DRIS in Groningen en Drenthe

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Geert »

Als het goed is wordt statische informatie op een hele andere manier weergegeven, was van de week nog een discussie over: viewtopic.php?p=313958#p313958
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door marlies »

De enige paal hier (die niet bij de meestgebruikte halte staat..) is alweer een paar dagen op zwart. Het komt niet echt lekker van de grond, dit project.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Bjarte schreef:
Nicketick schreef:De panelen tonen sinds vandaag "Testfase, tijden bij benadering." scrollend onderaan, dus de apps ook. Beetje laat om dat er nu pas op te zetten. Het is hopen dat ze de vrije teksten nu ook serieus gaan inzetten bij calamiteiten en stremmingen.
Vaak werken die dingen voor geen meter heb ik gemerkt. Bijvoorbeeld vaak het geval dat de bus al voorbij is en er nog steeds 1 minuut staat. Of dat de bus nog 5 minuten op zich laat wachten en er al die tijd een streepje achter de bestemming staat. Of dat er een verwachte aankomsttijd wordt gegeven die iedere minuut weer een minuut opschuift. Live vertrektijden zijn het in ieder geval niet. Zijn het gewoon de tijden uit de boekjes? :N :?:
Volgens mij wordt de informatie gewoon te traag doorgegeven. Het zijn wel 'live vertrektijden', want de tijden zijn soms (bij een bus die 4x per uur gaat: 18, 30, 45....
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door groningen »

Straks worden er palen geplaatst op route's die later geschrapt gaan worden.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door njoy »

marlies schreef:De enige paal hier (die niet bij de meestgebruikte halte staat..) is alweer een paar dagen op zwart. Het komt niet echt lekker van de grond, dit project.
Daar ben ik het mee eens.
Wat me het meest opvalt is dat de DRIS'sen die momenteel zijn geplaatst vaak bij zogenaamde uitstaphaltes staan. Er stappen daar meer mensen uit dan in. In tegenstelling tot de halte aan de overkant van de weg; daar wordt veel ingestapt, maar er staat nog geen DRIS. Ook zie ik vaak een DRIS staan bij een halte die niet druk is, terwijl de halte iets verderop wel heel druk is, maar nog niet van een DRIS is voorzien.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Wie heeft een overzicht van de bekende DRIS-panelen voor me?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Frans F »

Bjarte schreef: Vaak werken die dingen voor geen meter heb ik gemerkt. Bijvoorbeeld vaak het geval dat de bus al voorbij is en er nog steeds 1 minuut staat. Of dat de bus nog 5 minuten op zich laat wachten en er al die tijd een streepje achter de bestemming staat. Of dat er een verwachte aankomsttijd wordt gegeven die iedere minuut weer een minuut opschuift. Live vertrektijden zijn het in ieder geval niet. Zijn het gewoon de tijden uit de boekjes? :N :?:
Welkom in de wereld van DRIS.
In Brabant hebben we er al wat langer ervaring mee. :N
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Bjarte »

CamilleKreemers schreef:Wie heeft een overzicht van de bekende DRIS-panelen voor me?
Bij mij is dit nu bekend. Maar ik neem aan dat het afwijkt van de werkelijkheid. Aanvullingen welkom!

Afbeelding
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Kevster »

Deze informatie is voor zover ik kan zien juist. Zijn dit soort overzichten ergens ook beschikbaar, ook van andere gemeenten?
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Nicketick »

Misschien Haltescan? Maar dat is meer gefocust op toegankelijkheid. In ieder geval staat er in Utrecht wel bij of een halte voorzien is van DRIS. http://www.haltescan.nl/Voorbeelden/bes ... o-utrecht/
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Bjarte »

Kevster schreef:Deze informatie is voor zover ik kan zien juist. Zijn dit soort overzichten ergens ook beschikbaar, ook van andere gemeenten?
Ik heb de blauwe vierkantjes zelf toegevoegd op de bestaande kaart van de geselecteerde haltes voor DRIS panelen van de Gemeente Groningen. Ik denk trouwens niet dat het volledig juist is, ik kan niet overal checken of er een paal staat... Maar waar een blauw vierkantje staat, kan ik met 99% zekerheid zeggen dat er wél een paal staat.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Bjarte »

Ik heb de kaart een update gegeven. Nogmaals, als iemand aanvullingen heeft dan zijn die meer dan welkom. Ik kom bijvoorbeeld nooit in Lewenborg, dus als iemand daar een update heeft voor mij... :Y

Afbeelding
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door geert4OV »

gebruiker77 schreef:
Volgens mij wordt de informatie gewoon te traag doorgegeven. Het zijn wel 'live vertrektijden', want de tijden zijn soms (bij een bus die 4x per uur gaat: 18, 30, 45....

Kan te maken hebben met GPS signaal van de Qbusz, wat trager wordt verwerkt dan bijvoorbeeld het GPS signaal van mijn Device. Als ik dan de App OV halte onderweg aandoe, geeft dat soms erg vreemde locatie. (Waar ik mij bevindt(in de bus) en waar de bus is, zit dan terwijl ik in die bus zit soms honderden meters verschil!)
hej*
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Nicketick »

Was mij ook al opgevallen. Voor mijn gevoel ligt de frequentie van de berichten tussen DRIS en GOVI te laag. OpenOV data is namelijk een stuk accurater.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Worden binnenkort ook de DRIS-panelen op het Hoofdstation geplaatst? Ik vernam dat deze zomer zou gebeuren, maar heb nog geen palen gezien.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Soortvanhenk »

Wordt dat eigenlijk wel gedaan, aangezien er nog steeds sprake is van het waarschijnlijke verplaatsen van het busstation naar de zuidzijde?
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Bjarte »

Dat is pas over een paar jaar het geval. us daar hoef je het niet voor te laten... :!:
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Bjarte »

Er zit niet echt schot in de zaak meer.... Alles zou deze zomer gereed zijn, maar dat gaat 'm op deze manier niet worden. En het ov-bureau laat ook niet veel los. Tot nu toe vind ik het DRIS project echt een aanfluiting.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Nicketick »

Misschien heeft de bouwvakantie er iets mee te maken? Viel mij in ieder geval ook op dat heel veel panelen al wel hangen, maar niet werken..
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Helemaal eens dat het niet goed draait. De ene Dris-panelen staan dan weer een tijdje aan, vervolgens weer buiten werking, teksten lijken er soms slordig opgezet. Bij het Martini Ziekenhuis staan bijvoorbeeld al wel panelen voor een hele tijd maar ik geloof dat die nog steeds niet in werking zijn (hebben daar überhaupt wel teksten eens op gestaan?).
En het grootste bezwaar vind ik toch dat die panelen nog steeds niet op het Hoofdstation en de Grote Markt staan (oké, daar komen misschien geen bussen meer in langs in de toekomst, maar men was al bezig met dit project voordat dat bekend), maar wel op enkele heel onlogische haltes. Ik ben helemaal voor die digitale, dynamische reisinformatie, maar men laat wel wat steekjes vallen in de uitvoering.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Bjarte »

gebruiker77 schreef:Helemaal eens dat het niet goed draait. De ene Dris-panelen staan dan weer een tijdje aan, vervolgens weer buiten werking, teksten lijken er soms slordig opgezet. Bij het Martini Ziekenhuis staan bijvoorbeeld al wel panelen voor een hele tijd maar ik geloof dat die nog steeds niet in werking zijn (hebben daar überhaupt wel teksten eens op gestaan?).
En het grootste bezwaar vind ik toch dat die panelen nog steeds niet op het Hoofdstation en de Grote Markt staan (oké, daar komen misschien geen bussen meer in langs in de toekomst, maar men was al bezig met dit project voordat dat bekend), maar wel op enkele heel onlogische haltes. Ik ben helemaal voor die digitale, dynamische reisinformatie, maar men laat wel wat steekjes vallen in de uitvoering.
Die bij het Martini staan er zeker al een paar maanden. In het begin heeft daar wel tekst op gestaan, maar dat werd deels afgeschermd door de bekende gele sticker.

Als je toch ziet hoeveel haltes waar wél een DRIS is gepland nog steeds niet voorzien zijn, daar word je echt moedeloos van.... Gelukkig is een zeer belangrijke halte als Bourtange wél voorzien.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door TheRoy-t »

Ik zag eerder deze week ook een DRIS paal staan bij de halte Schoutstraat (voor de richting Zoutkamp) in Grijpskerk. Dat is een opmerkelijke halte om een DRIS heen te zetten aangezien daar maar 4 vaste lijnbussen per dag langskomen (7 als je de halte aan de andere kant van de straat ook meetelt). De rest van de dag heb je daar alleen belbusjes en is het scherm dus vrij nutteloos. Bij deze halte zijn in de periode januari 2013 - november 2013 maarliefst 12 reizigers ingestapt met een OV-chipkaart en die richting Zoutkamp wouden. Ter vergelijking: in diezelfde periode reisden 64 reizigers richting Zuidhorn...
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door rener »

Ik ken meer van die voorbeelden.

noordhorn bij de keerlus ook een dris geplaatst.
peize centrum beide kanten op(waarvan richting norg bijna nooit iemand instapt)
lewenborg wimpel ri meerpaal stapt nooit iemand op.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Terwijl de bus naar Peize in 2015 wordt geschrapt.

Hebben ze nou helemaal niet gekeken naar reizigersaantallen?!!

Hoe weet je overigens dat er 12 mensen hebben ingestapt? Lijkt me wel heel weinig.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door rener »

87 wordt geschrapt(gereden door taxibusje)

86 blijft wel en ik neem aan dat die door peize blijft rijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten