Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door waldo79 »

Zou je niet zo cryptisch willen posten, Jelmer? Wat betekent dbg?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5819
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door isadora »

waldo79 schreef:Zou je niet zo cryptisch willen posten, Jelmer? Wat betekent dbg?
Ik zou gokken; "dubbelgeleed", maar als gezegd, het is een zware gok. :D
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door reisthijs »

DGB = dubbel gelede bus
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

MR92 schreef:Dat het vast liep heb ik ook gezien
Toevallig achter het stuur van de 74 die daar vast stond dan jij? Kwam zelf uit de 377 die waarschijnlijk wat langer op B4 stilgestaan zal hebben omdat de toezichthouder erbij kwam voor een poging een defecte cico weer tot leven te brengen (grappig hoe iedereen, gewend aan streekbussen met één zo'n ding, bij het exemplaar naast de chauffeur wilde inchecken. Die man bleef maar wijzen naar de andere kant van het gangpad :wink: )
Toen ik aankwam kon die gelede overigens nog niet een stukje optrekken omdat er nog een Citaro voor stond.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

Nee, was er als fotograaf zijnde. Ik ben wel langs de instapdeur gelopen van de bus waarvan jij zag dat de cico aan de praat gemaakt werd..Toen was die net teruggehangen. Van die Citaro en alles daar achter heb ik nog een foto gemaakt.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Inmiddels ook wat eerste ontwikkelingen rond de provinciale concessie m.i.v. december 2016...
Start vormgeving nieuwe concessie voor openbaar vervoer

Een goed OV dat kwaliteit biedt voor de reiziger in de vorm van snelle, toegankelijke en betrouwbare reismogelijkheden. Dat is de ambitie voor de nieuwe OV concessie die vanaf 11 december 2016 ingaat. GS hebben het proces gestart om tot gunning van deze concessie te komen.


De gunning verloopt via een Europese aanbestedingsprocedure. Als eerste stap in dit proces hebben GS de Nota van Uitgangspunten opgesteld waarin de bestuurlijke hoofdlijnen voor de concessieverlening worden vastgelegd. Op 29 september spreken Provinciale Staten over deze uitgangspunten.

De uitdaging is om het voorzieningenniveau in het OV op een zo hoog mogelijk peil te houden zodat ook bij stijgende kosten het OV zijn functie grotendeels kan behouden. GS hebben de ambitie voor het OV vertaald in vier doelen:
•De provincie Utrecht wil een proactieve vervoerder die de behoeftes van reizigers herkent en inspeelt op wat er in de regio leeft
•De provincie Utrecht wil een vraaggericht voorzieningenniveau, er wordt niet meer met lege bussen gereden
•De provincie Utrecht wil een hoge reizigerstevredenheid
•De provincie Utrecht wil een vervoerder die op een verantwoorde wijze onderneemt
Bron: Provincie Utrecht
Wat meer details zijn ook te halen uit het mobiliteitsplan van de provincie. Interessante passages daaruit...
Ons streven voor 2028 is zero emissie in het openbaar vervoer. Om kapitaalvernietiging te voorkomen eisen we in de aanbesteding van de concessie geen nieuwe busvloot. Wel vragen we schoon materieel als wens uit. De beschikbare middelen in het Mobiliteitsplan zetten we zoveel mogelijk in om vervoersaanbod voor de reizigers te bieden. Extra wensen ten aanzien van emissie bovenop de wettelijke eisen mogen van ons niet ten koste gaan van de dienstregeling.
R-net is de productformule voor het hoogwaardig openbaar vervoernet voor de hele Randstad. U-OV is de productformule voor het openbaar vervoer voor alle openbaar vervoer (m.u.v. trein) in de provincie Utrecht. Voor alle openbaar vervoer waarvan wij opdrachtgever zijn sluiten we aan bij de productformule U-OV van het BRU. Indien er voldoende omvang van de vervoervraag is, dan doen wij voor de sterke buslijnen mee met het herkenbaar hoogwaardig Randstadnetwerk voor het openbaar vervoer: R-net.
Edit: En in de marktconsultatie is tot nu toe interesse gebleken van Connexxion Openbaar Vervoer N.V., Qbuzz BV, Arriva Personenvervoer Nederland B.V., CNG Net B.V en Syntus B.V.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

CNG net!? Die gaan het toch niet zelf rijden neem ik aan?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Suus »

CNG Net is de lobbyorganisatie voor voertuigen op CNG-aandrijving. Ik vermoed dat ze eerder van plan zijn om bussen op CNG te promoten dan dat ze van plan zijn OV te gaan uitbaten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Dat lobbywerk was duidelijk te herkennen ja in het verslag van de marktconsultatie die op TenderNed te lezen is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Vandaag tussen de stadsgeledes ook nog een streekgelede en een Ambassador op de 374/377. Die eerste was de 4560 met kersverse kleurenfilm trouwens.
Verder ook weer volop instructie van, naar ik aanneem, tijdelijke extra chauffeurs voor het tramvervoer. Op CS/Jaarbeurszijde kwam ik een Amba als "160 Instructierit" tegen, terwijl op de Europalaan een stadsgelede voorbij kwam volledig aangemeld op de dienst net alsof die al lijn 361 reed.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

Nog een met kleurenfilm:
Citaro G Streek 4561, heb gezien op Facebook
Op een foto
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Heb de bus op het lijstje gezet.

Ben wel benieuwd wat er gaat veranderen als provincie Utrecht ook U-OV is. De bussen blijven dus zo te zien, zouden ze ze dan geel bestickeren en kleurendisplays inbouwen? En zullen ze de zelfde vertrekstaten gebruiken? Ik hoop het wel... Eindelijk alles universeel in de Provincie Utrecht.
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Wat ik trouwens niet snap... Waarom horen de bushokjes niet bij de productformule van U-OV net zoals bij R-Net? Bij de meeste gemeenten zijn de bushokjes te armoedig om aan te zien. Ook moet U-OV nu alleen maar meer moeite doen om veel verschillende formaten posters aan te houden. Het zou veel makkelijker zijn als er gewoon 1 universeel bushokje zou zijn, en als er geen ruimte is voor een bushokje een universele haltepaal. Vooral in Zeist zijn de meeste bushokjes van droevige kwaliteit.
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

Ja, en dan nog een ding, ze zijn vergeten de oude apparatuur van de ov chipkaart te vervangen voor nieuwe, terwijl die nieuwe wel in de NIEUWE bussen zijn in gebouwd
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Bumzle schreef:Ben wel benieuwd wat er gaat veranderen als provincie Utrecht ook U-OV is. De bussen blijven dus zo te zien, zouden ze ze dan geel bestickeren en kleurendisplays inbouwen? En zullen ze de zelfde vertrekstaten gebruiken? Ik hoop het wel... Eindelijk alles universeel in de Provincie Utrecht.
Zo zijn er wel meer vraagtekens... makkelijkst zou natuurlijk zijn als Qbuzz 'm wint en de bussen blijven natuurlijk alleen als Connexxion wint want er is geen overnameverplichting voor het materieel zo te zien.
Maar je zou bv. ook met de website zitten: da's nu gewoon de Qbuzz-site in een U-OV jasje maar als een andere vervoerder de provincie Utrecht binnensleept dan zouden er qua site dus dingen gedeeld moeten gaan worden en dat is ook het geval met dingen als de klantenservice.

Lijnkleuren horen niet specifiek bij het U-OV merk, dus dat hangt maar net af van wat er geboden wordt. Maar ook daar zou je bij verschillende vervoerders een samenwerking nodig hebben, immers is nu alles ten oosten van Zeist paars en dat gaat niet echt meer werken als je meer lijnen hebt dan alleen die van het BRU (in Hilversum zou je dan 58, 59 en 70 met die kleur krijgen, terwijl ze totaal verschillende kanten uit gaan).

Maar om even naar vandaag de dag terug te gaan: een fotografisch interessante omleiding van vrijdag t/m maandag. Wegens werkzaamheden bij het Vredenburg gaan alle lijnen tussen CS en Biltstraat via de singels aan de oostkant van het centrum. De lijnen richting Oudenoord rijden via Catharijne- en Weerdsingel Westzijde, waarvan die laatste normaal ook niet door bussen gebruikt wordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door microshit »

Een lijn zoals 28 rijdt dan Wittevrouwensingel - Maliesingel - Catherijnesingel?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Geert »

Zelfde route als met Koningsdag etc.?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

microshit schreef:Een lijn zoals 28 rijdt dan Wittevrouwensingel - Maliesingel - Catherijnesingel?
Correct, alle lijnen die naar de Biltstraat (of Wittevrouwensingel voor 5 en 55) gaan rijden dan zo. Lijn 8 komt ook over de singels, maar slaat wat eerder af om via de Maliebaan weer op de normale route te komen.
Station - Catharijnesingel gaat overigens via de Adama van Scheltemabaan - Bleekstraat en achter de Schouwburg komt een tijdelijke halte.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door lint41 »

Lijn 8 en 28 rijden volgens U-OV echter niet via de A. van Scheltemabaan, maar vanaf Smakkelaarsveld via de Catharijnesingel. Kan ook niet anders gezien hun haltes op CS (vanaf daar kom je niet ri. Bleekstraat), maar wel zonde van de rijtijd. Helemaal voor de 28 zou de oplossing erg makkelijk zijn: draai de haltes voor de beide richtingen om.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Globetrotter »

Bumzle schreef:Heb de bus op het lijstje gezet.

Ben wel benieuwd wat er gaat veranderen als provincie Utrecht ook U-OV is. De bussen blijven dus zo te zien, zouden ze ze dan geel bestickeren en kleurendisplays inbouwen? En zullen ze de zelfde vertrekstaten gebruiken? Ik hoop het wel... Eindelijk alles universeel in de Provincie Utrecht.
Amba 4416 heeft ook kleurenfilm.
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Ik ga vandaag alle streekgeledes controleren op kleurendisplays. Heb er al 2 bij het lijstje kunnen plaatsen. Kom er na 16 jaar achter dat ik lijn 77 (nu 377) gewoon vanuit het raam kan zien... Niet van dichtbij maar wel dichtbij genoeg om te controleren op kleurendisplays.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jurre »

Nog vergeten te melden, maar dinsdag reed een streekgelede (zonder kleurendisplay) op lijn 59 in Hilversum.
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Ik heb het vermoeden dat de 4553, 4554 en 4559 nog geen kleurendisplay hebben en de 4556 al wel. Heeft iemand de 4556 vandaag gespot?

Edit: De 4556 net met kleurendisplay waargenomen. Heb vandaag al 3 gelede streekbussen met kleurendisplays in het lijstje toegevoegd :lol:
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Michael »

Ik kam net een lijstje tegen op Facebook wat vandaag geplaatst is dat alleen nog de 4553, 4554 en 4559 nog geen kleurendisplays hebben.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Wordt wel tijd voor 'n wedstrijdje he... wie spot de 100ste Ambassador met kleurenfilm :P Vandaag nog drie nieuwe gespot, 't Amba-lijstje staat nu op 94 stuks van de 131 die zijn omgebouwd.

Schermversies in de bussen lijkt al een tijdje weinig meer mee te gebeuren trouwens. Had gister de 4480 weereens en die heeft dus nogsteeds de oorspronkelijke Groningen/Drenthe-versie erop zitten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 64 gasten