@Alargule. Het is weer filet-tijd :D !
Alargule schreef:Het gaat een reiziger primair om reistijd en secundair om aantal overstappen.
Ja en nee. De meeste mensen die naar de terminals van Schiphol reizen, zijn vliegtuigpassagiers. Dikke kans dat die flinke koffers en andere bagage bij zich hebben. Voor deze reizigers telt primair het comfort (dus zo min mogelijk overstappen) en daarna pas de reistijd. Kijk maar naar de luchthaven JFK in New York: daar nemen verreweg de meeste passagiers de taxi, ondanks dat de Airtrain en metro een stuk goedkoper en sneller dan de taxi zijn. Waarom? Omwille van het comfort. Neem je het OV naar Manhattan, dan is daarbij ook een halve marathon aan gesjouw, meerdere kaartjes kopen en in evenveel apparaten duwen en onveilige metro(stations) bij inbegrepen, hetgeen geen pretje is na drie à vier uur wachten bij de
immigration. Een directe metro tussen Schiphol en het centrum van Amsterdam zal dus voor veel reizigers een uitkomst zijn, ook al is de metro traag. Voor de 'gewone' reizigers (exclusief forensen uit A'veen) zal de trein inderdaad een betere oplossing zijn, maar dat geeft toch niet?
Alargule schreef:Is daar de Zuidtangent niet al voor beschikbaar?
Alargule schreef:Eventueel kan de laatste nog verder verbeterd worden door meer vrije baan aan te leggen of op den duur voor langere bussen of tramexploitatie te kiezen.
Ja, maar de Zuidtangent doet maar een heel beperkt deel van Schiphol en Amstelveen aan. De bus komt Amstelveen immers via de snelweg binnen en gaat er meteen via de Oranjebaan weer uit. Mijn metro doet echter (bijna) alle wijken van Amstelveen aan en heeft dus een veel groter reizigerspotentieel. Een fijnmazig busnet heeft ook potentieel, maar zal omwille van zijn traagheid en inferioriteit toch veel minder reizigers trekken dan een hoogwaardige metro. Een tram is daarbij al beter, maar je houdt dat een ontbrekende verbinding met het noorden en zuiden van Amstelveen, tenzij je i.t.t. nu een super-overstap kunt aanbieden.
Alargule schreef:Een snellere verbinding hangt niet zozeer samen met de uitvoer als metro of sneltram, maar vooral met de gemiddelde exploitatiesnelheid. Die wordt weer bepaald door de snelheid op de baan, het aantal haltes en de halteertijd.
Een flink aantal sneltramhaltes worden dan ook geschrapt.
Alargule schreef:Hoe hoog zou dat viaduct moeten zijn om vliegtuigen onderdoor te kunnen laten gaan bij landen en opstijgen?
Viaduct
of tunnel. Ik zat persoonlijk te denken aan een tunnel tussen Schiphol en Schiphol Oost en een viaduct tussen Schiphol Oost en Schiphol Noordoost. En ja dit kost geld, maar ik denk dat mijn plan al met al toch een stuk goedkoper is dan het bouwen van een extra Schipholtunnel en de halve A4 opengooien.