D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Alargule

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Alargule »

Lezen was ook bij mij nooit een sterk punt. Maar om Bee's post te citeren:
Er zijn weinig steden waar de straten waar de tram door rijdt zo smal zijn als in Amsterdam, met als hoogtepunten uiteraard de Leidsestraat en de Utrechtsestraat en het is al helemaal uniek dat drie van de drukste tramlijnen samen maar liefst drie "enkelsporige" stukken delen. De passeerplaatsen in de Leidsestraat zijn nu eigenlijk al te lang, twee trams achter elkaar blokkeert het verkeer langs de grachten.Laat je met de huidige frequentie langere trams rijden, dan moet je dus of de passeerplaatsen aanpassen...
Dus - in antwoord op je vraag:
  • De Leidsestraat is smal
  • Als gevolg daarvan moet er enkel/strengelspoor gereden worden
  • De enige plekken waar trams uit de tegenrichting elkaar kunnen inhalen, zijn nu eigenlijk al te lang
  • Nóg langere inhaalplekken gaat dus niet passen
  • Ergo: de 'smalte' van de Leidsestraat is hier een beperkende factor in de lengte van de trams, omdat er geen twee naast elkaar passen en de enige punten waarop er wél kan worden ingehaald niet nog langer gemaakt kunnen worden om langere trams te accommoderen.
Zo wel helder :?:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Suus »

n-evo schreef:
Bee schreef:Als je bredere trams gaat bestellen (zoals regiotrams van 2m65 ipv 2m30) moeten sporen verder uit elkaar gelegd worden en verlies je dus ruimte voor rijbanen, parkeerstroken, fietspaden en trottoir. In straten waar het nu al erg krap is kan dat problematisch zijn, vandaar dat men in het eerste voorstel de tram wilde inkorten tot het Leidseplein. Nu dat niet gebeurd wordt het smaller (en korter) materieel.
Er is nooit sprake geweest van bredere trams op de Amstelveenlijn. Ook niet binnen het eerste regiotramplan. Gewoon 2,40 meter brede trams met een lengte tot 45 meter. Denk dat mensen dat er zelf bij bedacht hebben omdat de regiotrams in Den Haag breder zijn.
In eerste instantie was dat wel het plan. De plannen zijn daarna aangepast vanwege gezeur uit Amstelveen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Mojito »

Volgens mij niet. Maar misschien heb ik dat dan ook gemist?

Toen een metro naar Amstelveen onhaalbaar bleek en men vol op de Regiotram inzette ging het -voor zover ik weet- ook alleen over langere trams. Niet over bredere. Omdat men half Amsterdam niet nog eens overhoop wilde gooien, nadat die vijf centimeter die de Combino’s breder zijn dan al het andere materieel al tot flink wat werkzaamheden her en der had geleid.

Dat de 2,65 meter brede Haagse RegioCitadissen ook figureerden in die mooie rapportjes zei helemaal niets over wat men hier voor materieel voor ogen had. Daarnaast zou ik ook niet weten wat Amstelveen te zeuren zou moeten hebben over de breedte van het materieel. De gehele Amstelveenlijn wordt immers al 24 jaar lang bereden door materieel van 2,65 meter breed, en als het aan de Amstelveense gemeenteraad van 1985 had gelegen was die baan van meet af aan geschikt geweest voor drie meter breed metromaterieel.
足元にご注意下さい
Alargule

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Alargule »

Enfin, misschien moeten we de discussie wat meer uit de details over tramlengte en -breedte trekken (met de streep door de regiotramplannen al minder relevant en niet helemaal passend binnen een topic over de Noord/Zuidlijn naar Amstelveen) en wat meer naar de actualiteit.

D66 wil graag nog dit jaar uitbreidingen van het metronet onderzoeken. Let ook even op de feitelijke onjuistheden aangaande de Rotterdamse situatie (of ik heb weer iets gemist cq kan niet goed lezen). Het artikel noemt uitbreidingen van de Noord/Zuidlijn niet bij naam.

De VVD daarentegen ziet een koppeling van de Noord/Zuidlijn aan de Amstelveenlijn absoluut niet zitten. Dat werd gisteren bekend; mogelijk is de partij beducht voor de Haagse reactie aangaande eerder gemaakte afspraken over financiering van de ontwikkeling van de Zuidas.

Er gebeurt in ieder geval genoeg qua ideeën/plannen/voorstellen/wellesen/nietesen op metrogebied. Nu eens hopen dat men uit die Amsterdamse traditie van lullen maar niet poetsen weet te breken.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door n-evo »

Mojito schreef:Volgens mij niet. Maar misschien heb ik dat dan ook gemist?

Toen een metro naar Amstelveen onhaalbaar bleek en men vol op de Regiotram inzette ging het -voor zover ik weet- ook alleen over langere trams. Niet over bredere. Omdat men half Amsterdam niet nog eens overhoop wilde gooien, nadat die vijf centimeter die de Combino’s breder zijn dan al het andere materieel al tot flink wat werkzaamheden her en der had geleid.

Dat de 2,65 meter brede Haagse RegioCitadissen ook figureerden in die mooie rapportjes zei helemaal niets over wat men hier voor materieel voor ogen had. Daarnaast zou ik ook niet weten wat Amstelveen te zeuren zou moeten hebben over de breedte van het materieel. De gehele Amstelveenlijn wordt immers al 24 jaar lang bereden door materieel van 2,65 meter breed, en als het aan de Amstelveense gemeenteraad van 1985 had gelegen was die baan van meet af aan geschikt geweest voor drie meter breed metromaterieel.
Ja precies dit. :Y

Alargule, geen idee waarom je weer over die Leidsestraat begint. Beter laten we het. Bee heeft voor mij duidelijk gemaakt waarom hij dacht dat de breedte van de straat een mogelijk probleem kon vormen.
Laatst gewijzigd door n-evo op do 03 jul 2014, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Alargule »

n-evo schreef:Alargule, geen idee waarom je weer over die Leidsestraat begint. Beter laten we het.
?

Dan geef ik je een antwoord op je vraag...ooit van 'stank voor dank' gehoord? Naast niet chargeren kan ik dus ook beter inhoudelijk op je vragen ingaan in de toekomst maar beter laten...
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:Dan geef ik je een antwoord op je vraag...ooit van 'stank voor dank' gehoord? Naast niet chargeren kan ik dus ook beter inhoudelijk op je vragen ingaan in de toekomst maar beter laten...
Zie m'n edit boven. Bedankt zeggen op het moment dat iemand een mail voor je opzoekt bleek voor jou ook te lastig, no?
Alargule

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Alargule »

Mijn excuses, bij deze dan :pos:

Dus, handleiding n-evo voor Alargule:
  • Niet meer chargeren
  • Geen vragen meer beantwoorden
  • Direct bedanken bij antwoord op Alargules vragen
Gaat helemaal lukken *O*
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door marlies »

Het is geen wedstrijd, jongens ;)
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door FLJ »

He he is er eindelijk een eind gekomen aan jullie eindeloze discussies? :)
Alargule

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Alargule »

Nu ja, ik heb zelf ook al een voorzet gedaan om 'm weer een beetje on topic te krijgen. Zie een paar posts hierboven. ;)
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door n-evo »

Kom hier niet om te bakkelijen dus bij deze weer prima oké? :D
Alargule

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Alargule »

En steeds meer partijen laten nu van zich horen.

ONDERZOEK VOORFINANCIERING METROVERBINDING SCHIPHOL

Ik dacht eerst op een heel oude pagina uit de vorige eeuw terecht te zijn gekomen, maar de eerste zin bracht me al snel terug in de actualiteit.

Alhoewel ik het met veel punten in het verhaal eens ben, verbaast het me dat de heren Spithorst en Zijp zich in één en hetzelfde artikel weten tegen te spreken. Eerst beargumenteren dat metroverbindingen de beste oplossing vormen voor het verbinden van de stadslobben buiten de A10 - waaronder ook Amstelveen wordt gerekend - om vervolgens plompverloren weer het oude en inmiddels terzijde geschoven Regiotramplan weer van stal te halen (met wat extra toevoegingen). Die tegenstrijdigheid wordt dan een beetje wegverdedigd met het voorstel de Regiotram vooral als kortetermijnoplossing aan te dragen, maar beide heren zullen ook wel beseffen dat uitvoer van deze plannen een investering met zich meebrengt die alleen zinvol is als deze de komende 30 tot 40 jaar meegaat. Dat noem ik geen korte termijn meer.

Doe het niet - of doe het goed. Dan nog liever het halfbakken plan dat nu op tafel ligt, waarmee extra benodigde investeringen in het gebied binnen de A10 om regiotrams mee te faciliteren niet nodig zijn.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Vinny »

Als je een metroverbinding met Schiphol via de Noord-Zuidmetrobuis wilt, opteer dan alsjeblieft voor een sprinter van Hoofddorp Opstel naar Amsterdam Noord, met tussen Hoofddorp en Amsterdam Zuid een frequentie van eens per 8 minuten en tussen Amsterdam Zuid en Noord eens per vier minuten (spits). Met een paar overloopwissels en bovenleiding in de metrobuis ben je er al.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Meltrain »

Kan de lengte van de tramns ook niet een beletsel zijn wanneer trams elkaar moeten passeren in bochten?
In Rotterdam is de tweede serie Citadissen bijvoorbeeld een halve meter korter dan de eerste serie omdat in verschillende bochten (met name op de lijnen 4 en 7) twee trams elkaar anders niet kunnen passeren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door reisthijs »

Als een 5-delige tram door die bochten kan moet een 7-delige van hetzelfde type dat ook kunnen.

Bij de Citadis zat het probleem in de eerste en laatste bak, die zwaaiden te veel naar buiten in de bocht. Daarom hebben ze bij de tweede serie de voor- en achterkant wat ingekort.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door n-evo »

Meltrain schreef:Kan de lengte van de tramns ook niet een beletsel zijn wanneer trams elkaar moeten passeren in bochten?
In Rotterdam is de tweede serie Citadissen bijvoorbeeld een halve meter korter dan de eerste serie omdat in verschillende bochten (met name op de lijnen 4 en 7) twee trams elkaar anders niet kunnen passeren.
Dat alles heeft puur te maken met de afzonderlijke bak lengte. Zo lang die bakken niet te lang zijn doet het er niet toe of je nou een Combino hebt die uit 3, 5 of 7 stukken bestaat. In Rotterdam is het op sommige trajecten een probleem omdat de voorkant te ver uitsteekt (lees: te lang is). Bij de Citadis 2 hebben ze de voor en achterbak verkort. Probleem opgelost.

Haha wat reisthijs dus ook al zei. :P
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door hauptbahnhof »

Er zijn alsnog plekken waar de citadis2 elkaar niet kan passeren toch?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door n-evo »

Hebben ze die verboden te passeren borden niet geplaatst omdat er af en toe ook een oude Citadis wordt ingezet op bijv. de 8? Heb het iig wel eens zien gebeuren. Maar ja, stel je zou een Combino verlengen met een dezelfde wielbak en deurbak zou ie op het hele tramnet moeten kunnen rijden in Amsterdam. Met uitzondering van de Leidse- en Utrechtsestraat natuurlijk.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Vinny »

Ik vind het jammer dat mensen niet kunnen lezen. De regioteam in Amsterdam is niet doorgegaan omdat er in de eerste plaats geen geld was/is voor de reconstructie van de Berlagebrug. Zie daarvoor de projectnota en diverse forumposts.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Meltrain »

hauptbahnhof schreef:Er zijn alsnog plekken waar de citadis2 elkaar niet kan passeren toch?
Klopt, onder andere net ten noorden van het CS (al rijden daar in de reguliere dienst geen trams).
Maar het wordt een beetje erg off-topic. :oops:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door hauptbahnhof »

Nog heel ff offtopic dan. Ik ben een jaar of 2 met lijn 7 geweest en die had ergens speciale lichten die aangaven of de tram doormocht. Toen reed cita2 al en die moesten ook gewoon wachten.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door n-evo »

Vinny schreef:Ik vind het jammer dat mensen niet kunnen lezen.
Heeft niks te maken met het wel of niet kunnen lezen. Heeft alles te maken met dat sommigen simpelweg die informatie niet hadden. Erg fijn dat je het nu alsnog met ons wil delen. Misschien ook een linkje naar het rapport zodat we onze leesvaardigheden kunnen laten zien?

Kan me voorstellen dat, als het écht nodig is, reconstructie van die brug peperduur is. Ooit zal het wel moeten gebeuren door normale wear and tear, dus hopelijk kan het originele regiotramplan dan alsnog worden uitgevoerd. 8-) Tot die tijd zitten we alleen wel vast met deze rotoplossing. Ben vooral benieuwd hoe ze die shuttlemetro Zuid-Amstel gaan uitvoeren. Is daar al echt informatie over?
Alargule

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Alargule »

Niet meer dan hier al is gedeeld. Laatste voorstel voor een lijnvoering is terug te vinden in Plan 22, waarin een lijn Isolatorweg-Zuid-Amstel-CS wordt voorgesteld. Aangezien dit plan een basis vormt voor de Investeringsagenda OV, acht ik het niet onwaarschijnlijk dat het lijnennet in de toekomst ook zo ingericht gaat worden. Feitelijk komt dat dus neer op een verlegging van lijn 51 vanaf Zuid: in plaats van de Amstelveenlijn op naar Westwijk, de Ringlijn blijven volgen tot Isolatorweg.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door n-evo »

Bedankt voor de link! Alleen wel balen voor mensen naar Gaasperplas dat ze hun directe verbinding met het centrum kwijtraken. Twee metrolijnen op de Ringlijn (West) is dat vooral in het weekend en 's avonds geen gruwelijke overcapaciteit? Om-en-om rijden leidt weer tot een extreem lage frequentie op het deel in Zuidoost naar Gaasperplas. Dan moet je gaan inkorten tot Zuid of zo?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten