Kevster schreef:Maar dat is dezelfde discussie als lijn 5 en lijn 12, beiden rijden naar het Europapark maar toch wordt ervoor gekozen om zowel een spitslijn als een HOV-lijn in te zetten op die verbinding. Daar zit echt een gedachte achter.
Is het niet de bedoeling de stad straks zo efficiënt mogelijk te ontlasten? Dan moet er een to-the-point netwerk komen dat op strategische plekken (o.m. De Punt en Groningen Zuid/VK Verschuurbrug) aansluit op de behoeftes van de reiziger/automobilist/werknemer. Dat is van belang voor de Noordelijke economie, zeker in een tijd waarin we de wegen gaan ombouwen. Vergeet niet dat de zuidelijke ringweg en het stationsgebied straks ongeveer tegelijkertijd aangepakt gaan worden. Dan zul je iets moeten doen. En die werkzaamheden kun je niet ontlasten met de dorpsbus van Eelde die er 24 minuten over doet, dat is echt geen concurrentie voor de auto. Een Q-link van De Punt naar Martini Ziekenhuis en evt. door naar Hoogkerk doet er max. een kwartier over via Groningen Zuid.
In de toekomst rijdt lijn 1 naar Europapark (aangevuld met lijn 12 in de spits). Zal er dan ook weer iets van de oude route van lijn 8 herleven? (of gewoon compleet de oude lijn 8, het Martini ZKHS stuk schuift dan door naar lijn 9, en De Wijert krijgt extra spitsbussen onder een eigen lijn met geleed materiaal)
Ik ben het eens dat dat ook een goede route van een Q-link naar De Punt kan worden, dus niet via Eelde maar over de snelweg naar Martini, doorgetrokken naar Station en Vinkhuizen?. Eelde houdt dan lijn 2 naar de Korrewegwijk, maar wel over de busbaan Paterswoldseweg. Geen Q-link formule, maar wel een aanpassing van de route, en mogelijk iets frequenter in de spits.
Volgens mij staat in de politiek niet zozeer het nut van het transferium ter discussie, maar of de locatie verantwoord is. Bovendien wordt het eerst een klein aantrekkelijk transferium met horeca, vergaderplekken en dergelijke.