Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door n-evo »

Ja hoor, met Amstelveen is ook prima wat mij betreft. Zie het nut alleen niet in van al die bekvechtende kriegel gemeentes die wel heel graag meeliften op alle grootstedelijke faciliteiten maar verder vooral veel dwars liggen.

Wat mij vooral opvalt in het buitenland is dat de gemeenten die, al dan niet (deels) zelfstandig, deel uitmaken van het grootstedelijke gebied veel meer een geïntegreerd geheel vormen. Bee, noemt de verschillende "gemeentes" waaruit Brussel en Londen bestaan. Het lijkt in beide gevallen meer op één stad met verschillende stadsdelen. Als je naar Amsterdam en voorsteden kijkt is er amper sprake van integratie: het zijn allemaal losse eilandjes. Kijk alleen maar eens naar hoe ver het Amsterdamse stadsvervoer strekt t.o.v. een Brussel of Londen. God is ons genadig dat we trams naar Amstelveen en een stukje naar Diemen hebben. Duivendrecht is ook allemaal sprake van omdat dat nou eenmaal de route naar Zuidoost is.

Als ik door Brussel of Londen loop heb ik het idee dat het één grote stad is. Kan van Groot-Amsterdam totaal niet hetzelfde zeggen.
Alargule

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Alargule »

Wat zou een gemeentelijke fusie daaraan verbeteren? Zoals ik eerder aangaf, zijn de diverse gemeenten rond Amsterdam verenigd in de SRA, die ook als opdrachtgever namens deze gemeenten optreedt voor het OV. Die instantie draagt ook de verantwoordelijkheid om toe te zien op integratie van de diverse OV-stromen in en om de stad. Diemen en Duivendrecht hebben inderdaad het geluk op de route naar Zuidoost te liggen, waardoor ze redelijk goed op de metro zijn aangesloten. Aan de andere kant: als die metro echt alleen tot doel had gehad Zuidoost en Amsterdam met elkaar te verbinden, waarom dan de moeite nemen om ook tussenstops op de gronden van andere gemeenten aan te bieden?

Overigens wilde Amstelveen in dit geval maar wat graag een metro, maar was het Amsterdam dat daarbij dwarslag. Metrotrauma en tramcultuur bij het Amsterdamse (!) GVB waren daar de oorzaak van. Je kunt je dus ten zeerste afvragen wat Amstelveen er indertijd wijzer van was geworden als ze toen al onderdeel van de gemeente Amsterdam hadden uitgemaakt...
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door n-evo »

Het zal wel met de mentaliteit hier te maken hebben. En tja, het zou wel heel raar zijn om wel een metro door een bevolkt gebied te laten lopen en vervolgens geen stations aan te leggen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Geert »

Brussel is overigens een bestuurlijk gedrocht met zijn 19 gemeenten. Paar maanden terug nog een uitgebreid artikel over gelezen, en het doet meer kwaad dan goed om een stad over zoveel gemeenten te verdelen...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Suus »

Brussel is een puinhoop ja, maar dat is niet alleen te wijten aan het feit dat er 19 gemeentes zijn die elk hun ding doen, daar is een heel kluwen aan Belgische compromissen omheen gespannen waar niemand mee uit de voeten zou kunnen. En ook daar worden de hoofdlijnen van de infrastructuur op gewestelijk niveau geregeld en niet op gemeentelijk niveau, exact zoals in Amsterdam dus.

Maar uiteindelijk kiest net zoals in Nederland de burger de politieke vertegenwoordiging en dat schuurt aan de randen. Rijke gemeenten willen betere wegen, arme gemeenten beter OV. Dat schuurt ook in de regio Amsterdam, waar Amstelveen een autostad is en Amsterdam dat voor het grootste deel niet. Dan krijg je conflicten over het beleid en daar komt dan wel eens een compromis uit wat niet iedereen zint.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Vinny »

Het probleem in de stadsregio Amsterdam is niet zo zeer dat het niet één gemeente is, maar dat de gemeenten elkaar het licht in de ogen niet gunnen, elke eerste de beste NIMBY-figuur de boel 25 jaar kan blokkeren en als alles een keer echt meezit er een halfbakken pruts-oplossing geboden wordt. Station Duivendrecht is daar symptomatisch voor.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Nitein-Repart »

Duivendrecht en Diemen moeten gewoon geannexeerd worden door Amsterdam. Net als die dorpjes als Schiedam door Rotterdam.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Suus »

Goede argumentatie ook, echt top :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door MdJ »

^^ Heb jij Erno ooit kunnen betrappen op een argumentatie, Bee?
---

Overigens lijkt mij de bediening van Duivendrecht wel redelijk optimaal te zijn. Duivendrecht was natuurlijk gebouwd als kruisingsstration (vergelijk: Klaverbladknooppunt: met vier kleine verbindingsboogjes in het hart). Voortschrijdend inzicht (De overstap Utrecht<->Schiphol) leidt tot aanpassingen.
In het wegverkeer worden de klaverbladknooppunten aangepast door een van de boogjes te vervangen door een vloeiender lopende flyover/driveunder, zodat a) de snelheid omhoog kan en b) capaciteit toeneemt.

De relatie Utrecht<->Schiphol is dus reeds vervangen door een rechtstreekse IC, blijft over de relaties
-Weesp-Amstel
-(Hilversum/Almere-)Weesp-Bijlmer
-Amstel-RAI.

De eerste is het snelste via Duivendrecht (maar Muiderpoort is ook een optie).
De tweede kan rechtstreeks met HOV-bussen.
De derde kan rechtstreeks met de Metro.
Voor de dienstregeling is het dus belangrijk dat de treinen Amstel-Bijlmer aansluiten op RAI-Diemen. IC's Zuidtak laten stoppen voor de tweede relatie, de sprinters voor zowel de eerste en de tweede.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Suus »

Ik ga dit topic toch weer even omhoog halen, want in het beheerplan voor 2015 op de website van ProRail komt op pagina 24 ook de dienstregeling voor 2017 en verder kort aan bod en daar staat dat men Duivendrecht wil schrappen als stop voor de intercity Den Haag - Groningen.

En hoewel er een extra intercity tussen Lelystad en Schiphol tegenover staat snap ik niet dat je dan een trein op de Zuidtak niet laat stoppen maar alle andere treinen op die route wel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Alargule »

Er staat ook niet echt bij waarom, dus daar is het gissen naar. Versnelling van de reistijd tussen het Noorden en Schiphol (e/v) lijkt mij het meest voor de hand liggend.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door marlies »

Hm, voor mij zou dat via Amersfoort en CS reizen betekenen. Extra overstap en dus extra risico op vertraging, vervelend. Zou het wel verstandig vinden als ze wachten hiermee tot de NZ-lijn in bedrijf is. Lost het voor mij niet op, maar voor veel anderen wel.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Klaasje »

In dit lijstje is het omschreven:
In 2014 ontwerpt NS samen met onder meer ProRail een nieuwe structuur voor de dienstregeling
die het bedrijf vanaf 2017 graag wil gaan rijden. In 2015 wordt dit nieuwe ontwerp verder uitgewerkt.
Kernpunten van het nieuwe ontwerp 2017-2020:
  • Elke tien minuten een trein, om te beginnen op de corridor Eindhoven–Amsterdam (in
    2017 voor de Intercity’s, zo snel mogelijk gevolgd door de Sprinter Geldermalsen–Utrecht–
    Woerden. ProRail onderzoek of ook op Arnhem–Schiphol, Utrecht–Amersfoort en in de
    spits op Schiphol–Den Haag hogere frequenties mogelijk zijn.
  • Frequentieverhoging op de SAAL-corridor. Een extra Intercitydienst tussen Lelystad en
    Schiphol (van halfuurdienst naar kwartierdienst) na de oplevering van SAAL Korte Termijn.
  • Frequentieverhoging in de spits van de Sprinter tussen Oss en Den Bosch.
  • Versnellen van Sprinters door Weesp met 2 tot 5 minuten kortere wachttijd, met als bijeffect
    een langere reistijd van circa 3 minuten voor de Intercity tussen Almere en
    Amsterdam Zuid.
  • Inpassing van het nieuwe station Bleizo en eventueel een Intercitystatus voor Zoetermeer.
  • Verwijderen van de stop in Duivendrecht uit de Intercitydienstregeling Groningen–Den Haag.
  • Decentralisatie van de stoptreinen in Limburg.
Wat opvalt is dat de IC's op Almere-Amsterdam Zuid trager worden en dat toch Duivendrecht verdwijnt. Dat klinkt als een gedwonen keuze. Ik vermoed dat er te weinig ruimte is om ze te kunnen laten stoppen als er meer treinen gaan rijden. Voor een stoppende trein moet je 4 tot 5 minuten in de dienstregeling reserveren op een plek, voor een rijdende is 2 tot 3 minuten nodig. Kijk naar het aantal treinen (10) en je hebt door dat zonder snelheidsverschillen het spoor dan 50 minuten in het uur vol is, zonder dat we dan naar snelheidsverschillen tussen sprinters en IC's kijken.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door marlies »

Het is te begrijpen maar wel dubbel sneu op deze manier...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Klaasje »

Station Duivendrecht-laag had eigenlijk ook viersporig moeten zijn. Dan had de dienstregeling van 2013 er ook mooier uitgezien. Al zou het natuurlijk wel kunnen dat de extra IC's Lelystad-Schiphol wel in Duivendrecht blijven stoppen.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Gekko123 »

Overigens krijg ik als ik het stuk lees zelf het idee dat ze 1x/uur nog wel blijven stoppen: alleen de intercity Groningen - Den Haag stopt dan niet meer te Duivendrecht. Over de intercity Leeuwarden - Den Haag wordt met geen woord gerept. Of wouden ze dan alles vanuit Amersfoort naar Leeuwarden laten gaan en alles vanuit Lelystad naar Groningen? Lijkt mij dat dat best nog wel eens wat reizigers zou kunnen gaan kosten.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Vinny »

marlies schreef:Hm, voor mij zou dat via Amersfoort en CS reizen betekenen. Extra overstap en dus extra risico op vertraging, vervelend. Zou het wel verstandig vinden als ze wachten hiermee tot de NZ-lijn in bedrijf is. Lost het voor mij niet op, maar voor veel anderen wel.
Ik weet niet waar je precies heen moet, maar ik vermoed dat overstappen op station Almere Centraal naar Amsterdam Centraal, of op Amsterdam Zuid op een tram, bus of metro sneller zal zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Somoht »

Overstappen van IC(12)7 naar IC26 graag in Lelystad SVP, de trein staat al klaar en dan heb ik tenminste meer zitpaatsen tot mijn beschikking ;)
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Bakpapier »

Tsja, eens in het uur een IC stop voor Duivendrecht... erg karig vind ik, en veel reistijdwinst levert het ook niet bepaald op. Zoals jullie inmiddels wel weten had ik het liever als volwaardig IC station gezien ten koste van sommige andere stations, zoals Amstel, maar goed dat lijkt een gepasseerd station.

Men zou ter compensatie misschien metro 53 extra kunnen laten stoppen te Duivendrecht. Dan heeft het in ieder geval goede verbindingen met het centrum, amstel en diemen-zuid. Richting Zuid moet et dan wel bereikbaar blijven met een metro Gein - Zuid -(isolatorweg). Ik weet niet hoe het precies zit, maar ik dacht dat de ringlijn niet meer naar Gein zou gaan rijden na de opening van de NZ lijn. Dat moet nu dus wel om duivendrecht bereikbaar te houden.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door JWM »

Dat punt van Gekko1234567 is natuurlijk onzin. Als de intercity uit Groningen er niet meer stopt dan die uit Leeuwarden ook niet, wat beide liggen in halfuurspatroon. In zo'n beleidsnota wordt natuurlijk niet tot in detail ingegaan op dienstregelingsvarianten.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Zugführer »

Lijn 53 vervangt geen enkele verbinding die de intercity Den Haag - Groningen/Leeuwarden nu biedt, dus die vergelijking snap ik niet.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Klaasje »

Somoht schreef:Overstappen van IC(12)7 naar IC26 graag in Lelystad SVP, de trein staat al klaar en dan heb ik tenminste meer zitpaatsen tot mijn beschikking ;)
Reken er maar op dat de Amsterdam CS-express in 2017 niet meer in Lelystad komt. Ergens moet de ruimte voor 4 x per uur Lelystad-Schiphol vandaan komen. Bovendien zijn de treinen tussen Almere en Lelystad in de daluren al erg leeg, alleen in de spits zijn de huidige hoeveelheden nodig.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Bakpapier »

Zugführer schreef:Lijn 53 vervangt geen enkele verbinding die de intercity Den Haag - Groningen/Leeuwarden nu biedt, dus die vergelijking snap ik niet.
Nee maar de metro kan wel reizigers van en naar duivendrecht vanaf andere stations vervoeren (CS, Amstel, Zuid, Bijlmer).
Alargule

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Alargule »

Helemaal correct.

En hoe staat dat gegeven in relatie tot het mogelijke wegvallen van de IC-stop Duivendrecht op de verbinding Groningen-Den Haag?
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Bakpapier »

Metro 53 niet zo zeer (deze verzorgt wel de relatie Amstel - Duivendrecht), maar wel de metro in zijn algemeenheid als vervanging voor de vervallen treinverbinding naar Duivendrecht (voor mensen die met de IC arriveren).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 34 gasten