Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

En daar dan lekker mee doorrijden op lijn 9 in Selwerd :D
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door marlies »

Het scheelt dat dat rare keerpunt er inmiddels uit is :P
Jorn
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 15:37

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Jorn »

Kevster schreef:In de lijndienst of als instructierit/testrit? Wellicht zijn ze toch bezig dan om iets aan die korte bussen te doen.
Gewoon lijndienst.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door ov'tje »

marlies schreef:Het scheelt dat dat rare keerpunt er inmiddels uit is :P
Ook daar kon een gelede langs. De bus moest alleen dan wel rechtsom, anders kon de bocht waarschijnlijk niet worden gehaald.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Nicketick »

Een reisadvies geeft mij een overstap bij de Van Ketwich Verschuurbrug op lijn 5. Stopt lijn 5 daar sowieso richting stad eigenlijk? Want ik meen mij te herinneren dat het voor sommige lijnen een uitstaphalte is.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door gebruiker77 »

Lijn 5 hoort daar idd te stoppen. Geldt niet voor alle Qliners.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Kevster »

Vandaag een dubbelgelede HESS op proefrit over de Zonnelaan. Te ver weg voor een fotootje helaas.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Nicketick »

gebruiker77 schreef:Lijn 5 hoort daar idd te stoppen. Geldt niet voor alle Qliners.
Ah, dat scheelt weer een onaangename verrassing. Volgens mij staan die Qliners wel op de DRIS die daar staat, dat is dan wel weer vreemd.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door nielsie600 »

Een plaatje van de nieuwe Hess die vanmiddag proefritjes reed:
Afbeelding
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door ov'tje »

Ook vandaag was in ieder geval een bus weer aan de rol, want ik zag om 14.30 uur een exemplaar rijden bij Station Noord, eh Noorderstation richting Eikenlaan.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Kevster »

Gisteren 'gewoon' een Capacity gezien op lijn 15, tussen wat LE's en stadscitaro's, waarvan een aantal als extra rit reden. Dit kon ik van de CapaCity niet zien (achterkant).
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Maurice Hooikammer »

Vandaag reden de Capacity's 3400, 3402 en 3404 gewoon mee op de 15. Tevens werd rond 16:30 op het Hoofdstation gewisseld van chauffeur voor de Hess, welke ik rond 17:00 vanaf de Euroborg komende de ringweg richting het HS op zag draaien.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Cpt.Iglo »

nielsie600 schreef:Een plaatje van de nieuwe Hess die vanmiddag proefritjes reed:
Afbeelding
Zijn deze bussen nu ook echt merkbaar stiller dan de diesels? En hoe moet ik de hybride technologie van deze bussen voor me zien, rijdt deze bus bijvoorbeeld in het centrum en/of op lage snelheden volledig elektrisch, of is dit alleen bij het optrekken?

Verder ben ik wel benieuwd naar hoe ze er uiteindelijk uit komen te zien. Wordt de onderlaag zilvergrijs net als bij de andere Qlink bussen, of blijft deze wit?
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door rener »

bumper grijs en het sierdakstuk ook grijs. rest zwart.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door groningen »

Woensdag en donderdag zag ik de 3-ledige bus op de route van lijn 11 rijden. Op woensdagavond reed de bus over de Boterdiep in de richting van het Noorderstation. Meestal staat de bus rond 17 uur op het hoofdstation bij de oostelijke uitstaphalte (bussen die van het kruispunt Herebrug komen).
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Maurice Hooikammer »

Op Facebook kwam een foto voorbij van een al in de kleuren gespoten Hess. Verder ervaar ik geen duidelijk verschil in geluid tussen die Hess en de Citaro's!
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door n-evo »

Cpt.Iglo schreef:Zijn deze bussen nu ook echt merkbaar stiller dan de diesels? En hoe moet ik de hybride technologie van deze bussen voor me zien, rijdt deze bus bijvoorbeeld in het centrum en/of op lage snelheden volledig elektrisch, of is dit alleen bij het optrekken?
Volgens mij puur bij het optrekken. Zijn dit niet die bussen die voor Utrecht bedoeld waren? Kan me herinneren dat exact dezelfde bus een keer langs kwam rijden op De Uithof in testdienst. Wel alweer paar jaar terug.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door groningen »

Ik heb vandaag de eerste indicatie gezien dat de 3-ledige bus waarschijnlijk op lijn 11 gaat rijden.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door isadora »

groningen schreef:Ik heb vandaag de eerste indicatie gezien dat de 3-ledige bus waarschijnlijk op lijn 11 gaat rijden.
Hoe ziet zo'n "waarschijnlijke indicatie" er dan uit?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door marcel.nl »

Maurice Hooikammer schreef:Op Facebook kwam een foto voorbij van een al in de kleuren gespoten Hess. Verder ervaar ik geen duidelijk verschil in geluid tussen die Hess en de Citaro's!
kan je die foto delen?
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door ov'tje »

n-evo schreef:
Cpt.Iglo schreef:Zijn deze bussen nu ook echt merkbaar stiller dan de diesels? En hoe moet ik de hybride technologie van deze bussen voor me zien, rijdt deze bus bijvoorbeeld in het centrum en/of op lage snelheden volledig elektrisch, of is dit alleen bij het optrekken?
Volgens mij puur bij het optrekken. Zijn dit niet die bussen die voor Utrecht bedoeld waren? Kan me herinneren dat exact dezelfde bus een keer langs kwam rijden op De Uithof in testdienst. Wel alweer paar jaar terug.
Klopt, maar door het gesteggel rond de concessie moest xx/GVU nog enige tijd doorrijden en zijn de bussen nooit afgenomen/in dienst gekomen. Tot nu dan :mrgreen:
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door groningen »

Hoe ziet zo'n "waarschijnlijke indicatie" er dan uit?
Weet u waar de Grote Markt zit?
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door rener »

Afbeelding
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Cpt.Iglo »

Bedankt voor het plaatsen Rener, dit vind ik toch een stuk mooier dan de witte uitvoering. ;)

Ik kwam vandaag nog een dergelijke bus tegen op de Oostersingel, en ik moet eerlijk zeggen dat ik wat meer verwacht had van deze hybride techniek. Een brandstofbesparing van 20-30% (volgens de fabrikant) is natuurlijk erg leuk, maar ik vind het jammer dat deze bus qua geluidproductie niet veel verschilt van de huidige diesels. Ook vind ik het ontwerp wel ietwat gedateerd, hopelijk komen er uiteindelijke nog nieuwe, stillere hybride/elektrische dubbelgeledes bij met een wat meer 'tramachtig' en moderner uiterlijk.

Wat ik me verder nog afvraag, blijven deze bussen eigenlijk ook tijdens de schoolvakanties op lijn 11 rijden? Ze zouden immers zuiniger moeten zijn..
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

groningen schreef:Ik heb vandaag de eerste indicatie gezien dat de 3-ledige bus waarschijnlijk op lijn 11 gaat rijden.
Dat is toch al tijden ook op dit forum bekend?

Ik zou geen uitspraken durven doen over de vakantie; maar als je 11 volledig als Qlink groen wilt uitvoeren heb je ze zelfs op zaterdag al nodig. Op zondagavond zijn ze overigens ook geen overbodige luxe.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten