Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Vinny »

Duivedrecht is dan ook vergane glorie. Helaas was dat nou net wel iets waarover is nagedacht. De kruising van een zware Oost-Westlijn met een Noord-Zuidlijn leent zich veel beter voor een knooppuntfunctie dan de stations in de buurt. Maar andere gemeente, andere visie. Duivendrecht wordt gekoesterd als enige IC station in de Randstad waar koeien grazen in het uitzicht. Ja dan houdt het dus op.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Ardan »

Zelfs de ICE heeft er gestopt.. Duivendrecht was zelfs mijn instapstation op mijn allereerste ICE-ritje, naar Arnhem :)
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door n-evo »

Vinny schreef:Op zich valt er wel wat voor te zeggen om Duivendrecht als IC station te gebruiken in plaats van Amsterdam-Amstel. Wel moeten dan de bouwrestricties van tafel. Je kunt best wel een leuk kantorengebied bouwen met hogescholen en dergelijke voorzieningen. Het gaat alleen niet gebeuren. Dus: jammer.
Je bedoelt alles dat nu al aan de Wibautstraat gebouwd is / gebouwd gaat worden? Volgens mij hebben we een aardig surplus aan kantoren in Amsterdam e.o..
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door verfmeer »

Wat je wel gemakkelijk kan doen, is op Duivendrecht een perron bouwen voor lijn 53. Op die manier kan je met weinig kosten toch het ov verbeteren.
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door CSA2 »

Duivendrecht is een prima station, vanuit de N/O is het de eerste grote overstaphalte om verder Amsterdam in te gaan. Overstappers richtin Utrecht vanuit die treinen zul je niet hebben richting Utrecht, daarintegen was de overstap vanuit de 3000 vroeger wel heel prettig op de N/O ipv dat gehannes met 2 overstappen via CS/Amf. Amstel schrappen als ic stop is ook geen optie gezien de drukte daar. Dus conclussie laat het zoals het is...
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Natorious »

verfmeer schreef:Wat je wel gemakkelijk kan doen, is op Duivendrecht een perron bouwen voor lijn 53. Op die manier kan je met weinig kosten toch het ov verbeteren.
De huidige bocht die daar nu ligt is alles behalve perronwaardig. Niet zit het alleen in een nogal scherpe helling, maar ook verandert de hoogte tijdens de boog. Er is geen plek voor een perron van 120 meter in de bocht.
En dan zit je ook weer met het probleem dat de NS dan hoogstwaarschijnlijk Diemen Zuid gaat opheffen :')
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Bakpapier »

Als ze diemen-zuid willen opheffen, laat ze. Er zijn al genoeg stations in de regio (bijvoorbeeld Diemen en het alomgeprezen Duivendrecht). Maar om eerlijk te zijn denk ik niet dat dat gaat gebeuren, ook al krijgt lijn 53 een halte bij Duivendrechtstation (met wat passen en meten moet dat toch kunnen?).

Ook RAI is een station dat men wat mij betreft mag opheffen. Er ligt al zo'n mooie metrolijn, waarom dan ook al die sprinterstationnetjes? Maar ook dit gaat denk ik niet gauw gebeuren omdat er soms drukke evenementen zijn bij de RAI; zelfs als een reguliere stop wordt opgeheven zou een trein daar vaak moeten stoppen voor evenementen.

Vroeger had je ook nog eens Amsterdam De Vlugtlaan als treinstation, gelukkig is dat wél opgeheven.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door n-evo »

verfmeer schreef:Wat je wel gemakkelijk kan doen, is op Duivendrecht een perron bouwen voor lijn 53. Op die manier kan je met weinig kosten toch het ov verbeteren.
Het spoor van de 53 ligt daar in een boog die ook nog eens niet vlak ligt. Wordt geen heel prettig perron. :P
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door marlies »

Ik dacht juist dat de boel daar bij de aanleg was voorbereid om nog eventueel een halte te kunnen aanleggen? Of is het spoor later verlegd?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Ardan »

Ik denk dat ze het allang wel hadden aangelegd in 1993, áls het daar kon.
Ik doe ook maar wat
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door marlies »

Wikipedia beweert van wel maar de bron is een oude editie van een lokaal sufferdje dat niet online te bekijken is. Dus dat zegt niet zo veel vrees ik :P
Voor de treinen dragen de sporen beneden de nummers 1 en 4. De treinsporen boven dragen de nummers 5 en 8, de metrosporen daartussenin 6 en 7. De sporen 2 en 3 bestaan niet; deze nummers zijn gereserveerd voor metrolijn 53, die onder het station doorloopt. Vanwege protesten van de bewoners en uit bezuinigingsoverweging zijn deze perrons nooit gebouwd; ze kunnen in de toekomst eventueel nog worden aangelegd.
Misschien dat het spoor nu in die boog ligt vanwege de daar genoemde omwonenden en dat ze alsnog iets anders (dichter langs huizen ofzo?) moeten gaan lopen om de perrons mogelijk te maken?
Alargule

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Alargule »

Tja, met alle respect voor degene die dat heeft geschreven, maar die heeft bij mij wel de twijfelachtige reputatie van iemand met een hele dikke duim waar 'ie graag de hele dag op zuigt. Vrijwel alle Wikipedia-artikelen die betrekking hebben op het Amsterdamse OV zijn door deze bijdrager 'verrijkt' met oncontroleerbare weetjes, danwel verdraaide feiten.

De precieze reden van het ontbreken van de spoornummers 2 en 3 weet ik ook niet - misschien dat een mail naar NS of Prorail dat zou kunnen verhelpen ;)

Maar ik heb nog nooit iets over plannen voor perrons voor lijn 53 bij Duivendrecht gehoord. Hooguit voorstellen en ideetjes die vaak ook beperkt bleven tot hobbyfora. Voor het ontbreken van de spoornummers 2 en 3 vind ik deze lezing op stationsweb veel voor de hand liggender:
@ een discussie op deze plek in 2007 over de spoornummering: de metrosporen die schuin langs/onder Dvd doorgaan, hebben er niets mee te maken. De spoornummers 2 en 3 waren gereserveerd voor als de Zuidtak viersporig zou worden; de twee extra sporen zouden dan aangelegd worden tussen de bestaande in, dwars door wat nu de hal is geworden. Op de bovenverdieping zijn de spoornummers 6 en 7 vrijgehouden voor de metro. Net als in Amstel en Bijlmer Arena nummert de metro overigens ijzerenheinig 1 en 2, maar dat is een ander verhaal ;-)
Edit: heb dat artikeltje op Wikipedia ook maar meteen aangepast.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Klaasje »

Ja, dat klopt ook. En eigenlijk zou het ook heel handig zijn als die sporen worden aangelegd nu er in Almere geen viersporigheden zijn gebouwd. Het zou namelijk net wat meer lucht geven in de mogelijkheden om de dienstregeling te ontwerpen.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door n-evo »

marlies schreef:Ik dacht juist dat de boel daar bij de aanleg was voorbereid om nog eventueel een halte te kunnen aanleggen? Of is het spoor later verlegd?
Het oude station Duivendrecht waar M53 en M54 stopte lag volgens mij eerst op het rechte stuk.
Alargule

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Alargule »

Nee, het 'oude' station Duivendrecht is het huidige Van der Madeweg. Op de plek van het huidige station Duivendrecht lag vroeger geen metrostation. Dat is pas naderhand toegevoegd met de komst van de Zuidtak.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door n-evo »

Ja precies. En Van der Madeweg ligt op een recht stuk toch? :P
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door marlies »

Overigens vind ik het richting centrum met de overstap 50-53 ook heel prima te doen als er keurig gewacht wordt en.. 50 daadwerkelijk rijdt. Nu is het kut metro'en vanuit Duivendrecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Suus »

Of gewoon Diemen Zuid een intercitystation maken en dan daar een tramlijn naartoe bouwen en bussen naartoe sturen, want tenslotte is het vanuit alle richtingen uitstekend bereikbaar. Of nee, wacht, doe toch maar niet, want straks woon ik daar misschien niet meer en dat zit iedereen wel met die IC-stop opgescheept :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door reisthijs »

n-evo schreef:Ja precies. En Van der Madeweg ligt op een recht stuk toch? :P
Het lag dus niet eerst ergens anders.

Terug naar het onderwerp van dit topic "Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht", dat was begonnen met de vraag hoe we Oost- en Zuidoost-Amsterdam bereikbaar kunnen houden als er geen IC's meer in Duivendrecht stoppen. Dus niet: "hoe maken we Duivendrecht beter bereikbaar".

Als de stations Amstel en Bijlmer vanuit alle windrichtingen goed bereikbaar zouden zijn zonder overstap in Duivendrecht zouden we het station helemaal kunnen opheffen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door n-evo »

reisthijs schreef:Het lag dus niet eerst ergens anders.
M'n laatste reactie was een grapje...
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door marlies »

reisthijs schreef: Terug naar het onderwerp van dit topic "Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht", dat was begonnen met de vraag hoe we Oost- en Zuidoost-Amsterdam bereikbaar kunnen houden als er geen IC's meer in Duivendrecht stoppen. Dus niet: "hoe maken we Duivendrecht beter bereikbaar".
Dat vind ik dus eigenlijk gewoon een verkeerd uitgangspunt. Ik vind het nuttiger om na te denken over hoe de situatie verbeterd kan worden, dat kan onder andere door geen IC-stop meer te hebben en dan voldoende alternatieven te bieden voor de bestemmingen waar Duivendrecht nu voor gebruikt wordt. Maar dat kan ook juist het toevoegen van verbindingen naar Duivendrecht (e.g. M53 laten stoppen) zijn om juist meer meerwaarde te geven aan de IC-stop aldaar zodat het beter opweegt tegen de extra reistijd voor doorgaande reizigers. Schrappen van de IC-stop als doel op zich lijkt me een slecht uitgangspunt voor een topic als dit.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Vinny »

Ardan schreef:Ik denk dat ze het allang wel hadden aangelegd in 1993, áls het daar kon.
Het ringspoor zou oorspronkelijk op een ander tracé liggen. De metrohalte Van Der Madeweg zou dan op wandeloverstap afstand bereikbaar zijn...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Klaasje »

Oja? Volgens mij ligt het ringspoor gewoon op het baanlichaam uit de jaren '30.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Ardan »

Dat klopt. De huidige Bijlmerboog lag vroeger wél op een ander tracé, met een grotere boog, en dat is nu die busbaan.
Ik doe ook maar wat
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Klaasje »

Hé das zonde.. over dat tracé had een buitenboog Weesp-Bijlmer kunnen lopen. Dan hadden we makkelijk rechtstreekse treinen Almere-Bijlmer-Utrecht kunnen laten rijden. Veel interessanter dan de huidige gooiboemel en dan zou de IC-stop in Duivendrecht een stukje minder nuttig zijn. Waar ging dit topic ook alweer over? :X
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten