D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Natorious »

Óf je legt 't trace ondergronds op de beneluxbaan...

Een visie die ik voor me heb is:

Treinen + Ringlijn zullen op Zuid naar mijn mening op +1 staan.
De snelweg op -1
De NZlijn gaat van +1 naar 0 en op de bocht richting de Beneluxbaan zit het St. Zuid. (dan zit ie al volledig op 0 dus dan krijg je geen Wilhelminaplein gebeuren :wink: )
Daar gaat hij de grond onder, eerste halte als een soort Rietlandpark-gebeuren, gesitueerd onder het wegdek.
Bijvoorbeeld bij A.J. Ernststraat.
Vanaf daar kan hij volledig ondergronds aangelegd worden.

MAARJA...
Er ligt al een hele vrije berm boven... :/
En wat moeten we toch met die tram 5...
En wat moet zo'n ding nou weer in Schiphol?
Kan je beter beginnen met een Oost-Westlijn en die door badhoevedorp en de oeverlanden naar Schiphol sturen, heeft meer animo denk ik gek genoeg... :roll: )

Dus mijn visie mag voor een héle lange periode de ijskast in -o-
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door n-evo »

Vinny schreef:Het is gewoon heel simpel: Zuidas plannen in de ijskast doen. A 10 niet ondergronds brengen, en de huidige metroboog gewoon laten liggen. Wel moet je in Buitenveldert nog wat doen zodat de metro daar ongelijkvloers wordt. Dat is echt een no-regret maatregel: want al rijden er trams, bussen of supersonische skelters: je moet daar voor de doorstroming en veiligheid sowieso wat betonnen bruggen aanleggen m.i.
Het ergste van allemaal vind ik nog wel dat ze nu met een half-assed ondertunneling komen: eentje waarbij boven op de ondergrondse A10 niet gebouwd kan worden. In het originele plan zouden A10, trein én metro ondergronds komen met daar boven op gebouwen. Nu wordt er voor een goedkope middenweg gekozen met slappe fundering die niet geschikt is daarvoor. -o-

Doe het dan gewoon niet weet je, tot er wél geld is om het in één keer goed te doen. Snap het nut niet helemaal van een ondertunneling als je in de toekomst weinig kan met de vrijgekomen grond.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Vinny »

Het duurste bloemperk van Nederland. Maar dan heb je ook wat: prachtige rode rozen waar zelfs de grootste nerd nog romantische gevoelens bij krijgt :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Suus »

De tunnel is vooral bedoeld om de leefbaarheid van die omgeving te verbeteren. Dat kan ook geen kwaad voor het OV trouwens, ik ben altijd blij dat ik op Amsterdam Zuid de trein niet uit hoef, de perrons daar zijn een afschuwelijke verblijfplaats.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Vinny »

Dat hoor ik ook heel veel om me heen. Maar een perron is ook helemaal niet bedoeld als verblijfplaats :roll:
Wachten kun je prima in de hal en een paar minuten voor vertrektijd ga je naar boven en stap je in de voor vertrek gereedstaande trein.
Een doorgetrokken scherm zodat je niet nat wordt, kost natuurlijk wel meer dan een paar tientjes, maar hoeft echt geen miljard euro te kosten. :X
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Suus »

Die tunnel is het hoogtepunt van gezellig wil je zeggen :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Ruben »

Met een grote overkapping van het station had men ook de A10 van de sporen kunnen afscheiden. Rai wordt straks net zo erg, daar was geen geld voor een soortgelijke kap als wat het nu heeft. Bij Rai heb je nu niet het idee dat je in de berm van de snelweg op je trein wacht.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Ardan »

Ik hoop wel dat die kap van RAI een beetje makkelijk demonteerbaar wordt gebouwd, mocht er in de toekomst wel geld zijn er één geheel van te maken. En inderdaad, een glazen wand langs de snelweg zou al heel wat schelen op Zuid :)
(moet er geen vrachtwaggel tegenaan knallen... Maar het kán wel. Dus komt dat scherm er niet. Weet ik nou al.)
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door n-evo »

Bee schreef:De tunnel is vooral bedoeld om de leefbaarheid van die omgeving te verbeteren.
Leuke bijkomstigheid. Het meest aanlokkelijke was extra real estate creëren op een van de duurste plekken van Nederland.
Vinny schreef:Dat hoor ik ook heel veel om me heen. Maar een perron is ook helemaal niet bedoeld als verblijfplaats :roll:
Dat ik naar Utrecht moest kon ik ook een kwartier wachten van metro naar trein (lees: nul aansluiting). Het perron is een ontiegelijk tochtgat en echt geen pretje om te wachten. Waar moest ik dan heen, gezellig tunnelhangen voor de Etos?
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door marlies »

Naar een van de Servex-approved koffieformules natuurlijk om even te loungen op een bank die ontworpen is om precies 10 minuten comfortabel te zitten met een macchiato van 5 euro 50 ;)
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door n-evo »

Oh ja! Snap ik. Maar... Als het perron niet bedoeld is om te verblijven waarom staan er dan vending machines, banken, rookzuilen, etc.? :P
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Vinny »

Ardan schreef:Ik hoop wel dat die kap van RAI een beetje makkelijk demonteerbaar wordt gebouwd, mocht er in de toekomst wel geld zijn er één geheel van te maken. En inderdaad, een glazen wand langs de snelweg zou al heel wat schelen op Zuid :)
(moet er geen vrachtwaggel tegenaan knallen... Maar het kán wel. Dus komt dat scherm er niet. Weet ik nou al.)
Nog maar eens mijn stokpaardje van stal halen, wat mij betreft was station Zuid iets naar het oosten opgeschoven en station RAI simpelweg opgeheven voor het treinverkeer. De RAI had dan voor OV reizigers een achteringang moeten bouwen, maar dat is een heel stuk goedkoper dan een snelwegtunnel. :Y
Met een paar goede passarelles (luchtbruggen voor voetgangers) zouden zowel de VU (universiteit) en de RAI op loopafstand van het nieuwe Zuid kunnen komen. Voor het ziekenhuis zouden reizigers een klein stukje met de ringmetro moeten (Amstelveenseweg)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Roeland »

Helaas is het nog oorverdovend stil rond de doortrekking van de NZ-lijn.
Jammer, want nu gaat de NZ-lijn waarschijnlijk de toch nog geschiedenis in als de metrolijn, waarvan besloten werd hem WEL te bouwen toen het onverantwoord was om het centrale deel te bouwen, en waarvan besloten werd om hem NIET (om) te bouwen, toen het onverantwoord was om het zuidelijke deel niet te bouwen!
sjohuvud
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 21 jul 2014, 15:41

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door sjohuvud »

Als iemand die heel veel jaren in zowel Buitenveldert als Amstelveen heeft gewoond raak ik hier wel enorm geïrriteerd aan.

Ten eerste hebben de banken allemaal de politici in de pocket en krijgen het voor elkaar dat alle groen en sportfaciliteiten langs de A10 verdwijnen zodat er lelijke kantoorgebouwen gebouwd kunnen worden op de "Zuidas". De "Manhattan van Nederland" zou het worden, aldus de architect met wie ik heb gesproken in 2001. Het nieuwe uitgaanscentrum van Amsterdam. Geloven ze het echt??

Ten tweede, redden we al die banken met belastinggeld en dan klagen ze dat ze geen snelweg willen voor de ramen van hun kantoorgebouwen. Dus krijgen ze miljarden belastinggeld om de de A10 te laten ondertunnelen. Terwijl er bij de A10 west of A10 oost, waar mensen werkelijk pal naast de A10 wonen, helemaal geen ondertunneling komt. Prioriteiten?

De Sneltram 51 in Amstelveen is al vanaf het begin een waardeloze verbinding. De meeste mensen in Amstelveen nemen wel de bus als ze de stad in moeten. Bus 170 en 172 rijdt vaak en is schoner, veiliger, sneller en meer comfortabel dan sneltram 51. Op alle punten beter. Alleen als je naar RAI of Amstel gaat is de 51 wel handig.

Dan gaan ze een Noordzuidlijn bouwen onder het Rokin richting de Pijp, minder dan een kilometer verwijderd van de bestaande oostlijn. Kapitaalvernietiging! En dan niet eens doortrekken tot Amstelveen, om de kapitaalvernietiging maar compleet te maken. Het is net alsof je een luchthaven bouwt, je bouwt de landingsbanen wel maar bouwt geen terminal om geld te besparen. Dan heb je geen luchthaven...

En de "oplossing" is de Amstelveenlijn los te koppelen van de bestaande metronet, waardoor de enige overgebleven voordeel van de bestaande sneltram (handige link naar Amstel en Amsterdam Oost) verdwijnt. Ik heb geen woorden voor.

Ik zou zeggen, laat die bankiers maar lekker naar de A10 kijken uit hun raam en spaar je drie miljard. Voor een fractie van dat geld zet je de A10 in een soort glazen buis met mooie lichtjes en zo. Met een andere fractie van dat geld maak je van de Amstelveenlijn een volwaardige metro met mindere halte's, ongelijkvloersekruisingen. Het werk is al voor driekwart gedaan, waarom niet goed afmaken? En dan doortrekken naar Uithoorn voor weinig geld, want ruimte is al gereserveerd. Dan heb je een volwaardige metro die veel wordt gebruikt, en maak je optimaal gebruik van de megainvestering die is gemaakt om de metro aan te leggen onder de stad. En ook doortrekken naar Purmerend! Gewoon een volwaardige RER-achtige regionale metro maken... er ligt overal handige ruimte voor tracés.

Probleem met OV in Nederland is dat er teveel partijen zijn die allemaal een zegje willen doen. Dorpsmentaliteit... Elke stad wilt een eigen OV en dan verbinden aan een andere stad via een Centraal Station. Maar het is allemaal een grote stad geworden - De Randstad - en moet gemanaged worden zoals Parijs of Berlijn worden gemanaged: als een grote stad. En dan gewoon RER / S-Bahn overal aanleggen. Zodat je van Haarlem CS naar Amsterdam Zuid kan rijden zonder over te stappen, bijvoorbeeld. Of hooguit door over te stappen door een perron over te steken bij een goed getimede transfer - zoals bij Chatelet Les Halles.

Prutsers, echt.

En dat was dus mijn eerste posting. :D
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door waldo79 »

Welkom!
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Natorious »

Dat was een gepeperde eerste post.
En een onwijs goede ook!
Welkom!
Dan gaan ze een Noordzuidlijn bouwen onder het Rokin richting de Pijp, minder dan een kilometer verwijderd van de bestaande oostlijn. Kapitaalvernietiging! En dan niet eens doortrekken tot Amstelveen, om de kapitaalvernietiging maar compleet te maken. Het is net alsof je een luchthaven bouwt, je bouwt de landingsbanen wel maar bouwt geen terminal om geld te besparen. Dan heb je geen luchthaven...
Waarom heeft de gemeente destijds in de 60's besloten om de metro (als het ware rechtsom) naar het CS te gaan via Nieuwmarkt? Waarom niet linksom via de munt en het spui? (NZ trace) Tijden veranderen natuurlijk, maar had toendertijd het trace Waterlooplein-Spui-CS niet meer potentie gehad?

Die lijn heeft niet alleen naar 't Zuiden meer potentieel, maar ook in het Noorden!
Die metro's hoeven niet hoogfrequent te rijden op de takken naar de dorpen/steden.

Uithoorn - Amstelveen - Sixhaven - Zaandam - 6x p/u (8 in spits)
Zuid - Sixhaven - Noord - Monnickendam - Edam/Volendam - 4x p/u (6-8 in Spits)
A'veen C. - Sixhaven - Noord - Landsmeer - Purmerend - 6x p/u (8 in spits)

Ik heb rekening gehouden met het M5 materieeltype.
Dit leek me enigszins logisch... Heb nog wel mn twijfels
Zuid-Edam/Volendam lijkt mij een overkill met 6x p/u een M5.
(Waarschijnlijk ook 4x, maarja, dromen kan geen kwaad)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Ardan »

Natorious schreef:Waarom heeft de gemeente destijds in de 60's besloten om de metro (als het ware rechtsom) naar het CS te gaan via Nieuwmarkt? Waarom niet linksom via de munt en het spui? (NZ trace) Tijden veranderen natuurlijk, maar had toendertijd het trace Waterlooplein-Spui-CS niet meer potentie gehad?
Zodat de lijn op het CS goed uitkwam om door te kunnen trekken in westelijke richting, waar volgens het toenmalige Plan Stadsspoor sprake van was. En misschien nog wel gaat gebeuren :)
Ik doe ook maar wat
sjohuvud
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 21 jul 2014, 15:41

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door sjohuvud »

Natorious schreef:Dat was een gepeperde eerste post.
En een onwijs goede ook!
Welkom!
Dan gaan ze een Noordzuidlijn bouwen onder het Rokin richting de Pijp, minder dan een kilometer verwijderd van de bestaande oostlijn. Kapitaalvernietiging! En dan niet eens doortrekken tot Amstelveen, om de kapitaalvernietiging maar compleet te maken. Het is net alsof je een luchthaven bouwt, je bouwt de landingsbanen wel maar bouwt geen terminal om geld te besparen. Dan heb je geen luchthaven...
Waarom heeft de gemeente destijds in de 60's besloten om de metro (als het ware rechtsom) naar het CS te gaan via Nieuwmarkt? Waarom niet linksom via de munt en het spui? (NZ trace) Tijden veranderen natuurlijk, maar had toendertijd het trace Waterlooplein-Spui-CS niet meer potentie gehad?
Omdat, denk ik, de tunnelbouwmethode destijds alleen "cut and cover" was en boren kon nog niet in de zachte Amsterdamse ondergrond met de technologie die ze hadden. Dus waarschijnlijk hadden ze het een en ander moeten slopen langs Rokin, Dam en Damrak. Veel makkelijker natuurlijk om de huizen van arme mensen in oost te slopen...
Uithoorn - Amstelveen - Sixhaven - Zaandam - 6x p/u (8 in spits)
Zuid - Sixhaven - Noord - Monnickendam - Edam/Volendam - 4x p/u (6-8 in Spits)
A'veen C. - Sixhaven - Noord - Landsmeer - Purmerend - 6x p/u (8 in spits)
Yep, en ik zou ook Haarlem, Almere en Hoofddorp er bij trekken. Maar ik zou het allemaal meer als RER gebeuren aanpakken, om de potentie van de Randstad volop te realiseren. Momenteel is er in de Randstad wel heel erg veel snelweg aangelegd die grotendeels voor korte reisjes wordt gebruikt (20 km of zo), dit kan veel beter met een hoogwaardige RER systeem.

De Ringlijn afmaken, en dan een tak naar Haarlem, hier richting Beverwijk doorzetten via Bloemendaal (tunnel bestaat al). Dan een lijn Beverwijk-Zaandam-Amsterdam CS. Hupsoke, je hebt een Regionale supermetro. Schiphol er op aansluiten via N-Z lijn en Zuidtangent voorzien van rails, dan heb je Hoofddorp ook erbij.

De traces liggen er al, wat moet gebeuren is dat de dorpsmentaliteit van de verschillende gemeente's weg moet.

Een grote probleem is dat de RER in Parijs gerealiseerd met alles nog in de handen van de staat. In NL is alles zeer gefragmenteerd. Conexxion zit bijvoorbeeld niet te wachten op een hoogwaardige RER die haar busverbindingen straks overbodig maakt.

Helaas staat er gewoon teveel politiek in de weg.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Natorious »

Weet je wat mijn probleem met het RER systeem is? Doordat de metro in de randstad bijna overal naartoe gaat ontstaat er een gigantische concurrentie voor de treinen, die dan waarschijnlijk een lage frequentie moeten rijden.
De randstad is simpelweg geen RER-gelijk systeem waard. Noch heeft het een nodig.

Plaatsen zoals Haarlem en Hoofddorp hebben al een mooie verbinding met de rest van NL met de trein. Een RER maakt dat alleen maar ingewikkelder.
Dit soort steden kan je niet vergelijken met plaatsen in Waterland en Uithoorn. UIthoorn en Waterland zijn voorzien van busverbindingen en meestal ook zeer frequent (in de spits) *bus*

Almere zou wellicht wel passend zijn om aan te sluiten aan het metro-netwerk, aangezien de constante groei van de stad.
Maar dan moet hij niet naast de trein gaan rijden, die daar ookal een soort van Metrofunctie hebben.
Al betwijfel ik of een metro wel zo passend is...
Een tram misschien? Die busbanen liggen eral :|
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door n-evo »

Ardan schreef:Zodat de lijn op het CS goed uitkwam om door te kunnen trekken in westelijke richting, waar volgens het toenmalige Plan Stadsspoor sprake van was. En misschien nog wel gaat gebeuren :)
Misschien tegen 2050 of zo. :P
sjohuvud
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 21 jul 2014, 15:41

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door sjohuvud »

Natorious schreef:Plaatsen zoals Haarlem en Hoofddorp hebben al een mooie verbinding met de rest van NL met de trein. Een RER maakt dat alleen maar ingewikkelder.
Is dat zo? Als je van Haarlem CS naar de Zuidas wilt dan duurt dat drie kwartier, voor een afstand van zo'n 25 km.
Met de auto zo'n 25 minuten.

Haarlem CS naar A'dam Zuidoost: bijna een uur.
Met de auto 25 minuten.

Haarlem CS naar Schiphol: 50 minuten met de Zuidtangent, afstand 20 km. Gemiddelde snelheid: 25 km/uur. Dat is toch waardeloos? Met de auto 20 minuten.

Probleem komt door de hoe de OV in NL in elkaar zit: het is "hub and spoke". Je rijdt met de NS naar van de CS van de ene stad naar de CS van de andere stad, en dan ga je verder met streekvervoer. Dat werkt als er grote afstanden zitten tussen de steden, maar dat gaat niet meer op wanneer de steden zo dicht bij elkaar zitten of zelfs aan elkaar zijn gegroeid.

En dat zie je met de Noordzuidlijn dus: dat wordt dus op gemeente niveau geregeld, dus de Gemeente Amstelveen moet maar hopen dat de Gemeente Amsterdam de juiste beslissing maakt. Terwijl zo'n project op regionaal/nationaal niveau gemanaged moet worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39116
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Daniel »

sjohuvud schreef:Probleem komt door de hoe de OV in NL in elkaar zit: het is "hub and spoke". Je rijdt met de NS naar van de CS van de ene stad naar de CS van de andere stad, en dan ga je verder met streekvervoer. Dat werkt als er grote afstanden zitten tussen de steden, maar dat gaat niet meer op wanneer de steden zo dicht bij elkaar zitten of zelfs aan elkaar zijn gegroeid.
Het hangt maar net af van waar je moet zijn. Je voorbeeld van Haarlem naar Amsterdam Zuidoost is er juist eentje wat gewoon een ongelukkige verbinding is: met de auto kan je rechtdoor rijden, met het OV verlies je tijd doordat je twee keer moet overstappen en eerst naar het oosten reist, dan naar het zuiden en dan weer naar het oosten. (Aannemende dat je de trein neemt en niet heel het stuk in de Zuidtangent gaat zitten).
Bij gelijkwaardiger verbindingen komt de vergelijking weer heel anders uit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Natorious »

Is dat zo? Als je van Haarlem CS naar de Zuidas wilt dan duurt dat drie kwartier, voor een afstand van zo'n 25 km.
Met de auto zo'n 25 minuten.
Op 9292 zie ik toch als snelst 29 minuten staan (Bus 34 minuten; Trein + Metro 29 min.). Scheelt 4 minuten met de auto.
Haarlem CS naar A'dam Zuidoost: bijna een uur.
Met de auto 25 minuten.
Wederom op 9292 zie ik 39 minuten Trein + Metro
41 min. Bus 175.
Haarlem CS naar Schiphol: 50 minuten met de Zuidtangent, afstand 20 km. Gemiddelde snelheid: 25 km/uur. Dat is toch waardeloos? Met de auto 20 minuten.
Trein: 27 minuten met een overstap op Sloterdijk (van 9 minuten)
Bus 300: 39 minuten.

Ik vind het mooie aan ons land dat er bijna overal een standaard halfuursverbinding word aangeboden. En dat van Cs naar CS reizen klopt niet helemaal. Kijk maar naar Utrecht. CS is natuurlijk het grootste knooppunt van NL, maar Utrecht kent ook veel drukbezochte sprinterstations.
En dat ''hub en spoke'' is van belang zodat elk gat hier in Nederland een klein beetje fatsoenlijk wordt ontsloten.
Dat RER zal leuk zijn in de randstad. Maar voor de verbinding tussen de randstad en erbuiten zal het alleen maar nare gevolgen hebben
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Vinny »

je had vroeger gewoon rechtstreekse buslijnen over de A 9 van Haarlem naar Schiphol, Amstelveen, de Zuidas en Amsterdam-Zuid-Oost. Volgens mij is daar best nog wel wat van over 8-)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Suus »

Er zijn nog wat van die lijnen over, twee worden er R-NET eind dit jaar.
175 = 356 Haarlem NS - Bijlmer NS
176 = 346 Haarlem NS - Asdz NS
177 Haarlem NS - Schiphol-Oost.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten