Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Ezra schreef:Ik sprak vanmiddag nog een chauffeur op lijn 2. Het oplaadblok op de halte van lijn 2 op de Centrumzijde is inmiddels in werking. Verder vertelde hij mij dat Qbuzz beschikt over drie elektrische bussen (de 4301,4302 en 4303) waarvan de 4301 en de 4302 in dienst zijn. De 4303 is er nog niet helemaal klaar voor. Als het goed is, kan er nu de hele dag met elektrisch materieel worden gereden.
Ik ben benieuwd of de bussen het op een warme dag de hele dag vol gaan houden, gezien het feit (dit zei de chauffeur ook) dat de airco in de zomer vaak aanstaat en dit ten koste gaat van de actieradius van een accu.
Wat gaan ze nu doen met die busjes uit Groningen/Drenthe?
Tjekken schreef:4560 heeft ook kleurenfilm. Ze zijn begonnen met de geledes om te bouwen :D
Zeker ja, ik kwam namelijk ook nog de 4555 met kleurenfilm tegen! En verder vandaag op twee na uitsluitend Ambassadors met kleurenfilm gespot. Heb het verder niet expliciet bijgehouden, dus zo maar even op basis van foto's het lijstje bijwerken.
Had het veel te druk met een DGB op 28, een Groninger Citaro LE op 77 en een van de Mercedes Sprinters op lijn 2 te achtervolgen. Allemaal dingen waarvan ik toch nog graag even een mooi plaatje wilde voordat de spotkans in de zomerdienst afneemt. En toen kwam de chaos door de overwegstoring...
MR92 schreef:Zijn er mensen die in de regio nog mooie fotolocaties weten?
Teveel om op te noemen Ter inspiratie uit stad- en regio wat fotoalbums van mij om door te bladeren...
Voor de liefhebbers nog wat buslijntjes daar waar ze normaal niet komen maar vandaag wel door de overwegstoring aan de Biltstraat... (kwalitatief niet wat jullie van mij gewend zijn, maar het viel ook niet mee in de spitsdrukte daar)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Stonden wat buurtbewoners (althans, zo leek het) die de bomen omhoog hielden ja. Aannemelijk met toestemming, ik zag net een BOA van ProRail op z'n scootertje vertrekken toen ik bij de Biltstraat aankwam. Kort daarna was de storing trouwens ook verholpen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Weer de knuppel in het hoenderhok. Welke ex-GVU wagens staan mogelijk nog aan de Remiseweg in Nieuwegein? My guess: 4107-4123 (4122 = 4113); 4901-4905, 4907; 4908-4923, 4926; 7841, 7857, 7866, 7867, 7869, 7870, 7872. In ieder geval zijn de volgende complete series weg: 4060-4084 (allen gesloopt), 4086-4106 (in afwachting van sloop, 4088 en 4097 al gesloopt); 4576-4590 (gesloopt); 4601-4629 en 4630-4646 (25x Budapest, 17x Connexxion, 2 België en 2 Pouw, Vianen).
Vanaf vandaag rijden lijn 374 en 377 alvast voor de tramvervangende diensten die volgende week beginnen. Beide lijnen rijden vandaag echter niet met Amba's maar met stads-Citaro's. :) Alleen de 12-meter variant trouwens. Hieronder is de 4065 te zien bij vertrek van het busstation Lekbrug West in Vianen als lijn 374 naar Vianen:
Had al wel zoiets verwacht, dat er vanuit de stad versterkt zou worden. Ze zullen de geledes wel bewaard hebben voor tot er daadwerkelijk geen tram meer rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Voor lijn 374 en 377 worden er deze week als het goed is alleen nog 12 meter stadsbussen gebruikt, en vanaf volgende week, de hele week door alleen nog 18 meter stadsbussen. Deze lijnen worden gereden vanuit de Europalaan, maar echter wel door de chauffeurs van de Morsebaan. Maar omdat daar geen ruimte is om die bussen te stallen, worden ze daarom opgehaald in Utrecht.
Voor de lijn 160, 360 en 361 is het nog een beetje onduidelijk, maar volgens de diensten worden daar de hele door 12 meter streek bussen gebruikt, vanuit de stalling Morsebaan.
De overige 12 meter bussen die op de Morsebaan staan, zullen nog nodig zijn voor een aantal diensten vanuit de Morsebaan, die niks te maken hebben met de tram. Denk aan lijntjes als 48 e.d. Verder zullen de vestigingen Wijk bij Duurstede en Zeist, geen tramvervangende lijnen rijden.
Ik heb inderdaad gisteren een aantal Citaro's (enkeltjes) van de stad gezien op 377. Van te grote afstand om nummers te kunnen onderscheiden. Ik hoop ook dat er vanaf volgende week gelede bussen worden ingezet. Zonder te willen zeuren is het al een paar jaar sinds de perikelen met de tram begonnen (overigens vooral de verplaatsing van het Busstation Centrumzijde naar de westkant en eigenlijk meer op het Westplein dan het Jaarbeursplein) regelmatig hommeles met de 74 en 77. Er is duidelijk een groep passagiers die zich (definitief?) van de tram heeft afgekeerd.
361 met 12-meterbussen lijkt me wel redelijk optimistisch ingeschat trouwens. Of het gaat werken hangt een beetje af van waar de reizigers van tram 61 normaal heen willen: is dat vooral Utrecht dan zal het krap worden, maar gaat er ook een significante stroom naar Nieuwegein dan kan het meevallen doordat die stromen met de nieuwe route van deze bus (Utrecht - IJsselstein - Nieuwegein v.v. i.p.v. Utrecht - Nieuwegein - IJsselstein wat het vorig jaar was) van elkaar gescheiden zijn.
Regiotramutrecht.nl schrijft in ieder geval uitsluitend voor lijn 360 expliciet dat er standaardbussen op rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Netjes! Zelfs de halteborden zijn aangepast aan de trampendels, dat deed Connexxion nooit. De stickermaker had zich aan de enthousiast gebruikte zwarte stift te zien alleen wel in de halte op CS van 374 en 377 vergist Ow, oeps, ik zie nu wel dat er 360 i.p.v. 160 staat...
In de stationshal van Utrecht Centraal staan trouwens ook twee tekstkarren die zowel informatie geven over de aankomende spoorwerkzaamheden als het werk aan de trambaan met verwijzing naar de vervangende bussen en al. In het midden van de hal staat ook een mobiele TB14 waarvan het linker scherm gebruikt wordt voor info van NS over een verbussing komend weekend en het rechter scherm een melding van U-OV over het werk aan de trambaan en de vervangende bussen toont :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
De haltes op de Amsterdamsestraatweg die tijdelijk door lijn 32/34/36 worden aangedaan waren ook voorzien van stickertjes en zelfs vertrekstaten. Zijn normaal niet eens U-OV haltes.
Vertrekstaten (compleet met lijnkleur en al) hangen er inderdaad ook keurig van de trampendel. Ze hebben het complete bord heringedeeld zelfs met alles netjes op volgorde van lijnnummer. Daar is trouwens niet het foutje gemaakt wat op het bord staat en hangt wel een vertrekstaat van de 160.
Ik zag dat er inmiddels ook folders in de bus liggen voor deze tijdelijke wijziging. Op het Anne Frankplein hangt trouwens ook een kaartje op het, nu wel heel erg volle, bord in de abri met info over de geknipte lijnen 74 en 77 en het alternatief ervoor richting Nieuwegein. Die hing er bij het Europaplein, waar door een dubbel bord juist meer plek is, dan weer niet bij.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
374 en 377 blijken vanaf vandaag geleed te rijden, kwam er althans behoorlijk wat geledes op tegen vanmorgen. Verder ook nog een stadsgelede actief als "361 Instructierit" op de Europalaan.
Opvallend is trouwens ook dat in de stalling aan de Europalaan vooral een hoop geleed materieel stilstaat, maar relatief weinig dubbelgeleed. Die lijken dus ook in de zomer door te rijden op lijn 12 (maar ben deze week nog niet aan de centrumzijde geweest om dit te kunnen bevestigen).
Qua infrastructuur is deze week de Valeriusbaan afgesloten. Kennelijk is er iets met het wegdek, want over de hele lengte van deze busbaan staat daar een werktent overheen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Daniel schreef:374 en 377 blijken vanaf vandaag geleed te rijden, kwam er althans behoorlijk wat geledes op tegen vanmorgen. Verder ook nog een stadsgelede actief als "361 Instructierit" op de Europalaan.
Opvallend is trouwens ook dat in de stalling aan de Europalaan vooral een hoop geleed materieel stilstaat, maar relatief weinig dubbelgeleed. Die lijken dus ook in de zomer door te rijden op lijn 12 (maar ben deze week nog niet aan de centrumzijde geweest om dit te kunnen bevestigen).
Qua infrastructuur is deze week de Valeriusbaan afgesloten. Kennelijk is er iets met het wegdek, want over de hele lengte van deze busbaan staat daar een werktent overheen.
Ja, vandaag iig gewoon dubbelgeleed op lijn 12.
Nieuwe kleurenfilm: 4416.
Inderdaad vandaag alleen gelede Citaro's gezien op 374 en 377 (stad en streek). De eerste 377 naar Utrecht was vanochtend de 4161 en vanmiddag had ik om 16.11 terug naar Nieuwegein de 4555. Ook op lijn 12 en lijn 28 (deels) heb ik dubbelgelede's gezien. Dit zal dus wel het vaste patroon worden.
Er stonden vanmiddag nagenoeg geen dubbelgeledes meer in de stalling, maar tegelijk reed er op lijn 12 ook nog een gewone Citaro G. Kennelijk zit het grootste deel van de inzet dan op lijn 28 momenteel.
Aan de Europalaan stond ook een Ambassador gestald trouwens vanmiddag.
Op CS Centrumzijde liep de boel een beetje vast vanmiddag: 2 geledes op perron C1 is toch wat aan de krappe kant, vooral omdat er ook nog een gelede uitstak op één van de middenperrons (waar twee bussen tegelijk stonden), dus toen kon de rest er niet meer tussendoor.
Zie nu net trouwens wel een aangepaste plattegrond van de busstations op de U-OV site staan voor de periode van 20 juli t/m 30 augustus. In deze periode verhuizen, precies zoals ik al eerder in dit topic als optie noemde, de lijnen 1 en 7 naar respectievelijk de perrons B3 en B2 die nu vrij zijn doordat de 374 en 377 op C1 staan.
Aan de Jaarbeurszijde wordt ook geschoven: 37 en 38 staan tijdelijk op D2 zodat D1 vrij is voor de trampendelbussen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Zo aan jou laatste post te lezen hebben wij denk ik vlak langs elkaar gelopen. Dat het vast liep heb ik ook gezien, de chauffeur van de bus die uitstak nam ook geen moeite om iets op te trekken