Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

Ezra schreef:Nieuwe kleurenfilms:
Amba 4403,4465,4515.

Twee keer een Citaro G met kleurenfilm:
4558, 4560.
Ik weet niet of die er bij staat, maar Citaro G 4555 heeft ook al een kleurenfilm.

Zijn er mensen die in de regio nog mooie fotolocaties weten?
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

Ezra schreef:Ik sprak vanmiddag nog een chauffeur op lijn 2. Het oplaadblok op de halte van lijn 2 op de Centrumzijde is inmiddels in werking. Verder vertelde hij mij dat Qbuzz beschikt over drie elektrische bussen (de 4301,4302 en 4303) waarvan de 4301 en de 4302 in dienst zijn. De 4303 is er nog niet helemaal klaar voor. Als het goed is, kan er nu de hele dag met elektrisch materieel worden gereden.
Ik ben benieuwd of de bussen het op een warme dag de hele dag vol gaan houden, gezien het feit (dit zei de chauffeur ook) dat de airco in de zomer vaak aanstaat en dit ten koste gaat van de actieradius van een accu.
Wat gaan ze nu doen met die busjes uit Groningen/Drenthe?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Tjekken schreef:4560 heeft ook kleurenfilm. Ze zijn begonnen met de geledes om te bouwen :D
Zeker ja, ik kwam namelijk ook nog de 4555 met kleurenfilm tegen! En verder vandaag op twee na uitsluitend Ambassadors met kleurenfilm gespot. Heb het verder niet expliciet bijgehouden, dus zo maar even op basis van foto's het lijstje bijwerken.
Had het veel te druk met een DGB op 28, een Groninger Citaro LE op 77 en een van de Mercedes Sprinters op lijn 2 te achtervolgen. Allemaal dingen waarvan ik toch nog graag even een mooi plaatje wilde voordat de spotkans in de zomerdienst afneemt. En toen kwam de chaos door de overwegstoring...
MR92 schreef:Zijn er mensen die in de regio nog mooie fotolocaties weten?
Teveel om op te noemen :P Ter inspiratie uit stad- en regio wat fotoalbums van mij om door te bladeren...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Voor de liefhebbers nog wat buslijntjes daar waar ze normaal niet komen maar vandaag wel door de overwegstoring aan de Biltstraat... (kwalitatief niet wat jullie van mij gewend zijn, maar het viel ook niet mee in de spitsdrukte daar)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7626
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door waldo79 »

Werden de bomen nu opengehouden voor passerende bussen? Heel behoorlijke foto's alsnog naar mijn mening.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Stonden wat buurtbewoners (althans, zo leek het) die de bomen omhoog hielden ja. Aannemelijk met toestemming, ik zag net een BOA van ProRail op z'n scootertje vertrekken toen ik bij de Biltstraat aankwam. Kort daarna was de storing trouwens ook verholpen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door robertgvu »

Weer de knuppel in het hoenderhok. Welke ex-GVU wagens staan mogelijk nog aan de Remiseweg in Nieuwegein? My guess: 4107-4123 (4122 = 4113); 4901-4905, 4907; 4908-4923, 4926; 7841, 7857, 7866, 7867, 7869, 7870, 7872. In ieder geval zijn de volgende complete series weg: 4060-4084 (allen gesloopt), 4086-4106 (in afwachting van sloop, 4088 en 4097 al gesloopt); 4576-4590 (gesloopt); 4601-4629 en 4630-4646 (25x Budapest, 17x Connexxion, 2 België en 2 Pouw, Vianen).
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door rm7 »

Volgens mij staat er ook nog één midibus, als ik het goed gezien heb was het de 4451.
Laatst gewijzigd door Wubbo op za 12 jul 2014, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door mb90 »

Vanaf vandaag rijden lijn 374 en 377 alvast voor de tramvervangende diensten die volgende week beginnen. Beide lijnen rijden vandaag echter niet met Amba's maar met stads-Citaro's. :) Alleen de 12-meter variant trouwens. Hieronder is de 4065 te zien bij vertrek van het busstation Lekbrug West in Vianen als lijn 374 naar Vianen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Had al wel zoiets verwacht, dat er vanuit de stad versterkt zou worden. Ze zullen de geledes wel bewaard hebben voor tot er daadwerkelijk geen tram meer rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

Voor lijn 374 en 377 worden er deze week als het goed is alleen nog 12 meter stadsbussen gebruikt, en vanaf volgende week, de hele week door alleen nog 18 meter stadsbussen. Deze lijnen worden gereden vanuit de Europalaan, maar echter wel door de chauffeurs van de Morsebaan. Maar omdat daar geen ruimte is om die bussen te stallen, worden ze daarom opgehaald in Utrecht.

Voor de lijn 160, 360 en 361 is het nog een beetje onduidelijk, maar volgens de diensten worden daar de hele door 12 meter streek bussen gebruikt, vanuit de stalling Morsebaan.

De overige 12 meter bussen die op de Morsebaan staan, zullen nog nodig zijn voor een aantal diensten vanuit de Morsebaan, die niks te maken hebben met de tram. Denk aan lijntjes als 48 e.d. Verder zullen de vestigingen Wijk bij Duurstede en Zeist, geen tramvervangende lijnen rijden.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door robertgvu »

Ik heb inderdaad gisteren een aantal Citaro's (enkeltjes) van de stad gezien op 377. Van te grote afstand om nummers te kunnen onderscheiden. Ik hoop ook dat er vanaf volgende week gelede bussen worden ingezet. Zonder te willen zeuren is het al een paar jaar sinds de perikelen met de tram begonnen (overigens vooral de verplaatsing van het Busstation Centrumzijde naar de westkant en eigenlijk meer op het Westplein dan het Jaarbeursplein) regelmatig hommeles met de 74 en 77. Er is duidelijk een groep passagiers die zich (definitief?) van de tram heeft afgekeerd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

361 met 12-meterbussen lijkt me wel redelijk optimistisch ingeschat trouwens. Of het gaat werken hangt een beetje af van waar de reizigers van tram 61 normaal heen willen: is dat vooral Utrecht dan zal het krap worden, maar gaat er ook een significante stroom naar Nieuwegein dan kan het meevallen doordat die stromen met de nieuwe route van deze bus (Utrecht - IJsselstein - Nieuwegein v.v. i.p.v. Utrecht - Nieuwegein - IJsselstein wat het vorig jaar was) van elkaar gescheiden zijn.

Regiotramutrecht.nl schrijft in ieder geval uitsluitend voor lijn 360 expliciet dat er standaardbussen op rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Netjes! Zelfs de halteborden zijn aangepast aan de trampendels, dat deed Connexxion nooit. De stickermaker had zich aan de enthousiast gebruikte zwarte stift te zien alleen wel in de halte op CS van 374 en 377 vergist :P Ow, oeps, ik zie nu wel dat er 360 i.p.v. 160 staat...
Afbeelding

In de stationshal van Utrecht Centraal staan trouwens ook twee tekstkarren die zowel informatie geven over de aankomende spoorwerkzaamheden als het werk aan de trambaan met verwijzing naar de vervangende bussen en al. In het midden van de hal staat ook een mobiele TB14 waarvan het linker scherm gebruikt wordt voor info van NS over een verbussing komend weekend en het rechter scherm een melding van U-OV over het werk aan de trambaan en de vervangende bussen toont :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

De haltes op de Amsterdamsestraatweg die tijdelijk door lijn 32/34/36 worden aangedaan waren ook voorzien van stickertjes en zelfs vertrekstaten. Zijn normaal niet eens U-OV haltes.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Vertrekstaten (compleet met lijnkleur en al) hangen er inderdaad ook keurig van de trampendel. Ze hebben het complete bord heringedeeld zelfs met alles netjes op volgorde van lijnnummer. Daar is trouwens niet het foutje gemaakt wat op het bord staat en hangt wel een vertrekstaat van de 160.
Ik zag dat er inmiddels ook folders in de bus liggen voor deze tijdelijke wijziging. Op het Anne Frankplein hangt trouwens ook een kaartje op het, nu wel heel erg volle, bord in de abri met info over de geknipte lijnen 74 en 77 en het alternatief ervoor richting Nieuwegein. Die hing er bij het Europaplein, waar door een dubbel bord juist meer plek is, dan weer niet bij.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

374 en 377 blijken vanaf vandaag geleed te rijden, kwam er althans behoorlijk wat geledes op tegen vanmorgen. Verder ook nog een stadsgelede actief als "361 Instructierit" op de Europalaan.
Opvallend is trouwens ook dat in de stalling aan de Europalaan vooral een hoop geleed materieel stilstaat, maar relatief weinig dubbelgeleed. Die lijken dus ook in de zomer door te rijden op lijn 12 (maar ben deze week nog niet aan de centrumzijde geweest om dit te kunnen bevestigen).

Qua infrastructuur is deze week de Valeriusbaan afgesloten. Kennelijk is er iets met het wegdek, want over de hele lengte van deze busbaan staat daar een werktent overheen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door rm7 »

Verder rijden er ook nog wat dubbelgelede bussen op lijn 28 :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

U-OV twitterde net trouwens naar mij terug dat ze de foutieve sticker op het haltebord bij halte Europaplein vanmorgen hebben aangepast.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Globetrotter »

Daniel schreef:374 en 377 blijken vanaf vandaag geleed te rijden, kwam er althans behoorlijk wat geledes op tegen vanmorgen. Verder ook nog een stadsgelede actief als "361 Instructierit" op de Europalaan.
Opvallend is trouwens ook dat in de stalling aan de Europalaan vooral een hoop geleed materieel stilstaat, maar relatief weinig dubbelgeleed. Die lijken dus ook in de zomer door te rijden op lijn 12 (maar ben deze week nog niet aan de centrumzijde geweest om dit te kunnen bevestigen).

Qua infrastructuur is deze week de Valeriusbaan afgesloten. Kennelijk is er iets met het wegdek, want over de hele lengte van deze busbaan staat daar een werktent overheen.
Ja, vandaag iig gewoon dubbelgeleed op lijn 12.
Nieuwe kleurenfilm: 4416.
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door robertgvu »

Inderdaad vandaag alleen gelede Citaro's gezien op 374 en 377 (stad en streek). De eerste 377 naar Utrecht was vanochtend de 4161 en vanmiddag had ik om 16.11 terug naar Nieuwegein de 4555. Ook op lijn 12 en lijn 28 (deels) heb ik dubbelgelede's gezien. Dit zal dus wel het vaste patroon worden.
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jelmer »

via OVAUB zie ik dat de 4201 nu rijdt op lijn 28
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Er stonden vanmiddag nagenoeg geen dubbelgeledes meer in de stalling, maar tegelijk reed er op lijn 12 ook nog een gewone Citaro G. Kennelijk zit het grootste deel van de inzet dan op lijn 28 momenteel.
Aan de Europalaan stond ook een Ambassador gestald trouwens vanmiddag.

Op CS Centrumzijde liep de boel een beetje vast vanmiddag: 2 geledes op perron C1 is toch wat aan de krappe kant, vooral omdat er ook nog een gelede uitstak op één van de middenperrons (waar twee bussen tegelijk stonden), dus toen kon de rest er niet meer tussendoor.
Zie nu net trouwens wel een aangepaste plattegrond van de busstations op de U-OV site staan voor de periode van 20 juli t/m 30 augustus. In deze periode verhuizen, precies zoals ik al eerder in dit topic als optie noemde, de lijnen 1 en 7 naar respectievelijk de perrons B3 en B2 die nu vrij zijn doordat de 374 en 377 op C1 staan.
Aan de Jaarbeurszijde wordt ook geschoven: 37 en 38 staan tijdelijk op D2 zodat D1 vrij is voor de trampendelbussen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

Zo aan jou laatste post te lezen hebben wij denk ik vlak langs elkaar gelopen. Dat het vast liep heb ik ook gezien, de chauffeur van de bus die uitstak nam ook geen moeite om iets op te trekken
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jelmer »

inzet dbg een uurtje geleden volgens OVAUB:

lijn 12: 4202, 4203, 4211 en 4217
lijn 28: 4201, 4204, 4207, 4208, 4210, 4213, 4315 en 4316
niet op de dienst: 4205, 4206, 4209, 4212 en 4214
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten