Met trein van Nijmegen naar Helmond via Drieb.-Zeist (65 f)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Met trein van Nijmegen naar Helmond via Drieb.-Zeist (65 f)

Bericht door fogeltje »

Opmerking vooraf: alle foto's zijn verkleind tot minder dan 100kb. Ik verwerk ze in een link, als je op de foto klikt, dan linkt het naar het originele bestand dat minimaal 3,0MB groot is. Let daarmee dus op als je op je mobiel zit.

Samenvatting: vandaag ging de reis vanuit Nijmegen per trein naar Driebergen-Zeist en Rhenen, vanaf daar met de bus naar Kesteren en vanaf daar een half uur later per bus naar Tiel. Uit Tiel met de trein naar Geldermalsen, overstap op de trein naar 's-Hertogenbosch, vandaar naar Eindhoven en als afsluiter de stoptrein naar Deurne (tot Helmond). Foto's zijn genomen in Helmond, Nijmegen, Nijmegen, Driebergen-Zeist, Rhenen, Kesteren, Tiel, Geldermalsen en Helmond. De meeste foto's zijn in Driebergen-Zeist (treinvervangend vervooer), Rhenen en Kesteren.

Donderdag had ik nog drie treindagkaarten Dal Vrij + HTM&RET van de ... Kruidvat of Blokker liggen. Die moesten uiterlijk zondag op. Gezien mijn zus dacht hooguit nog 1 nodig te hebben, waren er dus nog twee kaarten waar niks mee gebeurde. Omdat ik zowel donderdagavond als vrijdagavond in Nijmegen moest zijn, gebruikte ik ze maar daarvoor.

Aangezien ik wel voor 16:00 moest inchecken bij NS ben ik vroeg op pad gegaan met lijn 25 richting Helmond. Het plan was om daar nog even wat koffie te nuttigen bij de Sandroos. In Helmond was ik getuige van de dagelijkse aflossing van de wacht. Eens in de middag komt een lege Arrivabus uit Veghel naar Helmond gereden om daar een dienst te beginnen terwijl de arriverende 25 leeg naar Veghel rijdt. Normaliter keert lijn 25 op zich zelf. Deze wissel lag eerst om 13:15, nu schijnbaar 15:15. Dit zeldzame tafereel moest ik natuurlijk vastleggen.

Afbeelding
Arriva 8237 is zojuist gearriveerd in Helmond als lijn 25 uit Veghel en zal leeg terug rijden naar Veghel. Links ervan staat Arriva 8211 klaar als lijn 25 naar Veghel. Deze bus is leeg uit Veghel gekomen. Er zal logica achter zitten (met pauzeertijden en dat soort dingen). Ook Hermes 3371 is present als lijn 53 naar Straakven. In tegenstelling tot de andere "zwakke" stadslijnen reed deze altijd al 1x per uur.

Daarna was het NS-vervoer naar Eindhoven en verder met de trein naar Nijmegen waarin ik maar liefst twee maal gecontroleerd ben. Daar dacht ik Vierdaagsebussen te gaan spotten maar ik had me een week in dat ding vergist :') Derhalve slechts 1 foto van Nijmegen CS.

Afbeelding
Deze HSL-loc staat eenzaam op station Nijmegen. Links zien we een Plan V die gereed staat als stoptrein naar Deurne. Het blijven mooie treintjes *bus* Bouw airco in en laat ze nog 40 jaar rijden in Brabant!

Vrijdagochtend ging ik naar huis, eerst wel een beetje uitslapen. Gezien DDZ kwam aantuffen ben ik vanuit Dukenburg helemaal naar Helmond gegaan. Ik werd dit keer zelfs drie keer gecontroleerd, na Nijmegen Dukenburg, na 's-Hertogenbosch en na Eindhoven. In de avond, ik gokte op de eerste trein vanaf 18:30, wat de stoptrein van Helmond naar Dukenburg van 18:30 zou zijn, wilde ik naar Helmond gaan. Maar zowel lijn 25 als de voorgaande 158 waren online niet te vinden. Op zich wil dat niet zeggen dat de bus niet rijdt, maar dat zou het ook wel kunnen zijn. Ik wilde dat risico niet lopen en ben maar met de 122 naar Eindhoven gegaan. Al daar pakte ik dan ook maar gewoon de IC van 18:32 om in 's-Hertogenbosch precies de stoptrein naar Nijmegen te missen. De avond ervoor had de stoptrein, toen ik er dus al in zat, juist nog even een minuut gewacht op de IC uit Eindhoven. Bummer. Dus dan maar met de IC naar Nijmegen en terugsteken met de stoptrein naar Dukenburg, aangezien ik geen zin had om een half uur te wachten. Bovendien reed er volgens Rijden de Treinen een Plan V combinatie op. Normaal vind ik dat schitterend, vrijdag gezien het weer niet. Ik had ook de laatste dagkaart meegenomen omdat die bij nader inzien toch niet gebruikt ging worden.

Zaterdag was het tijd om definitief weer naar huis te gaan. Aangezien het 's nachts iets later was geworden dan ik voorzien had, kwam er wel eerst uitslapen aan te pas (tegen 13:00 rolde ik uit mijn nest in Nijmegen :') ). Ik vatte spontaan het idee om de dagkaart dan toch maar goed te gebruiken. Ik wil al langer een keer de "Veenendaaler" pakken. Bovendien heeft station Rhenen een warm plekje in mijn hart. Het was onderdeel van de eerste plezierrit per OV die ik enkele jaren terug maakte, toen met de eerste Kruidvat OV-dagkaart (welke toen alleen voor bussen geldig was). Daar heb ik mijn eerste OV-foto genomen, namelijk van het perron in Rhenen. Je zou kunnen zeggen dat daar mijn altijd al aanwezige OV-obsessie weer is doorgeslagen. Gezien Rhenen op de route van Nijmegen naar Eindhoven/Helmond ligt (als je creatief bent :mrgreen: ) leek me dat een mooi idee.

Gezien alles heel ad-hoc en spontaan ging moest ik wel eerst even een sprintje trekken om lijn 4 richting CS te halen in Nijmegen. In het Waterkwartier haalden we een oude bekende in. Hermes 9118 is op vakantie in Nijmegen voor de Vierdaagse en reed op lijn 8 vanuit Hatert richting Berg en Dal. Op het station kon ik deze bus en enkele andere exoten (Connexxion Citaro's) op de plaat zetten alvorens ik om 14:42 de IC naar Driebergen-Zeist ging pakken.

Afbeelding
NIAG heeft volgens mij een hekel aan mij. Lijn 58 rijdt altijd snel weg voordat ik hem op de foto kan zetten. Omdat ik me niet geslagen geef, post ik toch de kont. Ooit zal ik deze lijn van voren op de foto krijgen!

Afbeelding
Hermes 9118 is op bezoek in Nijmegen! Hier staat hij tussen de Breng-bussen als lijn 8 naar Berg en Dal.

Afbeelding
Ook Connexxion is present met deze Provincie Utrecht bus, de 9263. Deze bus (en een andere oudere Citaro uit een ander gebied die ervoor stond) rijden speciaal pendelvervoer, volgens mij naar de grote kampeerplaatsen voor de wandelaars.

Afbeelding
Deze VIRM staat klaar als IC naar Driebergen-Zeist op spoor 1A te Nijmegen.

Driebergen-Zeist was dit weekend het eindpunt van de IC naar Den Helder, de IC naar Schiphol reed compleet niet. Dit alles ivm werkzaamheden rond Utrecht. Dit was ver genoeg voor mij gezien ik daar moest overstappen op de stoptrein naar Rhenen. Ik had een ruime overstap, 25 minuten. Dit kwam goed uit om even naar het treinvervangend busverkeer te kijken. Hieronder enkele plaatjes die ik gemaakt heb, afgewisseld met Connexxion en U-OV bussen.

Afbeelding
Treinvervangend busvervoer te Driebergen-Zeist! Kassing tours staat klaar. Deze bus had Provincie Utrecht opschriften op de achterflank en je ziet de CICO. Deze zal dus ook regelmatig OV rijden, ik vermoed spitsvervoer.

Afbeelding
Niet Qbuzz maar Kwibus.

Afbeelding
U-OV 4429 wurmt zich langs Kwibus 23. Deze BRU-kanarie zal als lijn 51 naar Utrecht gaan rijden.

Afbeelding
Wat toermeuk.

Afbeelding
Een kleine U-OV bus (gezien ik een Mercedesster zie, denk ik een Sprinter?) op lijn 75 naar Driebergen. Ik zie nu pas dat de chauffeur mij ook zag :)

Afbeelding
Ook Connexxion is present, hier met de 4192 op lijn 81 naar Veenendaal.

Afbeelding
Nog meer toeringtoelie. Schijnbaar zijn ook de lesbussen naar buiten gehaald. Rechts zien lijn 51 nog staan.

Afbeelding
Ook de 4206 van Connexxion zegt goedendag. Deze bus rijdt als lijn 50 naar Wageningen.

Afbeelding
Ook een dubbeldekker mag natuurlijk niet ontbreken. Lijn 51 geniet nog steeds van de zon.

Afbeelding
Lijn 51 ziet menige touringcar het busstation op rijden.

Afbeelding
Vanaf de andere kant. De Kwibus is er ook weer.

Afbeelding
U-OV 4442 arriveert op het station en zal als lijn 43 naar Zeist verder rijden.

Afbeelding
U-OV 4441 heeft nog een oude lijnfilm en is een van de weinige leesbare lijnfilms van de fotoreeks van vandaag. Hier arriveert hij als lijn 51.

Afbeelding
Lijn 51 staat klaar, de andere is inmiddels vertrokken. Inmiddels is ook lijn 56 gearriveerd, de 4253 heeft passagiers laten uitstappen.

Afbeelding
De 4253 is vertrokken bij het station en is op weg naar Wijk bij Duurstede.

Afbeelding
Ik zwaai ook nog even Kwibus uit alvorens het tijd is om naar de trein te lopen.

Afbeelding
Inmiddels is ook lijn 43 uit de andere richting gearriveerd. De 4508 van U-OV rijdt naar Odijk. Mij viel op dat al die lijnen een symbooltje hebben. Heeft elke lijn zijn unieke symbool?

Afbeelding
Het is tijd voor de trein. Rechts staat een trein uit de richting Arnhem, ik weet niet of het de trein is waarmee ik gearriveerd was. Gezien de trein maar elke 30 minuten uit Arnhem vertrok en ik 25 minuten overstaptijd had vermoed ik van wel omdat in de tussentijd geen andere VIRM gearriveerd zou kunnen zijn. Links staat de stoptrein die mij naar Rhenen zou brengen.

Eindelijk zat ik dan in de trein naar Rhenen. Voor Maarn vielen mij op het laatste moment rechts (gezien de rijrichting naar Maarn) wat verdwaalde sporen op. Weet iemand wat die daar doen? Op weg van Arnhem naar Driebergen-Zeist was me op een gegeven moment ook een aftakking naar rechts (gezien richting Driebergen-Zeist) opgevallen. Ik weet niet meer of het voor of na Maarn was en of het misschien de aansluiting vanuit Veenendaal was. Takken daar nog meer, al dan niet buiten gebruik gestelde, spoorlijnen af? De route was schitterend. Veenendaal lag er mooi bij en toen we Veenendaal uit reden leek het alsof ik in Brabant zat, veel weilanden, bossen, platteland, boerderijen etc. De trein is een aanrader als je gewoon wat wilt rondtoeren. Het nadeel is dat wanneer je jezelf tot de trein beperkt dat je vanuit Rhenen ook weer terug moet. Ik zou dat niet doen, dan maar een paar euro voor de bus neerleggen. In Rhenen nam ik nog foto's, zowel van treinen als passerende bussen.

Afbeelding
De trein is zojuist in Rhenen gearriveerd. Ik kijk richting de uitgang van het station.

Afbeelding
De uitrit richting Veenendaal. Station Rhenen is prachtig gelegen. Links ligt een drukke weg achter het bos, maar uitgaande van deze foto zou je denken dat je in het midden van nergens zit.

Afbeelding
De andere kant van de trein. De uitgang van het station heb ik nu in mijn rug. Ongeveer vanuit deze positie heb ik mijn eerst OV-foto ooit genomen. Alleen stond er toen geen trein.

Afbeelding
De trein gezien van de zijuitgang.

Afbeelding
Het station gezien vanaf een viaduct. Achter mij loopt de N225, parallel aan de spoorlijn de N233.

Afbeelding
Een draai naar rechts gezien vanuit de vorige foto. Connexxion 4273 komt als lijn 80 uit Wageningen en rijdt naar Amersfoort. Deze lijn heb ik een tijdje terug eens bereisd. Dit is een aanrader!

Afbeelding
Een klein zwenkje naar links en we zien een café. Hier heb ik twee jaar geleden even gezeten. Helaas had ik daar nu geen tijd voor. Als ik een uur eerder op pad was gegaan, dan had ik hier even een uurtje gepauzeerd. Maar nu was het al laat genoeg.

Afbeelding
Lijn 80 richting Wageningen. De lijnfilm van de 4267 had er alleen geen zin in. Ook de achterkant deed het niet.

Afbeelding
Arriva 8408 arriveert als lijn 45 uit Wageningen naar Tiel. Dit is een van de twee lijnen tussen Rhenen en Tiel. Lijn 45 rijdt als een "sneldienst" via Kesteren en Ochten. Lijn 44 begint in Rhenen bij het station en rijdt een langere route. Vooral lijn 44 is een aanrader!

Aangezien al ruim 70 jaar geen treinen van Rhenen naar Kesteren kunnen rijden besloot ik lijn 45 te pakken en in Kesteren verder te gaan naar Tiel met de Arriva-trein. Lijn 44 rijdt ook naar Kesteren, maar de route is op dat stuk gelijk en wordt in het weekend gereden met taxibusjes zonder airco. Doe mij dan maar gewoon een Rivierenland-Ambassador. Ik moet overigens zeggen dat ik deze bus net iets comfortabeler vind dan de gemiddelde Amba. Rechts voorin waren twee zitplaatsen, dat zie ik niet vaak. Mij viel ook op dat de halte "Station" bij Rhenen nog maar uit 1 halte bestaat. Vroeger reed lijn 44 namelijk door naar Rhenen Paardenveld. Bij de afrit van de snelweg lag de halte richting Paardenveld, bij de andere afrit lag de halte richting Kesteren. Daar stopte ook lijn 45. De halte waar ik nu stond is de halte Station/Tuinlaan, hier stoppen de 45, 50 (Utrecht - Wageningen) en 80. Enfin, lijn 44 rijdt nog maar tot het station, dus de halte Station van lijn 45 is opgeheven en was ook geheel verwijderd.

De rit naar Kesteren was kort. In Kesteren keek ik even rond. Kesteren is een oud vorkstation (of heet dat zo niet?). De Betuwelijn vanuit de richting Zetten-Andelst (vroeger kwamen de trein zowel vanuit Arnhem als vanuit Nijmegen en kwamen bij station De Vork bij elkaar) had hier een aftakking, de sporen gingen net voor het station uit elkaar (gezien vanuit Zetten). De Betuwelijn liep verder richting Tiel, Geldermalsen en Dordrecht en een andere spoorlijn liep richting Rhenen en vanuit daar verder naar Amersfoort. De spoorbrug bij Rhenen overleefde de oorlog echter niet en werd niet vervangen. De sporen werden toen opgebroken, alleen de laatste restjes zijn nog zichtbaar. Rhenen is pas in de jaren 80 weer verbonden met het spoornetwerk maar was niet bereikbaar vanuit Kesteren omdat de spoorbrug niet terugkwam. Ook het spoor naar Amersfoort was grotendeels opgebroken. Alleen bij Veenenddaal lag nog spoor, maar dit was tegenwoordig aangesloten op de spoorlijn van Arnhem naar Utrecht richting Utrecht. Deze Veenendaallijn werd verlengd zodat Rhenen heropend kon worden en sindsdien een halfuursdienst naar Utrecht heeft.

Aanvulling: de spoorlijn Amersfoort - Kesteren is niet geheel opgebroken. Wel werd de reizigersdienst gestaakt. In 1972 werd tussen Rhenen en Leusden ook dit vervoer opgeheven. In Amersfoort liggen nog restanten van deze lijn, richting Leusden volgens Danielpedia :mrgreen: Dit is nog steeds in gebruik voor goederen. De spoorlijn bleef tussen de Rhijnspoorweg en Rhenen liggen, tussen de Rhijnspoorweg en Leusden werd het opgebroken. In 1981 is de lijn gereactiveerd.

Afbeelding
Lijn 45 vertrekt vanaf Kesteren richting Tiel. Voor de loods in de achtergrond liggen de restanten van de spoorlijn naar Rhenen.

Afbeelding
Een blik op het busstation. Raar genoeg hangen er geen vertrektijden. Hier stopt naast de lijnen 44 en 45 ook buurtbus 237 naar Heteren. Deze bus is een overblijfsel van de oude lijn 43 van Nijmegen naar Rhenen. De buurtbus rijdt volgens mij op alle dagen maar moet in het weekend en de avonduren wel gereserveerd worden, dus helaas kwam hij niet voorbij.

Afbeelding
Een van de andere stationsgebouwen, links staat het bushokje.

Afbeelding
De oude sporen, gezien richting de aftakking.

Afbeelding
Nog een stationsgebouw met het stationsbord, gezien vanaf de oude sporen richting Rhenen.

Afbeelding
Hier de sporen richting Rhenen. Ze lopen nog kort door tot het bedrijfsterrein wat je in de achtergrond ziet (naja, je ziet de stapels pallets op het betreffende terrein).

Afbeelding
In de verte de aftakking. Ik sta hier bij de overweg op het station zelf.

Afbeelding
Circa 160 graden gedraaid, hier zien we spoor 4, het perron richting Arnhem. De nummering is een erfenis van de oude situatie. Sporen 1 en 2 behoorden toe aan de lijn Kesteren - Amersfoort.

Afbeelding
Het stationsgebouw gezien vanaf het perron. Helemaal links aan de rand van de foto zie je de bushaltepaal.

Afbeelding
Het gebouw links ervan.

Afbeelding
Hier sta ik weer bij de overweg, maar kijk nu richting Tiel. Rechts spoor 3, het perron richting Tiel.

Afbeelding
De trein uit Tiel arriveert. Volgens mij wilde de machinist iets tegen mij zeggen, want toen ik me omdraaide om terug naar spoor 3 te lopen ging ik het raampje open. Ik haalde mijn schouders op en liep door, mijn trein zou zo komen, althans dat dacht ik.

Afbeelding
Een busje van Krol Reizen arriveert als lijn 44 naar Tiel. Krol voert de zwakke ritten uit namens Arriva.

Het was bijna tijd om de trein te pakken naar Tiel. Nog voor de trein naar Arnhem arriveerde zag ik opeens echter dat deze trein vandaag niet zou rijden! Op het station was niks omgeroepen. Ik overweeg heel kort de trein naar Arnhem te pakken maar gezien lijn 45 een halfuursdienst rijdt op zaterdag overdag zou ik binnen 30 minuten weer in de bus kunnen zitten. Dat betekent geen opstaptarief en maakt de busrit al iets goedkoper. Bovendien wilde ik graag in Tiel en Geldermalsen foto's maken. Dus nadat de trein naar Arnhem op de plaat stond liep ik terug richting de bus. Ik vroeg nog even een wachtend echtpaar of iets omgeroepen was. Ze zaten er al een halfuur en er was niets omgeroepen. De man bekeek na mijn mededeling zijn eigen smartphone en zag inderdaad dat de trein niet rijdt. Ze waren blij dat ik dat even zei. Anders hadden ze er een uur later nog gezeten. Ik informeerde hen dat binnen vijf minuten lijn 44 en in vijftien minuten lijn 45 zou komen. Beide rijden naar Tiel. De 44 komt weliswaar eerder in Kesteren maar is later in Rhenen en duurder. Zij pakten de 44, ik wachtte op de 45. Ik gaf ze nog als tip mee in Tiel bij de Burg. Bonhofflaan uit te stappen, deze halte staat bij de achterzijde van het station. Het scheelt drie minuten gezien de bus nog via een route door het centrum naar de voorkant van het station moet rijden.

Lijn 45 was mooi op tijd. Een andere passagier die op de trein had staan wachten, wachtte daar met mij. De rit naar Tiel was vlot. Het was alweer twee jaar geleden dat ik met de lijnen 44 en 45 onderweg ben geweest, dus het was toch even genieten. Helaas heeft de 45 wel de minder mooie route van de twee. Ik dacht nog even dat ik eerder op de app had moeten kijken en meteen naar Tiel had moeten gaan met de vorige bus. Maar eigenlijk vond ik de extra reistijd het wel waard gezien Kesteren wat mooie foto's heeft opgeleverd (in my humble opinion). Eenmaal in Tiel gearriveerd zette ik wat bussen en treinen op de plaat alvorens ik de trein naar Geldermalsen pakte.

Afbeelding
Arriva 8405 arriveert als lijn 42 uit Druten (en kwam oorspronkelijk als lijn 85 uit Nijmegen) op het busstation bij station Tiel.

Afbeelding
Drie Arrivabussen naast elkaar op het busstation van Tiel. Links staat de 8401. Met deze bus was ik vanuit Kesteren naar Tiel gekomen als lijn 45 en deze ging ook als lijn 45 terug naar Wageningen. In het midden staat de zojuist gearriveerde 8405 die weg zou rijden richting de stalling. Rechts staat de 8408 die ik in Rhenen als lijn 45 naar Kesteren had gepakt. Deze stond nu klaar als lijn 42.

Afbeelding
De spoorlijn richting Kesteren, vanaf hier is de Betuwelijn geëlektrificeerd.

Afbeelding
Het Krol Reizen busje dat ik in Kesteren al had gezien arriveert hier bij de halte Burg. Bonhofflaan aan de achterzijde van het station. Het echtpaar stapte uit. Ik hoorde nog dat ze geluk hadden, ze konden niet inchecken in de bus en derhalve gratis reizen. Normaal zou ik daarvan balen, maar gezien het vanaf dit moment nog maar zes minuten tot vertrek van de trein was zou ik dan geen tijd hebben gehad om foto's te maken.

Afbeelding
Een SLT staat klaar als stoptrein naar Geldermalsen. Links had eigenlijk een trein vanuit Arnhem moeten staan, maar die was dus uitgevallen. De mensen die richting Kesteren moesten hadden gewoon pech. Over een uur komt de volgende.

Afbeelding
Een blik op het stationsgebouw.

Afbeelding
Een laatste blik op het busstation. Het Krol busje staat inmiddels daar. De grote bussen zijn weg.

Afbeelding
Een laatste blik richting Geldermalsen geeft een impressie van de stationsomgeving. Net als Kesteren vind ik Tiel een mooi station met prachtige omgeving.

Afbeelding
De voorkant van de trein.

De rit naar Geldermalsen verliep vlot. Daar had ik helaas maar een minuut of zeven om de andere trein te pakken. Dus snel even rondkijken en hopen dat ik de lijn 47 op de plaat kon krijgen. Zou ik de trein naar 's-Hertogenbosch missen, dan kende ik nog een leuk cafeetje meteen naast het station.

Afbeelding
De voorkant van de trein, ditmaal echter in Geldermalsen.

Afbeelding
De Arriva-trein naar Dordrecht staat klaar.

Afbeelding
Ook VolkerRail is present.

Afbeelding
Rangeersporen bij Geldermalsen. Geldermalsen wordt onder andere gebruikt om intercity's de stoptreinen te laten inhalen.

Afbeelding
Mijn trein naar 's-Hertogenbosch arriveerde inmiddels al, dus ik moest gaan opschieten.

Afbeelding
Hier zien we het busstation. Foto is wat scheef, I know. Lijn 47 staat klaar. Helaas haalde hij een lijn 58 met mij uit en reed (een minuut te vroeg) weg voordat ik hem van dichtbij kon vastleggen.

Afbeelding
Hier overwinterde een buurtbus bij een speciaal gereserveerde parkeerplaats. De bus zal ingezet worden op de 260 naar Est en de 262 naar Tricht. Vroeger was dit een doorgaande lijn. De verbinding is opgezet door Zuidooster als Buurtbus N op 28 november 1981. Later kreeg deze het lijnnummer 162, ging naar Hermes en in 2003 uiteindelijk naar Arriva waar hij het lijnnummer 262 kreeg. Op onbekende datum is deze geknipt.

Daarna was ik moe en wilde eigenlijk alleen nog maar naar huis. Ik haalde het nog net om de stoptrein te halen. Daarna ging het naar 's-Hertogenbosch. We arriveerden net voordat de IC naar Heerlen zou vertrekken. Het sprintje was net niet nodig, maar veel meer tijd was er ook niet geweest. Als de IC naar Venlo van 19:03 uit Eindhoven op tijd zou zijn, dan zou ik de laatste 25 naar huis kunnen halen in Helmond. Dus vatte ik het plan dat te doen in plaats van de 121 van 19:08 in Eindhoven te pakken. Mijn geluk kennende zou het natuurlijk net mis gaan in Helmond. Sinds de verbouwing duurt het net iets langer om de bussen vanuit Eindhoven te bereiken. Tot mijn verbazing haalde ik echter een overstap die niet eens op papier bestond. Mijn trein zou om 18:48 moeten aankomen terwijl de stoptrein naar Deurne om 18:47 al vertrekt. Maar we waren net iets voor :47 en met een sprintje haalde ik de gereedstaande DDZ. Dit werd mogelijk gemaakt omdat er tijdelijk een overgang ligt over spoor 2 en 3 ivm de verbouwing. Daarom is spoor 4 direct bereikbaar vanaf spoor 1. Dat betekende minder gestress in Helmond. Ik had zelfs tijd voor een overheerlijk ijsje bij de Sandroos. Mij viel donderdag al op dat digitale bord kuren vertoond, zo ook weer vandaag. Net als donderdag klopte de vertrektijd van lijn 25 niet. Ook bij de andere lijnen klopten de tijden niet, ze lagen ca. 15 minuten te ver naar achteren. Nadat ik met mijn ijsje uit de Sandroos kwam, klopten de tijden wel. Dat was donderdag ook al zo. Op het ene moment klopten enkele (of alle) tijden niet, een paar minuten later wel. Vreemd ding, dat DRIS.

Lijn 25 stond al klaar toen arriveerde (op zaterdag heeft de 25 in Helmond juist pauzeertijd terwijl hij op andere dagen hooguit een paar minuten heeft) maar de chauffeur zat nog in het chauffeurshuis. Met maar liefst twee passagiers vertrok de laatste rit van de dag uit Helmond. Normaal zal hij compleet leeg zijn. Nog geen twintig minuten later verliet ik als laatste passagier de bus. Ik vraag me af of hij helemaal leeg tot Veghel is gereden. Ik vermoed van wel ...

Afbeelding
Twee keer DDZ in Helmond, beide treinen staan gereed voor vertrek. De linkse heeft alle deuren al dicht, rechts kijkt de conductrice nog een laatste keer.

Afbeelding
Na al die bussen was het een verademing eindelijk weer eens een mooie Hermes-bus te zien. Dit jasje staat de Ambassadors beter dan de Citaro's, zoals ik hem eerder in de middag had gezien. Hier staat de 3385 klaar als lijn 23 naar Boxmeer.

Afbeelding
Ik begon dit verslag met lijn 25 in Helmond en met lijn 25 (de 8235) in Helmond sluit ik dit verslag af. Bedankt voor het lezen. Ik hoop dat jullie het verslag en de foto's bevallen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Met trein van Nijmegen naar Helmond via Drieb.-Zeist (65

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje weer. Die Integro van Kassing die je in Driebergen vastlegde rijdt normaal op de 276/296 tussen Amersfoort en Utrecht-Rijnsweerd en/of 299 tussen Leusden Centrum en Utrecht-Rijnsweerd.

En nee, bij U-OV hebben niet alle lijnen hun eigen symbooltje maar alle bestemmingsgebieden. Dat is voor kleurenblinden die de lijnkleur niet kunnen zien. En dat busje op lijn 75 (eigenlijk naar Rijsenburg trouwens, maar zag onlangs dat er geen aparte plaatsnaambordjes meer staan: 'tis alleen maar Driebergen-Rijsenburg tegenwoordig) is inderdaad een Mercedes Sprinter.

En owja... van die oude spoorlijn Kesteren - Amersfoort lag niet alleen bij Veenendaal nog spoor. Tussen Amersfoort en Leusden lag **loopt even naar het raam om dit te verifiëren** ligt ook nog altijd spoor. Op werkdagen dagelijks bediend door achtereenvolgens een losse 6400, een 6400 met lege autowagens, een 6400 met volle autowagens en een losse 6400 voor de bediening van PON in Leusden.
Nabij Maarn zag je Maarn Goederen, het emplacement waar vroeger altijd de stoptrein Arnhem - Utrecht aan de kant ging als er een ICE reed zodat die laatste kon inhalen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Met trein van Nijmegen naar Helmond via Drieb.-Zeist (65

Bericht door fogeltje »

Dank voor de aanvullende info Daniel *bus* Altijd handig die natives :mrgreen: En fijn dat je het leuk vond om te lezen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Met trein van Nijmegen naar Helmond via Drieb.-Zeist (65

Bericht door isadora »

Leuk rondje Betuwe, daar moet een fogeltje zich wel thuis voelen.
Dank je man. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Met trein van Nijmegen naar Helmond via Drieb.-Zeist (65

Bericht door Freek »

Die inhaalsporen schijnen overigens niet gebouwd te zijn om in te halen maar om goederentreinen te parkeren die daar gevuld werden met zand uit de NS-afgraving die aan de andere kant van de A12 ligt.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Met trein van Nijmegen naar Helmond via Drieb.-Zeist (65

Bericht door webguy »

Overigens is de boel met de verbreding van de A12 daar flink opgeruimd, en was er geloof ik een tijdje sprake van dat Volkerrail of BAM ofzo er met materieel ging staan. Er staat meestal niks, behalve dat er afgelopen week bijvoorbeeld twee testlocs stonden van Vosloh.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Met trein van Nijmegen naar Helmond via Drieb.-Zeist (65

Bericht door Daniel »

Freek schreef:Die inhaalsporen schijnen overigens niet gebouwd te zijn om in te halen maar om goederentreinen te parkeren die daar gevuld werden met zand uit de NS-afgraving die aan de andere kant van de A12 ligt.
Ah, vandaar dat er daar (in elk geval een tijd geleden) ook nog iets van tunneltjes onder de A12 zichtbaar waren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Met trein van Nijmegen naar Helmond via Drieb.-Zeist (65

Bericht door Suus »

Er is nog één tunnel die schuin onder de A12 doorloopt, maar er ligt geen spoor meer in. Het meeste is een paar jaar geleden opgeruimd, er liggen wel twee opgeknapte sporen die, ik dacht, worden gebruikt door een aannemer om spullen weg te zetten.

Het oude stationsgebouw staat er overigens ook nog altijd en daar zit een heel mooi tegeltableau op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Met trein van Nijmegen naar Helmond via Drieb.-Zeist (65

Bericht door waldo79 »

Fraaie reportage. Complimenten! Er ligt alleen geen snelweg in de ingraving bij station Rhenen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Met trein van Nijmegen naar Helmond via Drieb.-Zeist (65

Bericht door fogeltje »

Dank :)

Ik kijk net op googlemaps, het is inderdaad een N-weg.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten