebei 2x/uur), waarvan het liefst één snelle route (vergelijkbaar met de huidige 121). Deze twee routes moeten samen Gemert zo goed mogelijk ontsluiten.
- Voorlopig hoef je nog geen rekening te houden met de huidige lijn 122 en een route naar Slenk. Ga er vanuit dat alle bussen met Gemert als eindbestemming eindigen op het busknooppunt.
- Het busknooppunt moet door alle lijnen aangedaan worden en moet zo liggen dat alle lijnen komend vanuit Eindhoven/Helmond in principe zonder keren door zouden kunnen rijden naar Uden/Veghel.
- Het busknooppunt ligt bij voorkeur bij het centrum in de buurt.
- Busroutes gaan bij voorkeur over 50 km/h wegen zonder drempels.
- Busroutes zijn bij voorkeur zo recht mogelijk. Ik heb echt een hekel aan slingerroutes :P

Wijk gerust af van de uitganspunten, maar probeer wel te beargumenteren waarom je voor een bepaalde oplossing kiest.

Hier is een kaartje van Gemert met daarop in zwart hoe de bussen aankomen bij Gemert, in roodpaars de huidige routes en in paars eventuele routes die ik heb overwogen:
Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten