MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn

Bericht door baladid »

De reservering geldt voor twee treinen. Wel kost het ondertussen 4½€. Je betaald dus 9€, geen 16€.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn

Bericht door Obus »

Op de website van NS Int. kost het vier euro met een maximum van acht euro. Bij het volgende punt staat dat als je tegen Europa Spezial tarief naar Duitsland reist, je aan de geselecteerde trein gebonden bent, met het advies om zitplaatsen te reserveren. Wat ik me afvraag: wat gebeurt er eigenlijk als je niet mee mag in de IC omdat alle plaatsen bezet zijn (je ticket valt onder Europa Spezial tarief)?
De mortuis nil nisi bene
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn

Bericht door Frans F »

Je mag altijd mee, alleen moet je dan staan.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn

Bericht door Frans F »

baladid schreef:De reservering geldt voor twee treinen. Wel kost het ondertussen 4½€. Je betaald dus 9€, geen 16€.
Ik geef toe een slecht voorbeeld. Juist voor richting Bremen/Hamburg geldt een gereduceerd reserveringstarief.
Voor andere verbindingen met overstap is het wel 4x€4...
Laatst gewijzigd door Frans F op ma 07 jul 2014, 13:31, 4 keer totaal gewijzigd.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn

Bericht door baladid »

Nee, er worden ook treinen ontruimd... Maar dan kun je de Zugbindung laten opheffen en iedere andere trein pakken...

@FransF. Ik ook. 4½€ voor twee reserveringen per richting. Dus A'dam-Osnabrück en Osna-HH is samen 4½€. Retour nog eens 4½€. Dat is 9€.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn

Bericht door Frans F »

Zugbindung wordt alleen opgeheven als je een aansluiting mist of als er een trein uitvalt.
Als je niet gereserveerd hebt en hij is vol is het gewoon staan.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn

Bericht door baladid »

Dat schreef ik dan ook niet. De Zugbindung wordt opgeheven als de trein ontruimd wordt omdat er te veel mensen staan en jij daar de dupe van bent.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Nitein-Repart
Berichten: 3540
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn

Bericht door Nitein-Repart »

Dennenboom schreef:Het vervelende is dat er kennelijk nog ruimte is voor dergelijke verhogingen. De treinen worden er in ieder geval niet veel leger door. Ook in de UK heb je een dergelijke ontwikkeling gezien en de spoorwegen vervoeren daar elk jaar weer meer mensen. In Duitsland wordt zo langzamerhand het verschil tussen Nahverkehr en Fernverkehr qua prijsstelling wel erg groot en zie je dat daar waar beide samen een aanbod vormen (bijv. Koblenz - Trier) Fernverkehr gaat verdwijnen.
Volgens mij zijn er ook ontwikkelingen om op IC's die volledig parallel lopen met RE's reizigers met SWT en Landertickets ook toe te laten, zoals Leer-Oldenburg en in de toekomst Koblenz/Trier.

Sowieso vind ik dat IC's en ICE's alleen op hoofdverbindingen moeten rijden en dat bijv. De IC's Emden-Düsseldorf en Dortmund-Kassel vervangen moeten worden door IRE's.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn

Bericht door waldo79 »

De IC's Emden-Düsseldorf en Dortmund-Kassel vervangen moeten worden door IRE's.
Kun je dat motiveren?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn

Bericht door Suus »

Frans F schreef:En dan praat ik nog niet over de inmiddels absurde reserveringskosten. Van Amsterdam naar Hamburg betaal je omdat je moet overstappen voor een retour 4x €4 ofwel €16 extra voor een zitplaatsreservering.
Nee, elke tweede reservering is gratis, mits je uiteraard de reis op een vervoerbewijs doet. Dat is al sinds mensenheugenis zo.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3540
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn

Bericht door Nitein-Repart »

waldo79 schreef:
De IC's Emden-Düsseldorf en Dortmund-Kassel vervangen moeten worden door IRE's.
Kun je dat motiveren?
Qua haltepatroon en commerciele snelheid zijn deze IC's niet veel beter dan de RE's terwijl ze wel een stuk diurder zijn. Tussem Dortmund en Kassel worden steeds meer IC's opgeheven wat al eej signaal is voor een geringe belangstelling.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn

Bericht door Dennenboom »

De IC-treinen bieden wel vaak verbindngen op langere afstanden aan doordat ze in het geval van de IC's vanuit Emden bijvoorbeeld doorrijden naar Koblenz - Luxemburg. Maar het aantal mensen dat daarvan gebruik maakt is te gering om deze verbindingen in de huidige vorm te handhaven. Voor de lokale reiziger is het alleen maar onhandig omdat je met een Nahverkehrskaartje niet in de IC mag. Voor Emden - Leer - Hannover is er overigens gekozen voor het openstellen van de IC voor NV reizigers. Dan zijn IC/NV samen weer een aanbod.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn

Bericht door Suus »

Tussen Emden en Bremen ja, niet tussen Bremen en Hannover!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn

Bericht door Frans F »

Voor de reizigers uit Hannover richting kust blijft het daarom ook handiger niet de IC-trein te nemen.
Laatst gewijzigd door Frans F op di 08 jul 2014, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn

Bericht door Frans F »

Dennenboom schreef:De IC-treinen bieden wel vaak verbindngen op langere afstanden aan doordat ze in het geval van de IC's vanuit Emden bijvoorbeeld doorrijden naar Koblenz - Luxemburg. Maar het aantal mensen dat daarvan gebruik maakt is te gering om deze verbindingen in de huidige vorm te handhaven. Voor de lokale reiziger is het alleen maar onhandig omdat je met een Nahverkehrskaartje niet in de IC mag. Voor Emden - Leer - Hannover is er overigens gekozen voor het openstellen van de IC voor NV reizigers. Dan zijn IC/NV samen weer een aanbod.
Ik denk ook dat de IC in Duitsland als product zijn langste tijd gehad, zeker gezien de groeiende concurrentie van de Fernbus. Hetzelfde als destijds met IR: de kosten zijn te hoog en het aantal reizigers dat over langere afstanden reist is vaak maar heel beperkt. Ik verwacht dat binnen 5 jaar een groot deel van de lijnen wordt omgezet in een IRE en enkele IC-lijnen met veel langeafstandsvervoer samen met de ICE worden ondergebracht in een nieuwe productformule voor langeafstandsvervoer.
Laatst gewijzigd door Frans F op di 08 jul 2014, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn

Bericht door Frans F »

Bee schreef: Nee, elke tweede reservering is gratis, mits je uiteraard de reis op een vervoerbewijs doet. Dat is al sinds mensenheugenis zo.
Vergeet het maar. Ik heb gisterenmiddag een retourtje Leipzig gekocht (met overstap in Hannover) en er wordt dus wel degelijk 4 x €4 door NS in rekening gebracht. Iedere keer overstappen is opnieuw kassa. Ik waag het er dus maar op zonder reservering want €16 is me wat al te gortig en na Hannover is de kans dat het vol is sowieso niet zo groot. Helaas is het met de Fernbus vanuit Nederland niet te doen naar Leipzig.
Laatst gewijzigd door Frans F op di 08 jul 2014, 12:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn

Bericht door Daniel »

Dan ben je afgezet door NS International, zie op hun site inderdaad ook dat die voor elke trein 4 euro reserveringskosten rekenen. Plan je de reis echter bij DB dan geldt wat Bee zegt, kijk maar...

Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn

Bericht door Frans F »

Ik vermoed dit recentelijk is veranderd met de overgang van HiSpeed naar NS Internationaal.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn

Bericht door baladid »

Bee schreef:Tussen Emden en Bremen ja, niet tussen Bremen en Hannover!
Tussen Norddeich Mole en Bremen ;-) Ook op het traject Emden Außenhafen‌‌—Emden geldt de regeling.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Nitein-Repart
Berichten: 3540
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn

Bericht door Nitein-Repart »

Frans F schreef:
Dennenboom schreef:De IC-treinen bieden wel vaak verbindngen op langere afstanden aan doordat ze in het geval van de IC's vanuit Emden bijvoorbeeld doorrijden naar Koblenz - Luxemburg. Maar het aantal mensen dat daarvan gebruik maakt is te gering om deze verbindingen in de huidige vorm te handhaven. Voor de lokale reiziger is het alleen maar onhandig omdat je met een Nahverkehrskaartje niet in de IC mag. Voor Emden - Leer - Hannover is er overigens gekozen voor het openstellen van de IC voor NV reizigers. Dan zijn IC/NV samen weer een aanbod.
Ik denk ook dat de IC in Duitsland als product zijn langste tijd gehad, zeker gezien de groeiende concurrentie van de Fernbus. Hetzelfde als destijds met IR: de kosten zijn te hoog en het aantal reizigers dat over langere afstanden reist is vaak maar heel beperkt. Ik verwacht dat binnen 5 jaar een groot deel van de lijnen wordt omgezet in een IRE en enkele IC-lijnen met veel langeafstandsvervoer samen met de ICE worden ondergebracht in een nieuwe productformule voor langeafstandsvervoer.
Het zijn vooral de opgewaardeerde IR-treinen die steeds lastiger krijgen hoofd boven water te houden. Die treinen stoppen ook in gaten als Soest, Lippstadt, Warburg, Altenbeken, Cochem, Wittlich, Bulley, Andernach en Remagen. De Nederlandse IC is er niks bij.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn

Bericht door Vinny »

IC is een formule die in Duitsland denk ik zijn langste tijd gehad heeft. De belangrijkste verbindingen zullen worden opgeplust tot ICx (ICE-achtige treindiensten) en de minder belangrijke gedegradeerd tot RE of een vergelijkbare productformule. Overigens is het comfort, de maximumsnelheid en de operationele snelheid van een RE vaak hoger dan een Nederlandse IC. ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten