Daniel on tour #80: Q-link en meer in Groningen (veel fotos)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Daniel on tour #80: Q-link en meer in Groningen (veel fotos)

Bericht door Daniel »

Het is alweer even geleden maar op m'n eerste vakantiedag, 27 juni, was het een dagje Groningen dat op het programma stond. Werd toch weleens tijd voor wat plaatjes van het inmiddels alweer een half jaar rijdende Q-link net. Met de eerste trein waarin m'n dagkaartje geldig was ging het zodoende vanuit Amersfoort richting het hoge noorden om aldaar een OV-fietsje te halen voor een rondje op zoek naar leuke fotoplekjes.
Dat rondje bracht me in eerste instantie bij de Parkweg, waar lijn 3 op weg naar Leek passeerde...
Afbeelding
Qbuzz 3434 - Groningen, Parkweg

Vanaf daar leek het nog wel zo simpel: vrijwel alleen rechtdoor het park door zou me in de buurt van het transferium Hoogkerk moeten brengen, maar dan moet je natuurlijk niet een verkeerde afslag nemen en in Ter Borch belanden. Nouja, vanaf daar kwam ik alsnog redelijk snel op de juiste plek. Eerst maar eens aan de Groningse kant van de A7 gekeken waar een Q-link lichtblauw op weg naar Beijum langskwam...
Afbeelding
Qbuzz 3428 - Groningen, Peizerweg

Bijzonder hoeveel landelijker de achtergrond dan ineens kan aandoen nadat je simpelweg een tunneltje onderdoor gaat...
Afbeelding
Qbuzz 3426 - Hoogkerk, Peizerweg

Maar maak je dan op dezelfde plek een plaatje de andere kant uit dan ziet het er weer heel anders uit...
Afbeelding
Qbuzz 3441 - Hoogkerk, Peizerweg

Genoeg transferium-omgeving gehad, dus ging ik verder richting Hoogkerk zelf. Een plaatsje waar ik nog niet eerder een busfoto maakte dus daar moest eens verandering in komen. Een groot deel van zijn route rijdt lijn 8 hier over de Zuiderweg, maar ook die heeft heel verschillende gezichten. Zo wordt het deel het dichtst bij het transferium gedomineerd door nieuwbouw...
Afbeelding
Qbuzz 3015 - Hoogkerk, Zuiderweg

Verderop is het echter wat oudere bebouwing met daarbij ook wel aardig dominant aanwezige opslagsilo's van de SuikerUnie...
Afbeelding
Qbuzz 3005 - Hoogkerk, Zuiderweg

Op naar nog een plekje waar ik niet eerder geweest was. Aan het randje van de wijk De Held, die slechts door enkele streeklijnen bediend wordt, rijdt lijn 35 door een straat die heel toepasselijk gezien de omgeving Leegeweg heet :P
Afbeelding
Qbuzz 3324 - Groningen, Leegeweg

Na die lege bus op de Leegeweg werd het tijd voor een wat zwaarder lijntje: de oranje Q-link beter bekend als lijn 15. In Paddepoel kwam al een eerste CapaCity langs...
Afbeelding
Qbuzz 3407 - Groningen, Zonnelaan

Tegelijk zou ik op die plek ook één van de laatste foto's maken van een Citaro G in de standaard huisstijl op lijn 11...
Afbeelding
Qbuzz 3073 - Groningen, Zonnelaan

Even verderop, langs lijn 9, mochten de voetgangers over het fietspad. Maareeh, waarom eigenlijk, de afzetting staat rondom een stuk stoep waaraan niks bijzonders te zien was...
Afbeelding
Qbuzz 3007 - Groningen, Eikenlaan

Verder maar op het Zernike-terrein. Had toch eigenlijk net een seconde later moeten zijn om deze Qlink-kruising er net iets fraaier op te krijgen...
Afbeelding
Qbuzz 3400 - Groningen, Zernikelaan

En nog maar zo'n fraaie CapaCity, nu wat noordelijker op de Zernikelaan...
Afbeelding
Qbuzz 3403 - Groningen, Zernikelaan

Na een fraai stukje fietsen langs het water en door Noorderhogebrug kwam ik weer in de bewoonde wereld uit, al is er op de foto niet zo heel veel van te zien...
Afbeelding
Qbuzz 3510 - Groningen, Berlageweg

Verder ging het richting Kardinge waar een streekbus langs kwam...
Afbeelding
Qbuzz 3215 - Groningen, Huizingermaar

...maar uiteraard ook het nodige Q-link materieel want lijn 3 en 4 splitsen hier. Op de achtergrond trouwens nog een Integro als stadslijn 12, maar de foto daarvan is zo beroerd dat ik 'm hier maar niet plaats :wink:
Afbeelding
Qbuzz 3437 - Groningen, Parkallee

De laatste keer dat ik bij de Zaagmuldersweg was passeerde daar alleen nog een stadslijn, iets wat tegenwoordig wel anders is nu diverse streeklijnen een groot deel van de bediening van de Oosterparkwijk verzorgen samen met lijn 7. Geleed komt daar nu dus ook langs...
Afbeelding
Qbuzz 3516 - Groningen, Zaagmuldersweg

Maar dit is weer bijna als voorheen, of nouja, 'tis een stadsbus maar hij rijdt wel op een streeklijn...
Afbeelding
Qbuzz 3025 - Groningen, Zaagmuldersweg

Die vervelende fietsers ook altijd :mrgreen:
Afbeelding
Qbuzz 3019 - Groningen, Heymanslaan

En de oplettende lezer mist zo aan het einde van dit verslag nog Q-link paars natuurlijk, een lijn die op een of andere manier niet fatsoenlijk op de foto wilde. Al kon ik er toch nog eentje van maken die de kleurrijkheid van het Groninger OV vandaag de dag mooi in één beeld vastlegde...
Afbeelding
Qbuzz 3058 - Groningen, Hereplein

...waarna het, voorzien van m'n avondeten, maar weer richting trein ging voor de lange rit huiswaarts. Moe, maar wel weer voldaan :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Daniel on tour #80: Q-link en meer in Groningen (veel fo

Bericht door Etienne »

Veel (mooie) fotolocaties zijn er eigenlijk in Groningen. :D
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Daniel on tour #80: Q-link en meer in Groningen (veel fo

Bericht door JWM »

De kleuren staan dus ook op de bussen zelf? Is dat niet enorm onhandig qua materieelomlopen en onderhoud?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Daniel on tour #80: Q-link en meer in Groningen (veel fo

Bericht door Daniel »

De Qlink-lijnen delen hun eindpunten niet met andere lijnen*, dat scheelt allicht al voor de materieelomloop. En er zijn ook een aantal Citaro G's in Q-link uitvoering zonder lijnkleuren erop die als reserve dienen.

*) M.u.v. lijn 15 dan, maar da's sowieso de enige lijn waar CapaCity's op rijden en zodoende een aparte omloop.

@Etienne: Mooie fotolocaties zijn overal wel te vinden met een beetje zoeken. (Of je moet er, zoals mij, een beetje gevoel voor hebben waar je die kunt vinden)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Daniel on tour #80: Q-link en meer in Groningen (veel fo

Bericht door Hainje »

Etienne schreef:Veel (mooie) fotolocaties zijn er eigenlijk in Groningen. :D
Groningen is gewoon een geweldige stad. Als je er een keer geweest bent, dan ben je verkocht.
🍉
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Daniel on tour #80: Q-link en meer in Groningen (veel fo

Bericht door marlies »

Daniel schreef: Even verderop, langs lijn 9, mochten de voetgangers over het fietspad. Maareeh, waarom eigenlijk, de afzetting staat rondom een stuk stoep waaraan niks bijzonders te zien was...
Afbeelding
Qbuzz 3007 - Groningen, Eikenlaan
Daar staat inmiddels een pompinstallatie met dikke slangen die de grond in gaan. Het rioolwater gaat namelijk een heel stuk bovengronds terwijl ze bezig zijn met renoveren. Tegenover mijn slaapkamerraam staat ook een hele opstelling waar de rioolrenovators inmiddels al bijna 2 weken dag en nacht bezig zijn. Gaat gepaard met de nodige overlast dus...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Daniel on tour #80: Q-link en meer in Groningen (veel fo

Bericht door Daniel »

Dank voor 't linkje marlies, interessant om eens te lezen. Tijdje terug op m'n werk nog betrokken geweest bij een project wat over producten voor dat soort rioolrenovaties ging (al passen ze in jouw buurt een concurrerend systeem toe zo te zien :wink: )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8604
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Daniel on tour #80: Q-link en meer in Groningen (veel fo

Bericht door Milco »

Leuke foto's, Daniël, met lekker veel omgeving erop! Altijd leuk! :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Daniel on tour #80: Q-link en meer in Groningen (veel fo

Bericht door julsteren »

Q-Link!!! *bus* *bus* *bus*

Mooie plaatjes Daniel!
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Daniel on tour #80: Q-link en meer in Groningen (veel fo

Bericht door Michael »

Leuke foto's :pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten