Nou, dan ga ik ook maar meedoen met de quote-oorlog.
Obus schreef:Desalniettemin wordt de route hoogwaardiger door de buslijn te vertrammen, wat overigens ook de wens is van de stadsregio. Wat betreft de reizigers dan: een aanzienlijk deel zijn inderdaad studenten, maar vergeet ook de hele bunch aan professoren, onderzoekers, secretaresses, decanen, enz. niet. Met een tramverbinding zullen zij eerder voor het OV kiezen dan met een busverbinding.
Een tram trekt meer reizigers dan een bus omdat een tram gemiddeld genomen meer capaciteit heeft dan een bus. De enkele tramfanaten en bus-o-foben die overgehaald worden van het OV gebruik te gaan maken waar zij dat voorheen niet deden omdat er nu een tram in plaats van een bus rijdt, is verwaarloosbaar klein. Oftewel: degenen die nu in de tram zitten zaten voorheen waarschijnlijk ook al in de bus, en niet op de fiets of in de auto.
Alleen als er een
nieuwe verbinding wordt geboden, of als er sprake is van een nominale groei, bijvoorbeeld omdat de bevolking toeneemt of een locatie langs de lijn ontwikkeld wordt waar veel mensen heen gaan, zul je zien dat het reizigersaanbod ook groeit en er ook 'nieuwe' reizigers instappen. Het reorganiseren van een netwerk waardoor mensen voortaan min of meer verplicht worden van een tram gebruik te maken kan ook wel eens helpen, maar ook dan heb je het over het algemeen over bestaande OV-gebruikers.
Kortom: het hele idee dat een tram reizigers trekt enkel omdat het een tram is, berust op wishful thinking.
Obus schreef:Wat betreft de investeringen: zoals ik al eerder schreef zal deze infrastructuur op lange termijn hoe dan ook aangelegd worden. Er is immers vraag naar een hoogwaardige verbinding met de metro naar Weesp en Almere enerzijds en de Bijlmer en Zuidas anderzijds. Het spoor rond Almere zal ook ooit verdubbeld gaan worden en krijgt in de nabije toekomst ook ERMTS. In feite kost het oplossen van dit kleine probleem op lange termijn dus nauwelijks iets extra's.
Eerder officieel onderzoek naar een metroverbinding naar Weesp - de Metronetstudie uit 2007 - wees qua nut en noodzaak eerder op het tegendeel. De vraag rechtvaardigt vooralsnog niet de zeer hoge aanlegkosten. Daarnaast is zo'n verbinding vanuit exploitatief oogpunt ook weinig interessant, omdat het gebied tussen Weesp en Gein dunbevolkt is (je hebt Driemond er nog tussen liggen, maar een metrostop daar is overkill).
Voor de verbinding met Almere worden nu al investeringen in de bestaande spoorlijnen gedaan in het kader van OV-SAAL. Weesp kan op termijn naar 8 sporen worden uitgebreid. Op de langere termijn kan er ooit ook een IJmeerverbinding bijkomen, maar het slagen van die verbinding hangt sterk af van de verdere ontwikkeling van IJburg en Almere.
Met andere woorden: ik zie nog steeds niet wat een metro naar Weesp in combinatie met het opheffen van de IC-stop Duivendrecht toevoegt. Maar volgens mij ben je de probleemstelling zelf inmiddels ook al uit het oog verloren en probeer je vooral overeind te houden dat die extra metro- en tramverbinding toch echt nodig/nuttig zijn.