Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Bericht door Daniel »

Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor
Gepubliceerd op 09 januari 2009, 16:22
Laatst bijgewerkt op 09 januari 2009, 16:24


Baarn - Als er ooit nog een koningsblauwe trein stopt voor de Koninklijke Wachtkamer in Baarn, is dat op zijn vroegst in 2010. ProRail is weliswaar akkoord met behoud van spoor 1 - mede na positieve reactie van het Koninklijk Huis - maar sloopte rails en bovenleiding.

De rails bij het voor gewone reizigers overbodig geworden perron 1 vertoont op zeker drie plekken gapende onderbrekingen. De bovenleiding is geheel ontmanteld. Toch komt het goed, verzekert ProRail-woordvoerster Marielle de Winter. ,,Het besluit om spoor 1 te behouden, viel pas toen de planning voor reconstructie van het spoor in Baarn al rond was. Aanpassen van het plan zou te veel vertraging geven. Vandaar sloop, volgens het oude plan.''
Spoor 1 was tot eind vorig jaar halteplaats voor de stoptrein naar Soest en Utrecht. Die heeft nu het nieuwe perron 4 en kruist niet langer de doorgaande spoorlijnen Amersfoort-Baarn-Hilversum.
Het nieuwe project 'spoor 1' moet nog worden goedgekeurd door het ministerie van verkeer en waterstaat, dat opdraait voor de kosten. Wanneer het 'koninklijke' spoor in ere is hersteld, is niet te zeggen. Dat geldt overigens ook voor de restauratie van de Koninklijke Wachtkamer, waarvoor beheerder NS nog geld moet vinden.

Bron: Gooi- en Eemlander
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Bericht door Caspar »

Ik zou het ook wel jammer vinden als er voor het enige echt mooie perron van Baarn geen spoor meer ligt. Maar aan de andere kant het is wel zonde van het geld als het alleen maar voor een koninklijke trein wordt gebruikt. Misschien dat ze het ook als inhaal mogelijkheid kunnen gebruiken?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Bericht door Karl »

Caspar schreef:Ik zou het ook wel jammer vinden als er voor het enige echt mooie perron van Baarn geen spoor meer ligt. Maar aan de andere kant het is wel zonde van het geld als het alleen maar voor een koninklijke trein wordt gebruikt. Misschien dat ze het ook als inhaal mogelijkheid kunnen gebruiken?
Dan moet je de overweg ook weer aanpassen en van vier sporen over een overweg is ProRail/Min VW/anders nooit zo gecharmeerd.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Bericht door reisthijs »

Vier sporen op de overweg hoeft ook helemaal niet. Er zit nog redelijk wat afstand tussen overweg en 't begin van het perron, je zou op dat stukje een wissel kunnen leggen van spoor 2 naar spoor 1.

Overigens had de overweg altijd al vier sporen, maar één daarvan werd nooit gebruikt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Bericht door dvdhoven »

Ik moest vandaag toch in Baarn zijn, heerlijke wandeling daar gemaakt :) Gelijk maar even een paar plaatjes gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dick van den Hoven
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Bericht door Dubbele P »

Aha, leuk dat het even gevisualiseerd wordt! :D

Vreemd, er moet een sein geplaatst worde en dan wordt maar gelijk een stukje spoor verwijderd :P Wat is dat trouwens voor een huisje op de laatste foto? Een oude spoorwoning? Ziet er namelijk wel interessant uit.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Bericht door Karl »

Die bovenleidingsmast staat er volgens mij ook niet helemaal handig...
Het is een spectrum.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Bericht door Daan »

En hoe vaak gaat Bea met de trein? :?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Bericht door Ruben »

Dat spoor wordt nooit teruggelegd, geloof ik niets van. Heb je straks een totaal verroest spoor, na het verplaatsen van net geplaatste bovenleidingsmasten en seinen overigens, dat voor 1 dag roestgereden moet worden om de koninklijke trein niet in alle armoede aan te laten komen op krakkemikkig spoor. Daarbij wil gemeente Baarn geen 4 sporige overgang, is het ding net aangepast na 3 sporen. Inhaalmogelijkheid is dan ook een beetje nutteloos, krijg je een veel te krap wissel om met de IC makkelijk in te halen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Bericht door Ruben »

Daarbij, Soestdijk staat op het punt een museum te worden. Hoe vaak is de koninklijke familie per trein naar Apd gegaan om 't Loo te bezoeken? Denk dat koninginnedag dit jaar de eerste keer kan worden!
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Bericht door Suus »

Het koningshuis is een van de mooiste tradities in Nederland vind ik zelf, en ik vind dan ook helemaal niet erg als dat in stand wordt gehouden. Die koninklijke wachtkamer (was afgelopen zondag op TV bij RTL4) is gewoon een uniek iets, en het zou gewoon zonde zijn als dat niet op een originele manier behouden wordt. Dat spoor moet daar gewoon terugkeren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Bericht door tsov »

't Spoor is trouwens niet alleen voor Soestdijk, maar ook voor Drakensteyn, waar naar het schijnt Bea weer gaat wonen na haar troonsafstand :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Bericht door Ruben »

Dan gaat ze alle reisjes maar met de trein doen, als het plebs een spoortje erbij wil moet er ook minimaal een X aantal treinbewegingen overheen. :x

Overigens schijnt ze die afstand aan te gaan kondigen op komende Koninginnedag. :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Bericht door Suus »

De enige die dat echt weet is de koningin zelf, denk ik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Bericht door Ruben »

Vraag jij het d'r ff dan? Meestal zo met een gerucht, dat het niet zeker is. Zeg toch ook "schijnt"? Allerminst zeker, maar het is waarschijnlijker dan ooit. En naar mijn mening wordt het ook wel eens tijd.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Bericht door Vinny »

De koningin rijdt wel eens rond met de trein. Ik word echter pas achteraf op de hoogte gebracht :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Bericht door playertwo »

Ze is laatst toch nog met de trein naar Barendrecht gegaan voor de opening van de Betuweroute :mrgreen:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Bericht door Caspar »

Ik heb dat ding afgelopen jaar een keer of 3 zien rijden, maar dan zat er niemand van het koninklijk huis in.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Bericht door Wubbo »

Van mij mag spoor 1 liever gisteren dan vandaag weer terugkomen. Je mist de inhaalgelegenheid best wel, als er een spoor vanwege werkzaamheden (al dan niet in het kader van het nachtelijke onderhoudsrooster) niet beschikbaar is. Dat heeft al behoorlijk wat vertragingsminuten gekost, deze dienstregeling.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Bericht door Ruben »

Wat moet er daar ingehaald worden dan? Ik heb in alle jaren dat ik daar per IC langs reis nog nooit een sneltrein of sprinter richting Amsterdam ingehaald?
Als er een kleine vertraging van de IC richting Shl is, waardoor hij in de knoop komt met de t5800, dan wordt de t5800 uit Amersfoort vooruit gestuurd en wordt hij pas ingehaald bij Ndb of Wp. En ja, dat levert nog meer vertraging op voor de IC, en zo werd het ook gedaan voordat spoor 1 in Brn opgebroken werd.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Bericht door Wubbo »

Er lagen een paar mooie kruisingen tussen een goederentrein en de t785, t1585 en de laatste s5800 'n, als voor het nachtgat spoor 3 buiten dienst was.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Bericht door Ruben »

Bedoel je nou de t1685 of de t785 voor 2007?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Bericht door Mark »

Trein 785 heeft nooit bestaan. :wink: De s700 en s1600 richting Gn / Es zijn in 2007 niet van tijd verwisseld.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Bericht door Wubbo »

Doe die nummertjes maar +2 :oops:
Ik bedacht het me nog goed, maar typte het verkeerd ;-)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Bericht door Ruben »

Mark schreef:Trein 785 heeft nooit bestaan. :wink: De s700 en s1600 richting Gn / Es zijn in 2007 niet van tijd verwisseld.
Oh ja, dat was alleen de andere kant op. :P
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten