Reistip voor een rondje Duitsland

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Reistip voor een rondje Duitsland

Bericht door Caspar »

Allicht niet de juiste plek voor dit topic, maar wil een paar vragen stellen.

Morgen en zondag wil ik een rondje maken door Duitsland, met overnachting in goedkoop hotelletje.
Nu ben ik opzoek naar een plek waar het landschappelijk mooi is, en waar de kans erg groot is dat er een sneeuwpak op de grond ligt. (dus net even wat meer dan die slappe sneeuwbuitjes van hier). Mijn idee is om naar de Harz te gaan.

Dat kan met ofwel een SWT voor 35(?)€ x 2 is 70€
Voordeel: kan het direkt uit het automaat kopen in Leer, goedkoop.
Nadeel, ruim een uur wachten in Leer op heenweg en anderhalf uur op terugweg, langzamere treinen, minder comfort.

Optie 2: Interrail 1 country pass.
Voordeel: lekker snel, ook ICE :D waardoor ik dus ook verder kan kijken dan de Harz, immers in dezelfde tijd zit ik ook in Munchen met een ICE als met RE net voorbij Hannover.
Nadeel: 125€ (ruim 41€ per dag, dus ongeveer 6€ duurder dan SWT). Van de 3e reisdag van de pass kan ik natuurlijk nog eens een dagje op stap gaan binnen de maand.

Mijn vraag is nu hier: Wat is nu weisheid? En weet iemand misschien mooie trajecten in Midden Duitsland die te doen zijn in 1 weekend?
Tot slot, aangezien ik dit pas vanavond heb besloten om morgen op pad te gaan is NS internationaal dicht in Groningen. Kan ik een One country pass ook bij het loket in Leer kopen als Nederlander?
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Reistip voor een rondje Duitsland

Bericht door Daantje »

Ik kan je vragen niet echt beantwoorden maar vroeger toen ik klein was kwam ik erg vaak in de Harz en ik vond het er toen altijd erg mooi :) Ik denk alleen niet dat er nu nog veel sneeuw ligt. Zo hoog is het daar niet en zelfs in Oostenrijk ligt er buiten de pistes nauwelijks sneeuw.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Reistip voor een rondje Duitsland

Bericht door Karl »

Jammer dat je niet meer tijd hebt om eea uit te werken, geen idee om met pinksteren oid te gaan?

In ieder geval vind ik de brug door Berlijn erg leuk om te zien, het Hauptbahnhof van Leipzig (grootste kopstation van Europa volgens mij), Bayern en Baden-Wurtemberg en de omgeving van Trier (deze drie zijn mooi met sneeuw) en de oever van de Rijn. Helaas kan ik je niet echt speciale trajecten aanraden, aangezien ik daar zelf niet al te veel ervaring mee heb. De omgeving iets ten noordwesten van de Harz, rond Porta Westfalica (Teutoburgerwald) bij Minden in de buurt vond ik van de zomer op de fiets in ieder geval erg mooi, maar wellicht dat het per trein 'te klein' is.

Veel plezier in ieder geval.

Wat betreft de sneeuw, in Nederland wordt er voor morgen natte sneeuw verwacht, wellicht dat het in Duitsland ook kouder is en er daar dus echte sneeuw ligt.

Veel plezier in ieder geval.
Laatst gewijzigd door Karl op vr 21 mar 2008, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is een spectrum.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Reistip voor een rondje Duitsland

Bericht door Caspar »

Maar het kopen van een interrail kaart( one country pass Duitsland), kan dat als Nederlander ook in Duitsland?
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Reistip voor een rondje Duitsland

Bericht door IC3 »

Jazeker, het is mogelijk om een Interrail in het buitenland te kopen. In Duitsland zul je alleen een OneCountryPass voor Duitsland kunnen kopen als je de Nederlandse nationaliteit bezit. Waarschijnlijk overbodig, maar toch: je moet wel een identiteitsbewijs bij je hebben dat voorzien is van een foto.
Ik heb ook nog wel eens een EuroDomino voor Zwitserland aan het loket in Kleve gekocht. Dat gaat ook prima, dus wat ik geschreven heb, is op eigen ervaring gebaseerd.

Groeten, IC3
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Reistip voor een rondje Duitsland

Bericht door Ronald »

In Winterberg (Sauerland) ligt zeker sneeuw. Kijk hier maar eens http://www.sneeuwhoogte.nl/Duitsland/
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Reistip voor een rondje Duitsland

Bericht door IC3 »

Ik zal nog een reistip toevoegen, niet te ver weg, maar wel ver genoeg om je InterRail makkelijk terug te verdienen :-)
Een leuk treingebied, niet voor de sneeuw overigens, maar wel zeer gevarieerd is de omgeving Lübeck - Wismar - Schwerin - Rostock - Stralsund. Deze tip kun je het beste bewaren tot mei, wanneer er veel bloeiende koolzaadvelden zijn. Geeft een heel apart effect met de Verkehrsrote treinen wanneer je ze wilt gaan fotograferen. :-)

Er zijn veel regionale lijntjes en afwisselend materieel! De RE1 tussen Hamburg en Rostock wordt sinds enige tijd gereden met de nieuwste Dosto's, de RE9 Rostock - Stralsund - Rügen wordt met hagelnieuwe FLIRT's gereden. Zelf vind ik de Desiro's (BR642) met de panoramaramen ook erg de moeite waard. Deze dieseltjes tref je onder andere op de RE6 Wismar - Rostock - Tessin.

Een leuke lijn die ik vorige herfst ook heb ontdekt is de tweeuurlijkse RE-verbinding Mainz - Karlsruhe via Speyer. Deze gaat vnl. over nevenlijnen en wordt gereden met BR612.
Laatst gewijzigd door IC3 op vr 21 mar 2008, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Reistip voor een rondje Duitsland

Bericht door Daantje »

IC3 schreef:Jazeker, het is mogelijk om een Interrail in het buitenland te kopen. In Duitsland zul je alleen een OneCountryPass voor Duitsland kunnen kopen als je de Nederlandse nationaliteit bezit. Waarschijnlijk overbodig, maar toch: je moet wel een identiteitsbewijs bij je hebben dat voorzien is van een foto.
Ik heb ook nog wel eens een EuroDomino voor Zwitserland aan het loket in Kleve gekocht. Dat gaat ook prima, dus wat ik geschreven heb, is op eigen ervaring gebaseerd.

Groeten, IC3
Voor het kopen van een Interrailticket heb je altijd een identiteitsbewijs nodig omdat het nummer daarvan op je ticket komt ;)
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Reistip voor een rondje Duitsland

Bericht door IC3 »

Inderdaad, dat is zo. Ik had het wat onhandig geformuleerd. Dank je, Daantje. :)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Reistip voor een rondje Duitsland

Bericht door deadlock »

Ik zou naar Wernigerode gaan :cool:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Reistip voor een rondje Duitsland

Bericht door Daantje »

deadlock schreef:Ik zou naar Wernigerode gaan :cool:
Jaaaa <3 Dat kasteel! Jeugdsentiment :)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Reistip voor een rondje Duitsland

Bericht door deadlock »

Daantje schreef:
deadlock schreef:Ik zou naar Wernigerode gaan :cool:
Jaaaa <3 Dat kasteel! Jeugdsentiment :)
Vooral ook de Harzquerbahn (schrijf je dat zo?) Ik ben er vier jaar geleden geweest op bezoek bij vrienden die op de Fachhochschule Harz zaten. Intercity naar Hannover en dan verder met de stoptrein! Een aardig eindje, maar het is zéér de moeite waard, de hotels zijn er nu relatief goedkoop en je kan met de stoomtrein de berg op!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Reistip voor een rondje Duitsland

Bericht door BR628 »

deadlock schreef:Intercity naar Hannover en dan verder met de stoptrein
Waarom zou je de IC pakken, als je vanaf Groningen bijna net zo snel in Hannover bent als wanneer je omreist via Deventer of Leer-Rheine? :wink:
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Reistip voor een rondje Duitsland

Bericht door deadlock »

Oh maar ik ga gratis naar Deventer, heb altijd nog kaartjes naar Enschede van de zaak in mijn portemonnee, en kom uit Zwolle en werk in Deventer. Dus voor mij is de keuze IC logischer ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Reistip voor een rondje Duitsland

Bericht door Cookie »

Of er sneeuw komt te liggen bij de Rijn weet ik niet, maar ik kan je zowieso de linker als rechter Rheinstrecke aanraden (Köln-Koblenz-Wiesbaden/Mainz) :) . Erg mooi landschap en je rijdt bijna continu parallel aan de Rijn.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Reistip voor een rondje Duitsland

Bericht door Caspar »

Ik pak zo om 07.20 de Arriva naar Leer, en mijn eindbestemming voor vandaag is Hof HBF, via Wurzburg (met ICE en BR612). De terugweg ga ik dan via de Harz weer naar Groningen. Bedankt voor de tips, zal hopelijk wat leuke foto's kunnen maken.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Reistip voor een rondje Duitsland

Bericht door Caspar »

IC3 schreef:Jazeker, het is mogelijk om een Interrail in het buitenland te kopen. In Duitsland zul je alleen een OneCountryPass voor Duitsland kunnen kopen als je de Nederlandse nationaliteit bezit.
Na het geprobeerd te hebben aan het loket in Leer en Rheine, ben ik tot de conclusie dat de One Countrypass alleen in het land van je woonplaats kan worden verkocht. Voor een Global geldt dat niet. Die had ik dan maar gekocht. Door veel vertraging op te lopen bij het loket; 1x half uur en 1x 50 minuten wachten, een ongeval in Duitsland wat +105 opleverde heb ik mijn rondje aanzienlijk veranderd.
Ik ben gewoon spontaan maar wat gaan treinen zonder echt te plannen. Zo stond ik gistermiddag hier:

Afbeelding

Reisverslag deel 1 volgt, reis deel 2 zal volgend weekend gemaakt worden. (Heb nog 2 dagen over).
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Reistip voor een rondje Duitsland

Bericht door deadlock »

Wauw! Ik ben heel benieuwd naar je verslag!!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Reistip voor een rondje Duitsland

Bericht door IC3 »

Caspar schreef:
IC3 schreef:Jazeker, het is mogelijk om een Interrail in het buitenland te kopen. In Duitsland zul je alleen een OneCountryPass voor Duitsland kunnen kopen als je de Nederlandse nationaliteit bezit.
Na het geprobeerd te hebben aan het loket in Leer en Rheine, ben ik tot de conclusie dat de One Countrypass alleen in het land van je woonplaats kan worden verkocht. Voor een Global geldt dat niet. Die had ik dan maar gekocht.
Dan is dat veranderd na EuroDomino. Helaas... Sorry dat ik je zo verkeerde informatie heb gegeven.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Reistip voor een rondje Duitsland

Bericht door Wubbo »

"Dan maar een Global" Heerlijk, die nieuwe Interrailformules :!:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten