Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Bericht door lint41 »

Obus schreef:
Wubbo schreef:Precies mijn punt. Maar jij komt met een minimale reistijd (van 35 minuten), die dus niet waar is. Dat helpt niet in de discussie.
Ik schreef volgens mij "op dit moment" in mijn oorspronkelijke discussie. Slecht lezen helpt ook niet in een discussie.
Wubbo schreef:Klopt, maar je gebruikt het als argument om de overstap te verbeteren. Daar doet het niets voor. Vertrammen zou hoogstens meer reizigers kunnen opleveren omdat het een tram is (maar daar ging de discussie erover, en gezien het grote aandeel studenten naar het Science Park is dat ook nog eens twijfelachtig).
Niet waar, Wubbo. Ik was het al met je eens dat als je bus 40 twee keer zo vaak laat rijden, je evengoed een betere overstap kunt realiseren. Desalniettemin wordt de route hoogwaardiger door de buslijn te vertrammen, wat overigens ook de wens is van de stadsregio. Wat betreft de reizigers dan: een aanzienlijk deel zijn inderdaad studenten, maar vergeet ook de hele bunch aan professoren, onderzoekers, secretaresses, decanen, enz. niet. Met een tramverbinding zullen zij eerder voor het OV kiezen dan met een busverbinding.
Hint: momenteel is het vakantiedienstregeling, kijk eens naar bus 240 die na augustus weer gaat rijden. Die heeft een overstap van 4 minuten vanuit treinen uit ri. Utrecht, korter dan dat is praktisch niet mogelijk met de loopafstand op Amstel (en de tram staat nog iets verder weg dan deze bus). Daarnaast is de parkeerruimte op Science Park ook niet om over naar huis te schrijven, en als je even de moeite neemt een keertje in de spits in bus (2)40 te kijken zul je al voldoende niet-studerend personeel tegenkomen.
Obus schreef:
Wubbo schreef:Maar de discussie ging over of er een probleem is, en zo ja of dat een groot of een klein probleem is. Ik verwacht dat er veel geld geïnvesteerd moet worden. Dat kan handig zijn als er een groot probleem is, maar tot nu toe zie ik geen of hoogstens een erg klein probleem. Dan geef ik geld liever ergens anders aan uit.
Wat betreft de investeringen: zoals ik al eerder schreef zal deze infrastructuur op lange termijn hoe dan ook aangelegd worden. Er is immers vraag naar een hoogwaardige verbinding met de metro naar Weesp en Almere enerzijds en de Bijlmer en Zuidas anderzijds. Het spoor rond Almere zal ook ooit verdubbeld gaan worden en krijgt in de nabije toekomst ook ERMTS. In feite kost het oplossen van dit kleine probleem op lange termijn dus nauwelijks iets extra's.
[citation needed]: Waar staat dat de vraag er is voor een metro naar Weesp en Almere, en dat een ETMETje (6 IC's en sprinters per uur) op den duur niet voldoende is?
Obus schreef:Je maakt het tracé geschikt voor 160 km/u, wat nauwelijks investeringen vraagt, zoals Erno-BE terecht opmerkt.
Erno-BE is inderdaad een fantastische bron, aangezien zaken als de bovenleidingsconstructies in Duitsland en Nederland exact hetzelfde zijn. Mocht je nu met Helmond-Venlo aan komen zetten als voorbeeld: daar hebben we het al over gehad.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Bericht door Thom91 »

Zonnig schreef:Als ik dit allemaal lees dan zal station Weesp een grote uitbreiding moeten ondergaan om alle treinverkeer te kunnen verwerken. De Vecht-burg zal dan een groot obstakel zijn / worden. Een aquaduct zal dan de oplossing moeten worden. Dit brengt ook veel extra kosten met zich mee.

Als je een station als Weesp IC-station wil maken moet je naar mijn idee Duivendrecht en Zuid schrappen omdat anders de IC in Amsterdam verwordt tot een stoptrein die bij (bijna) elk boompje stopt, dit geldt dan ook voor de IC uit Utrecht, waar ga je deze IC dan 1 x laten stoppen voordat je bij het CS bent.

Daarnaast lijkt mij zowel de 53 als 54 vanaf Weesp naar CS niet de beste keuze als je daar dan toch voor gaat. Doe dan de 50 en de 53 dan kan je meer rechtstreeks bereiken dan met de 53 en 54.
Weesp wordt al aangepakt. Aan de buitenzijde komen ook nog inhaalsporen zodat het station achtsporig wordt.
Daarmee is toen ook het besluit gevallen dat Weesp geen IC station wordt.
Komt wel goed schatje.
Alargule

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Bericht door Alargule »

Nou, dan ga ik ook maar meedoen met de quote-oorlog.
Obus schreef:Desalniettemin wordt de route hoogwaardiger door de buslijn te vertrammen, wat overigens ook de wens is van de stadsregio. Wat betreft de reizigers dan: een aanzienlijk deel zijn inderdaad studenten, maar vergeet ook de hele bunch aan professoren, onderzoekers, secretaresses, decanen, enz. niet. Met een tramverbinding zullen zij eerder voor het OV kiezen dan met een busverbinding.
Een tram trekt meer reizigers dan een bus omdat een tram gemiddeld genomen meer capaciteit heeft dan een bus. De enkele tramfanaten en bus-o-foben die overgehaald worden van het OV gebruik te gaan maken waar zij dat voorheen niet deden omdat er nu een tram in plaats van een bus rijdt, is verwaarloosbaar klein. Oftewel: degenen die nu in de tram zitten zaten voorheen waarschijnlijk ook al in de bus, en niet op de fiets of in de auto.

Alleen als er een nieuwe verbinding wordt geboden, of als er sprake is van een nominale groei, bijvoorbeeld omdat de bevolking toeneemt of een locatie langs de lijn ontwikkeld wordt waar veel mensen heen gaan, zul je zien dat het reizigersaanbod ook groeit en er ook 'nieuwe' reizigers instappen. Het reorganiseren van een netwerk waardoor mensen voortaan min of meer verplicht worden van een tram gebruik te maken kan ook wel eens helpen, maar ook dan heb je het over het algemeen over bestaande OV-gebruikers.

Kortom: het hele idee dat een tram reizigers trekt enkel omdat het een tram is, berust op wishful thinking.
Obus schreef:Wat betreft de investeringen: zoals ik al eerder schreef zal deze infrastructuur op lange termijn hoe dan ook aangelegd worden. Er is immers vraag naar een hoogwaardige verbinding met de metro naar Weesp en Almere enerzijds en de Bijlmer en Zuidas anderzijds. Het spoor rond Almere zal ook ooit verdubbeld gaan worden en krijgt in de nabije toekomst ook ERMTS. In feite kost het oplossen van dit kleine probleem op lange termijn dus nauwelijks iets extra's.
Eerder officieel onderzoek naar een metroverbinding naar Weesp - de Metronetstudie uit 2007 - wees qua nut en noodzaak eerder op het tegendeel. De vraag rechtvaardigt vooralsnog niet de zeer hoge aanlegkosten. Daarnaast is zo'n verbinding vanuit exploitatief oogpunt ook weinig interessant, omdat het gebied tussen Weesp en Gein dunbevolkt is (je hebt Driemond er nog tussen liggen, maar een metrostop daar is overkill).

Voor de verbinding met Almere worden nu al investeringen in de bestaande spoorlijnen gedaan in het kader van OV-SAAL. Weesp kan op termijn naar 8 sporen worden uitgebreid. Op de langere termijn kan er ooit ook een IJmeerverbinding bijkomen, maar het slagen van die verbinding hangt sterk af van de verdere ontwikkeling van IJburg en Almere.


Met andere woorden: ik zie nog steeds niet wat een metro naar Weesp in combinatie met het opheffen van de IC-stop Duivendrecht toevoegt. Maar volgens mij ben je de probleemstelling zelf inmiddels ook al uit het oog verloren en probeer je vooral overeind te houden dat die extra metro- en tramverbinding toch echt nodig/nuttig zijn.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Bericht door reisthijs »

Alargule schreef:Nou, dan ga ik ook maar meedoen met de quote-oorlog.
Ik wacht wel tot de wapenstilstand...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Bericht door Klaasje »

Suggestie: Zullen we het hier weer iets meer over reistijdverbetering trein gaan hebben en de discussie over een metro Zuidoost-Weesp(-Almere) ergens anders gaan voeren? Ik ben op zich wel voor die laatste maar het is een beetje apart om in dit topic daar een discussie over te gaan voeren.
Alargule

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Bericht door Alargule »

Mee eens. De discussie is op zich interessant genoeg, maar kan beter in een ander topic.

Misschien moeten we daarvoor even een 'modje schoppen' ;)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Klaasje »

Persoonlijk ben ik van mening dat een metroverbinding Weesp-Gein als alleen een verlenging niet erg nuttig is. Als je je inspant voor een daadwerkelijke verbetering van het netwerk dan moet je bij Weesp doorrijden omdat Weesp eigenlijk een punt is wat niet veel is behalve dat het een knooppunt is. Zegmaar hetzelfde trucje als Duivendrecht maar dan minder goed.

Doorrijden waarheen? Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat je doorrijdt naar Almere. Niet over dezelfde route als de trein maar over de route Muiden-Pampus-Beatrixpark om dan bij Almere C een aansluiting te bieden op het IC-netwerk en het binnenstedelijk ov van Almere. Zo verbind je gebieden die met elkaar alleen met een omweg te bereizen zijn terwijl je ook nog een dikke doorgaande stroom wat snelheidswinst kunt opleveren. Almere-Amsterdam Zuidoost is momenteel heel raar een hoekje om reizen terwijl het in feite heel dicht bij elkaar ligt. Nu is een metro niet zo snel als een trein maar de mogelijkheid om zonder overstap de verbinding snel en frequent te doen over een kortere route maakt dat het enorm gemakkelijk wordt om zo te reizen. Het daadwerkelijke omslagpunt wat sneller is, sprintertrein of metro zal in de praktijk bij station Duivendrecht komen te liggen waarbij je voor een reis naar Amstel dus niet echt wezenlijk tijd wint maar dus wel een overstap bespaart.

De vraag is of het het waard is.. Is dat het? Ik denk pas op het moment dat de met SAAL-beoogde verbetering van de treindienst rijdt en die treinen goed gevuld zijn en als blijkt dat de ontwikkeling van Almere weer hard gaat kan je aan dat soort plannen gaan denken puur vanwege het regionale voordeel. Voorlopig is dat nog even niet en voorlopig ontbreekt wat mij betreft dus een goede redenatie om iets te verzinnen waardoor je station Duivendrecht met IC's overslaat. Want het station kunnen overslaan alleen is onvoldoende motivatie om grote infrawerken te gaan bouwen.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Zonnig »

Wie weet kan je met die metro na Almere Centrum doorrijden via Almere haven en een tunnel onder het Gooimeer naar Huizen / Blaricum / Hilversum. Sla je 2 vliegen in 1 klap, er is een snelle verbinding Almere Huizen Hilversum en de 156 en de 320 kunnen verdwijnen. Tevens is de al langere tijd gewenste tram Almere Stichtse Brug Hilversum ook niet meer nodig omdat er dan al een Trein en Metroverbinding is. Haalbaarheid is echter wel gering.
Laatst gewijzigd door Wubbo op za 12 jul 2014, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Natorious »

Zonnig schreef:Wie weet kan je met die metro na Almere Centrum doorrijden via Almere haven en een tunnel onder het Gooimeer naar Huizen / Blaricum / Hilversum. Sla je 2 vliegen in 1 klap, er is een snelle verbinding Almere Huizen Hilversum en de 156 en de 320 kunnen verdwijnen. Tevens is de al langere tijd gewenste tram Almere Stichtse Brug Hilversum ook niet meer nodig omdat er dan al een Trein en Metroverbinding is. Haalbaarheid is echter wel gering.
Ik denk niet dat een metro haalbaar is. En dan spreek ik over het eventueel doortrekken naar Hilversum.

Ten eerste creeër je een gigantische omweg voor de gedupeerden van de 320: Die pakken voortaan dan wel gewoon indoor-buslijntjes. Dan kan je beter de frequentie van de sprinter Utrecht CS-Almere Buiten omhoog gooien.
Ten tweede: De frequentie van bus 156 laat zien dat er niet ál te veel animo is voor een verbinding tussen Almere-Blaricum-H'sum. Tussen H'sum en Almere C. is de trein natuurlijk een concurrent (42 min. bus vs 24 min. trein)

Kortom: Je kunt overal wel een metro naartoe laten rijden om plekken te verbinden.
Ze zijn echter niet altijd nodig.

Je kunt Almere vergelijken met Waterland. Supersterke spitsrichting, waarin een metro fijn zou zijn, maar daarbuiten zijn ze volstrekt overbodig.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Bakpapier »

De Intercities van Asd richting Utrecht stoppen nu niet op Duivendrecht. Met de komst van de N/Z Lijn is dit onlogisch. Het lijkt mij beter om de intercity te laten stoppen op Duivendrecht, ten koste van Asb en Asa. De treinen die via de Utrechtboog rijden, kunnen blijven stoppen op Amsterdam Bijlmer.

En wel om de volgende redenen:

- Op Amstelstation kun je overstappen op de huidige metro. Maar dat kan ook op Duivendrecht en op Asd en straks ook op Asdz. Verder wordt de huidige metrolijn minder belangrijk met de komst van de nieuwe N/Z-lijn. Voor veel reizigers die nu nog naar Centraal gaan, zal het sneller worden om een trein naar Asdz te nemen en daar de Noord-Zuidlijn te pakken.
- Meer mensen zullen de treinen richting Asdz gaan nemen. Deze gaan via de Utrechtboog en komen niet langs Duivendrecht (wel langs Bijlmer). Dan is het dus belangrijk om de treinen die nog wél langs Duivendrecht gaan, daar ook te laten stoppen.
- De treinen die dan op Duivendrecht gaan stoppen, hoeven niet meer op Bijlmer Arena te stoppen (en dus ook niet op Amstelstation) wat tijd bespaart. Het handjevol mensen dat tussen die stations wil reizen kan met de sprinter of met de metro.
- De bussen die nu naar Amstelstation gaan, kunnen deels ook via Duivendrecht. In een later stadium zou er ook een tram naar Duivendrecht kunnen worden aangelegd. Ook een deel van de vele bussen naar Bijlmer Arena kan via Duivendrecht gaan rijden als dit station belangrijker wordt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Suus »

Het spijt mij Bakpapier, maar ik kan geen chocolade maken van je argumentatie voor het terugkeren van de intercitystop op Duivendrecht Hoog.

Allereerst gaat er volgens mij iets mis met de situatie waar je nu vanuit gaat: intercity's die op het Amstelstation stoppen, stoppen nu alleen in de late avonduren op Bijlmer ArenA om het uitdunnen van de treindienst Utrecht - Schiphol te compenseren. In de dagdienst zijn er geen intercity's die zowel op Bijlmer als Amstel stoppen, waar je in je betoog wel vanuit lijkt te gaan.

Ook mis ik nog steeds een duidelijke reden waarom de intercity's dan wel op Duivendrecht Hoog moeten stoppen: een verandering in de reizigersverdeling van de intercity's die over de Utrechtlijn rijden heeft namelijk geen invloed op Duivendrecht, daar stoppen de treinen nu immers ook niet.

De huidige metrotunnel zal wellicht wat aan betekenis voor het netwerk als geheel verliezen, maar tegelijkertijd zijn de drukste tussenstations in de metrotunnel niet de stations in het centrum, maar juist Weesperplein en Wibautstraat vanwege de onderwijs- en kantoren in de omgeving van deze stations. De Noord/Zuidlijn gaat dat gebied niet bedienen en de huidige metrolijn behoudt dus een belangrijke rol.

Ook om een andere reden zijn het Amstelstation en het Bijlmerstation nu erg belangrijk, en dat is omdat de omgeving van deze stations ook veel reizigers trekt. In tegenstelling tot Duivendrecht geven deze stations toegang tot veel kantoren (en Bijlmer ook tot een belangrijk winkel- en uitgaangsgebied), de bus- en tramreizigers naar deze stations reizen dus niet alleen naar het station om daar op de trein over te stappen. Op Duivendrecht is dat wel zo, terwijl het meeste verkeer in de Amsterdamse agglomeratie daar juist ook blijft.

Al met al zie ik dus in jouw betoog geen steekhoudende redenen om na de opening van de Noord-Zuidlijn Duivendrecht Hoog te herintroduceren als intercitystop.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Bakpapier »

Bee schreef:Het spijt mij Bakpapier, maar ik kan geen chocolade maken van je argumentatie voor het terugkeren van de intercitystop op Duivendrecht Hoog.

Allereerst gaat er volgens mij iets mis met de situatie waar je nu vanuit gaat: intercity's die op het Amstelstation stoppen, stoppen nu alleen in de late avonduren op Bijlmer ArenA om het uitdunnen van de treindienst Utrecht - Schiphol te compenseren. In de dagdienst zijn er geen intercity's die zowel op Bijlmer als Amstel stoppen, waar je in je betoog wel vanuit lijkt te gaan.
EDIT: Ik vergat even dat de huidige IC's via de Utrechtboog al op Bijlmer/Arena stoppen.
In mijn plan blijft dat zo. De ICs naar utrecht zullen dan enkel op Duivendrecht stoppen.
De huidige metrotunnel zal wellicht wat aan betekenis voor het netwerk als geheel verliezen, maar tegelijkertijd zijn de drukste tussenstations in de metrotunnel niet de stations in het centrum, maar juist Weesperplein en Wibautstraat vanwege de onderwijs- en kantoren in de omgeving van deze stations. De Noord/Zuidlijn gaat dat gebied niet bedienen en de huidige metrolijn behoudt dus een belangrijke rol.
Deze metrostations zijn natuurlijk ook vanuit Duivendrecht prima te bereiken met de metro, en ook vanaf het Centraal Station. Bij dit rijtje van Weesperplein en Wibautstraat komt, als de IC er dan niet meer stopt, dan ook Amstelstation.
Ook om een andere reden zijn het Amstelstation en het Bijlmerstation nu erg belangrijk, en dat is omdat de omgeving van deze stations ook veel reizigers trekt. In tegenstelling tot Duivendrecht geven deze stations toegang tot veel kantoren (en Bijlmer ook tot een belangrijk winkel- en uitgaangsgebied), de bus- en tramreizigers naar deze stations reizen dus niet alleen naar het station om daar op de trein over te stappen. Op Duivendrecht is dat wel zo, terwijl het meeste verkeer in de Amsterdamse agglomeratie daar juist ook blijft.
Door IC's via de Utrechtboog (en dat worden er straks een stuk meer !) op Bijlmer te laten stoppen, is in ieder geval dit station al prima bereikbaar. Dat Amstelstation een belangrijke bestemming is is leuk, maar daar is de IC niet voor bedoeld. Sowieso is vanaf Centraal de metro even snel als de IC, en vanuit Utrecht zou men in Duivendrecht gemakkelijk kunnen overstappen op de metro. Zo neemt de metro het lokale vervoer over en worden de NS treinen niet overvol.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Vinny »

Het grappige is dat wanneer er werkzaamheden zijn de snelste verbinding Leeuwarden-Limburg een comfortabele aansluiting biedt te Duivendrecht :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Natorious »

Gingen de gemeente Duivendrecht maar huizen bouwen op die oneindige zandvlaktes nabij het station. Ik ken die duinen niet anders! Of recreatie.
Doe er iets mee! Geef het een betekenis! :!:

Mocht je je afvragen over welk zandvlak ik het heb:

https://www.google.nl/maps/@52.324259,4 ... TTK-bw!2e0

Ff een offtopic vraagje: Wordt de Bijlmerbajes nog gebruikt?

EDIT: Een vraagje voor Bakpapier:

Houd jij in je plannen enige rekening met de hoeveelheid mensen die op A'dam Amstel gebruik maken van de IC's?
De hoeveelheid huizen en kantoren die zich daar bevinden gunnen volgens mij een veel grotere vervoersstroom dan dat je mensen een leuke overstap op Duivendrecht biedt...
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Bakpapier »

Houd jij in je plannen enige rekening met de hoeveelheid mensen die op A'dam Amstel gebruik maken van de IC's?
De hoeveelheid huizen en kantoren die zich daar bevinden gunnen volgens mij een veel grotere vervoersstroom dan dat je mensen een leuke overstap op Duivendrecht biedt...
Amsterdam Amstel is al prima bereikbaar met de Sprinter, met de tram en ook met de metro. De metro zal door de N/Z Lijn ook wat minder vol zitten dan nu. Via een overstap op Duivendrecht op sprinter of metro ben je dus alsnog snel op Amstelstation. Qua reistijd duurt dit eigenlijk niet langer dan met de huidige intercity.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Suus »

@Bakpapier: Afzonderlijke delen van Amsterdam zijn vaak groter dan veel andere plaatsen waarvan de IC-stop niet in twijfel wordt getrokken. Het deel van Amsterdam dat je bediend met een IC-stop op Amsterdam Amstel is in inwoners groter dan bijvoorbeeld Weert of Roermond en strekt vanaf de Indische Buurt tot en met de Pijp. Duizenden reizigers kunnen nu rechtstreeks naar het Amstelstation, perfect gelegen in het OV- en fietsnetwerk in Amsterdam en van alle kanten snel te bereiken. Duivendrecht heeft dat niet, dat maakt dat veel reizigers veel verder moeten reizen met het stedelijk OV of de fiets om een trein naar verder gelegen plaatsen te nemen. Voor Zuidoost heeft de stop op Duivendrecht Hoog verder ook weinig toegevoegde waarde vanwege de intercity's die vanaf het beter bereikbare Bijlmerstation vertrekken. In die zin is de keuze in 2006 om Duivendrecht Hoog na het openen van de Utrechtboog te schrappen als intercitystation een volledig verklaarbare. De belangrijkste overstapfunctie die voor Duivendrecht Hoog was voorzien is daar verdwenen en het ligt op een onhandige plek met een omgeving die voor de Utrechtlijn hooguit voldoende reizigers aantrekt voor een voorstadsstation en niet voor een IC-station.
Natorious schreef:Gingen de gemeente Duivendrecht maar huizen bouwen op die oneindige zandvlaktes nabij het station. Ik ken die duinen niet anders! Of recreatie.
Doe er iets mee! Geef het een betekenis! :!:
Maar van wie is die grond? Ik heb het ernstige vermoeden dat het van NS is, en als die er geen plannen mee hebben kan Ouder-Amstel hoog en laag springen, maar dan gebeurt er niet zo veel. Bovendien is er in die hoek in het verleden al vaak geschoven met infrastructuur, je wil daarin waarschijnlijk een buffer behouden en dan wordt de mogelijke ruimte wel erg beperkt in de mogelijkheden.
Ff een offtopic vraagje: Wordt de Bijlmerbajes nog gebruikt?
Ja, die wordt nog gebruikt. Waarschijnlijk gaat de gevangenis in 2016 verhuizen naar Zaandam en daarna samen met de naastgelegen studentenwijk tegen de vlakte.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door marlies »

Ik heb eigenlijk nog niets gezien waarvan ik denk "ja, da's beter dan de huidige situatie". In ieder geval niet in z'n totaliteit.

De ICs vanuit het Noorden en Oosten stoppen nu in Duivendrecht en Amsterdam Zuid om in principe de hele stad als bestemming te bedienen icm de metro. Dat is niet voor elke bestemming handig, maar voor veel wel. Als de NZ-lijn er is wordt dat alleen maar beter. Met alleen een stop op Amsterdam Zuid is dat een enorme achteruitgang die de toevoeging van de NZ-lijn alleen niet oplost.

De optie om in Almere of Amersfoort over te stappen op de IC naar Centraal is een redelijk alternatief maar je introduceert een extra overstap (=minder betrouwbaarheid) en je belast Amsterdam Centraal weer meer terwijl dat nou net niet de bedoeling is.

De ICs via Amsterdam Centraal laten rijden heeft dat laatste probleem ook en kost bovendien gewoon meer tijd dan stoppen in Duivendrecht. Dus da's sowieso niet reëel.

De hoofdstad is een van de belangrijkste bestemmingen voor mensen vanuit de rest van het land, dus die verbinding moet imho wel goed zijn. Het is ook typisch een reis die gemaakt wordt door mensen die niet elke dag de trein nemen en dan is een kwalitatief lage verbinding (zoals het plan in een Sprinter over te moeten stappen in Almere) kwalijk omdat het een slechte indruk van de trein achterlaat.

Uitgangspunt van deze thread was dat de ICs voor regionaal/lokaal gebruik nu te traag zijn doordat ze o.a. op Duivendrecht stoppen. Misschien dat daar dan gewoon nieuwe treinen voor moeten komen? Een IC Almere - Rotterdam die stopt op (Amsterdam Zuid?), Schiphol, Leiden en Den Haag ofzo? Past alleen niet echt bepaald binnen de huidige opzet. :P
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Obus »

marlies schreef:Een IC Almere - Rotterdam die stopt op (Amsterdam Zuid?), Schiphol, Leiden en Den Haag ofzo? Past alleen niet echt bepaald binnen de huidige opzet.
Die gaat er komen: de ICd gaat 2x/u doorgetrokken worden naar Asdz en Alm (en dan mogelijk nog door naar Zl), zonder stop te Dvd. In het kaartje staat Dvd sowieso niet ingetekend als IC-station.
De mortuis nil nisi bene
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Klaasje »

Dat zijn imiddels alweer verouderde plannen. Nu gaat men uit van een extra IC (Lelystad-)Almere-Schiphol die mogelijk aan de huidige IC (Amsterdam-)Schiphol-Vlissingen wordt gekoppeld.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Obus »

Waar baseer jij je dan op?
De mortuis nil nisi bene
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Bakpapier »

(1)@Bakpapier: Afzonderlijke delen van Amsterdam zijn vaak groter dan veel andere plaatsen waarvan de IC-stop niet in twijfel wordt getrokken. Het deel van Amsterdam dat je bediend met een IC-stop op Amsterdam Amstel is in inwoners groter dan bijvoorbeeld Weert of Roermond en strekt vanaf de Indische Buurt tot en met de Pijp. Duizenden reizigers kunnen nu rechtstreeks naar het Amstelstation, perfect gelegen in het OV- en fietsnetwerk in Amsterdam en van alle kanten snel te bereiken. (2)Duivendrecht heeft dat niet, dat maakt dat veel reizigers veel verder moeten reizen met het stedelijk OV of de fiets om een trein naar verder gelegen plaatsen te nemen. Voor Zuidoost heeft de stop op Duivendrecht Hoog verder ook weinig toegevoegde waarde vanwege de intercity's die vanaf het beter bereikbare Bijlmerstation vertrekken. In die zin is de keuze in 2006 om Duivendrecht Hoog na het openen van de Utrechtboog te schrappen als intercitystation een volledig verklaarbare. De belangrijkste overstapfunctie die voor Duivendrecht Hoog was voorzien is daar verdwenen en het ligt op een onhandige plek met een omgeving die voor de Utrechtlijn hooguit voldoende reizigers aantrekt voor een voorstadsstation en niet voor een IC-station.
1. Het gaat niet alleen om grootte, maar ook om positie in het netwerk en in de keuzes die de vervoerder maakt. In Zoetermeer stoppen alleen maar sprinters, de intercity stopt enkel in Gouda. Toch is zoetermeer groter dan Gouda. Men heeft die keuze gemaakt omwille van het netwerk, men wil dat voorstedelijk verkeer naar Zoetermeer via de Randstadrail en de Sprinters reist. Deze keuze kun je ook maken voor het Amstelstation. Dit is prima bereikbaar met de metro, en wie geen apart metrokaartje wil kopen kan reizen met de sprinter naar Duivendrecht en daar op de intercity overstappen.

2. De intercities naar Utrecht vanuit Amsterdam Centraal stoppen niet op Bijlmer, alleen de intercities die via de Utrechtboog rijden. Door ook intercities vanaf Duivendrecht aan te bieden verhoog je de frequentie voor een deel van Zuidoost (dit is namelijk prima te bereiken per metro en sprinter).


Verder zijn de plannen om ook nog eens de oost-west intercities niet op Duivendrecht te laten stoppen compleet van de zotte :X Duivendrecht is gewoon een belangrijk station om bijvoorbeeld naar het - jawel - Amstelstation of Diemen-Zuid te reizen (per metro of sprinter) en naar allerlei metrobestemmingen in de stad. Natuurlijk neemt Zuid straks die functie deels over, maar niet volledig.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Klaasje »

Obus schreef:Waar baseer jij je dan op?
Het eerste deel.. (Lelystad-)Almere-Schiphol op het plan Beter en Meer van NS en Prorail van begin dit jaar. Het tweede deel is een gerucht en dus geef ik daar terecht enige twijfel bij aan.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door lint41 »

Bakpapier schreef:2. De intercities naar Utrecht vanuit Amsterdam Centraal stoppen niet op Bijlmer, alleen de intercities die via de Utrechtboog rijden. Door ook intercities vanaf Duivendrecht aan te bieden verhoog je de frequentie voor een deel van Zuidoost (dit is namelijk prima te bereiken per metro en sprinter).
Je verhoogt inderdaad de frequentie voor Zuidoost (deze reizigers kunnen dan voortaan met 4 treinen per uur naar Utrecht, in een 27/3/27/3 ligging), maar verlaagt de frequentie voor het al door Bee genoemde grote deel van Amsterdam rondom Amstel. Overigens kunnen mensen vanuit Duivendrecht ook per metro naar Bijlmer of Amstel om de IC te pakken, dus je stokpaardje werkt ook de andere kant op.

Verder vraag ik me af welk probleem je probeert op te lossen, aangezien de overstapfunctie van Duivendrecht Hoog grotendeels weg is gevallen met het openen van de Utrechtboog. Laag is een ander verhaal, en daar ben ik ook zeker voor het handhaven van de IC-stops.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door waldo79 »

Deze reizigers kunnen dan voortaan met 4 treinen per uur naar Utrecht, in een 27/3/27/3 ligging
Dat is een onaantrekkelijke bediening voor een station, komt eigenlijk nog neer op 2 keer per uur.

En met laten overslaan van Amstel zadel je lange afstandreizigers op met een comfortverlagende rit per metro. Asa is zeker relevant om als IC-stop te behouden vanwege de nabijheid van onderwijsinstellingen (zowel studenten uit richting Amr als Ut komen daar samen) als werkgelegenheid 8-) Ik zou er me mij bij neerleggen dat er veel stations in de regio Amsterdam IC-waardig zijn.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door lint41 »

waldo79 schreef:
Deze reizigers kunnen dan voortaan met 4 treinen per uur naar Utrecht, in een 27/3/27/3 ligging
Dat is een onaantrekkelijke bediening voor een station, komt eigenlijk nog neer op 2 keer per uur.
Het zijn dan wel 2 stations, maar dat was precies mijn punt ;-) En als ik elke ochtend uit de IC stap in Asa en kijk hoeveel mensen dat samen met mij doen zou ik het zielig vinden voor de arme metrootjes en sprintertjes om dat allemaal te moeten vervoeren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten