De inhoud van het werkzaamhedenoverzicht op ns.nl

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: De inhoud van het werkzaamhedenoverzicht op ns.nl

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Er wordt via alle mogelijke kamelenkanalen heel duidelijk aangegeven dat je altijd je reis moet plannen: omroepen op de stations, posters op de stations, posters in de trein, commercials in de trein, bij zo'n beetje alle stukjes informatie op het internet, bij krantenberichten, het kan niet op.
Ja, zal wel. Je snapt mijn punt niet of wilt het niet begrijpen? Zeg dat dan gewoon in plaats van er overheen te walsen alsof ik niets heb getypt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De inhoud van het werkzaamhedenoverzicht op ns.nl

Bericht door Suus »

Het punt is dat je punt niet meer de realiteit is, zoals is uitgelegd in de rest van het bericht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De inhoud van het werkzaamhedenoverzicht op ns.nl

Bericht door reisthijs »

De realiteit is nog steeds dat forensen de vertrektijden van hun traject uit het hoofd weten en dus niet elke dag gaan kijken of dat nog steeds klopt.

In de nabije toekomst is het zelfs de bedoeling dat de reizigers helemaal niet meer gaan plannen (spoorboekloos reizen, hebt je vast weleens van gehoord).
Bee schreef:Wat zal het zijn, 80-90% van de reizigers heeft een smartphone en de NS-app.
Waar baseer je dat op? Ik geloof echt niet dat het percentage zo hoog ligt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: De inhoud van het werkzaamhedenoverzicht op ns.nl

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Het punt is dat je punt niet meer de realiteit is, zoals is uitgelegd in de rest van het bericht.
Nee, je legt alleen uit dat NS op iets is gaan inzetten wat bij een groot deel van de reizigers verre van vanzelfsprekend is. Prachtig, maar zolang die reizigers daar nog niet in mee zijn zullen die niet het idee hebben dat de reisinformatie verbeterd is en zullen de cijfers die de reizigers daarvoor geven niet stijgen. En daar was nu net alles om te doen. NS maakt het zichzelf lastiger dan nodig is door een eendimensionaal one-size-fits-all-systeem te gebruiken terwijl er niet zoiets bestaat als miljoen reizigers die allemaal exact dezelfde behoefte hebben.

De klant maakt het oordeel, de klant maakt dus een keuze, kan je de klant niet verleiden tot de keuze die jezelf het beste uitkomt dan moet je je aanpassen aan de klant. Zo simpel ziet dit schaakpotje eruit.
Laatst gewijzigd door Klaasje op ma 14 jul 2014, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: De inhoud van het werkzaamhedenoverzicht op ns.nl

Bericht door Klaasje »

reisthijs schreef:
Bee schreef:Wat zal het zijn, 80-90% van de reizigers heeft een smartphone en de NS-app.
Waar baseer je dat op? Ik geloof echt niet dat het percentage zo hoog ligt.
Ik gebruik hem bijvoorbeeld ook niet. Omdat ik enerzijds slechte ervaringen heb met de traagheid in het verleden en anderzijds dat ding niet de treinsamenstelling kan laten zien.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: De inhoud van het werkzaamhedenoverzicht op ns.nl

Bericht door WSM »

Klaasje schreef:De klant maakt het oordeel, de klant maakt dus een keuze, kan je de klant niet verleiden tot de keuze die jezelf het beste uitkomt dan moet je je aanpassen aan de klant. Zo simpel ziet dit schaakpotje eruit.
Huh? Aanpassen aan de klant? De klant moet zich aanpassen aan de staatsmonopolist.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De inhoud van het werkzaamhedenoverzicht op ns.nl

Bericht door Daniel »

Ronald schreef:vaste reizigers op een traject kun je door middel van de schermen in de trein bijvoorbeeld ook prima inlichten over komende werkzaamheden.
Owja, die schermen die dan iets aangeven als...
Utrecht Centraal - Breukelen
Wanneer: 1-2-2015
Oorzaak: Werkzaamheden
Advies: Maak gebruik van de omreisroute
...zonder ook maar te melden wat eigenlijk die omreisroute is.
Daar mogen ze ook weleens hoognodig wat aan doen, want zo maakt OBIS zichzelf natuurlijk overbodig en hadden ze beter touchscreens met verbinding met de reisplanner op de balkons kunnen hangen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De inhoud van het werkzaamhedenoverzicht op ns.nl

Bericht door Wubbo »

Ik begrijp de eenzijdige focus op de reisplanner niet. Ik denk dat ik mag zeggen dat ik tot de groep ervaren treinreizigers behoor, maar er is geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mijn dagelijkse reis te gaan plannen. Als ik weet dat er wat veranderd is (of kan zijn), dan wil ik best kijken welke trein er precies rijdt en welke niet (of hoe ik het beste op mijn bestemming kan komen, of dat ik mijn reis beter met de auto kan maken), maar ik ga niet elke dag kijken wat NS nu weer bedacht heeft. Een gewijzigd vertrekspoor of een trein die een minuutje later gaat interesseren me ook pas als ik op het station kom: dan kijk ik wel standaard op het scherm om te kijken waar mijn trein vertrekt. Maar dan ben ik te laat als mijn trein niet rijdt.

Het hoeft ook allemaal echt geen rocket science te zijn. Je kan er een bak nieuwe technologie tegenaan gooien, je kan ook terug naar de basis: een lijstje met trajecten waarop op een bepaald moment meer, minder of geen treinen rijden. Functioneel niet heel anders dan het lijstje werkzaamheden, maar dan hoef ik maar 1x per week te kijken ipv 2x per dag. Dat ik dan een keertje strand door een storing neem ik op de koop toe.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: De inhoud van het werkzaamhedenoverzicht op ns.nl

Bericht door WSM »

Twee keer per dag is ook te weinig. Ik denk dat je als forens dagelijks minimaal vier reisplan-momenten zou moeten hebben:
- de dag tevoren 's avonds, om te kijken of er niks veranderd is (je kunt dan eventueel eerder opstaan of wat langer blijven liggen);
- vlak voor je van huis gaat om te kijken of er nog steeds niks veranderd is, bijvoorbeeld door een storing;
- ergens in de middag voor je naar huis gaat, om te kijken of er niks veranderd is (je kunt dan eventueel eerder naar huis gaan of juist wat langer blijven);
- vlak voor je van je werk vertrekt, om te kijken of er nog steeds niks veranderd is, bijvoorbeeld door een storing of een andere Urgente Reden waardoor bijvoorbeeld een trein uitgevallen zou kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door WSM op ma 14 jul 2014, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: De inhoud van het werkzaamhedenoverzicht op ns.nl

Bericht door verfmeer »

Ik hoop dat dit sarcastisch is :twisted:
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: De inhoud van het werkzaamhedenoverzicht op ns.nl

Bericht door Karl »

Wubbo schreef:(...) Het hoeft ook allemaal echt geen rocket science te zijn. Je kan er een bak nieuwe technologie tegenaan gooien, je kan ook terug naar de basis: een lijstje met trajecten waarop op een bepaald moment meer, minder of geen treinen rijden. Functioneel niet heel anders dan het lijstje werkzaamheden, maar dan hoef ik maar 1x per week te kijken ipv 2x per dag. Dat ik dan een keertje strand door een storing neem ik op de koop toe.
Mijn inziens mag het nog wel iets systematischer, een lijstje met "Lijn 50 rijdt niet tussen Den Haag C. en Rotterdam C." is veel duidelijker dan "De sprinter tussen Den Haag C. en Dodrecht rijdt niet tussen Den Haag C. en Rotterdam C., het gaat hier om de treinen van XX over het uur en YY over het uur." Juk.
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De inhoud van het werkzaamhedenoverzicht op ns.nl

Bericht door Wubbo »

WSM schreef:Twee keer per dag is ook te weinig. Ik denk dat je als forens dagelijks minimaal vier reisplan-momenten zou moeten hebben:
- de dag tevoren 's avonds, om te kijken of er niks veranderd is (je kunt dan eventueel eerder opstaan of wat langer blijven liggen);
- vlak voor je van huis gaat om te kijken of er nog steeds niks veranderd is, bijvoorbeeld door een storing;
- ergens in de middag voor je naar huis gaat, om te kijken of er niks veranderd is (je kunt dan eventueel eerder naar huis gaan of juist wat langer blijven);
- vlak voor je van je werk vertrekt, om te kijken of er nog steeds niks veranderd is, bijvoorbeeld door een storing of een andere Urgente Reden waardoor bijvoorbeeld een trein uitgevallen zou kunnen zijn.
Je vergeet er minstens 2: ook als je op het station staat (zowel op de heen- als de terugreis) moet je vlak voor je in de trein stapt nog even in de reisplanner kijken of dit inderdaad de goede trein is, en vlak voor iedere overstap moet je ook nog even kijken of de overstap wel haalt en of er niet per ongeluk nog iets gewijzigd is. Wel makkelijk, dan kunnen de omroepberichten en de schermen met reisinformatie ook gelijk weg, want iedereen heeft een smartphone :pos: (A)
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: De inhoud van het werkzaamhedenoverzicht op ns.nl

Bericht door Ronald »

Misschien gek, maar ik vind deze manier van weergeven van werkzaamheden eigenlijk best goed:

http://werfinftrv.infrabel.be/website_p ... spx?lang=1

Je werkt van groot naar klein: eerst kies je een reisperiode, dan een traject en als je wilt kun je de details bekijken. En als je het daarna echt nodig vindt kun je de reisplanner nog raadplegen.
Alleen zou het kaartje wat duidelijker mogen zodat een reiziger die het netwerk niet zo goed kent zich wat beter kan oriënteren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De inhoud van het werkzaamhedenoverzicht op ns.nl

Bericht door Daniel »

Ik krijg anders (bij kijken voor morgen) slechts één plek met werkzaamheden waarbij details beschikbaar zijn en de PDF waar die in zouden moeten staan is een mooi sjabloon voor de "Werfinfo" met een groot leeg wit vak erop :P Dan geeft NS toch nog meer info dan dat :lol:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: De inhoud van het werkzaamhedenoverzicht op ns.nl

Bericht door Ronald »

Het gaat me om de manier van publiceren. In plaats van door een lange ongesorteerde lijst te worstelen of elke dag in de reisplanner kijken of de trein anders rijdt vind ik dit wel handig. Dat je alsnog aandacht aan de uitwerking moet schenken begrijp je ook wel denk ik.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De inhoud van het werkzaamhedenoverzicht op ns.nl

Bericht door Daniel »

Ow ja, de kaartvorm is op zich wel handig ja. Handiger in elk geval dan een melding waar een traject in staat terwijl het trajectdeel waarop je zelf reist wellicht helemaal niet gewijzigd is.
Voor NS iedereen ging adviseren de reis toch maar te plannen hadden ze trouwens ook wel de bug in de planner mogen oplossen die zorgt voor onterechte verstoringsmeldingen. Zo verschijnen storingen op de HSL ook bij een reisadvies tussen Rotterdam en Dordrecht doordat die lijntjes een stukje samenlopen, ook al treffen ze alleen de hogesnelheidstreinen. Om nog maar te zwijgen over de inlogpagina van Wifi in de trein die soms toont "Er zijn meldingen over dit traject" terwijl er helemaal niks aan de hand is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De inhoud van het werkzaamhedenoverzicht op ns.nl

Bericht door Vinny »

Maar 10 jaar geleden kon het allemaal nog prima met handzame folders, duidelijke kaartjes en gemakkelijk te doorgronden tekst. Het enige dat je moet doen is deze pdfjes in leesbare app teksten om te zetten en werkzaamheden langer te voren bekend te maken...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De inhoud van het werkzaamhedenoverzicht op ns.nl

Bericht door marlies »

Daniel schreef:Om nog maar te zwijgen over de inlogpagina van Wifi in de trein die soms toont "Er zijn meldingen over dit traject" terwijl er helemaal niks aan de hand is.
Sowieso krijg je dezelfde melding als je trein gesplitst of gecombineerd wordt. Pre-hanzelijn stond die waarschuwing er dus altijd als ik vanuit Groningen de IC nam richting het westen. Dan leer je wel af om er op te klikken en mis je dus als er "Rijdt niet verder dan Meppel" achter de link staat :P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten