OVer je OV-Chipkaart #11

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Bluearrow »

Iemand van jullie ook wel eens zoiets meegemaakt ???

In het transactieoverzicht van mijn kaart stond een bepaalde reis (bus Connexxion) niet vermeld. Het gaat hierbij om een reis van 11 juni j.l. Ik wist dat ik goed in- en uitgechecked had, maar het bedrag werd maar niet afgeschreven.

Vanmorgen ga ik op pad, en had gisteravond nog gechecked dat er nog zo'n 12 euro op mijn kaart moest staan, dus saldo genoeg om heen en weer naar Amsterdam te gaan (2x plm. 5,50 euro).

Vanavond neem ik de bus terug, en de bus vertrok met +12 vanuit Amsterdam. Wat inhoud dat de volgende bus er 3 minuten achteraan zou rijden. Dus bus waarin ik zat was een rit die niet het gehele traject aflegd. Op het busstation worden de reizigers verzocht om over te stappen op de volgende bus, zodat 'mijn vertraagde bus' buitendienst kon doorrijden. Wel uitgechecked natuurlijk.Wat schetst mijn verbazing, als ik wil inchecken in de bus erna, begint mijn ov-chipkaart te sputteren, dat er geen genoeg saldo meer op mijn kaart staat. Eenmaal thuis weer even in de transactieoverzichten gekeken, en inderdaad, nu staat opeens de rit van 11 juni j.l. wel in het overzicht. Ik kan alleen niet zien wanneer dit bedrag is afgeschreven.

Gelukkig had ik een chauffeur die zijn hand over zijn hart streek, en mij de laatste 5 haltes toch nog liet meerijden. Maar toch zit 't mij niet lekker. Na bijna een maand nog ergens een bedrag afschrijven vind ik wat rijkelijk laat. Maar aan de andere kant, okee...ik heb gereisd (toen) en moet dit natuurlijk betalen. Maar als je zoiets mee maakt sta je toch een beetje voor joker.

Wat nu als zoiets gebeurd als je -'s avonds laat de laatste bus hebt, en je door zo'n geval niet meer thuis kunt komen?
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door hauptbahnhof »

Ritprijzen worden meteen afgeschreven. Dus mijn vraag aan jou is hoe je gisteravond hebt gekeken dat je saldo ongeveer €12,00 is. Bij een automaat of op internet?

En kan er vandaag niet iets mis zijn gegaan?
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Bluearrow »

hauptbahnhof schreef:Ritprijzen worden meteen afgeschreven. Dus mijn vraag aan jou is hoe je gisteravond hebt gekeken dat je saldo ongeveer €12,00 is. Bij een automaat of op internet?

En kan er vandaag niet iets mis zijn gegaan?

Gisteravond laat gekeken op internet. Stond er nog iets van € 12 op. Vanmorgen bij mijn uitstap werd mijn rit keurig afgeschreven, precieze bedrag weet ik niet meer, maar het klopte zo ongeveer.
Als je inchecked staat er alleen 'goede reis' op het display, dus kan je niet controleren op het klopt.

Omdat ik dus een keer 'extra' moest overstappen vanavond op de terugrit, kreeg ik de tekst: saldo onvoldoende.
Thuis kijk ik weer in het transactieoverzicht, en zie dus dat de rit van 11 juni nu opeens wel is afgeschreven.

(Heb overigens iets soortgelijks meegemaakt, ritje met lijn 9 (Middenweg naar Rembrandtplein) niet afgeschreven. Maar dat was slechts een overstapritje, had weinig invloed op mijn saldo toen. Maar dit bedrag werd ook pas na 1,5 week zichtbaar in mijn transactieoverzicht)
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Ronald »

Zou het kunnen omdat er bij de extra overstap geen € 4 meer op je kaart stond, omdat je al 2x€ 5,50 had verreisd?
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door hauptbahnhof »

Ook bij een overstap (is dus gewoon een check in) moet je saldo €0 zijn of hoger.

Ik weet eigenlijk niet of de saldo wel correct wordt getoond als transacties missen op internet maar ga ervan uit van wel. Dus dan is er waarschijnlijk vandaag iets mis gegaan waardoor bij de laatste incheck het saldo negatief was. Even wachten op de transactieoverzicht dus.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Geert »

Of beter nog, controleer je transacties even bij een automaat. Internettransacties zijn zoals je merkt niet helemaal betrouwbaar. Het saldo op internet staat verder wel los van de transacties die je daar ziet; iedere keer wanneer je in- of uitcheckt wordt je actuele saldo geregistreerd en dat wordt aan de website doorgegeven (met vertraging). En zoals anderen al zeiden kan je saldo niet ineens verminderd worden door een rit van een maand geleden, die zal destijds gewoon van je chipkaart afgeschreven zijn. Wanneer de bus zijn transacties niet opgestuurd heeft naar TLS verschijnt de rit niet in je transactieoverzicht.
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Bluearrow »

We gaan het wel eens nader bestuderen, als ik terug ben van vakantie :)

De komende dagen gaan we het broertje van de OV-chip, de Oyster weer even flink gebruiken :) :) :)
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door webguy »

Saldo op internet bevat enkel de 'laatst bekende saldo', dat is gekoppeld aan de transacties die op het internet staat. Als transacties op internet niet kloppen, zal saldo ook niet kloppen.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door zone5324bericht... »

heb inderdaad ook vernomen, dat Connexxion niet altijd even snel is met het doorgeven van transacties aan TLS, zodat de gegevns op internrt niet altijd te vertrouwen zijn.

gegevens op de CiCo-lezer zijn wel betrouwbaar (maar meestal zozo kort in beeld, dat de meesten geen tijd hebben om het te lezen). en inderdaad de automaten geven ook een actuele saldostand.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Daniel »

Bluearrow schreef:Vanmorgen ga ik op pad, en had gisteravond nog gechecked dat er nog zo'n 12 euro op mijn kaart moest staan, dus saldo genoeg om heen en weer naar Amsterdam te gaan (2x plm. 5,50 euro).
Maar als je op de dag waarop je je saldo checkte nog gereisd had, dan klopt het saldo wat je online ziet dus nog niet want dat loopt een dag achter.
webguy schreef:Saldo op internet bevat enkel de 'laatst bekende saldo', dat is gekoppeld aan de transacties die op het internet staat. Als transacties op internet niet kloppen, zal saldo ook niet kloppen.
Ontbrekende transacties in het verleden hebben hier geen invloed op heb ik gemerkt. Zelf althans al een keer gezien dat er nog transacties ontbraken maar het saldo bij een latere transactie wel geactualiseerd was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Dagren »

Saldo is naar mijn weten altijd actueel. Zelfs wanneer de transacties onbekend blijven. Vaak genoeg gezien dat transacties verdwenen, maar je wel aan de hand van het saldo bij je werkgever kon aantonen dat je die dag je gebruikelijke woon-werk rit hebt gemaakt.

Ik weet alleen niet of de belastingdienst dat acceptabel vind. :P
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door hauptbahnhof »

Het saldo is actueel zolang het niet van dezelfde dag is.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door fogeltje »

Het zou denk ik fout kunnen gaan als juist je laatste transactie wegvalt doordat in die bus de boordcomputer gecrashed is. Dan is je laatst bekende saldo het saldo uit de vorige bus en zie je dus zelfs een dag later een verkeerd saldo. Denk ik. Maar pin me daar niet op vast.
"Een touringcar is geen bus"
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door VIRM »

Nog even een leuke update: de slechtziende medemens mag nog de e-ticket met 40% korting gebruiken, totdat er een goede oplossing is (het worod OV-Begeleiderskaart is toegevoegd na grensabonnement/jaartrajectkaart). Dus dan mag je rondlopen met een hele papierwinkel (e-ticket, kortingskaart, begeleiderskaart en je ID). :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door waldo79 »

Kijk. Dat is iets van een goedmakertje.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Ruben »

De lezers lijken minder goed te reageren op mijn OV-chipkaart, dus ik was me eens aan het verdiepen in een vervangende kaart. Allereerst raar dat die 11 euro moet kosten, terwijl je normaal een nieuwe 7.50 kost.

Zotste van het hele proces is echter dat je de oude kaart moet opsturen, het 2 weken kan duren en dat je in de tussentijd kaartjes moet kopen en je je abonnement niet kan gebruiken. Dat vind ik ontzettend onklantvriendelijk en ergens zelfs schofterig gezien ze er een slaatje uit slaan. Het is zelfs een perverse prikkel om slechte kaarten te fabriceren gezien het proces van een vervangende kaart een verdienmodel op zich vormt.

Waarom kan ik niet net als bij een bankpas, een nieuwe aanvragen en zodra deze binnen is en ik hem gebruik wordt de oude - bijna defecte - kaart geblokkeerd?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door verfmeer »

Als je hem verloren meld, krijg je er 1 binnen 3 dagen. Tenminste, toen de mijne gebroken was heb ik dat gedaan.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Ruben »

Ah top. Dat klinkt een stuk beter. Verloren melden kan gewoon via je account zag ik. Zouden ze ook voor defecten moeten doen. Die 11 euro voor een nieuwe kaart bij verloren slaat dan al helemaal nergens op gezien het geheel geautomatiseerd kan.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door verfmeer »

Defecte kaarten proberen ze eerst nog te diagnosticeren en eventueel repareren. Als je weet waardoor de kaarten kapot gaan, kun je die zwakke punten aanpakken. Ook zie je dat de meeste kapotte kaarten helemaal niks meer doen, waardoor je er toch niks meer aan hebt.
Pas wel op dat als je hem verloren meldt, ze de kaart direct blokkeren. Dit om diefstal te voorkomen. Dus als je een keer een week niet hoeft te reizen, kan je hem zo laten vervangen.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Ruben »

Prima dat ze hem proberen te diagnosticeren, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat het doel is om hem te repareren i.p.v. vervangen. Je hebt die 11 euro toch immers betaald voor een nieuwe? Diagnosticeren in het kader van een verbeterproces zou ook prima achteraf kunnen door hem op te sturen nadat je de nieuwe hebt ontvangen.

Overigens zie ik dat ik bij zowel GVB als de NS de mogelijkheid heb om een tijdelijke vervanging voor mijn abonnement te regelen, dus afgezien van de rompslomp met kaarten wisselen toch geen extra reiskosten.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Tristan »

Omroepster NS: "Vanaf nu checkt iedereen in- en uit met een ov-chipkaart. Houd er rekening mee dat dat meer tijd kost."
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door marlies »

Het kost nu gemiddeld genomen waarschijnlijk meer tijd ja, omdat veel mensen er niet aan gewend zijn en ter plekke nog moeten uitzoeken hoe het werkt. Als de switch juist andersom was geweest, van chip naar papieren kaartjes, was dat ook zo gegaan.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Fles »

Er had gewoon geen switch hoeven komen. Er zijn miljarden in de sloot gegooid voor ene systeem waar niemand om gevraagd heeft, wat gewoon kut is en wat alleen maar een hoop ergernis oplevert.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door ODRAIL »

KM46 schreef:De laatste keer dat ik een nieuwe persoonlijke kaart heb aangevraagt was deze er binnen vijf werkdagen. En dat in Nederland. Dus zo kan het ook :pos: .
verfmeer schreef:Als je hem verloren meld, krijg je er 1 binnen 3 dagen. Tenminste, toen de mijne gebroken was heb ik dat gedaan.
Nog even vergeten te vermelden dat het bij mij in dit geval ook om een verloren kaart ging.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door webguy »

Er wordt veel gewerkt met ruime marges, zodat 99% binnen de genoemde tijd inderdaad af is. Dat terwijl het vaak maar een fractie van de tijd duurt. Een nieuwe OV Chipkaart kost 2 weken, maar gemiddeld maar 4 dagen.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten