CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014
CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014
Nachttrein Amsterdam - Kopenhagen stopt per eind 2014
De nachttrein Amsterdam - Kopenhagen stopt per 14 december 2014. Ook vanuit Basel en Praag worden de nachtverbindingen naar Kopenhagen beëindigd. Dat hebben de Deense spoorwegen bekend gemaakt. Volgens Duitse media staan ook andere nachttreinen op de nominatie te verdwijnen.
Volgens de Deense spoorwegen (DSB) worden de nachttreinen met name in het hoogseizoen door toeristen gebruikt. Doordat in 2015 in de zomer bij Odense aan het spoor wordt gewerkt, zouden op dat moment vrijwel alle treinen opgeheven moeten worden. In combinatie met de beperkte marktvraag hebben DSB en de Duitse spoorwegen (DB) besloten om daarom de stekker uit de nachttrein te halen per ingang van de dienstregeling 2015.
In het verleden heeft zelfs toenmalig koningin Beatrix van de City Night Line naar Kopenhagen gebruik gemaakt. Dat wil zeggen, het koninklijke rijtuig werd aan de nachttrein gekoppeld. Eigenlijk zou Beatrix destijds vliegen, maar dat kon niet vanwege een aswolk, waardoor alle vluchten in Nederland geannuleerd werden.
Niet alleen de City Night Line Amsterdam - Kopenhagen verdwijnt, ook de City Night Line Basel - Kopenhagen en de nachtverbinding Praag - Kopenhagen. Amsterdam, Praag en Basel zullen daardoor straks niet meer rechtstreeks per trein verbonden zijn met Kopenhagen. Vanuit Berlijn en Hamburg zullen er treinen blijven rijden naar Kopenhagen en Aarhus.
Volgens Duitse media staan ook andere nachttreinen op de nominatie om geschrapt te worden. Bijvoorbeeld de City Night Line naar Parijs. Maar DB zou ook de helft van de City Night Line treinen naar Amsterdam willen schrappen. Welke treinen precies opgeheven gaan worden, wordt niet benoemd. De City Night Line naar Kopenhagen rijdt samen met de nachttrein naar Praag en Warschau. Daarnaast rijdt er vanuit Nederland een nachttrein naar Zürich en München.
Verder wil Deutsche Bahn het aantal autoslaaptreinen gaan afbouwen. Veel rijtuigen zouden 40 jaar oud zijn, en aan vervanging toe zijn.
Link
De nachttrein Amsterdam - Kopenhagen stopt per 14 december 2014. Ook vanuit Basel en Praag worden de nachtverbindingen naar Kopenhagen beëindigd. Dat hebben de Deense spoorwegen bekend gemaakt. Volgens Duitse media staan ook andere nachttreinen op de nominatie te verdwijnen.
Volgens de Deense spoorwegen (DSB) worden de nachttreinen met name in het hoogseizoen door toeristen gebruikt. Doordat in 2015 in de zomer bij Odense aan het spoor wordt gewerkt, zouden op dat moment vrijwel alle treinen opgeheven moeten worden. In combinatie met de beperkte marktvraag hebben DSB en de Duitse spoorwegen (DB) besloten om daarom de stekker uit de nachttrein te halen per ingang van de dienstregeling 2015.
In het verleden heeft zelfs toenmalig koningin Beatrix van de City Night Line naar Kopenhagen gebruik gemaakt. Dat wil zeggen, het koninklijke rijtuig werd aan de nachttrein gekoppeld. Eigenlijk zou Beatrix destijds vliegen, maar dat kon niet vanwege een aswolk, waardoor alle vluchten in Nederland geannuleerd werden.
Niet alleen de City Night Line Amsterdam - Kopenhagen verdwijnt, ook de City Night Line Basel - Kopenhagen en de nachtverbinding Praag - Kopenhagen. Amsterdam, Praag en Basel zullen daardoor straks niet meer rechtstreeks per trein verbonden zijn met Kopenhagen. Vanuit Berlijn en Hamburg zullen er treinen blijven rijden naar Kopenhagen en Aarhus.
Volgens Duitse media staan ook andere nachttreinen op de nominatie om geschrapt te worden. Bijvoorbeeld de City Night Line naar Parijs. Maar DB zou ook de helft van de City Night Line treinen naar Amsterdam willen schrappen. Welke treinen precies opgeheven gaan worden, wordt niet benoemd. De City Night Line naar Kopenhagen rijdt samen met de nachttrein naar Praag en Warschau. Daarnaast rijdt er vanuit Nederland een nachttrein naar Zürich en München.
Verder wil Deutsche Bahn het aantal autoslaaptreinen gaan afbouwen. Veel rijtuigen zouden 40 jaar oud zijn, en aan vervanging toe zijn.
Link
Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014
Kan er niet via de ferry Puttgarden - Rødbyhavn worden gereden dan?
Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014
Ik denk dat ie te lang is. Rangeersporen bij Puttgarden zijn er niet meer (of bijna niet meer), het wordt lastig.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014
Het verdwijnen van de CNL is jammer. Enige voordeel: de punctualiteit van het HRN gaat er op vooruit
Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014
@Waldo: Er past net een ICE-TD op die boot en er is maar één bruikbaar spoor op die boot.
Het gerucht gaat trouwens dat de hele CNL er dit jaar of anders volgend jaar mee stopt.
Het gerucht gaat trouwens dat de hele CNL er dit jaar of anders volgend jaar mee stopt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014
Sowieso is de route via Fehmarn en Lolland niet echt gunstig voor de DB: de lijn is traag (aan beide kanten één bochtig spoor), duur (geen bovenleiding, dus diesel) en slaat de lijn belangrijke steden/afzetmarkten als Odense en Kolding over.Bee schreef:@Waldo: Er past net een ICE-TD op die boot en er is maar één bruikbaar spoor op die boot.
Overigens zal ik niet echt rouwig zijn als de CNL de handdoek in de ring gooit. Bovendien geeft het weer extra ruimte op Amsterdam Centraal.
De mortuis nil nisi bene
Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014
Als een CNL in 2017 niet rendabel is, is het over en uit voor de nachttrein..Bee schreef:@Waldo: Er past net een ICE-TD op die boot en er is maar één bruikbaar spoor op die boot.
Het gerucht gaat trouwens dat de hele CNL er dit jaar of anders volgend jaar mee stopt.
Komt wel goed schatje.
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014
De autoslaaptreinen stoppen sowieso in 2017. De CNL verbindingen naar Parijs en Kopenhagen (vanuit alle huidige beginpunten) sneuvelen eind dit jaar. Wat dan nog blijft kan later inderdaad alsnog worden opgeheven.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014
Jammer, vind de nachttrein wel een relaxte manier van reizen. Slapend naar je bestemming reizen, dat is pas nuttig bestede tijd :)
Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014
In hoeverre zou de opkomst van de binnenlandse lange afstandsbussen in Duitsland (sinds de wetgeving het begin 2013 mogelijk maakte om op middellange trajecten vergunningvrije busdiensten te exploiteren) de ondergang inluiden voor de relatief dure en inflexibele nachttreinverbindingen?Bee schreef:Het gerucht gaat trouwens dat de hele CNL er dit jaar of anders volgend jaar mee stopt.
Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014
Ik denk dat vooral het versnellen van de verbindingen overdag veel invloed heeft. Trajecten die vroeger per nachttrein interessant waren maar tegenwoordig in een halve dag per HST gedaan worden.
Komt wel goed schatje.
Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014
Ja, het is alleen maar 4 treinen per dag.Gamma schreef:Het verdwijnen van de CNL is jammer. Enige voordeel: de punctualiteit van het HRN gaat er op vooruit
Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014
Voor de gemiddlede reiziger is de trein sowieso al geen alternatief meer. Zo reis ik zelf bijna altijd met een Eurolines bus, of een andere lange afstands bus van een of andere louche oost-europese maatschappij. Veel goedkoper. En als ik er echt snel wil zijn pak ik gewoon het vliegtuig. Ik stap zo in de trein naar Schiphol (kan zelfs midden in de nacht) en zit zo in het vliegtuig. Daar kan geen trein tegenop, en vaak is de trein net zo duur. Met iets meer moeite ook goedkoop vanaf Eindhoven of Rotterdam (Charleroi doe ik niet, het is weliswaar goedkoper maar het kost me meer geld om daar te komen dan dat het goedkoper is, Deed ik wel toen we nog in Zeeland woonden want daar is het dichtbij, en dan is ook Zaventem een heel goed alternatief voor Schiphol).
Natuurlijk is de trein comfortabeler, maar ik ben er liever meteen met het vliegtuig (ook al is het oncomfortabele ryan-air) dan heel lang comfortabel met de trein. En de bus is natuurlijk vreselijk oncomfortabel en duurt lang, maar is dan juist weer zeer goedkoop, en er zijn ook genoeg busritten die je 'snachts kunt doen. Heel goed kun je er niet slapen, maar je kunt wel een beetje dommelen in de bus en da's ook wat.
De trein is er vooral voor de echte hobbyist, en voor de hogesnelheidslijnen natuurlijk, en voor studenten die gaan interrailen, dat laatste heb ik ook wel eens gedaan.
Natuurlijk is de trein comfortabeler, maar ik ben er liever meteen met het vliegtuig (ook al is het oncomfortabele ryan-air) dan heel lang comfortabel met de trein. En de bus is natuurlijk vreselijk oncomfortabel en duurt lang, maar is dan juist weer zeer goedkoop, en er zijn ook genoeg busritten die je 'snachts kunt doen. Heel goed kun je er niet slapen, maar je kunt wel een beetje dommelen in de bus en da's ook wat.
De trein is er vooral voor de echte hobbyist, en voor de hogesnelheidslijnen natuurlijk, en voor studenten die gaan interrailen, dat laatste heb ik ook wel eens gedaan.
Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014
Vind het ook als 'echte' reiziger een prima alternatief, vorig jaar voor 2*€79 met twee personen naar Warschau gegaan met de trein. Dat was niet duurder dan met een vliegtuig (inclusief bagage) en de ritjes naar het vliegveld. Vliegtuigen zijn echt overrated, omdat de kosten van de gehele reis vaak aan meerdere partijen toekomen, lijkt het minder relevant ofzo.
Het is een spectrum.
Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014
Het zal vast af en toe wel goedkoper kunnen. Dat bedrag lijkt me uitzonderlijk goedkoop voor met de trein. Maar over het algemeen is de trein toch echt geen alternatief meer voor de gewone reiziger, dan moet je er echt goed naar zoeken.
Bovendien ga je met het vliegtuig nu eenmaal een stuk sneller dan met de trein. Als je de officiele tijden in acht neemt misschien niet (twee uur van tevoren op schiphol zijn, ja doei !), maar anders wel, ik ben bijvoorbeeld hooguit een uur voor de daadwerkelijke vertrektijd op schiphol.
Bovendien ga je met het vliegtuig nu eenmaal een stuk sneller dan met de trein. Als je de officiele tijden in acht neemt misschien niet (twee uur van tevoren op schiphol zijn, ja doei !), maar anders wel, ik ben bijvoorbeeld hooguit een uur voor de daadwerkelijke vertrektijd op schiphol.
Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014
Hoe zo is de trein geen alternatief? London is voor mij het voordeligst en het snelst als ik met de trein ga.
Schiphol kost mij 2x €20 om er te komen en in het geval van London kost het je ook minimaal 2x £10 om van en naar een 'goedkoop' vliegveld te komen.
Zo zullen er meer steden zijn die beter per trein bereikbaar zijn dan per vliegtuig. (Alleen reis ik daar niet met enige regelmaat naar toe)
Je neemt wel een gok bakpapier al je slechts een uur van te voren aanwezig bent. Want als er iets tegen zit dan is de check in/bagage afgifte punt al gesloten.
Schiphol kost mij 2x €20 om er te komen en in het geval van London kost het je ook minimaal 2x £10 om van en naar een 'goedkoop' vliegveld te komen.
Zo zullen er meer steden zijn die beter per trein bereikbaar zijn dan per vliegtuig. (Alleen reis ik daar niet met enige regelmaat naar toe)
Je neemt wel een gok bakpapier al je slechts een uur van te voren aanwezig bent. Want als er iets tegen zit dan is de check in/bagage afgifte punt al gesloten.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014
Ja kijk, het zal al anders liggen als je niet in de randstad woont, want schiphol kost me bijna niks om te bereiken, bovendien heb je natuurlijk ook veel mensen met studenten-ov.
Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014
En dat zijn nu weer net niet de 'gewone reizigers'.Bakpapier schreef:bovendien heb je natuurlijk ook veel mensen met studenten-ov.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014
Het vliegen zelf duurt misschien niet zo lang, maar alles er omheen maakt het zo'n langslepend frustrerend proces.
In Nederland kan je vrij eenvoudig op het vliegveld komen, maar vervolgens moet je eerst bagage afleveren, dan je zo'n beetje uitkleden bij de beveiliging (riem af, schoenen uit) om daarna alsnog afgetast te worden door de beveiliger. Vervolgens kan je langs peperdure eetgelegenheden en daarna mag je kilometers lopen naar een gate met veertig stoelen voor 180 reizigers. Instappen duurt ook een eeuwigheid en als je pech hebt moet de helft ook nog hun veel te grote handbagage afleveren bij het instappen. Vliegen duurt in Europa dan misschien een uur, misschien iets langer. Vervolgens kom je daar op een vliegveld, mag je eerst een paar kilometer lopen om nog een half uur op je bagage te wachten, daarna weer ellenlang lopen om je vervolgens helemaal blauw te betalen voor een transfer naar de stad*.
*Dit is geen onzin, de transferprijzen voor een enkele reis zijn vaak ridicuul in vergelijking met Amsterdam, waar een enkele reis op een wegwerpchipkaart €5 kost.
Stockholm: SEK 260 (=27,60 euro)
Rome: €14
Oslo: NOK 170 (= 19,80 euro)
Parijs: €9,75
London: GBP 21 of GBP 26 (=€25,80 of €32)
In Nederland kan je vrij eenvoudig op het vliegveld komen, maar vervolgens moet je eerst bagage afleveren, dan je zo'n beetje uitkleden bij de beveiliging (riem af, schoenen uit) om daarna alsnog afgetast te worden door de beveiliger. Vervolgens kan je langs peperdure eetgelegenheden en daarna mag je kilometers lopen naar een gate met veertig stoelen voor 180 reizigers. Instappen duurt ook een eeuwigheid en als je pech hebt moet de helft ook nog hun veel te grote handbagage afleveren bij het instappen. Vliegen duurt in Europa dan misschien een uur, misschien iets langer. Vervolgens kom je daar op een vliegveld, mag je eerst een paar kilometer lopen om nog een half uur op je bagage te wachten, daarna weer ellenlang lopen om je vervolgens helemaal blauw te betalen voor een transfer naar de stad*.
*Dit is geen onzin, de transferprijzen voor een enkele reis zijn vaak ridicuul in vergelijking met Amsterdam, waar een enkele reis op een wegwerpchipkaart €5 kost.
Stockholm: SEK 260 (=27,60 euro)
Rome: €14
Oslo: NOK 170 (= 19,80 euro)
Parijs: €9,75
London: GBP 21 of GBP 26 (=€25,80 of €32)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014
Je hebt nu altijd de duurste mogelijkheid genomen, hè? In Rome ben je voor 5€ in de stad, in Stockholm voor 99 SEK.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014
Dat goedkoper klopt zo lang die bus uit jouw woonplaats vertrekt. Maar de meeste Fernbussen zijn alleen maar op Amsterdam gericht omdat ze vooral bedoeld zijn voor Duitse toeristen. Als je echter vanuit bijv. Zwolle of Roosendaal eerst naar Amsterdam moet om daar op de bus te kunnen stappen blijft er weinig voordeel meer over vergeleken met vroeg boeken voor de trein.Bakpapier schreef:Voor de gemiddlede reiziger is de trein sowieso al geen alternatief meer. Zo reis ik zelf bijna altijd met een Eurolines bus, of een andere lange afstands bus van een of andere louche oost-europese maatschappij.
Als je bij de trein uitkomt op Normalpreis dan is het een ander verhaal, omdat de Normalpreis bij DB langzamerhand Wahnsinnpreis is geworden en de meeste buitenlanders geen BahnCard hebben. Maar een Amerikaan die hier de volle mep moet betalen bij NS schrikt zich net zo goed rot.
Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014
^ Volstrekt onwaar. Eurolinesbussen vertrekken vanuit:
Amsterdam amstel
Rotterdam centraal (bij dat busstationnetje)
Utrecht cs
etc.
Daarnaast zijn er ook andere maatschappijen, ik reisde met een of andere oost europese maatschappij die vanaf Rotterdam via Breda, Eindhoven en Venlo naar Duitsland, Tsjechie etc. rijdt.
Je kunt niet van overal in Nederland naar elke europese plaats natuurlijk, maar vanuit zo een beetje alle grote steden vertrekt wel een eurolines of andere lange afstandsbus.
Amsterdam amstel
Rotterdam centraal (bij dat busstationnetje)
Utrecht cs
etc.
Daarnaast zijn er ook andere maatschappijen, ik reisde met een of andere oost europese maatschappij die vanaf Rotterdam via Breda, Eindhoven en Venlo naar Duitsland, Tsjechie etc. rijdt.
Je kunt niet van overal in Nederland naar elke europese plaats natuurlijk, maar vanuit zo een beetje alle grote steden vertrekt wel een eurolines of andere lange afstandsbus.
Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014
Ik ben een keer met de bus naar Parijs geweest maar dat duurde gevoelsmatig 26x zo lang als met de Thalys. Ik weet het wel.
Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014
Ik ken dit fenomeen ook wel bij treinstations trouwens :?Bee schreef:met veertig stoelen voor 180 reizigers
Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014
Ik maak per reis de afweging: auto, vliegtuig of trein. De bus valt per definitie af: het is oncomfortabel, je kan de tijd in de bus niet besteden voor iets anders dan slapen of naar de bedrijventerreinen langs de snelweg kijken, en het reisgezelschap is vaak dusdanig dat ik meer bezig ben met opletten of mijn portemonnee niet gejat wordt dan wat anders.
Prijs is maar een van de factoren waarop ik de afweging maak, reistijd speelt mee, comfort ook, en dan is er nog zoiets raars als 'gevoel'. Toen ik in Australie was heb ik veel met de trein gereisd: dan zie je tenminste wat van het landschap. Ja, het is langzamer dan het vliegtuig (scheelde een dag), maar toch had ik het voor geen goud willen missen. Dit jaar ga ik 'gewoon' naar Spanje, maar ook nu: heen met de trein, terug met het vliegtuig.
Prijs is maar een van de factoren waarop ik de afweging maak, reistijd speelt mee, comfort ook, en dan is er nog zoiets raars als 'gevoel'. Toen ik in Australie was heb ik veel met de trein gereisd: dan zie je tenminste wat van het landschap. Ja, het is langzamer dan het vliegtuig (scheelde een dag), maar toch had ik het voor geen goud willen missen. Dit jaar ga ik 'gewoon' naar Spanje, maar ook nu: heen met de trein, terug met het vliegtuig.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten