Dit jaar is het weer zover. Geen tram in Utrecht-Nieuwegein/IJsselstein vanwege grootschalige werkzaamheden. Dit jaar is de laatste, grote fase aan de beurt: de ''Wisselstraat'' nabij de remise in Nieuwegein.
In de wisselstraat wordt het totaal vervangen. Hier komen onder andere wissels die in beton gegoten zijn, en het beveiligingssysteem wordt vernieuwd naar een digitaal systeem.
Wist je dat...
- Er wordt 3500 m3 ballast verwijderd bij de huidige wisselstraat. Per vrachtwagen is dat 20 m3. Dat zijn dus 175 transporten, die in 7 dagen, alleen tussen 7 uur en 19 uur vervoerd worden!
- Een speciale trailer voor het vervoer van 9 spoorwissels, met een lengte van 30 meter per stuk. Een SUNIJ tram is ook 30 meter lang.
- Tussen 18 en 25 augustus een bufferperiode is.
- Motto: Kort, maar krachtig!
Op 26 juni is er een bijeenkomst geweest voor onder andere belangstellende en omwoners. Daarbij is ook een schema gegeven van de werkzaamheden. Bij deze:
20/7/2014, vanaf 01.00 uur 's nachts t/m 21 juli overdag
- Afschakelen & sloop bovenleiding
Dinsdag 22 juli 2014 (overdag)
- Verwijderen spoorstaven
- Verwijderen dwarsliggers
Woensdag 23 juli 2014 - vrijdag 25 juli 2014
- Verwijderen ballast ( transport alleen overdag van 7.00-19.00 uur! )
Donderdag 24 juli 2014 - Zondag 27 juli 2014
- Aanbrengen fundering masten bovenleiding
Zaterdag 26 juli 2014 - Woensdag 30 juli 2014
- Aanbrengen zand op nieuwe trambaan voor nieuwe wissels ( werk overdag )
Donderdag 31 juli 2014 - Zondag 3 augustus 2014
- Plaatsen nieuwe wissels ( overdag+'s nachts )
- Vanaf 6 augustus: storten beton ( overdag )
Zondag 3 augustus ( overdag, 4 uur )
- Stopmachine
- Inzet van Juthpasebrug tot aan rand wisselstraat
Zaterdag 9 augustus t/m Zondag 24 augustus 2014
- Aanbrengen nieuwe bovenleiding ( werk overdag en 's nachts )
Woensdag 13 augustus - Dinsdag 19 augustus 2014
- Lassen/slijpen spoorstaven + wissels
- Laswerk 's nachts, slijpen overdag
Uiteraard zal der ook hinder zijn, Regiotram Utrecht heeft hier de volgende maatregelen voor:
Geluid
- Transport ballast vrachtwagens, slijpen van spoorstaven/wissels
- Stopmachine ( niet in directe omgeving Blokhoeve )
- Maatregel: dit werk zoveel mogelijk overdag uitvoeren; geen bouwkeet op veld bij woningen plaatsen.
Stof
- Afhankelijk van temperatuur en weersomstandigheden zullen we maatregelen treffen.
- Maatregel: inzet waterwagens bij stof
Bereikbaarheid van de wijk
- Bouwverkeer over A.C. Verhoefweg en Taludweg ( vrachtwagens en busjes )
- Huidige parkeerplaatsen voor bewoners en bezoekers worden niet belemmerd!
- Maatregel: beveiliging oversteken bouwweg; instructie; géén werkverkeer door de wijk!
Planning werk wisselstraat Nieuwegein
Planning werk wisselstraat Nieuwegein
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Re: Planning werk wisselstraat Nieuwegein
Fijn dat die wisselstraat een keer aangepakt wordt. Als de tram daaroverheen rijdt, bekruipt mij altijd een onveilig gevoel. De tram schudt daar zo veel.
Re: Planning werk wisselstraat Nieuwegein
Zeker wanneer er met een hoge snelheid overheen gereden werd. Ben wel benieuwd of de hoge snelheid erin gehouden kan worden nu er een betonnen baan komt. Tevens benieuwd hoe het zich zal ontwikkelen op het gebied van geluidsoverlast. Soortgelijke constructies op deze lijn geven vaak piepende trams in de bochten.candelaer schreef:Fijn dat die wisselstraat een keer aangepakt wordt. Als de tram daaroverheen rijdt, bekruipt mij altijd een onveilig gevoel. De tram schudt daar zo veel.
Ov liefhebber, reizen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten