Dienstregeling 2015 GD

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Meltrain »

Frans F schreef:
Statler Rail schreef: Ik ben het wel met je eens dat het erg vervelend is dat de OV-chipkaart er toe leidt dat wanneer je bus een omweg gaat maken, je méér moet betalen. Dat is inderdaad krom.
Nee, dat is niet krom. Er mag best een straf staan op inefficiente routes, dat moedigt de vervoerders aan om niet meer een rondje te rijden door iedere buitenwijk.
Worden vervoerders op dit moment niet juist aangemoedigd om grote omwegen te rijden, aangezien ze zo meer inkomsten uit de OV-Chipkaart hebben?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door gebruiker77 »

Volgens mij moedigt het veel meer aan om efficiënte routes te gaan reizen als reizigers alleen de kilometerafstand van plaats A tot plaats B moeten betalen. Is wel zo eerlijk. Reiziger hoeft niet voor omwegen te betalen; de vervoerder bepaalt of het dermate loont om toch een omweg te maken.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat vervoerders meer profijt hebben van snellere routes rijden, omdat hiermee meer reizigers worden aangetrokken. Ook nemen voor hun de kosten dan af.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door geert4OV »

Statler Rail schreef:Dat is helemaal niet vreemd. Vanaf Stadskanaal moeten meer reizigers naar Groningen dan naar Assen. Nu moet je echter vaak overstappen in Gieten, omdat Qliner 302 naar Assen gaat. Om de grootste stroom reizigers beter te bedienen, gaan straks alle Qliners uit Stadskanaal naar Groningen in plaats van om-en-om Groningen/Assen. Ieder half uur is er in Gieten een overstap op sneldienst 110 naar Assen. Een vrij logische wijziging.
Laat ik het anders stellen, vanuit Assen is er niet voldoende vraag om een HOV verbinding met knooppunt Gieten, naar Bijvoorbeeld Emmen, Veendam en/of Stadskanaal te hebben.

Sowieso is het vervoer rond Stadskanaal verre van effciënt 4 lijnen naar Emmen, vooral om de tussenliggende plaatsen te bedienen, je zou zo eens het OV rond Groningen moeten inrichten, kijken hoe weinig mensen dan instappen! :Y En meerdere inefficiente lijnen naar Assen en Winschoten allemaal voor 'onderweg', dan is het toch geen wonder dat iemand zo snel mogelijk een auto neemt? :mrgreen: *auto* De enige efficiente lijn is naar Groningen. Hoe zien we dat?
geert4OV schreef:Tenslotte merkte ik vandaag nog weer hoe krankzinnig de dienstregeling inelkaar steekt. 73 die vroeger binnen een uur van Groningen in Stadskanaal was, maakt nu een pretrondje over Euvelgunne, waar ik als passagier ook nog eens een bonusprijs voor betaal als ik incheck met de Chipkaart. (Vroeger ging die vanaf Hoogezand rechtstreeks via de snelweg naar station.) Terwijl daar nu een paardehoofd wat ik daar ergens daar in de wei zag staan niet wilde instapen. Waarom worden dat soort stukken niet wegbezuinigd? Omdat er gewoon geen beleid is!
Statler Rail schreef: Ook dat is logisch. Vroeger werd het rondje Euvelgunne gedaan door lijn 74, die echter is opgeheven als indirect gevolg van de komst van de treinverbinding Groningen-Veendam. Om een OV-ontsluiting voor die route in stand te houden, rijdt nu lijn 73 "binnendoor" in plaats van over de snelweg.
Lijn 74 was volgens mij bedoeld om naar Veendam te gaan vanuit Stadskanaal, en voor Veendam om naar Groningen te gaan. Ik geloof niet dat iemand zo gékl was om die bus die er 1,5 uur over deed(!) om van SKN naar GN te rijden te nemen. Tenzij het misschien heeeeeeeel hard regende oid (A) Verder heb ik nog nooit meegemaakt dat mensen blij waren met het rondje Euvelgunne laat 76 dat anders maar doen.

Ook nog vermeldenswaardig, doordat alle bussen met het liefst zoveel mogelijk omwegen ergens naar toe gaan, keken mensen ook nooit verder dan de bus die echt strikt noodzakelijk nodig is. Een collega van mij die in Veendam woont was (toen lijn 74) nog reed stomverbaasd dat je dan vanaf Stadskanaal nog redelijk rechtstreeks met 73 naar Emmen kon komen, maar ja die had toen al het autovirus! Dat is wat imago doet als je de bus alle kanten op laat rijden behalve naar 'B' :roll:
Laatst gewijzigd door geert4OV op vr 04 jul 2014, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
hej*
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door CamilleKreemers »

Ik woon toevallig in deze regio, maar ik ken maar drie lijnen. lijn 77 bestaat niet meer en zit in lijn 28.

Lijn 73 (dagdekkend via Ter Apel)
Lijn 28 (dagdekkend via Valthermond)
Lijn 15 (Spitsritten voor ........)

Lijn 73 en 28 vormen een scheve halfuursdienst tussen Musselkanaal en Stadskanaal. Beide lijnen kennen ook een bezetting om dagdekkend te rijden. Je weet trouwens dat de afstand tussen de snelweg en de meeste huizen zeer autobevordelijk is?
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door groningen »

Je kunt Stadskanaal - Emmen ook via Borger doen met lijn 24 richting Assen en 300 vanaf Groningen naar Emmen. Sneller dan lijn 73.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door geert4OV »

Heb je dat berekend aan de hand van N366/N391 variant? Of 9292?
Laatst gewijzigd door Wubbo op vr 04 jul 2014, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
hej*
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Statler Rail »

Meltrain schreef:Worden vervoerders op dit moment niet juist aangemoedigd om grote omwegen te rijden, aangezien ze zo meer inkomsten uit de OV-Chipkaart hebben?
In Groningen en Drenthe niet want het OV-bureau is opbrengstverantwoordelijk. Voor Qbuzz is het vooral aantrekkelijk om te sturen op omloopefficiëntie en zoveel mogelijk versterkingsritten te declareren bij het OV-bureau, want dat risico ligt volledig bij het OV-bureau terwijl ze daarvoor ook nog eens het volle DRU-tarief betalen.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door geert4OV »

Statler Rail schreef:
Meltrain schreef:Worden vervoerders op dit moment niet juist aangemoedigd om grote omwegen te rijden, aangezien ze zo meer inkomsten uit de OV-Chipkaart hebben?
In Groningen en Drenthe niet want het OV-bureau is opbrengstverantwoordelijk. Voor Qbuzz is het vooral aantrekkelijk om te sturen op omloopefficiëntie en zoveel mogelijk versterkingsritten te declareren bij het OV-bureau, want dat risico ligt volledig bij het OV-bureau terwijl ze daarvoor ook nog eens het volle DRU-tarief betalen.
Ja en met name die versterkingsritten, daar moeten 'we' vanaf, beter is om in dat uur de frequentie te verhogen. (ipv elk 1/2 uur dan naar 20 minuten oid)
hej*
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Frans F »

geert4OV schreef: Ja en met name die versterkingsritten, daar moeten 'we' vanaf, beter is om in dat uur de frequentie te verhogen. (ipv elk 1/2 uur dan naar 20 minuten oid)
Veel versterkingsritten zijn alleen nodig op schooldagen en dan vaak ook nog maar een beperkt deel van het schooljaar. Dan is het efficiënter om te versterken zodat je de extra bussen kunt weglaten op de dagen dat ze niet nodig zijn zonder de dienstregeling overhoop te moeten halen.
Laatst gewijzigd door Frans F op zo 06 jul 2014, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Wubbo »

Ik heb geprobeerd het deel dat over dienstregeling 2015 gaat te scheiden van de plannen van forumleden. De plannen staan nu hier. Mocht ik berichten ten onrechte (niet) verplaatst hebben, meld die dan even (met de meldknop), dan verplaats ik ze alsnog.
Gebruikersavatar
MobilityGoesDutch
Berichten: 20
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 14:27

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door MobilityGoesDutch »

Frans F schreef:
gebruiker77 schreef:...
Met 20 reizigers per dag is er slechts één reële optie: stoppen.
Misschien heb ik iets gemist, maar waar komt vandaan dat het om 20 reizigers per dág gaat? Dat staat volgens mij nergens in de officiële documenten.
Met vriendelijke groet, Willem
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door gebruiker77 »

"Reizigers van en naar Koekange (ongeveer 50 per dag) kunnen
gebruik maken van de nieuwe lijn 2. De reistijd blijft nagenoeg
gelijk. De mogelijkheid om tussen De Wijk, Koekange en Oosteinde
te reizen vervalt; hier is geen vraag naar. Voor 20 reizigers uit
Berggierslanden wordt het aantal reismogelijkheden per uur beperkt
tot één in plaats van twee.
Reizigers (ongeveer 10 per dag) kunnen ’s avonds na 20 uur en
zondag geen gebruik meer maken van de stadsdienst. Zij kunnen
gebruik maken van streeklijnen."
Gebruikersavatar
MobilityGoesDutch
Berichten: 20
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 14:27

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door MobilityGoesDutch »

Dit gaat over Meppel en wat ik hieruit kan afleiden is:
- Vanuit Koekange maken ongeveer 50 mensen gebruik van buslijn 39.
- Vanuit Berggierslanden maken ongeveer 20 mensen gebruik van stadsbus 1.
- Er zijn ongeveer 10 mensen per dag die in de avond of op zondag van stadsbus 1 gebruik maken.
Er wordt nergens gezegd hoeveel mensen er in totaal per dag gebruik maken van de stadsbus, maar als het er in Berggierslanden al 20 per dag zijn, dan zal het in totaal wel veel meer zijn. Voor Hoogeveen zal het vergelijkbaar zijn in reizigersaantallen.
Dus de conclusie dat er voor 20 mensen per dag ieder half uur twee busjes rondrijden lijkt me volledig uit de lucht gegrepen. Ik denk dat het eerder richting de 200 mensen per dag gaat.
Met vriendelijke groet, Willem
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door gebruiker77 »

Ik vind het tamelijk veel dat een wijk waarbij er 20 reizigers per dag gebruik maken van een lijn een halfuurdienst hebben. En voor 10 man in de avond...pfff...En dan ook nog protesteren dat het naar 1 keer per uur gaat.
In dat geval moet de frequentie van de meeste bussen in Groningen worden opgeschroefd en kunnen alle wijken een busverbinding hebben.
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Etienne »

http://qbuzz.nl/GD/plan-mijn-reis/actue ... tregeling/

Weer heel veel wijzigingen en met name in de lijnnummers van de buurtbussen wordt flink gesnoeid.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Bjarte »

Ik vind het onbegrijpelijk dat er zo weinig wordt ingespeeld op de winkeltijdenvrijstelling op zondag. Bijvoorbeeld lijn 2, die blijft gewoon op 1x per uur staan op zondag. :?:
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door gebruiker77 »

Helemaal eens,, maar dat kost gewoon weer veel geld. Lijn 5 gaat nu elke zondag 4x uur naar Haren en een keer door naar Annen. Dus er wordt wel een beetje rekening mee gehouden. Al is het nu 6x uur. Een keer per uur Zuidlaren is ook vrij weinig.
Voor wat betreft lijn 2: idealiter vind ik 2x uur op zondag goed, alleen als je tot De Punt 2x uur wil bedienen, moet de bus 4x uur rijden ivm De Wijert Zuid. Een zaterdag zomervakantie zou ik wel voor zijn op die lijn.
Al blijf ik van mening dat lijn 8 daarvoor voldoende is.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Frans F »

Bjarte schreef:Ik vind het onbegrijpelijk dat er zo weinig wordt ingespeeld op de winkeltijdenvrijstelling op zondag. Bijvoorbeeld lijn 2, die blijft gewoon op 1x per uur staan op zondag. :?:
Bussen laten rijden op zondagen is erg duur door de toeslagen voor het personeel. Ik denk dat men eerst eens even kijkt hoe de wekelijkse opening in 2015 loopt (gaan alle winkels inderdaad open zondag open?) en hoe het aantal reizigers zich ontwikkelt.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Kevster »

gebruiker77 schreef:Helemaal eens,, maar dat kost gewoon weer veel geld. Lijn 5 gaat nu elke zondag 4x uur naar Haren en een keer door naar Annen. Dus er wordt wel een beetje rekening mee gehouden. Al is het nu 6x uur. Een keer per uur Zuidlaren is ook vrij weinig.
Voor wat betreft lijn 2: idealiter vind ik 2x uur op zondag goed, alleen als je tot De Punt 2x uur wil bedienen, moet de bus 4x uur rijden ivm De Wijert Zuid. Een zaterdag zomervakantie zou ik wel voor zijn op die lijn.
Al blijf ik van mening dat lijn 8 daarvoor voldoende is.
Dit toont dus precies aan waarom het lijnennet in het zuiden van stad compleet achterhaald is geworden. Het wordt hoog tijd voor een lijn naar Hoornsemeer via de Zuiderflat en een lijn naar Eelde. Vanaf de Zuiderflat zou de lijn via de Vondellaan rechtstreeks naar het HS kunnen. Daar dupeer je niemand onredelijk mee volgens mij.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door gebruiker77 »

Tijdelijke optie kan natuurlijk ook altijd zijn: Eelde - De Punt via De Wijert-Zuid op zondag.
In de tijdsplanning zou dit niet eens heel vreemd zijn. Het zou wel te duur worden, en daarom gebeurt het ook niet :roll: , maar goed. Theoretisch:
Nu vertrekt lijn 2 om .05 naar Eelde op een zondag. Zou deze rit nog door De Wijert-Zuid rijden, dan is dat hooguit 4 minuten extra, en dan kom je precies op de vertrektijd .01 die gedurende werkdagen en op zaterdag wordt gereden. Een soort Selwerd via Paddepoel op lijn 2 toegepast.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

De ouderen bij de Zuiderflat kunnen prima via de ronde van Helpman naar het centrum lijkt mij, voor de jongere generatie ligt dat natuurlijk anders, maar dan maakt die 500 meter naar de Zuiderflat ook weinig meer uit. Als je die echt wilt bedienen, dan moet je helemaal De Weijert Zuid in, bijvoorbeeld richting Beatrixoord, Haren NS of ja, Eelde via Haren.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door timtrein »

Inmiddels op lijn 75 een midibus gespot. Compleet beslagen en (voor zover zichtbaar) volgepropt. Het eerste is natuurlijk het gevolg van het tweede. Volgens mij valt er nog wat fijn te slijpen aan de omloop van die dingen...
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Die wordt dan ook pas op 14 december geoptimaliseerd.
Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 141
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door EHH »

Ook in het GD gebied van Qbuzz zullen per 1 maart enkele wijzigingen doorgevoerd worden.

De eerste die ik weet is dat in Leek/Tolbert Qlink lijn 3 gaat doorrijden naar de woonwijk De Linde. Hier zal de bus de 'oude' halte Bousemalaan weer gaan aandoen als eindpunt en via het terrein van stichting De Zijlen keren om terug te kunnen naar Groningen.
Eelke-Hendrik brengt je bij Arriva door heel Fryslân
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten