Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39119
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor
Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor
Gepubliceerd op 09 januari 2009, 16:22
Laatst bijgewerkt op 09 januari 2009, 16:24
Baarn - Als er ooit nog een koningsblauwe trein stopt voor de Koninklijke Wachtkamer in Baarn, is dat op zijn vroegst in 2010. ProRail is weliswaar akkoord met behoud van spoor 1 - mede na positieve reactie van het Koninklijk Huis - maar sloopte rails en bovenleiding.
De rails bij het voor gewone reizigers overbodig geworden perron 1 vertoont op zeker drie plekken gapende onderbrekingen. De bovenleiding is geheel ontmanteld. Toch komt het goed, verzekert ProRail-woordvoerster Marielle de Winter. ,,Het besluit om spoor 1 te behouden, viel pas toen de planning voor reconstructie van het spoor in Baarn al rond was. Aanpassen van het plan zou te veel vertraging geven. Vandaar sloop, volgens het oude plan.''
Spoor 1 was tot eind vorig jaar halteplaats voor de stoptrein naar Soest en Utrecht. Die heeft nu het nieuwe perron 4 en kruist niet langer de doorgaande spoorlijnen Amersfoort-Baarn-Hilversum.
Het nieuwe project 'spoor 1' moet nog worden goedgekeurd door het ministerie van verkeer en waterstaat, dat opdraait voor de kosten. Wanneer het 'koninklijke' spoor in ere is hersteld, is niet te zeggen. Dat geldt overigens ook voor de restauratie van de Koninklijke Wachtkamer, waarvoor beheerder NS nog geld moet vinden.
Bron: Gooi- en Eemlander
Gepubliceerd op 09 januari 2009, 16:22
Laatst bijgewerkt op 09 januari 2009, 16:24
Baarn - Als er ooit nog een koningsblauwe trein stopt voor de Koninklijke Wachtkamer in Baarn, is dat op zijn vroegst in 2010. ProRail is weliswaar akkoord met behoud van spoor 1 - mede na positieve reactie van het Koninklijk Huis - maar sloopte rails en bovenleiding.
De rails bij het voor gewone reizigers overbodig geworden perron 1 vertoont op zeker drie plekken gapende onderbrekingen. De bovenleiding is geheel ontmanteld. Toch komt het goed, verzekert ProRail-woordvoerster Marielle de Winter. ,,Het besluit om spoor 1 te behouden, viel pas toen de planning voor reconstructie van het spoor in Baarn al rond was. Aanpassen van het plan zou te veel vertraging geven. Vandaar sloop, volgens het oude plan.''
Spoor 1 was tot eind vorig jaar halteplaats voor de stoptrein naar Soest en Utrecht. Die heeft nu het nieuwe perron 4 en kruist niet langer de doorgaande spoorlijnen Amersfoort-Baarn-Hilversum.
Het nieuwe project 'spoor 1' moet nog worden goedgekeurd door het ministerie van verkeer en waterstaat, dat opdraait voor de kosten. Wanneer het 'koninklijke' spoor in ere is hersteld, is niet te zeggen. Dat geldt overigens ook voor de restauratie van de Koninklijke Wachtkamer, waarvoor beheerder NS nog geld moet vinden.
Bron: Gooi- en Eemlander
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor
Ik zou het ook wel jammer vinden als er voor het enige echt mooie perron van Baarn geen spoor meer ligt. Maar aan de andere kant het is wel zonde van het geld als het alleen maar voor een koninklijke trein wordt gebruikt. Misschien dat ze het ook als inhaal mogelijkheid kunnen gebruiken?
Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor
Dan moet je de overweg ook weer aanpassen en van vier sporen over een overweg is ProRail/Min VW/anders nooit zo gecharmeerd.Caspar schreef:Ik zou het ook wel jammer vinden als er voor het enige echt mooie perron van Baarn geen spoor meer ligt. Maar aan de andere kant het is wel zonde van het geld als het alleen maar voor een koninklijke trein wordt gebruikt. Misschien dat ze het ook als inhaal mogelijkheid kunnen gebruiken?
Het is een spectrum.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor
Vier sporen op de overweg hoeft ook helemaal niet. Er zit nog redelijk wat afstand tussen overweg en 't begin van het perron, je zou op dat stukje een wissel kunnen leggen van spoor 2 naar spoor 1.
Overigens had de overweg altijd al vier sporen, maar één daarvan werd nooit gebruikt.
Overigens had de overweg altijd al vier sporen, maar één daarvan werd nooit gebruikt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor
Ik moest vandaag toch in Baarn zijn, heerlijke wandeling daar gemaakt :) Gelijk maar even een paar plaatjes gemaakt.
Dick van den Hoven
Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor
Aha, leuk dat het even gevisualiseerd wordt! :D
Vreemd, er moet een sein geplaatst worde en dan wordt maar gelijk een stukje spoor verwijderd Wat is dat trouwens voor een huisje op de laatste foto? Een oude spoorwoning? Ziet er namelijk wel interessant uit.
Vreemd, er moet een sein geplaatst worde en dan wordt maar gelijk een stukje spoor verwijderd Wat is dat trouwens voor een huisje op de laatste foto? Een oude spoorwoning? Ziet er namelijk wel interessant uit.
Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor
Die bovenleidingsmast staat er volgens mij ook niet helemaal handig...
Het is een spectrum.
Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor
En hoe vaak gaat Bea met de trein? :?
Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor
Dat spoor wordt nooit teruggelegd, geloof ik niets van. Heb je straks een totaal verroest spoor, na het verplaatsen van net geplaatste bovenleidingsmasten en seinen overigens, dat voor 1 dag roestgereden moet worden om de koninklijke trein niet in alle armoede aan te laten komen op krakkemikkig spoor. Daarbij wil gemeente Baarn geen 4 sporige overgang, is het ding net aangepast na 3 sporen. Inhaalmogelijkheid is dan ook een beetje nutteloos, krijg je een veel te krap wissel om met de IC makkelijk in te halen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor
Daarbij, Soestdijk staat op het punt een museum te worden. Hoe vaak is de koninklijke familie per trein naar Apd gegaan om 't Loo te bezoeken? Denk dat koninginnedag dit jaar de eerste keer kan worden!
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor
Het koningshuis is een van de mooiste tradities in Nederland vind ik zelf, en ik vind dan ook helemaal niet erg als dat in stand wordt gehouden. Die koninklijke wachtkamer (was afgelopen zondag op TV bij RTL4) is gewoon een uniek iets, en het zou gewoon zonde zijn als dat niet op een originele manier behouden wordt. Dat spoor moet daar gewoon terugkeren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor
't Spoor is trouwens niet alleen voor Soestdijk, maar ook voor Drakensteyn, waar naar het schijnt Bea weer gaat wonen na haar troonsafstand
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor
Dan gaat ze alle reisjes maar met de trein doen, als het plebs een spoortje erbij wil moet er ook minimaal een X aantal treinbewegingen overheen.
Overigens schijnt ze die afstand aan te gaan kondigen op komende Koninginnedag. :)
Overigens schijnt ze die afstand aan te gaan kondigen op komende Koninginnedag. :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor
De enige die dat echt weet is de koningin zelf, denk ik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor
Vraag jij het d'r ff dan? Meestal zo met een gerucht, dat het niet zeker is. Zeg toch ook "schijnt"? Allerminst zeker, maar het is waarschijnlijker dan ooit. En naar mijn mening wordt het ook wel eens tijd.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor
De koningin rijdt wel eens rond met de trein. Ik word echter pas achteraf op de hoogte gebracht
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor
Ze is laatst toch nog met de trein naar Barendrecht gegaan voor de opening van de Betuweroute
Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor
Ik heb dat ding afgelopen jaar een keer of 3 zien rijden, maar dan zat er niemand van het koninklijk huis in.
Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor
Van mij mag spoor 1 liever gisteren dan vandaag weer terugkomen. Je mist de inhaalgelegenheid best wel, als er een spoor vanwege werkzaamheden (al dan niet in het kader van het nachtelijke onderhoudsrooster) niet beschikbaar is. Dat heeft al behoorlijk wat vertragingsminuten gekost, deze dienstregeling.
Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor
Wat moet er daar ingehaald worden dan? Ik heb in alle jaren dat ik daar per IC langs reis nog nooit een sneltrein of sprinter richting Amsterdam ingehaald?
Als er een kleine vertraging van de IC richting Shl is, waardoor hij in de knoop komt met de t5800, dan wordt de t5800 uit Amersfoort vooruit gestuurd en wordt hij pas ingehaald bij Ndb of Wp. En ja, dat levert nog meer vertraging op voor de IC, en zo werd het ook gedaan voordat spoor 1 in Brn opgebroken werd.
Als er een kleine vertraging van de IC richting Shl is, waardoor hij in de knoop komt met de t5800, dan wordt de t5800 uit Amersfoort vooruit gestuurd en wordt hij pas ingehaald bij Ndb of Wp. En ja, dat levert nog meer vertraging op voor de IC, en zo werd het ook gedaan voordat spoor 1 in Brn opgebroken werd.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor
Er lagen een paar mooie kruisingen tussen een goederentrein en de t785, t1585 en de laatste s5800 'n, als voor het nachtgat spoor 3 buiten dienst was.
Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor
Bedoel je nou de t1685 of de t785 voor 2007?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor
Trein 785 heeft nooit bestaan. De s700 en s1600 richting Gn / Es zijn in 2007 niet van tijd verwisseld.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor
Doe die nummertjes maar +2
Ik bedacht het me nog goed, maar typte het verkeerd ;-)
Ik bedacht het me nog goed, maar typte het verkeerd ;-)
Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor
Oh ja, dat was alleen de andere kant op.Mark schreef:Trein 785 heeft nooit bestaan. De s700 en s1600 richting Gn / Es zijn in 2007 niet van tijd verwisseld.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten