Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats
Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats
LEIDSCHENDAM - Twee treinen zijn zaterdagavond frontaal op elkaar gebotst op de NS-werkplaats in Leidschendam.
Daarbij is aanzienlijke materiële schade ontstaan. De machinisten konden beide op eigen kracht uit de treinen klimmen. Zij zijn licht gewond geraakt en worden nagekeken door ambulancepersoneel. De spoorwegpolitie onderzoekt de toedracht van het incident.
Bron: Algemeen Dagblad
LEIDSCHENDAM - Twee treinen zijn zaterdagavond frontaal op elkaar gebotst op de NS-werkplaats in Leidschendam.
Daarbij is aanzienlijke materiële schade ontstaan. De machinisten konden beide op eigen kracht uit de treinen klimmen. Zij zijn licht gewond geraakt en worden nagekeken door ambulancepersoneel. De spoorwegpolitie onderzoekt de toedracht van het incident.
Bron: Algemeen Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats
Op Somda wordt gemeld dat het DDAR 7840 en Plan V 419 betreft, de schade is aanzienlijk aan de foto's te zien...
- de DDAR
- de Plan V
- de DDAR
- de Plan V
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats
Damn Het ene museumstel na de andere is de klos ... En dit ziet er helaas wat ernstiger uit dan de 273.
Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats
Inderdaad zonde van alle moeite wat er in zo'n stel is gestoken. Maar aan de andere kant, er komt toch een hoop mat 64 vrij wat tot museum stel eventueel om te bouwen is? Of is dat wat te makkelijk gezegd?
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats
De 419 was het enige stel wat nog over was van de Plan V series 1-3. Ook is er geen ander stel meer wat in de groene kleurstelling heeft rondgereden.
Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats
Dat groen was toch maar lelijk, bewaar liever een gele Kijk ook eens naar de deuropening van die plan V, die is nog gewoon geel... :?
Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats
Als het gaat om de kleurstelling, dan ben ik dat volledig met je eens. Nu worden we nog doodgegooid met gele Plan V's en dan is zo'n groene een interessant exemplaar. Plan V's hebben maar een paar jaar in het groen rondgereden. Als over enige tijd alle Plan V's weg zijn en er alleen nog maar groene museumexemplaren over zijn, dan missen we de gele Plan V en vragen we onszelf af wat we aan een groene hebben.
Toch is de 419 een uniek exemplaar, als enig overgebleven exemplaar uit een afgevoerde serie, en niet als enige groene. Daarnaast is zo'n stom ongelukje extra pijnlijk omdat het treinstel juist weer rijvaardig was gemaakt.
Toch is de 419 een uniek exemplaar, als enig overgebleven exemplaar uit een afgevoerde serie, en niet als enige groene. Daarnaast is zo'n stom ongelukje extra pijnlijk omdat het treinstel juist weer rijvaardig was gemaakt.
Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats
Maar hoeveel is er technisch anders aan dit stel en de nog rijvaardige stellen? Anders haal je de neus, koppeling en dergelijke van een plan V af en las je die er hier op, voila. Wel zonde van alle moeite die er in gestoken is, maar dan hoeven er geen dure onderdelen op maat te worden gemaakt...
En niemand lijkt zich om de DDAR te bekommeren.
En niemand lijkt zich om de DDAR te bekommeren.
Het is een spectrum.
Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats
Nou, die DDAR is juist belangrijker want die is nog nodig in reguliere dienst. En of er zoveel werk in die 419 zit, weet ik niet. Als ze niet eens de zijkant van de deur verven, vind ik dat men zich er toch wel wat snel vanaf heeft gemaakt.
Lassen lijkt me geen optie. Als je een stel bewaart, bewaar je toch een goed exemplaar en geen aan elkaar genaaide lappenpop.
Lassen lijkt me geen optie. Als je een stel bewaart, bewaar je toch een goed exemplaar en geen aan elkaar genaaide lappenpop.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats
Mij lijkt dat NSR (of Nedtrain, ik weet niet van wie de machinist was die de DDAR bestuurde) gewoon de gemaakte schade moet vergoeden.
Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats
Nou ik vraag me af hoe orgineel die 419 dan nu nog is...
Er staat toch nergens dat 't zijn fout is?Geert schreef:Mij lijkt dat NSR (of Nedtrain, ik weet niet van wie de machinist was die de DDAR bestuurde) gewoon de gemaakte schade moet vergoeden.
Het is een spectrum.
Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats
De 419 stond (al een tijdje) geparkeerd op Leidschendam. De DDAR kwam aanrijden aldus de verslagen. 3x raden wie er dan fout zit...
Zie je de schade aan de DDAR op de foto's, die is grotendeels aan een deel van het stel. Van de 419 is de schade op de volledige voorkant.
Zie je de schade aan de DDAR op de foto's, die is grotendeels aan een deel van het stel. Van de 419 is de schade op de volledige voorkant.
Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats
De 419 is destijds (2004) min of meer voor de grap groen geschilderd, omdat het stel buiten dienst zou gaan bij NS maar net uit het onderhoud kwam en dus nog een tijdlang kon rijden. Tegelijkertijd zou NSR Amsterdam wegleerritten gaan rijden, dus 1+1=2 en zodoende is het stel door de NVBS groen gemaakt. Het bleek echter zo'n succes dat er spontaan een stichting ontstond om het stel te bewaren... dus zodoende zijn de deuropeningen niet geschilderd door ons, want die zag je toch niet bij het wegleren en daarna zou het stel naar de sloper gaan (net als de rest).Dubbele P schreef:Nou, die DDAR is juist belangrijker want die is nog nodig in reguliere dienst. En of er zoveel werk in die 419 zit, weet ik niet. Als ze niet eens de zijkant van de deur verven, vind ik dat men zich er toch wel wat snel vanaf heeft gemaakt.
Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats
Daarnaast is het huidige interieur in combinatie met de groene kleurstelling niet "historisch verantwoord"Bastiaan schreef:Als het gaat om de kleurstelling, dan ben ik dat volledig met je eens. Nu worden we nog doodgegooid met gele Plan V's en dan is zo'n groene een interessant exemplaar. Plan V's hebben maar een paar jaar in het groen rondgereden. Als over enige tijd alle Plan V's weg zijn en er alleen nog maar groene museumexemplaren over zijn, dan missen we de gele Plan V en vragen we onszelf af wat we aan een groene hebben.
Beter bewaren ze over een paar jaar gewoon een gele inderdaad.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats
Als ik naar die tweede foto kijk, is te zien dat die Plan V nou ook niet bepaald vrij stond... :?playertwo schreef:De 419 stond (al een tijdje) geparkeerd op Leidschendam. De DDAR kwam aanrijden aldus de verslagen. 3x raden wie er dan fout zit...
Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats
Is het niet handiger om eerst het onderzoeksrapport van IVW af te wachten voordat er een schuldige aangewezen wordt?
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats
Doe ik dat dan?
Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats
Wellicht biedt dit verhaal meer informatie.
Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats
Rijden op zicht bij een werkplaats vol met treinen en dan nog met zo'n snelheid tegen een andere trein knallen dat die 19 meter gelanceerd wordt, lijkt me toch niet bepaald goed opletten... :?
Rijden op zicht is toch op ieder moment tot stilstand moeten kunnen komen i.v.m. spoorbezetting?
Rijden op zicht is toch op ieder moment tot stilstand moeten kunnen komen i.v.m. spoorbezetting?
Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats
Om even terug te komen op 'eventueel' herstel:
Plan T 528 rijdt met een kopbak uit Plan V 424. Dat is het enige (deel) Plan-V dat nog in dienst is uit dezelfde serie als de 419.
Plan T 528 rijdt met een kopbak uit Plan V 424. Dat is het enige (deel) Plan-V dat nog in dienst is uit dezelfde serie als de 419.
Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats
Laat dat nou net de andere bak zijn ...
Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats
Dat weet ik, maar je kan wel de bruikbare onderdelen eraf halen voor herstel (waarschijnlijk dus een compleet nieuwe kop) en andere onderdelen die nu onherstelbaar beschadigd zijn.
Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats
Welk stel DDAR is het? Het zou leuk zijn als na schade herstel ze hem meteen als proef inrichten als intercity treinstel voor de rest.
Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats
Tweede post lezen ;)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 194 gasten