MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Vanaf vrijdag 17 juli start MeinFernBus een busverbinding tussen (Amsterdam-) Groningen en Berlijn, en stopt daarbij ook in de plaatsen Leer (alleen overdag), Oldenburg, Bremen, Hamburg (alleen 's nachts) en Berlijn.
Dienstregeling overdag (Lijn 044):
http://meinfernbus.de/unser-angebot/lin ... erlin.html
Dienstregeling 's nachts (Lijn N75):
http://meinfernbus.de/unser-angebot/lin ... erdam.html
Prijzen enkele reis (min - max) bij vertrek uit Groningen (01.40 AM/12.40 PM)
€ 9- € 14 Groningen - Leer (13:30 PM)
€ 9 - €19 Groningen - Oldenburg (03:20 AM/14:50 PM )
€11 - €24 Groningen - Bremen (04:10 AM/15:35 PM)
€?? - €?? Groningen - Hamburg (05:40 AM)
€28 - €54 Groningen - Berlijn (09:10 AM/20:15 PM)
Dienstregeling overdag (Lijn 044):
http://meinfernbus.de/unser-angebot/lin ... erlin.html
Dienstregeling 's nachts (Lijn N75):
http://meinfernbus.de/unser-angebot/lin ... erdam.html
Prijzen enkele reis (min - max) bij vertrek uit Groningen (01.40 AM/12.40 PM)
€ 9- € 14 Groningen - Leer (13:30 PM)
€ 9 - €19 Groningen - Oldenburg (03:20 AM/14:50 PM )
€11 - €24 Groningen - Bremen (04:10 AM/15:35 PM)
€?? - €?? Groningen - Hamburg (05:40 AM)
€28 - €54 Groningen - Berlijn (09:10 AM/20:15 PM)
Laatst gewijzigd door michiel71 op za 05 jul 2014, 20:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Duurder dan Public Express en PE rijdt veel vaker (8x per dag).
Maar goed, wanneer je door wil naar Berlijn is het wel een optie.
Groningen-Leer lijkt me niet zo zinvol gezien de trein, al zal de trein er wel langer over doen :?
Maar goed, wanneer je door wil naar Berlijn is het wel een optie.
Groningen-Leer lijkt me niet zo zinvol gezien de trein, al zal de trein er wel langer over doen :?
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
De halte van MeinFernBus ligt in Leer-Noord bij de afslag van de E22 en dus niet aan het station dat 4 km verderop ligt.marcel.nl schreef:Duurder dan Public Express en PE rijdt veel vaker (8x per dag).
Maar goed, wanneer je door wil naar Berlijn is het wel een optie.
Groningen-Leer lijkt me niet zo zinvol gezien de trein, al zal de trein er wel langer over doen :?
zie http://meinfernbus.de/staedte/bus-ab-leer#_stops
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
De vraag met dat soort verbindingen is altijd: hoe vaak gaat de gemiddelde Groninger naar Berlijn? Gemiddeld één keer in zijn leven? Sterker nog, de gemiddelde Groninger komt waarschijnlijk hooguit maar één keer in zijn leven in Bremen.marcel.nl schreef:Duurder dan Public Express en PE rijdt veel vaker (8x per dag).
Maar goed, wanneer je door wil naar Berlijn is het wel een optie.
Wat ik er mee wil zeggen is dat dit misschien wel leuk is, maar uit een oogpunt van Groningse mobiliteit niet zo relevant.
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Ik zit even naar die dienstregeling te kijken, maar een ritje Groningen - Bremen duurt gewoon drie uur! Dat is wel erg aan de lange kant. Zo concurreer je niet eens met de trein...
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Ik heb Groningen-Bremen ooit eens op de fiets gedaan, dat begint dan zelfs aantrekkelijker te klinken
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
De rit met de bus, zonder overstappen, duurt met MeinFernBus 2 uur en 55 minuten.Kevster schreef:Ik zit even naar die dienstregeling te kijken, maar een ritje Groningen - Bremen duurt gewoon drie uur! Dat is wel erg aan de lange kant. Zo concurreer je niet eens met de trein...
De rit met Public Express is zelfs 10 minuten korter en duurt 2 uur en 45 minuten.
De rit met de trein, met een overstap in Leer, duurt 2 uur en 43 minuten.
Hoezo is deze busverbinding geen concurrent met de trein?
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Over het algemeen wordt reistijd per bus ervaren als langer dan reistijd per trein. 3 uur in de trein wordt door reizigers dus korter ervaren dan 3 uur in de bus. Als de reistijd per bus dus al langer is dan de trein, is de ervaren reistijd nog langer. Op dat punt concurreert de bus dus niet met de trein (waarschijnlijk wel op comfort en prijs).
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Ja, daarbij gaat die trein over een paar jaar aanzienlijk korter erover doen. Daarnaast, zoals je zelf al aangeeft is PublicExpress ook iets sneller. Overigens zie ik in de dienstregeling toch echt ritten van 3 uur en 15 minuten van Bremen naar Groningen, andere kant op 3 uur en 5 minuten, op eigenlijk aardig onlogische tijdstippen. Ik denk niet dat je winkelend publiek om 13:00 uur al in de bus terug naar Groningen krijgt. De eerste bus vanuit Groningen is dan net aangekomen. En 24 euro voor een enkeltje Groningen - Bremen, dat doet de PublicExpress ook goedkoper, daar is de standaardprijs een euro goedkoper en zijn er veel acties, nu ook een ticket voor 15 euro voor volwassenen bijvoorbeeld.
Ik begrijp best dat MeinFernBus een commercieel bedrijf is die, onderweg van Amsterdam naar Berlijn langs Groningen, Oldenburg en Bremen rijdt en daar prima reizigers kan oppikken voor een extra zakcentje, maar dan moet je het wel voor in ieder geval concurrerende prijzen doen, en dat is mogelijk. De bus rijdt toch al en het is maar een deeltraject op de route.
Ik begrijp best dat MeinFernBus een commercieel bedrijf is die, onderweg van Amsterdam naar Berlijn langs Groningen, Oldenburg en Bremen rijdt en daar prima reizigers kan oppikken voor een extra zakcentje, maar dan moet je het wel voor in ieder geval concurrerende prijzen doen, en dat is mogelijk. De bus rijdt toch al en het is maar een deeltraject op de route.
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Kijkend naar de bus Amsterdam - Berlijn in vergelijking met de trein, dan valt te concluderen dat de reistijd per bus echt fors hoger ligt en de prijzen niet heel concurrerend zijn...
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
De reis per bus duurt ook langer omdat hij omrijdt ;)
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
CNL is 9:22, Bus is 9:40. Ik heb bij zeven toevallige data binnen de volgende acht weken gekeken, CNL-prijs was minimum 94,50€. Bus is tussen 29 en 59€. 's nachts gaat de vlieger dus niet op.Gamma schreef:Kijkend naar de bus Amsterdam - Berlijn in vergelijking met de trein, dan valt te concluderen dat de reistijd per bus echt fors hoger ligt en de prijzen niet heel concurrerend zijn...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Kun je wat voorbeelden geven?Gamma schreef:Kijkend naar de bus Amsterdam - Berlijn in vergelijking met de trein, dan valt te concluderen dat de reistijd per bus echt fors hoger ligt en de prijzen niet heel concurrerend zijn...
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Ik vergelijk de Intercity Amsterdam Centraal - Berlijn Hbf met de bus. De bus doet er vele uren langer over en is niet goedkoper dan de trein.
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Je hebt gelijk met de reistijd. De bus (9,5 uur) doet er 1,5 keer langer over dan de trein (6 uur)Gamma schreef:Ik vergelijk de Intercity Amsterdam Centraal - Berlijn Hbf met de bus. De bus doet er vele uren langer over en is niet goedkoper dan de trein.
De prijs van de bus (€29) is de helft goedkoper dan een treinkaartje (vanaf €59) voor vrijdag 25 juli.
M.a.w.: een 3 uur kortere reistijd kost €30, ofwel een tientje per uur ;)
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Maar wat Amsterdam - Berlijn betreft bestaat er al een verbinding van Eurolines per bus. Die is ook nog 2 euro goedkoper. Ik verwacht dat de bus via Groningen geen toegevoegde waarde heeft.
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Dat is niet alleen een kwestie van ervaren. Veel Fernbus exploitanten geven ideale rijtijden op die ze in de praktijk zelden of nooit halen. Dat is een van de grote klachten over de Fernbus.Wubbo schreef:Over het algemeen wordt reistijd per bus ervaren als langer dan reistijd per trein. 3 uur in de trein wordt door reizigers dus korter ervaren dan 3 uur in de bus. Als de reistijd per bus dus al langer is dan de trein, is de ervaren reistijd nog langer. Op dat punt concurreert de bus dus niet met de trein (waarschijnlijk wel op comfort en prijs).
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Vrije concurrentie, er komt vanzelf wel een shakeout.Dennenboom schreef:Maar wat Amsterdam - Berlijn betreft bestaat er al een verbinding van Eurolines per bus. Die is ook nog 2 euro goedkoper. Ik verwacht dat de bus via Groningen geen toegevoegde waarde heeft.
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
DB heeft onder druk van de politici veel geinvesteerd in snellere verbindingen maar de keerzijde is dat de reiziger daarvoor in toenemende mate de rekening moet betalen. Overal 160-200 km is leuk, maar veel reizigers vinden een wat lagere snelheid ook acceptabel als daar een goedkoper ticket tegenover staat. Ik denk dat dat voor de spoorwegen in toenemende mate een probleem gaat worden, de tarieven op de lange afstand worden als te hoog ervaren.michiel71 schreef: Je hebt gelijk met de reistijd. De bus (9,5 uur) doet er 1,5 keer langer over dan de trein (6 uur)
De prijs van de bus (€29) is de helft goedkoper dan een treinkaartje (vanaf €59) voor vrijdag 25 juli.
M.a.w.: een 3 uur kortere reistijd kost €30, ofwel een tientje per uur ;)
Daar komt bij dat DB de contingenten goedkope kaartjes bij ver vooruitboeken de laatste jaren fors heeft ingekrompen. Precies wat de Fernbus-concurrentie handig uitkomt.
DB gaat vanwege de concurrentie overigens binnenkort een proef nemen met een IRE-verbinding Berlijn-Hamburg. Qua comfort en prijs in feite een gewone RE, maar dan over lange afstand. Als dat een succes wordt is de vraag of veel huidige IC-lijnen daarmee op den duur niet op de tocht komen te staan.
Laatst gewijzigd door Frans F op ma 07 jul 2014, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Het feit dat de mensen een lagere prijs willen hangt ook samen met de koopkracht die in Duitsland niet meer is wat het eens was. Ondanks de economische groei kent het land een groot aantal mensen met een heel klein inkomen. De vraag naar goedkoop vervoer is veel groter dan bijvoorbeeld ten tijde van de "Bonner Republik".
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Dat is waar, maar de IC/ICE is ook fors duurder geworden (en zeker voor veel Oost-Duitsers inmiddels onbetaalbaar). Vijf jaar geleden kon je nog op en neer vanuit Nederland naar Berlijn voor €70 als je maar twee of drie weken vooruit boekte. Nu kom je toch niet onder €110-120 uit (wat vanuit Brabant duurder is dan met Transavia Eindhoven-Berlijn v.v.).
En dan praat ik nog niet over de inmiddels absurde reserveringskosten. Van Amsterdam naar Hamburg betaal je omdat je moet overstappen voor een retour 4x €4 ofwel €16 extra voor een zitplaatsreservering.
En dan praat ik nog niet over de inmiddels absurde reserveringskosten. Van Amsterdam naar Hamburg betaal je omdat je moet overstappen voor een retour 4x €4 ofwel €16 extra voor een zitplaatsreservering.
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Het vervelende is dat er kennelijk nog ruimte is voor dergelijke verhogingen. De treinen worden er in ieder geval niet veel leger door. Ook in de UK heb je een dergelijke ontwikkeling gezien en de spoorwegen vervoeren daar elk jaar weer meer mensen. In Duitsland wordt zo langzamerhand het verschil tussen Nahverkehr en Fernverkehr qua prijsstelling wel erg groot en zie je dat daar waar beide samen een aanbod vormen (bijv. Koblenz - Trier) Fernverkehr gaat verdwijnen.
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Die zitplaatsreservering is niet verplicht.Frans F schreef:En dan praat ik nog niet over de inmiddels absurde reserveringskosten. Van Amsterdam naar Hamburg betaal je omdat je moet overstappen voor een retour 4x €4 ofwel €16 extra voor een zitplaatsreservering.
De mortuis nil nisi bene
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
@Dennenboom
Het aantal reizigers in de IC/ICE loopt al jaren terug, ook het afgelopen jaar weer met bijna 2%. Op dit moment komt dat DB niet eens zo heel slecht uit vanwege de inmiddels ook al jaren vertraagde levering van de ICE-407 en de dubbeldeks-IC rijtuigen, waardoor er een chronisch tekort aan materieel is ontstaan. Op termijn is zo'n krimpscenario natuurlijk geen oplossing en zal er iets aan de prijsstelling moeten gebeuren.
Overigens kun je in Engeland nog steeds goedkoop terecht als je maar ver genoeg vooruit boekt. In Engeland is juist ook een groot deel van de Fernbussen de laatste jaren weer verdwenen. De Engelsen pakken het commercieel toch heel wat beter aan dan DB.
Het aantal reizigers in de IC/ICE loopt al jaren terug, ook het afgelopen jaar weer met bijna 2%. Op dit moment komt dat DB niet eens zo heel slecht uit vanwege de inmiddels ook al jaren vertraagde levering van de ICE-407 en de dubbeldeks-IC rijtuigen, waardoor er een chronisch tekort aan materieel is ontstaan. Op termijn is zo'n krimpscenario natuurlijk geen oplossing en zal er iets aan de prijsstelling moeten gebeuren.
Overigens kun je in Engeland nog steeds goedkoop terecht als je maar ver genoeg vooruit boekt. In Engeland is juist ook een groot deel van de Fernbussen de laatste jaren weer verdwenen. De Engelsen pakken het commercieel toch heel wat beter aan dan DB.
Laatst gewijzigd door Frans F op ma 07 jul 2014, 12:17, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Maar in de bus en het vliegtuig heb ik wel gratis een gegarandeerde plaats.Obus schreef:Die zitplaatsreservering is niet verplicht.
Dat is vergelijking die de reiziger maakt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten