Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door donny2290 »

20x per uur... Is dat niet een beetje veel? Gezien de extra metro's die via de Benelux gaan rijden. Denk dat menig reiziger liever omreist via beurs. Het is jammer dat de bussen eindigen op Slinge. Voor Zuidplein moet je dan alsnog een keer extra overstappen voor een klein stukje. We zullen het maandag gaan zien, ben benieuwd.
Ov liefhebber, reizen.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Vergeet niet dat de capaciteit van een bus vélé malen kleiner is dan de metro (die in de reguliere dienstregeling ook 12x per uur rijdt in de spits).
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door zone5324bericht... »

MetroRET schreef:Deze kunnen ook gebruikt zijn bij de 2 transporten naar de Kleiweg, die vandaag geweest zijn.
dat zou ook goed kunnen.
die Locon-loc stond er al en die 602 stond er 's middags pas...
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door zone5324bericht... »

Daantje schreef:Hoezo zijn er op zaterdag minder diensten dan op zondag?
heb even verder gekeken dan voorheen.
zie dat ik me vergist heb in het aantal diensten.

weekdagen: 34
zaterdagen: 19
zondagen: 20

er is op zondag dus wel 1 dienst meer dan op zaterdag, maar het verschil is kleiner...

ben er nog mee bezig, maar misschien zijn er op zondag meer kortere diensten dan op zaterdag, waardoor het aantal diensten op zondag groter is...
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door zone5324bericht... »

http://we.tl/nPVMyYjMpw

Heb de Weekdagen bekeken en per vertrektijd en dienst in een tabelletje gezet...
voor de geïnteresseerden...

op weekdagen hebben ze 22 bussen nodig...
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

KM46 schreef:Geen idee. Maar tegenwoordig lijken de weekend en vakantiediensten van de metro net een soort loterij. Het is elke keer maar weer afwachten op welke tijden er gereden wordt :? .
MetroRET schreef:Hoezo ? Wat is er mis met een kwartierdienst, wanneer dat blijkbaar geweest wordt geacht ?
Met een kwartierdienst opzich heb geen moeite. Maar wel dat er op station Beurs (metro richting Binnenhof, De Terp en Nesselande) bij grote drukte in de vakantie's niet gewacht wordt tot dat alle mensen die in de rij staat zijn ingestapt. Tsja en dan kun je mooi weer een kwartier extra wachten :? .
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Ik denk zelf dat in bijvoorbeeld Amsterdam, waarbij de avonddienst een 10-minutendienst is, op het samenlopende deel tussen Spaklerweg & Centraal Station een 3,3-minutendienst in de avond wel érg overdreven is (zeker met M5 in de avond).
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Dat wel ja. Maar in Rotterdam is van en naar sommige gebieden een metro per kwartier net weer te weinig.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Sinds afgelopen dinsdag (15 juli 2014 hebben de stations op het traject Hesseplaats - Nesselande ook R-net kleuren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Je moet gewoon doorlopen als de metro langs het perron staat, niet eeuwig blijven wachten. We zijn hier niet in Engeland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Zelfs een 10-minutendienst op de Beneluxlijn (Metrolijn C - Schiedam Centrum-Tussenwater) is ook in de spits onvoldoende....

Laat staan een kwartierdienst in de vakantie (weliswaar minder aanbod nodig, maar toch).
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door zone5324bericht... »

met wat ik zelf als bestuurder meegemaakt heb (ook al is dat alweer een paar jaar geleden) hadden ze in de spits lijn B eigenlijk al door moeten trekken naar De Akkers...

maar ja.
daar zijn te weinig bestuurders en stellen voor en lijn B is al een tijdje bedoeld om de Hoekse lijn op te gaan...
een pendel Schiedam-De Akkers zou ook wel wat zijn, maar op Schiedam is er eigenlijk geen goede keermogelijkheid voor.

meer metro's in de spits komt op De Akkers eigenlijk ook niet uit, want nu moet je al vaak genoeg wachten, totdat de ene metro het perron verlaten heeft, voordat de volgende metro binnen kan komen...

het netwerk is volgens mij al aardig aan z'n grenzen...
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

zone5324bericht... schreef:met wat ik zelf als bestuurder meegemaakt heb (ook al is dat alweer een paar jaar geleden) hadden ze in de spits lijn B eigenlijk al door moeten trekken naar De Akkers...

maar ja.
daar zijn te weinig bestuurders en stellen voor en lijn B is al een tijdje bedoeld om de Hoekse lijn op te gaan...
een pendel Schiedam-De Akkers zou ook wel wat zijn, maar op Schiedam is er eigenlijk geen goede keermogelijkheid voor.

meer metro's in de spits komt op De Akkers eigenlijk ook niet uit, want nu moet je al vaak genoeg wachten, totdat de ene metro het perron verlaten heeft, voordat de volgende metro binnen kan komen...

het netwerk is volgens mij al aardig aan z'n grenzen...
Mogelijk minder metro's via Lijn D en meer via Lijn C.

Zoals een frequentie van iets van 9x per uur ofzo....

Of Lijn A, B en C om en om naar De Akkers door te laten rijden.
Hierbij krijg je ook een frequentie van 9x per uur.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door zone5324bericht... »

denk dat in lijn D in de spits ook niet te snijden is...

toen ik zelf nog bestuurder was, waren de metro's richting Zuidplein vanaf Spijkenisse/Hoogvliet in de spits ook vaak goed vol...
velen van hen voor busstation Zuidplein om verder te reizen of voor CS, omdat Schiedam of Blaak blijkbaar niet uitkomen...

en die ritten van lijn A en B zijn voor de RET weer geen optie vanwege de Hoekselijn waar de lijnen A en B altijd al voor bedoeld zijn...

zou je het tijdelijk doen, dan geeft dat problemen als het straks weer teruggedraaid moet worden.

en op De Akkers is keren nu al vertragingsgevoel met meer metro's wordt dat alleen maar erger...

ze hadden bij de RET beter kunnen kiezen voor een meer geschikt metrotype, zodat de volle lengte van de perrons gebruik kan worden, waardoor per rit meer mensen mee kunnen...

maar het zal altijd lastig blijven...
het netwerk is gewoon niet meer geschikt voor de hoeveel reizigers in de ochtendspits...
maar vanwege het korte tijdsbestek per dag waarin dat overlast veroorzaakt is het financieel weer niet aantrekkelijk om daar een goede oplossing voor te vinden...

zoals ik ook al zei, is er nu niet genoeg personeel en materieel om meer te rijden...
als ik doordeweeks (jaardienst en niet tijdens vakantiedienst) op emplacement Waalhaven kijk, is het in de spits eigenlijk leeg...
volgens mij geldt dit ook grotendeels voor de 's-Gravenweg...
dus op dit moment is extra rijden voor de RET niet mogelijk...
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

9x per uur met vierwagentreinen zijn dus 36 rijtuigen per uur
12x per uur met driewagentreinen zijn ook 36 rijtuigen per uur.

Dus met viertjes zou het mogelijk wel kunnen.

Maar, zonder gekheid...
De indeling zoals die op dit moment is, op dit moment de best mogelijke en haalbare indeling die zou kunnen zijn.

Op dit moment er 18 driewagentreinen Type B (57 van de 63 (60 met 3 rijtuigen op de Kleiweg)):
553, 558, 561, 565, 566, 567, 901-916, 902, 903, 904-917, 905-921, 906, 907, 910-920, 911, 912, 913-922, 915-918

Ook 6 driewagentreinen Type S (Dus 18 van de 18 rijtuigen):
551, 552, 555, 556, 571 en 572 of 576

Ook 11 tweewagentreinen RSG3 op Lijn E (Dus ook al alle 22 rijtuigen), hiermee wordt ook vaak beroep gedaan op 5612, 5613, 5614, 5615 en 5617 (de SG3-rijtuigen die op metrolijn E kunnen rijden).

Verder 17 tweewagentreinen SG3 (Dus slechts 34 van de 42 rijtuigen) :
554, 557, 559, 560, 562, 563, 564, 568, 569, 570, 572/576, 573, 574, 575, 908, 909-919, 914.
Laatst gewijzigd door MetroRET op vr 18 jul 2014, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door donny2290 »

MetroRET schreef:Vergeet niet dat de capaciteit van een bus vélé malen kleiner is dan de metro (die in de reguliere dienstregeling ook 12x per uur rijdt in de spits).
Dat snap ik, maar ik neem aan dat de bussen alleen reizigers naar Rhoon/Poortugaal en Slinge zullen vervoeren. misschien Zuidplein ook. Naar bijv. Maashaven lijkt het mij praktischer om via Beurs met de metro te reizen.
Ov liefhebber, reizen.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door Daantje »

Het blijft ook gewoon raar dat de vakantie dienstregeling al in gaat als het nog geen vakantie is. Dan is de capaciteit sowieso onvoldoende.
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door donny2290 »

Ik denk dat keren op de Akkers niet zozeer een probleem heeft te zijn, tijdens de spits kan je de metro's laten keren achter het station, kost je weliswaar wel extra dienstwagens. De opvolging op de baan lijkt mij ook niet echt een probleem te zijn. een opvolgtijd van 2 minuten moet lukken, je ziet nu al vaak dat op de D lijn tijdens de spits sprake is van een zeer korte opvolgtijd. gevolg hiervan is vaak een 2/8 interval. daar tussen in kunnen makkelijk nog 2 metro's hun dienstje rijden, wordt krap maar het zou moeten lukken.

Maar zoals hierboven al benoemd, na ingebruikname van de Hoekse lijn lijkt een frequentieverhoging mij niet meer haalbaar. eventueel Marconiplein aanpassen dat het middelste spoor gebruikt wordt om diensten De Akkers-Marconiplein te kunnen laten keren?

De laatste paar dagen waren de metro's op in ieder geval de A en B lijn wel iets drukker dan normaal. Op de halte Binnenhof is het overdags drukker dan normaal.
Laatst gewijzigd door donny2290 op vr 18 jul 2014, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Ov liefhebber, reizen.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Dat is sowieso een zinloze actie.

Heb wel een leuk voorbeeld gevonden op Twitter :
https://twitter.com/FR_NvN/status/489660002286993408
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door zone5324bericht... »

toen ik er zelf reed, keerden alle metro's overdag al op de opstelsporen bij De Akkers.
zal me niets verbazen, dat dit nog steeds zo is.

maar ik heb ook menig rit voor de inrijder van De Akkers moeten wachten, omdat de sporen bezet waren.
en echt te vroeg kun je niet aankomen, want door de computer kun je eigenlijk niet meer dan 20 seconden te vroeg van een tussengelegen station vertrekken...

als er in de spits nu al 12 metro's per uur op lijn D vertrekken + 6 op lijn C, dat gemiddeld elke 3,33 minuten, maar keren kost ook een paar minuten en er kunnen maar 3 treinen tegelijkertijd keren.
dus ik denk dat meer treinen op De Akkers niet gaat passen in het keerproces...

maar de hoge heren zullen er wel naar gekeken hebben...

die korte opvolging heeft ook nadelige gevolgen.
als de metro ervoor opeens overspoeld wordt met reizigers staat deze langer stil, waardoor achterop volgende metro's ook moeten wachten, met vertragingen tot gevolg...

het is voornamelijk in de ochtendspits een paar uur erg druk tussen Spijkenisse en Schiedam, dus meer ritten lijn C op dat stuk had wat verlichting kunnen brengen, maar ze kunnen op Schiedam niet keren en die extra metro's passen weer niet tussen de metro's van lijn A & B na Schiedam...
De Akkers had eigenlijk voor lijn C nog een perron moeten hebben...
Laatst gewijzigd door zone5324bericht... op vr 18 jul 2014, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Dit is nu de actuele dienstregeling :
https://www.dropbox.com/s/v2ta6mpxrbjyx ... nsten.xlsx
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door zone5324bericht... »

leeg naar Den Haag Centraal had ik eigenlijk wel eens willen rijden...
maar meer dan leeg van Slinge naar CS (tijdens de gewone dienst althans) is er eigenlijk niet van gekomen...

nu kijk ik alleen nog maar naar de metro's die langs de Waalhaven komen...
maar is ook de normaal door mij gebruikte locomotief als dubbel zo zwaar als 1 SG3 ;-) en dan hangt er meestal nog zo'n 1200 ton achter..;-)
dat heeft ook wel wat...

vooral als je ook nog eens radiografisch kunt rijden (modelspoorbaan, maar dan schaal 1 op 1)...
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Hiermee bedoel je zeker de eerste rit van Wagendienst 1031 ?
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door zone5324bericht... »

het nummer maakt nu even niet uit, maar daar mij verteld is, dat er geen metro,s meer op Leidschendam overnachten, moet die eerste dienst dan blijkbaar helemaal leeg naar Den Haag...
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

MetroRET schreef:
MetroRET schreef:Metrorijtuig 5301 is gisteren als eerste voorzien van gestoffeerde stoelen. Tevens is hij ook in de R-Net Kleurstelling gehuld.
http://i62.tinypic.com/2ut23gm.jpg
http://i62.tinypic.com/24zamm8.jpg
http://i62.tinypic.com/2uz83rl.jpg
Hierbij een ritje in de 5301 met de gestoffeerde stoelen.
http://www.youtube.com/watch?v=GALQxCYFVpM
Inmiddels zijn de 5301, 5331, 5353 & 5361 voorzien van de R-NET kleurstelling en gestoffeerde stoelen :
Hierbij een ritje in de 5361:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Z38a3PfYWVc[/youtube]
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 130 gasten