Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Freek »

Nachtbussen vallen buiten de concessie verplichtingen. Het is als optie uitgevraagd. Breng heeft toen het nachtnet aangeboden voor 0 euro per nacht. De optie was op voordracht van de gemeentes Arnhem en Nijmegen en ook de gemeentes konden de optie lichten. Stadsregio is dus enkel tussenpersoon. Blijkbaar wil Breng nu meer dan 0 euro per nacht zien en zijn Arnhem en Nijmegen niet bereid daarvoor te betalen.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door mb90 »

De vierdaagsefeesten zijn dit weekend weer begonnen en dus rijden er veel gelede bussen door Nijmegen. Zelf zag ik vanmiddag gelede bussen op lijn 2, 5, 6, 8 en 11.

Dit zijn de bussen (buiten de gelede Citaro's van Breng zelf) die ik zelf gezien heb, maar niet allemaal op de foto heb.
Connexxion: 9149, 9163, 9165, 9170, 9261
Hermes: 9114, 9117, 9118, 9242, 9245

Een opvallende verschijning was de 9149. Die rijdt nog steeds in GVU-kleuren rond. Hier te zien in Lindenholt als lijn 2 naar de Maartenskliniek:
Afbeelding

Ook leuk om te zien is de 9261 met de logo's van de Provincie Utrecht. Hier als lijn 11 in Beuningen om daarna verder te gaan als lijn 5 naar Groesbeek:
Afbeelding

En tot slot nog een foto van een bus in de gebruikelijke Hermes-kleuren. De gelede Lion's City 9242 als lijn 8 vlak voor het eindpunt in Hatert:
Afbeelding
Etienne
Donateur
Berichten: 7910
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Etienne »

Die 9242 en 45 zijn wel een wat grotere afwijking, normaliter komen vanuit Eindhoven juist alleen de 9114 - 9119 versterking rijden in Nijmegen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Milco »

Ik trof vanmiddag de volgende bussen aan in Nijmegen:

Connexxion
Citaro G:
9149 - in GVU-kleuren
9163, 9165, 9167, 9168, 9171 - onbekend waar deze eigenlijk thuishoren
9263 - van Provincie Utrecht bus

Hermes
Citaro G:
9114, 9118

MAN Lion's City G:
9245
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door fogeltje »

Leuke foto's. Ik heb drie bussen gezien vandaag: Hermes 9118 en Connexxion 9263 (Provincie Utrecht) en nog een gelede Citaro waarvan ik het nummer niet onthouden heb. Dit was geen Provincie Utrecht bus en leek een oudere jaargang te zijn, leek nog een LCD film te hebben.

Het zou leuk geweest zijn als juist de Airportshuttles uit Eindhoven gestuurd hadden (en natuurlijk doen ze dat niet omdat ze juist op de 400 moeten rijden), dan zou dan een thuiskomst geweest zijn voor die bussen (ze hebben in het laatste Novio-jaar in Nijmegen op de Heyendaalshuttle gereden, daarna bij Breng in Arnhem alvorens ze naar Eindhoven kwamen).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Daniel »

fogeltje schreef:Dit was geen Provincie Utrecht bus en leek een oudere jaargang te zijn, leek nog een LCD film te hebben.
In elk geval een lage 9100 was het dan. Rijden er niet zo heel veel meer van, geloof dat er nog een paar actief zijn in Amstelland-Meerlanden en wellicht zit er nog eentje in IJsselmond.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door fogeltje »

ik kijk even op de foto die ik gemaakt hebt (en welke niet door de topic-selectie was gekomen). Hij heeft kenteken BP-TK-96. Wellicht dat iemand daar een wagenparknummer bij kan toveren.

EDIT: foto (let op: bijan 1,5MB groot!)
"Een touringcar is geen bus"
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Jelmer »

fogeltje schreef:ik kijk even op de foto die ik gemaakt hebt (en welke niet door de topic-selectie was gekomen). Hij heeft kenteken BP-TK-96. Wellicht dat iemand daar een wagenparknummer bij kan toveren.

EDIT: foto (let op: bijan 1,5MB groot!)
moet zijn BP-TX-96 en dat is de CXX 9167, standplaats Zwartsluis (volgens Het Wagenparkje 150, 5-6-2014), deze bus is zijn leven begonnen op de lijnen in de Zaanstreek in 2004.
Trolley0144
Berichten: 64
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 19:14

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Trolley0144 »

Ik hoorde vanmorgen dat er in November 2014 toch echt nieuwe Hess Trolleys gaan komen en dat de Berkhof Trolleys met de nummers 5212-5219 afgevoerd gaan worden.
Staan de van Hool Trolleys nog steeds in Lelystad opgeslagen of zijn ze al afgevoerd naar een handelaar.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Daniel »

Waar in Lelystad stonden die trolleys opgeslagen? Als dat de garage aan de Noordersluisweg was: daar was zaterdag geen spoor van opgeslagen trolleys, uitsluitend een hoop Connexxion-groene Volvo's stonden daar op het terrein (naast twee ex-GVU Citaro's en twee IJsselmondse Citea's)
Die plek zal trouwens vast ook niet heel lang meer beschikbaar zijn: hij staat te koop.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Srananbloke »

Trolley0144 schreef:Ik hoorde vanmorgen dat er in November 2014 toch echt nieuwe Hess Trolleys gaan komen en dat de Berkhof Trolleys met de nummers 5212-5219 afgevoerd gaan worden.
Laat me raden, gehoord van een chauffeur? :')

Iemand enig idee waarom de DRIS displays op Arnhem Willemsplein-zuidelijke richting zijn verwijderd?
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door flipje »

Jelmer schreef: moet zijn BP-TX-96 en dat is de CXX 9167, standplaats Zwartsluis (volgens Het Wagenparkje 150, 5-6-2014), deze bus is zijn leven begonnen op de lijnen in de Zaanstreek in 2004.
In Zwartsluis staan sinds eind mei alleen nog maar de 9150 en 9165 en enkele keer ook de 9149 zien staan.
Laatst gewijzigd door flipje op di 15 jul 2014, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door fogeltje »

Daniel schreef:twee IJsselmondse Citea's.
Waarom staan Citea's opgeslagen? Zijn die bussen al zo oud dat ze uitgerangeerd zijn?
Srananbloke schreef:Iemand enig idee waarom de DRIS displays op Arnhem Willemsplein-zuidelijke richting zijn verwijderd?
Ik las op Twitter iets van dat ze niet goed gepositioneerd waren en er soms bussen tegenaan reden of zoiets.
"Een touringcar is geen bus"
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door flipje »

fogeltje schreef:
Daniel schreef:twee IJsselmondse Citea's.
Waarom staan Citea's opgeslagen? Zijn die bussen al zo oud dat ze uitgerangeerd zijn?
Zal wel schade zijn bij de achterdeuren. De perrons in Zwolle zijn te hoog waardoor bij het weg draaien de bus blijft haken ter hoogte van de achterdeur.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Daniel »

Nee die Citea's zijn gloednieuw nog, verbaasde mij ook wel dat die juist daar stonden tussen met name uitgerangeerd materieel op een wel heel erg open stallingsterrein zonder aanwezig personeel). Schade was er trouwens niet aan te zien flipje.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Michael 1988 »

We wijken van het topic af, maar goed. Ergens anders hier op het forum had ik gelezen dat de Citea's in IJsselmond schijnbaar overbodig waren (waarschijnlijk dus door de perrons in Zwolle) en dat ze nu overschot zijn. Maar of dit waar is weet ik niet.

Even over de trolleys in Arnhem, wat mij betreft mogen alle Berkhof trolleys wel vervangen worden door Hess SwissTrolleys. Of eigenlijk nog liever door gewone dieselbussen of CNG bussen (veel flexibeler in inzet en dergelijk). Maar daar zal Arnhem zelf niet blij mee zijn en dus ook nooit doen.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door BrengMe »

De Berkhof trolleys worden gefaseerd vervangen door nieuwe Hess trolleys. Dit is in 2017 klaar. Ben er wel blij mee want die Berkhof trolleys doen pijn aan mijn oren als ik boven de motor zit. Echter niet vervangen door gewone bussen.
Trolley0144
Berichten: 64
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 19:14

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Trolley0144 »

even terug te komen op het bericht van Srananbloke deze keer heb ik het niet van een chauffeur gehoord.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Srananbloke »

Van wie/wat dan wel? Jij komt elke keer met verhalen zonder enige vorm van betrouwbare bron. Voorzover mij bekend (en ook anderen hier) begint de volgende levering van Hess-trolleys ter vervanging van de eerste serie Berkhof-trolleys pas volgend jaar. Tenzij jij een eerdere vervanging hard kan maken...

@fogeltje; bedankt. Ik had eigenlijk al zo'n vermoeden. Is niet de eerste keer dat die displays achteraf niet goed zijn gepositioneerd. 1 van de displays op de Hoflaan was een paar dagen na de plaatsing al omver gereden, en uiteindelijk dwars herplaatst.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Frank »

De Gelderlander schreef:Betuwse buslijnen trekken veel meer reizigers

ZETTEN/ELST/BEMMEL - De Betuwse buslijnen doen het prima. Op veel buslijnen van vervoerder Breng in de Betuwe is het aantal reizigerskilometers dit jaar toegenomen.

Uitschieter is buslijn 35, van Zetten via Elst naar Bemmel.
http://www.gelderlander.nl/regio/betuwe ... -1.4464447
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Z2N »

Quote uit bovenstaand artikel:
Breng zag van januari tot en met mei het aantal reizigerskilometers op lijn 35 met 78 procent toenemen ten opzichte van de eerste 5 maanden van 2013. De groei van lijn 35 wordt toegeschreven aan het opschroeven van het aantal bussen naar een halfuursdienst.

Op de route worden nu nog kleine busjes ingezet. "Maar de grotere aantallen reizigers krijgen we niet meer weg", zegt een woordvoerder. "Dus gaan we vanaf half december grote bussen op die route inzetten."
Voortaan dus geen Tribus-busjes meer op lijn 35.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door fogeltje »

In een voorstel wat bij Rover te vinden was, stelt Hermes voor de lijn in Elst weer te knippen. Lijn 35 Zetten - Elst zou dan door grote bussen gereden gaan worden en lijn 34 Elst - Bemmel met kleine busjes. Dit stuk was minder druk en bovendien is op sommige punten de route niet echt geschikt voor een grote bus.
"Een touringcar is geen bus"
j-ason
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:24

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door j-ason »

Als ze dan toch bezig zijn kunnen ze lijn 14 ook meteen knippen! Verder gaat de aanleg van trolleylijn 2 in rap tempo verder. De eerste nieuwe bedrading hangt al tussen wkc Kronenbrug en de halte Monchyplein.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Frank »

Tegenwoordig reis ik amper met die bus, maar een paar jaar geleden zou hij ideaal voor me geweest zijn. Rechtstreeks van Elst naar Heyendaal in Nijmegen, dat doet me denken aan de goede oude tijd van lijn 212. Heyendaal is wel een zodanige bestemming dat je er graag vanuit verschillende punten vanuit de regio een rechtstreekse buslijn heen wil hebben, ook al rijdt 'ie eerst via het station. Bovendien geef je reizigers uit Brakkenstein met lijn 14 een overstaploze verbinding met het centrum van Nijmegen. Ondanks dat er veel bussen richting centrum rijden blijft dat toch altijd een veel gevraagd iets.

Als ik weer eens met lijn 14 in Arnhem ben zal ik eens kijken naar de nieuwe trolleybedrading van lijn 2.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door SuperGhost »

Frank schreef:Tegenwoordig reis ik amper met die bus, maar een paar jaar geleden zou hij ideaal voor me geweest zijn. Rechtstreeks van Elst naar Heyendaal in Nijmegen, dat doet me denken aan de goede oude tijd van lijn 212. Heyendaal is wel een zodanige bestemming dat je er graag vanuit verschillende punten vanuit de regio een rechtstreekse buslijn heen wil hebben, ook al rijdt 'ie eerst via het station. Bovendien geef je reizigers uit Brakkenstein met lijn 14 een overstaploze verbinding met het centrum van Nijmegen. Ondanks dat er veel bussen richting centrum rijden blijft dat toch altijd een veel gevraagd iets.
Helemaal met je eens. Vrijwel alle plaatsen en wijken willen een rechtstreekse verbinding met Nijmegen Centrum en met Heyendaal.

Wat betreft lijn 14: die is prima zo. Het enige dat ik zou veranderen is de 2 ritten per uur die 'slechts' op Nijmegen CS-Brakkenstein rijden weghalen uit lijn 14 en vast maken aan lijn 33 (die dan waarschijnlijk lijn 15 zou gaan heten gok ik zo). Deze kunnen dan alsnog met lijn 14 een kwartiersdienst Nijmegen CS-Brakkenstein kunnen verzorgen, maar zorgen dan ook nog eens voor een kwartiersdienst (Lent-)Centrum-Brakkenstein en voor een rechtstreekse verbinding van Haalderen, Gendt, Doornenburg en Angeren met Heyendaal.

Overigens gaat lijn 14 in de nieuwe dienstregeling hoogstwaarschijnlijk niet meer via de Burchtstraat rijden, maar gaat die weer over de Waalkade rijden (net zoals lijnen 33, 80 en 82). Of Plein 1944 dan ook nog aangedaan wordt weet ik niet, kan ook zijn dat ze rechtstreeks van de Waalkade naar CS rijden (grote kans van wel lijkt me).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten