Trein Groningen - Leer
Re: Trein Groningen - Leer
Als ik het nieuwsbericht van het ministerie lees is er nog geen uitgewerkt plan, alleen nog maar schattingen.
Re: Trein Groningen - Leer
Maar dus wel geld om een plan te gaan maken de komende 2 jaar. Dat zouden ze niet doen als je in 5 minuten op een forum kunt bedenken dat het onmogelijk is.
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Trein Groningen - Leer
Sorry hoor maar qua spoorinfrastructuur zijn er wel projecten die een hogere prioriteit krijgen dan Groningen-Leer en ook een veel beter rendement hebben, denk maar aan het aanpakken van de kruising van Herfte of in Duitsland verdubbeling Dortmund-Muenster zodat er meer treinen kunnen rijden daar. Het enkelsporige gedeelte Zuidbroek-Oldenburg is echt een heel lang stuk en rendementen boek je nauwelijks door het geringe aantal reizigers.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Trein Groningen - Leer
Hmm, als je dubbelspoor aanlegt kan dat misschien veranderen doordat de reistijd verkort kan worden .
Re: Trein Groningen - Leer
Een van de redenen is dat men wil dat de reistijd dusdanig verminderd is dat mensen (itt nu) eerder weerskanten op over de grens gaan werken. Of dat inderdaad veel gaat gebeuren is natuurlijk de vraag maar dat soort factoren zie je niet als je de huidige aantallen bekijkt en concludeert dat er geen belangstelling is.
Re: Trein Groningen - Leer
Dat zou enkel pleiten voor een verbetering van de reistijd op Gn - Leer en dat wordt al gerealiseerd met het inleggen van een sneltrein. Als Duitsland nu ook de infra optimaliseert (en dan heeft Leer-Bremen een niet al te hoge prioriteit in mijn ogen) dan kan er heel wat afgehaald worden zonder miljardeninvestering.
Overigens kan ik niet met droge ogen beweren dat ik Groningen-Bremen een IC-verbinding waard vind. Hooguit een RE en dan is die reistijd van 3 uur voor 200 km prima. Knabbel daar 20 minuten af en het is heel behoorlijk
Overigens kan ik niet met droge ogen beweren dat ik Groningen-Bremen een IC-verbinding waard vind. Hooguit een RE en dan is die reistijd van 3 uur voor 200 km prima. Knabbel daar 20 minuten af en het is heel behoorlijk
Re: Trein Groningen - Leer
Ik ben er van overtuigd dat iedereen dolgraag dubbelspoor wil tussen Leer en Oldenburg (Oldenburg). Vrij problematisch echter is dat de Bondsregering opnieuw de aanvraag daarvoor voor het nieuwe verkeersplan ergens in de onderste regionen van de lijst heeft gezet, een lijst die sowieso al langer is dan er geld beschikbaar is. De bodemgesteldheid in die hoek is overigens niet veel beter dan een Leiden - Woerden, dus je hebt er ook niet in een paar maanden een tweede spoortje naast liggen.marlies schreef:Een van de redenen is dat men wil dat de reistijd dusdanig verminderd is dat mensen (itt nu) eerder weerskanten op over de grens gaan werken. Of dat inderdaad veel gaat gebeuren is natuurlijk de vraag maar dat soort factoren zie je niet als je de huidige aantallen bekijkt en concludeert dat er geen belangstelling is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Trein Groningen - Leer
Werd er niet gezegd dat de A7 tussen Winschoten en de grens het rustigste stuk snelweg van Nederland is. Aangezien de hoeveelheid autoverkeer indirect de hoeveelheid potentiele treinreizigers bepaald vind ik een grote investering als spoorverdubbeling en intercity's (eigenlijk al doorgaande treinen) vrij nutteloos. Er zijn zoveel andere trajecten die eerder een investering verdienen.marlies schreef:Een van de redenen is dat men wil dat de reistijd dusdanig verminderd is dat mensen (itt nu) eerder weerskanten op over de grens gaan werken. Of dat inderdaad veel gaat gebeuren is natuurlijk de vraag maar dat soort factoren zie je niet als je de huidige aantallen bekijkt en concludeert dat er geen belangstelling is.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Trein Groningen - Leer
Klopt, maar het is sowieso een project van de lange adem. Er is ook op Europees niveau flink gelobbied de laatste tijd wat redelijk goed ontvangen werd. Zo'n project (nuttig of niet) past tenslotte goed in de Europese gedachte. Wat geld vanuit die hoek kan de Duitse overheid misschien over de streep trekken.Bee schreef:Ik ben er van overtuigd dat iedereen dolgraag dubbelspoor wil tussen Leer en Oldenburg (Oldenburg). Vrij problematisch echter is dat de Bondsregering opnieuw de aanvraag daarvoor voor het nieuwe verkeersplan ergens in de onderste regionen van de lijst heeft gezet, een lijst die sowieso al langer is dan er geld beschikbaar is. De bodemgesteldheid in die hoek is overigens niet veel beter dan een Leiden - Woerden, dus je hebt er ook niet in een paar maanden een tweede spoortje naast liggen.marlies schreef:Een van de redenen is dat men wil dat de reistijd dusdanig verminderd is dat mensen (itt nu) eerder weerskanten op over de grens gaan werken. Of dat inderdaad veel gaat gebeuren is natuurlijk de vraag maar dat soort factoren zie je niet als je de huidige aantallen bekijkt en concludeert dat er geen belangstelling is.
Re: Trein Groningen - Leer
Dat ga je toch niet menen... welke debiel bedenkt nou twéé (onbegrijpelijke) namen voor één spoorlijn??Kevster schreef:Groningen - Leer is de Wiederline, Groningen - Bremen de Wunderline.
Verder is het geld op het Nederlandse deel natuurlijk geen probleem, de RSP-gelden moeten immers op. Dat maakt het voor de Duitsers ook moeilijker om helemaal niks te doen.
Re: Trein Groningen - Leer
Wel een goede reden om te hopen dat het doorgaat: wunderline klinkt toch wel beduidend minder vreselijk dan wiederline, al is het beide nou niet echt...
Re: Trein Groningen - Leer
Als de naam niet in Nederland (Hanzelijn Zwolle-Lelystad) en Duitsland (Hansalinie: Snelweg Hamburg-Roergebied) al gebruikt zou zijn zou Hanselinie super zijn.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: Trein Groningen - Leer
Vernoem het naar een bekend persoon, bijvoorbeeld Rudi Carell, een Nederlander die vanaf de jaren 70 tot zijn dood in een plaatsje vlakbij Bremen woonde
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Trein Groningen - Leer
Ja of "Grunniger mit wurst-Linie"Bee schreef:Vernoem het naar een bekend persoon, bijvoorbeeld Rudi Carell, een Nederlander die vanaf de jaren 70 tot zijn dood in een plaatsje vlakbij Bremen woonde
Re: Trein Groningen - Leer
Gedeputeerde Boumans van verkeer vertelde vanmiddag op Radio Noord (circa 12:52 uur) dat het Niedersachsenticket straks structureel geldig is op de spoorlijn naar Leer. Helaas gaf hij niet meer details. Verder gaf hij aan dat sinds de wijziging van de dienstregeling in december, het aantal reizigers op de lijn naar Leer met 10 a 25% is toegenomen, afhankelijk van het tijdstip van de dag.
Re: Trein Groningen - Leer
Willen jullie dan de naam wel goed schrijven; voor jullie die hem nooit kenden. Het is Rudi Carrell en het is geen Groninger, maar Noord Hollander van geboorte.
Re: Trein Groningen - Leer
Ja, dus? Dat heb ik ook niet beweerd, alleen dat het een Nederlander was die zowel in Nederland als Duitsland bekend was en nu bijna tien jaar na zijn dood wel de ideale naamgever kan zijn voor een internationale treinverbinding. Spreekt meer aan dan een Wonderlijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Trein Groningen - Leer
Dan denk ik toch meer aan de Dollard of Reiderland Express. En in in Duitsland heet dat dan weer Dollart en Rheiderland.
Re: Trein Groningen - Leer
Even een vraagje... Is het kruidvatdagkaartje ook geldig op het stuk nieuweschans - leer?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Trein Groningen - Leer
Jacassie127 schreef:Even een vraagje... Is het kruidvatdagkaartje ook geldig op het stuk nieuweschans - leer?
Re: Trein Groningen - Leer
Heb niet echt het idee waar ik dit moet plaatsen dus doe ik het maar hier
Tijdje geleden is Arriva gestart met de wiederline. Even in het midden gelaten of de naam mooi is. Maar heb je een naam hou je er dan ook aan. Dit is nu absoluut niet het geval. De treinen met de wiederline stickers aan de binnenkant zie ik vervuldig in Friesland rijden. Maar nu rijd in Friesland ook de trein rond met de Duitse en Nederlandse vlag.
Waarom doe je dit als bedrijf zijnde als je graag wil uitstralen met de wiederline?
Tijdje geleden is Arriva gestart met de wiederline. Even in het midden gelaten of de naam mooi is. Maar heb je een naam hou je er dan ook aan. Dit is nu absoluut niet het geval. De treinen met de wiederline stickers aan de binnenkant zie ik vervuldig in Friesland rijden. Maar nu rijd in Friesland ook de trein rond met de Duitse en Nederlandse vlag.
Waarom doe je dit als bedrijf zijnde als je graag wil uitstralen met de wiederline?
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Trein Groningen - Leer
Ik DENK dat Arriva de treinen zo efficiënt mogelijk wil inzetten. Ze hebben uit mijn hoofd 8 Wiederline-stellen, en ik dacht 5 Leer-omlopen. In theorie heb je dan 3 stellen over, die hun capaciteit wel ergens anders kan doneren. We praten wel over een kleine 500 plekken in totaal. Als de trein naar Friesland een treinstel nodig is en dat is een Wiederlinetreinstel, zetten ze hem gewoon in.
PS: De aantallen kunnen anders liggen.
PS: De aantallen kunnen anders liggen.
Re: Trein Groningen - Leer
Dan had je dus beter niet aan dat bestikkeren kunnen beginnen.
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Trein Groningen - Leer
alle treinstellen met die stickers kunnen Duitsland in. De overige stellen niet. De wiederline wordt dus ALTIJD door die trein uitgevoerd. Je kan ze echter ook enkele keren buiten het baanvak Groningen - Leer vinden. Zo rijden ze vaak op de route Veendam - Groningen, en dan gaan ze ook niet naar Leer.
Re: Trein Groningen - Leer
Wij mogen toch ook wel reclame in Friesland maken voor de lijn naar Leer (Ostfriesland). Jullie moeten niet zo op details letten. Sowieso mag je in Friesland al blij zijn als je in een 300 treinstel zit en niet een 200.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten