Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland
Over lijn 171. Reed die het traject Eindhoven - Valkenswaard? Hij komt alleen in de combitabel voor en die loopt t/m Valkenswaard. Gezien hij geen aparte tabel heeft neem ik aan dat Valkenswaard het eindpunt is. Zover ik kan kan opmaken vormden de lijnen 172/176/179 de basisdienst Eindhoven - Valkenswaard en vulde lijn 171 deze aan tot een kwartierdienst (op werkdagen) en reed daarbij meestal de route van lijn 176/179 (wel via Kreyenbeek en niet via Ekenrooi) en een enkele keer via de route van lijn 172 (niet via Kreyenbeek, wel via Ekenrooi).
"Een touringcar is geen bus"
Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland
Als ik in de tabel met plaatsen kijk komt lijn 171 4x voor: Aalst, Eindhoven, Kreyenbeek en Valkenswaard. (Bij Ekenrooy wordt alleen lijn 172 genoemd) Op de lijnennetkaart staat het nummer slechts 1x en dat is bij de bundel in Aalst. Dus ik deel je mening.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland
Inmiddels heb ik deze lijn denk ik goed verwoord op de wiki. In de ochtend en avond reed lijn 171 in beide richtingen eenmaal niet via Kreyenbeek en wel via Ekenrooi, maar dat is waarschijnlijk niet genoeg om in de plaatsnamenlijst opgenomen te worden.
Wat mij ook opvalt is dat Riethoven er maar bekaaid vanaf lijkt te komen. Er rijdt slechts een spitslijn vanuit Eersel. Ik dacht eerst dat BBA de overige bediening zou doen, maar als ik zo op de kaart kijk valt Riethoven niet in de route van lijn 149/150. Datzelfde blijkt ook uit de BBA dienstregeling 1989/1990 die al op de wiki staat, daar is Riethoven inmiddels onderdeel van lijn 175 en rijdt niet veel vaker, maar wel ook in het weekend.
Dat Kreyenbeek lijkt nu overigens onderdeel te zijn van lijn 477 als ik zo op google maps kijk.
Wat mij ook opvalt is dat Riethoven er maar bekaaid vanaf lijkt te komen. Er rijdt slechts een spitslijn vanuit Eersel. Ik dacht eerst dat BBA de overige bediening zou doen, maar als ik zo op de kaart kijk valt Riethoven niet in de route van lijn 149/150. Datzelfde blijkt ook uit de BBA dienstregeling 1989/1990 die al op de wiki staat, daar is Riethoven inmiddels onderdeel van lijn 175 en rijdt niet veel vaker, maar wel ook in het weekend.
Dat Kreyenbeek lijkt nu overigens onderdeel te zijn van lijn 477 als ik zo op google maps kijk.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland
Zo raar is dat niet,Lijn 174 Eindhoven Station - Bergeijk Eijkereind doet het erg slecht tussen Bergeijk en Veldhoven,vergelijkbaar met Lijn 24 en lijn 21 en in mindere mate met lijn 22.Deze lijnen hebben in het stedelijke gebied van Eindhoven voldoende reizigers,maar eenmaal daarbuiten lopen de reizigers aantallen hard terug.fogeltje schreef:
Wat mij ook opvalt is dat Riethoven er maar bekaaid vanaf lijkt te komen. Er rijdt slechts een spitslijn vanuit Eersel. Ik dacht eerst dat BBA de overige bediening zou doen, maar als ik zo op de kaart kijk valt Riethoven niet in de route van lijn 149/150. Datzelfde blijkt ook uit de BBA dienstregeling 1989/1990 die al op de wiki staat, daar is Riethoven inmiddels onderdeel van lijn 175 en rijdt niet veel vaker, maar wel ook in het weekend.
Dat komt voor lijn 174 deels door het gebrek aan haltes tussen Westerhoven en Veldhoven en deels doordat de hoofdgroep reizigers scholieren zijn. Zelfs met Koningsdag was de bus niet vol te krijgen (25 reizigers). Het is dat er een vervoersstroom bestaat tussen Bergeijk-Valkenswaard en Eindhoven Zuid,anders zou je het lusje door Bergeijk van lijn 172 kunnen schrappen.
Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland
Heb een setje oude dnst boekjes binnen.
Er blijken nog meer lijntaxis te hebben gereden in SRE.
575 Leende - Valkenswaard (3x per dag)
578 Valkenswaard- Riethoven (3x per dag)
579 Lijksgestel - Weebosch - Bergeijk (3x per dag)
Dit waren op zichzelfstaande ritten, dus geen andere lijnen op andere tijdstippen.
Ik zal komende weken eens wat gaan aanvullen !
*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
Er blijken nog meer lijntaxis te hebben gereden in SRE.
575 Leende - Valkenswaard (3x per dag)
578 Valkenswaard- Riethoven (3x per dag)
579 Lijksgestel - Weebosch - Bergeijk (3x per dag)
Dit waren op zichzelfstaande ritten, dus geen andere lijnen op andere tijdstippen.
Ik zal komende weken eens wat gaan aanvullen !
*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland
Mooie aanwinsten huib. Sre 2000 heb ik ook rest niet. Dus ik ben zeer benieuwd.
"Een touringcar is geen bus"
-
- Berichten: 99
- Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
- Locatie: Den Haag
Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland
Vroeger als kleine jongen uit de stad Den Haag ging ik in de vakanties altijd logeren bij vrienden van mijn ouders in Megen. Ik kan mij herinneren dat we wel eens met de bus (ik vond OV toen al fantastisch) naar Oss gingen en weet zeker dat dat nog geen buurtbus was zoals nu. Ik heb het over begin jaren '80.
1. Weet iemand welke lijn daar heeft gereden?
2. Heeft iemand nog een dienstregeling van die lijn?
1. Weet iemand welke lijn daar heeft gereden?
2. Heeft iemand nog een dienstregeling van die lijn?
Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland
1. In 1982 was dat BBA lijn 162.
2. Ja heb ik, maar was niet heel spannend hoor. In totaal 6 ritten op een ma-vr die vanaf Oss naar Megen reden.
2. Ja heb ik, maar was niet heel spannend hoor. In totaal 6 ritten op een ma-vr die vanaf Oss naar Megen reden.
🍉
Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland
In de jaren 60 reed daar ZO-lijn 30 Oss-Megen-Appeltern-Horssen-Druten, waarbij de bus soms wel en soms niet (in het laatste geval overstappen op beide oevers) meeging op de veerboot. Rond 1970 is de dienst ingekort tot Oss-Megen, eerst nog als ZO-lijn 30 later als ZO-lijn 13.
Na de lijnenruil met de BBA in 1978 kreeg hij nummer BBA-162 en was toen onderdeel van Den Bosch-Lith-Oss-Megen. Daarna werd het een belbus Oss-Megen onder nummer BBA-163 tot het uiteindelijk een buurtbus werd.
Begin jaren 80 moet het dus lijn 162 geweest zijn.
Na de lijnenruil met de BBA in 1978 kreeg hij nummer BBA-162 en was toen onderdeel van Den Bosch-Lith-Oss-Megen. Daarna werd het een belbus Oss-Megen onder nummer BBA-163 tot het uiteindelijk een buurtbus werd.
Begin jaren 80 moet het dus lijn 162 geweest zijn.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland
Ik heb veel van die oude dienstregeling uit de tijd dat de lijn bij Zuidooster was, je kunt ze vinden op de wiki: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Gebru ... Zuidooster
De dienstregeling 1957/1958 t/m 1977/1978 reed deze bij Zuidooster.
De verbinding 's-Hertogenbosch - Oss: Eerst als lijn 14 van 's-Hertogenbosch naar Ooijen, in 1961 al lijn 16 naar Oss met losse ritten naar Ooijen, in 1973 waren de ritten naar Ooijen vervallen. Op 1 oktober 1978 ging de lijn naar BBA en kreeg nummer 61, later is dit opgehoogd naar 161.
Ook de genoemde lijn 13/30 kun je daar vinden. In 1957 had je nog twee lijnen 13 naar Megen (via de verschillende routes), in 1961 reed het al als lijn 30 naar Druten, in 1973 nog slechts Oss - Megen, in 1976 was het weer lijn 13 geworden en werd toen onderdeel van lijn 62 (welke al snel 162 werd).
De dienstregeling 1957/1958 t/m 1977/1978 reed deze bij Zuidooster.
De verbinding 's-Hertogenbosch - Oss: Eerst als lijn 14 van 's-Hertogenbosch naar Ooijen, in 1961 al lijn 16 naar Oss met losse ritten naar Ooijen, in 1973 waren de ritten naar Ooijen vervallen. Op 1 oktober 1978 ging de lijn naar BBA en kreeg nummer 61, later is dit opgehoogd naar 161.
Ook de genoemde lijn 13/30 kun je daar vinden. In 1957 had je nog twee lijnen 13 naar Megen (via de verschillende routes), in 1961 reed het al als lijn 30 naar Druten, in 1973 nog slechts Oss - Megen, in 1976 was het weer lijn 13 geworden en werd toen onderdeel van lijn 62 (welke al snel 162 werd).
"Een touringcar is geen bus"
Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland
Een vraag. Ik ben op zoek naar meer informatie over een buurtbus tussen Roermond, Asenray en Boukoul die begin jaren 70 gereden moet hebben. Enkele ritten zouden zelfs zijn doorgereden naar Asselt. Ik lees op de wikipagina van het Verenigd Streekvervoer Limburg dat in 1979 "ook een buurtbus ging rijden van Swalmen naar Boukoul, Asenray en Roermond." Wellicht dat het die buurtbus is, maar dat zou niet stroken met 'begin jaren 70'. Toen reed de NAO er overigens. Hopelijk kan iemand mij verder helpen, ik ben vooral benieuwd welke route er precies gereden werd en hoe lang de buurtbus actief was. Er schijnt in die omgeving nogal vaak gewisseld te zijn tussen stads-, streek- en buurtbus, dus ik ben de draad een beetje kwijt...
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland
Het fenomeen buurtbus is pas eind jaren 70 opgekomen. De eerste buurtbussen van Nederland gingen ergens rond 1977 rijden volgens mij, in Limburg was de eerste bij Horst (de derde buurtbus van het land).
Mogelijk is er toen wel een klein busje geweest rond Asenray, maar dat zal dan een voorloper van de buurtbus geweest zijn.
Mogelijk is er toen wel een klein busje geweest rond Asenray, maar dat zal dan een voorloper van de buurtbus geweest zijn.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland
Ah, dank voor de info! Dan zal het wellicht een ander vrijwilligersproject geweest zijn of degene met wie ik heb gesproken heeft zich vergist in de tijd. Neemt niet weg dat ik benieuwd ben hoe die bus precies reed.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland
Wel leuke info trouwens. Ik wist niet dat die verbinding ooit een buurtbus geweest is. Dat is dan een voorbeeld van een buurtbus die door zijn eigen succes opgewaardeerd moest worden tot streek/stadsbus. Tegenwoordig zou denk ik een buurtbus wel weer volstaan.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland
De verbinding die nu door Asenray/Boukoul rijdt is eigenlijk niet veel meer dan een buurtbus.
Lijn 17 rijdt alleen op maandag t/m zaterdag overdag (daarbuiten als belbus) 1 x per uur met een Mercedes Sprinter, dus ze zouden hem net zo goed lijn 417 kunnen noemen...
Lijn 17 rijdt alleen op maandag t/m zaterdag overdag (daarbuiten als belbus) 1 x per uur met een Mercedes Sprinter, dus ze zouden hem net zo goed lijn 417 kunnen noemen...
Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland
Sowiso zou het geen slecht idee zijn om in Nederland te lijnreeksen een beetje bij elkaar te stoppen, maar wel zonder een overlap te veroorzaken met buurconcessies.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland
Verschil zit hem in exploitatie. Buurtbussen worden door vrijwilligers gereden (vaak gepensioneerden), dat is bij lijn 17 niet het geval. Daar wordt de chauffeur gewoon betaald. Bij buurtbussen wordt meestal ook niet 's avonds en in het weekend gereden, hoewel Arriva in Gelderland daar de laatste jaren wel vaak belbusconstructies tegenaan gooit.Plutona schreef:De verbinding die nu door Asenray/Boukoul rijdt is eigenlijk niet veel meer dan een buurtbus.
Lijn 17 rijdt alleen op maandag t/m zaterdag overdag (daarbuiten als belbus) 1 x per uur met een Mercedes Sprinter, dus ze zouden hem net zo goed lijn 417 kunnen noemen...
"Een touringcar is geen bus"
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland
Voor de wiki: welke lijnen voert van Driel uit voor Arriva in Noord-Brabant behalve de Stadsdienst Oss (want die staat al zo vermeld)?
Ik dacht: 93, 96, 161. Klopt dat? Zo niet, welke dan wel?
Ik dacht: 93, 96, 161. Klopt dat? Zo niet, welke dan wel?
"Een touringcar is geen bus"
Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland
Ik heb ze in ieder geval op lijn 162 zien rijden (Den Bosch - Oss via Maren-Kessel en Lith), maar mijn ervaringen dateren alweer van 4 jaar geleden :) En vast nog meer lijnen.
Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland
Van Driel rijdt sinds het begin van de concessie de stadsdienst van Oss en de lijnen 96 (alleen de korte ritten) en lijn 162. Na het opheffen van de lijnen 3 en 4 van de stadsdienst van Oss zijn ze met een vrijgekomen busje lijn 161 gaan rijden. Ook rijden ze op lijn 160 versterkingsritten.
In het verleden (of misschien doen ze dat nog wel) hebben ze tijdens de rustige uurtjes ritten gereden op de stadsdienst van Den Bosch. Ik heb ze gezien op de lijnen 72 en 80.
Aan materieel gebruiken ze naast de bekende busjes ook bussen uit het overige wagenpark. Dit gaat van 8 persoonsbusjes tot aan grote touringcars. Meestal zijn het wel de zelfde bussen. De chauffeurs beschikken over handhelds voor de ov chip kaart.
In het verleden (of misschien doen ze dat nog wel) hebben ze tijdens de rustige uurtjes ritten gereden op de stadsdienst van Den Bosch. Ik heb ze gezien op de lijnen 72 en 80.
Aan materieel gebruiken ze naast de bekende busjes ook bussen uit het overige wagenpark. Dit gaat van 8 persoonsbusjes tot aan grote touringcars. Meestal zijn het wel de zelfde bussen. De chauffeurs beschikken over handhelds voor de ov chip kaart.
Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland
Op de stadsdienst Den Bosch heb ik ze al heel lang niet meer gezien.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland
Wie doet lijn 93? Want ik dacht dat daar ook Procity's op rijden. En dank, lijn 162 was me ontschoten.
Versterking lijn 160 klopt, maar ik bedoel nu alleen lijnen waar ze ook in Brabant-kleuren op rijden en dus niet met eigen tourmaterieel.
Versterking lijn 160 klopt, maar ik bedoel nu alleen lijnen waar ze ook in Brabant-kleuren op rijden en dus niet met eigen tourmaterieel.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland
Volgens mij rijden ze met een busje wat overdag voor stadsdienst Oss gebruikt wordt in de avond transferiumlijnen.
in ieder geval lijn 80, pettelaar-parade
in ieder geval lijn 80, pettelaar-parade
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland
En van wie zijn die Procity bussen? Zijn ze van Arriva en in bruikleen bij Van Driel of zijn ze eigendom van Van Driel? Gezien het wagenparknummer zou ik Van Driel verwachten, maar ze voeren wel Arriva logo en naam. Aan de andere kant, dat doet TCR voor Breng in de Liemers ook, de naam TCR staat er nergens op en je kunt ze alleen aan het dubbele wagenparknummer herkennen.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland
De Procity die ik in de avond na afloop van Citymoves 2013 reden op lijn 80 was in ieder geval in van Driel-kleuren. Dus dan ga ik er gemakshalve maar vanuit dat deze wagen ook van van Driel is.
🍉
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten