Foto´s ordenen op laptop

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Plaats reactie
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Foto´s ordenen op laptop

Bericht door MR92 »

Hallo allemaal,

ergens heb ik ooit gelezen hoe jullie het beste foto´s ordenen op je laptop. Nu beschik ik wel zelf over een externe hardeschijf, maar weet ik niet zo goed hoe ik makkelijk alles kan sorteren. Doen jullie dit bijvoorbeeld op vervoerder, of soort, op datum, of iets anders? En doen jullie daarbij bijvoorbeeld de titel van de foto aanpassen, of nummeren jullie ze op volgorde?

Bij mij staat namelijk alles nu een beetje door elkaar, en heb het liefst alles netjes bij elkaar staan.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Foto´s ordenen op laptop

Bericht door mb90 »

Als ze bij mij van de camera komen zet ik ze eerst in een mapje met de datum van de gemaakte foto's.
Per vervoerder heb ik op de schijf een mapje en dan zet ik de foto's weg met het voertuignummer, de straat -of stationsnaam en de datum. Dus bijvoorbeeld in het mapje Connexxion staat er: CXX 5159 - Heenvliet Groene Kruisweg - 010812.jpg enz.

Voor de RET doe ik dit anders, omdat ik daarvan veel meer foto's heb (rijdt hier in de buurt overal rond). Daar heb ik mapjes per vervoersoort en zet ik het bijvoorbeeld bij de bus zo weg: 201 44 Markerstraat 01-02-14 enz.
Dus hier met het lijnnummer erbij.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Foto´s ordenen op laptop

Bericht door dylanwild94 »

Ik heb een voor mijn ov reizen een mapje waar alle foto's van mijn reizen in staan.
En een mapje waar alle vervoerders een eigen map heeft dan en mapje van de soort voertuig en daarin de series van het materieel in staat met in dat mapje weer map met het wagenparknummer.
Bijvoorbeeld voor de cxx 9173
Connexxion》bus》9100 serie 》9173.

Bij vervoerders die alleen maar busvervoer doen daar laat ik het mapje bus weg. En bij de NS ziet het er weer anders uit omdat de series niet altijd even makkelijk zijn want dan archiveer zo.
Ns》virm 》9570.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Foto´s ordenen op laptop

Bericht door Maurice Hooikammer »

Ik heb een externe schijf waarop elke concessie een eigen map heeft. Ik orden de busfoto's niet op datum maar op wagenparknummer en dan locatie > Arriva Noord- en Zuid-West Friesland > bus 254 > IMG_1234, Rengerslaan Leeuwarden
Laatst gewijzigd door Maurice Hooikammer op za 12 jul 2014, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Foto´s ordenen op laptop

Bericht door zone5324bericht... »

voor alle foto's zet ik in de bestandsnaam de plaats en indien mogelijk straat of naam plek en dan een volgnummer als er op die plek meer foto's gemaakt zijn.
daarnaast sorteer ik ze per beginletter bestandsnaam, dan per soort (bus, tram, trein, metro, overige, stations/sporen & halteinfra) in mapjes.

voor de foto's met bussen houd ik een excel-bestand bij met gegevens als maatschappij, wagenparknummer, kenteken, lijnnummer en bijzonderheden.

ik sorteer dus op plaats, omdat het vaak foto's zijn gemaakt tijdens vakanties en speciale dagen.

voor mij is de plaats van fotograferen ook belangrijker, dan wat er precies op de foto staat...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Foto´s ordenen op laptop

Bericht door Daniel »

Ik heb zelf eigenlijk alleen de verkleinde foto's geordend staan op locatie. Voor elke serie foto's is dat dus een mapje met datum en regio/plaats als naam. Aangezien ik niet persé steeds gigantisch veel foto's op een dag maak pas ik op die series per dag geen verdere sortering toe anders dan dat maatschappij, voertuignummer en locatie in de bestandsnaam staan.
Op de datum kan ik eigenlijk altijd het origineel er weer bij vinden mocht dat nodig zijn.

En verder staan de foto's die ook op m'n nieuwste site staan nog in een database, waarmee ik een klein deel ook kan doorzoeken (al is de database op zich meer gemaakt om het fotoalbum handig te laten werken)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Foto´s ordenen op laptop

Bericht door MR92 »

Ik zie een hoop verschillende, en logische dingen staan. Zelf kom ik toch uit in de richting van Dylanwild94. Alleen ben ik dan benieuwd hoe je de bestandsnaam maakt, als er meerdere foto's van 1 bus zijn. Tel je deze dan gewoon door?

Zelf vind ik dan de bestandsnaam zoals mb90 hem gebruikt ook weer makkelijk. Misschien dat ik zelf een combinatie hiervan kan maken uiteraard.. Het zal in ieder geval eventjes wat werk zijn om het in orde te brengen.

Welk programma gebruiken jullie overigens voor het inbrengen van het watermerk. Ik gebruik nu zelf Umark5, zodat ik voor mezelf tekst onderin kan plaatsen. Zoals voertuignummer, copyright, datum opname en locatie. Maar hierbij kan ik maar 1 foto per keer laden, aanpassen en opslaan. Bij 10 foto's ben ik dus ook ruim 15 minuten bezig. Weet iemand toevallig nog een (liefst gratis) programma om dit sneller te doen. Misschien zoiets als alle foto's laden, en dan vervolgens per foto een aparte tekst erin zetten?
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Foto´s ordenen op laptop

Bericht door Fles »

Gewoon op datum, en dan een database met tags erbij. Voor vandaag dus een map Foto's\Powershot\2014\201407\20140706 en dan in de database een tag "bussen" als ik vandaag foto's van bussen zou maken.

Een calculated field wat "zondag 6 juli 2014" omzet in "D:\Foto's\Powershot\2014\201407\20140706" en een knopje zodat ik meteen in de map van die dag terecht kom. Dan even thumbs langsneuzen en dan heb je de bewuste foto zo gevonden.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Foto´s ordenen op laptop

Bericht door Michael »

Ik heb het als volgt: Land--> Vervoerder-> Foto
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Foto´s ordenen op laptop

Bericht door dylanwild94 »

MR92 schreef:Ik zie een hoop verschillende, en logische dingen staan. Zelf kom ik toch uit in de richting van Dylanwild94. Alleen ben ik dan benieuwd hoe je de bestandsnaam maakt, als er meerdere foto's van 1 bus zijn. Tel je deze dan gewoon door?
bestandsnaam laat ik zo hoe hij van mij camera af komt maar dat ik na hier het een en ander gelezen te hebben veranderen naar plaats en Lijn nummer als ik mijn pc weer terug heb.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Foto´s ordenen op laptop

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:Voor elke serie foto's is dat dus een mapje met datum en regio/plaats als naam.
Dat is eigenlijk het enige wat ik doe.
Mocht ik ooit om wat voor reden dan ook het nummer van de tram ofzo wil weten, moet ik het maar aflezen van de foto. :wink: (Bij treinen werkt dat helaas meestal niet zo.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Foto´s ordenen op laptop

Bericht door STF »

Ik sorteer het uitsluitend op de maand dat de foto gemaakt is, maar maak nou niet bepaald duizenden OV-foto's per jaar.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Foto´s ordenen op laptop

Bericht door Fles »

MR92 schreef:Ik zie een hoop verschillende, en logische dingen staan. Alleen ben ik dan benieuwd hoe je de bestandsnaam maakt, als er meerdere foto's van 1 bus zijn. Tel je deze dan gewoon door?
Serieus. Kun je zelfstandig naar het toilet?
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Foto´s ordenen op laptop

Bericht door MR92 »

Fles schreef:
MR92 schreef:Ik zie een hoop verschillende, en logische dingen staan. Alleen ben ik dan benieuwd hoe je de bestandsnaam maakt, als er meerdere foto's van 1 bus zijn. Tel je deze dan gewoon door?
Serieus. Kun je zelfstandig naar het toilet?
Waar slaat deze reactie op?
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Foto´s ordenen op laptop

Bericht door Ardan »

Dat je toch wel zelf een systeempje kunt bedenken?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Foto´s ordenen op laptop

Bericht door ODRAIL »

Zelf heb ik alles op datum en plaats geordend.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Foto´s ordenen op laptop

Bericht door dylanwild94 »

Ardan schreef:Dat je toch wel zelf een systeempje kunt bedenken?
Maar hij mag toch om tips vragen? En vragen hoe andere het doen? Dus de reactie van fles gaat helemaal nergens over.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Foto´s ordenen op laptop

Bericht door Fles »

Dan ga ik het nog wel even uitleggen ook, voor wie daar kennelijk behoefte aan heeft. Als je iets post waaruit overduidelijk een totaal gebrek aan zelfnadenkzaamheid blijkt, dan maak ik me zorgen over hoe zo iemand in het dagelijks leven zou moeten functioneren. Dat is alles en dat gaat dus helemaal wel ergens over, het was een volkomen relevante vraag. Maar ik zal nogeens wat betrokkenheid tonen bij mijn forumgenoten hoor :N
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Foto´s ordenen op laptop

Bericht door dylanwild94 »

Had het dan anders geformuleerd.
niet iedereen is even goed in archiveren en de topicstarter vraagt ook hoe andere het doen zodat hij ervan kan leren en het in de praktijk kan toepassen.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Foto´s ordenen op laptop

Bericht door waldo79 »

Fles heeft wel degelijk een punt en hij schrijft dat recht voor zijn raap op.
Op de werkvloer wordt je ook niet gespaard met botte opmerkingen en dat kan vervelender overkomen :')
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten