Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Michael 1988 schreef:Ooh mijn god :roll: . Echt iedereen heeft het hier over het spoor in Zeeland, terwijl er ondertussen al iets bekend is over de aanbesteding van het busvervoer en nog blijft iedereen door zeuren over hoe de IC en de stoptrein door Zeeland moet gaan rijden. Even 1 ding, allemaal leuk en aardig, maar laat dit duidelijk zijn nu:

Syntus verloor het bezwaar voor opschorting!

Ze moeten nu de gunningsprocedure afwachten. Volgens de voorzieningenrechter mag de provincie nog niet definitief de gunning verlenen aan Connexxion. De provincie Zeeland weerspreekt overigens het feit dat Connexxion over meer informatie beschikte dan diens concurrenten en dat Connexxion bevoorrecht werd.

Zie overigens dit artikel dat door Michael afgelopen vrijdag hier werd geplaatst: http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/s ... -1.4454787
Dat bericht was hier al geplaatst, als er kennelijk geen behoefte is om hierover te discussiëren en een ander onderwerp aansnijdt, moet het dan per se nogmaals worden geplaatst in grotere letters omdat jij die discussie als individu belangrijker vindt?
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Mr-W »

Bakpapier schreef:Ik zit eerlijk gezegd ook niet te wachten op Syntus in Zeeland, en ik denk niet dat er velen zijn die die nieuwkomer hier wel zouden toejuichen. Connexion rijdt al jarenlang in Zeeland en ik zie geen enkele reden om daar opeens een bedrijf uit het oosten van het land te laten rijden.
Vooral voor de onderaannemers Van Oeveren en AMZ is dit goed nieuws. Syntus heb ik liever in Zeeland dan Arriva.
Verder vind ik het te verwachten materieel,Iveco Crossway erg fijn en zeer geschikt voor de lange afstanden in Zeeland.
BrengMe schreef:Volgens mij worden hier nu twee discussies door elkaar gevoerd... Bakpapier heeft het over een spoorverbinding en Ronald over de bus.
Misschien is het een optie om Openbaar Vervoer Zeeland te splitsen in een Bus en in een trein topic ?
Bakpapier schreef:Ik denk dat de Zeeuwen veel liever de NS hebben rijden hier, dan een regionaal boemeltje dat niet verder rijdt dan Roosendaal. Zelfs mocht de frequentie naar een kwartiersdienst uitgebreid worden.
De provincie wil en een regioboedel en een echte Intercity.Ik zie het wel zitten. Behalve dat plan voor een station in Zuid Middelburg. De huidige semistreeklijnen brengen de Middelburgers uit die wijken al binnen 20 minuten naar het centrum van Vlissingen en stoppen ook nog bij het station van Vlissingen Souburg.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Daantje »

Ik vind het fijner om bus en trein in één topic te houden omdat het best wel nauw met elkaar verweven is (zeker als je het hebt over sluiten van stations) en het OV in Zeeland ook weer niet zo uitgebreid is. Denk dat het handiger is om in je reactie gewoon wat duidelijker te verwoorden of je het over bus of trein hebt :)
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Frans F »

Bakpapier schreef:Ik zit eerlijk gezegd ook niet te wachten op Syntus in Zeeland, en ik denk niet dat er velen zijn die die nieuwkomer hier wel zouden toejuichen. Connexion rijdt al jarenlang in Zeeland en ik zie geen enkele reden om daar opeens een bedrijf uit het oosten van het land te laten rijden.
Omdat je geen corruptie wil waarbij de zittende vervoerder keer op keer wordt bevoordeeld ondanks dat hij veel te duur is. Daarnaast is het bezwaar tegen Connexxion dat het alleen maar gericht is op scholierenvervoer en daardoor in feite geen openbaar vervoer biedt.
Laatst gewijzigd door Frans F op zo 20 jul 2014, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Frans F »

Bakpapier schreef:Ik denk dat de Zeeuwen veel liever de NS hebben rijden hier, dan een regionaal boemeltje dat niet verder rijdt dan Roosendaal. Zelfs mocht de frequentie naar een kwartiersdienst uitgebreid worden.
Een kwartierdienst terwijl de meeste treinen nu al grotendeels leeg zijn na Bergen op Zoom.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Mr-W »

Frans F schreef:
Bakpapier schreef:Ik zit eerlijk gezegd ook niet te wachten op Syntus in Zeeland, en ik denk niet dat er velen zijn die die nieuwkomer hier wel zouden toejuichen. Connexion rijdt al jarenlang in Zeeland en ik zie geen enkele reden om daar opeens een bedrijf uit het oosten van het land te laten rijden.
Omdat je geen corruptie wil waarbij de zittende vervoerder keer op keer wordt bevoordeeld ondanks dat hij veel te duur is.
Is daar op het hoofdrailnet niet ook sprake van ? (conducteurs,betere CAO,HSL Zuid) Maar dit is off-topic
Frans F schreef: Daarnaast is het bezwaar tegen Connexxion dat het alleen maar gericht is op scholierenvervoer en daardoor in feite geen openbaar vervoer biedt.
Er blijven voldoende reguliere lijnen over : lijn 1,132,133,10,19,20,42,50 en semi streeklijnen Middelburg-Vlissingen,daarnaast zijn alle scholierenlijnen ook toegankelijk voor gewone reizigers bijv. Forenzen.
Frans F schreef:
Bakpapier schreef:Ik denk dat de Zeeuwen veel liever de NS hebben rijden hier, dan een regionaal boemeltje dat niet verder rijdt dan Roosendaal. Zelfs mocht de frequentie naar een kwartiersdienst uitgebreid worden.
Een kwartierdienst terwijl de meeste treinen nu al grotendeels leeg zijn na Bergen op Zoom.
Grotendeels leeg ???? moet wel toegeven dat op de rustige uren een VIRM-4tje te groot is.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Bakpapier »

Frans F schreef:
Bakpapier schreef:Ik denk dat de Zeeuwen veel liever de NS hebben rijden hier, dan een regionaal boemeltje dat niet verder rijdt dan Roosendaal. Zelfs mocht de frequentie naar een kwartiersdienst uitgebreid worden.
Een kwartierdienst terwijl de meeste treinen nu al grotendeels leeg zijn na Bergen op Zoom.
Wel eens in de spits in de trein naar zeeland gezeten? Niet? Kom dan daarna pas maar eens terug '-)

Wat betreft scholierenvervoer: scholieren zijn nu eenmaal de grootste groep reizigers, dus logisch dat de meeste buslijnen scholierenlijnen zijn. En je kunt inderdaad ook gewoon als normale passagier met zo'n lijn mee. Ik heb wel eens in bus 45 gezeten richting Krabbendijke Calvijncollege, en gewoon uitgestapt op het station in Goes, ging prima (of misschien moest ik nog ergens andesr een keer overstappen, dat weet ik echt niet meer). Verder is de reguliere lijn 20 natuurlijk eigenlijk ook een scholierenlijn (voor Goes Calvijncollege) die toevallig op een reguliere route ligt.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Frans F »

Op het totale aantal uren gerekend is het aantal spitsuren nu eenmaal erg klein, twee uurtjes in de ochtend en twee uurtjes in de middag en dan nog alleen op school/werkdagen. Voor hogere basisfrequenties moet er ook voldoende vraag zijn op de andere uren.

Dat scholierenvervoer de grootste hap is geeft juist aan wat er in het beleid in de loop der jaren is misgegaan. Connexxion heeft zich met zijn beleid in hoge mate vervreemd van andere groepen reizigers. En dat is zorgelijk, want door de vergrijzing is de scholierenmarkt een krimpende markt. Met alleen scholieren kun je over tien jaar geen OV meer in stand houden..
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Wubbo »

Deze discussie wordt nu een beetje een hakketakdiscussie tussen mensen die zeggen dat het niet druk is en mensen die zeggen dat het wel druk is, waarbij ik me afvraag wie zich hierbij op feiten baseert. Kan iemand eens met feiten van de situatie in Zeeland onderbouwen waarom iets is zoals het is of moet worden zoals voorgesteld? Dat zou mij in deze discussie in ieder geval helpen.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Nitein-Repart »

Frans F schreef:Op het totale aantal uren gerekend is het aantal spitsuren nu eenmaal erg klein, twee uurtjes in de ochtend en twee uurtjes in de middag en dan nog alleen op school/werkdagen. Voor hogere basisfrequenties moet er ook voldoende vraag zijn op de andere uren.

Dat scholierenvervoer de grootste hap is geeft juist aan wat er in het beleid in de loop der jaren is misgegaan. Connexxion heeft zich met zijn beleid in hoge mate vervreemd van andere groepen reizigers. En dat is zorgelijk, want door de vergrijzing is de scholierenmarkt een krimpende markt. Met alleen scholieren kun je over tien jaar geen OV meer in stand houden..
Wat kan er gedaan worden om het tij te keren?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Bakpapier »

Mensen in Zeeland stellen zich er sowieso al op in dat er in de meeste kernen geen fatsoenlijk ov is. Alleen in de plaatsen langs het spoor, en in de grotere kernen is er ov (zierikzee, terneuzen , hulst , oostburg...)
Doormiddel van buurt bussen kun je ook prima ov hebben, en de grotere bussen kunnen rijden als schoolbus en op dr reguliere lijnen (naar terneuzen, Zierikzee, zuidplein, oostburg,breda...)
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat er gewoon door elke gemeente geinventariseerd moet worden, wanneer de inwoners met OV willen reizen.
Ik denk dat het OV-bedrijf daarvoor te weinig geld heeft. Wel kan hierdoor veel beter op de vraag worden aangeboden, om zo meer reizigers te trekken. Ik heb nu het idee dat met name de drukke lijnen over blijven en de overige vraag niet wordt aangekeken.

Ik ben nu vast te positief in mijn denken.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Bakpapier »

Kleinere plaatsen zoals Stavenisse die niet aan een hoofd route liggen zullen waarschijnlijk hun bus verliezen. Voor kleinere plaatsen langs hoofd routes zoals Zaamslag kan de bus wellicht zoals nu gewoon af en toe blijven rijden (via zaamnslag naar Hulst ). Dat kost weinig extra moeite. Voorwaarde is dat die route niet te onaantrekkelijk wordt voor de doorgaande reiziger
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Frans F »

Bakpapier schreef:Doormiddel van buurt bussen kun je ook prima ov hebben, en de grotere bussen kunnen rijden als schoolbus en op dr reguliere lijnen (naar terneuzen, Zierikzee, zuidplein, oostburg,breda...)
Alleen zo jammer dat die buurtbus in de avond en het weekend niet rijdt.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Nitein-Repart »

Belbus een optie voor de avonden en weekenden?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Daantje »

In het verleden zijn er experimenten geweest met buurtbus/belbus achtige constructies (collectief vraagafhankelijk vervoer). Grootste manco daaraan was dat normale abonnementen daarin niet geldig waren en je er als scholier dus niet mee uit de voeten kan als je in het weekend eens naar een feestje van een klasgenoot wil in een ander dorp. Ik ging in elk geval dan wel gewoon fietsen. Ik zie dat ook niet echt als oplossing.

Overigens is mijn ervaring qua drukte dat het echt wel meer is dan twee uurtjes op werkdagen. De donderdagavond en vrijdagavond zijn richting Zeeland erg lang druk, de maandagochtend alweer heel vroeg richting de randstad en ook tot halverwege de ochtend. Zaterdag en zondagmorgen en ook doordeweeks de treinen die net na negen uur vertrekken zijn zeker ook niet rustig en zondagavond Zeeland uit zijn er niet zelden staanplaatsen. Ik denk dat er echt wel rustigere trajecten in het land zijn. Op vrijdagavond heb je in twee VIRM6-jes met gemak staanplaatsen tot ver na Bergen op Zoom.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Suus »

In Middelburg zit nog een University College waar men verplicht moet inwonen. Deze studenten gaat ook nog vaak naar familie in het weekend, ook dat levert nog de nodige reizigers op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Daantje »

Sowieso is het in het weekend en op vrijdag nooit echt super rustig vind ik behalve misschien 's avonds heel laat (laatste/een na laatste trein dan weer wel). Ik was er een paar weken terug en ging op zaterdagmiddag rond een uur of drie/vier terug naar de Randstad en toen was het ook best druk in de tweede klas. Ik kon toen lekker eersteklas zitten met een overgangsbewijs, daar was ik best blij mee.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Voor mijn gevoel vormt de maximale inzet van zes bakken door het aandoen van die stopstations inderdaad ook een groter probleem op bepaalde momenten dan de minimale inzet van vier bakken dubbeldeks...
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Bakpapier »

Frans F schreef:
Bakpapier schreef:Doormiddel van buurt bussen kun je ook prima ov hebben, en de grotere bussen kunnen rijden als schoolbus en op dr reguliere lijnen (naar terneuzen, Zierikzee, zuidplein, oostburg,breda...)
Alleen zo jammer dat die buurtbus in de avond en het weekend niet rijdt.
Nou dan moet men dat zo maken dat die dingen wél 's avonds en in het weekend rijden hè?

Een heleboel dingen op deze wereld zijn echt niet onveranderlijk hoor. Men kan een groot deel van het materieel wel vervangen door buurtbussen. De grote bussen worden dan enkel gebruikt op de reguliere lijnen en op de scholierenlijnen, en misschien kan een deel ook weg wat ook weer wat geld oplevert.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Michael 1988 »

Pim-AllianceB95 schreef:
Michael 1988 schreef:Ooh mijn god :roll: . Echt iedereen heeft het hier over het spoor in Zeeland, terwijl er ondertussen al iets bekend is over de aanbesteding van het busvervoer en nog blijft iedereen door zeuren over hoe de IC en de stoptrein door Zeeland moet gaan rijden. Even 1 ding, allemaal leuk en aardig, maar laat dit duidelijk zijn nu:

Syntus verloor het bezwaar voor opschorting!

Ze moeten nu de gunningsprocedure afwachten. Volgens de voorzieningenrechter mag de provincie nog niet definitief de gunning verlenen aan Connexxion. De provincie Zeeland weerspreekt overigens het feit dat Connexxion over meer informatie beschikte dan diens concurrenten en dat Connexxion bevoorrecht werd.

Zie overigens dit artikel dat door Michael afgelopen vrijdag hier werd geplaatst: http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/s ... -1.4454787
Dat bericht was hier al geplaatst, als er kennelijk geen behoefte is om hierover te discussiëren en een ander onderwerp aansnijdt, moet het dan per se nogmaals worden geplaatst in grotere letters omdat jij die discussie als individu belangrijker vindt?
Ik reageerde ook op een bericht dat al eerder was geplaatst met de vraag of al iets bekends was over de aanbesteding, maar omdat hier iedereen maar bleef doordrammen over wat er allemaal verbeterd moet worden op het spoor in Zeeland was dat juist uit het oog gegaan. Dus ja, dat moest in hoofdletters voordat het weer uit het oog verloren ging door de tientallen berichten over het spoor in Zeeland, waarvan de helft gebaseerd zijn op gevoel dan op ware cijfers. En dan bedoel ik dus o.a. de drukte van de lijn en de stations want daar gaat het meeste hierover.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Bakpapier »

Sorry hoor, maar zoals ik zei boeit het me echt helemaal niks dat Syntus de concessie niet krijgt. Zoals ik zei zit Connexion al jarenlang in Zeeland en niemand zit te wachten op een of ander bedrijf dat in de Achterhoek met bussen rondrijdt hier naar Zeeland te halen. Daar is niemand bij gebaat. Zie ook het fiasco in Leiden toen Arriva daar kwam (ook zo'n invloed van buiten in een gebied waar Connexion gewoon altijd rondreed), dat liep echt compleet in de soep, bussen die geen lijnnummers konden tonen etc. Wil je dat soms ook in Zeeland? Laat syntus maar lekker rondtuffen in de Achterhoek of waar ze dan ook rijden.

En veel succes met een Zeeuw te vinden die wél op Syntus zat te wachten.

Dus kunnen we maar gewoon lekker verder discussieren over de trein en de bussen in Zeeland en dat Syntus debacle achter ons laten?
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Etienne »

Alsof het bij Connexxion altijd goed gaat. In Friesland ging het in 2006 ook net zo mis: bussen die defect stonden; bussen die afgekeurd waren; het FLEXX-systeem.

Ik krijg het idee dat je geen flauw benul van het hele systeem "Marktwerking" hebt.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Suus »

Niet dat ik razend enthousiast ben over Veolia Syntus op de Veluwe, maar ze zijn daar toch echt een verbetering t.o.v. Veolia met hun niet-gecommuniceerde dienstregelingwijzigingen en hun bussen met een standaard ster in de voorruit en loshangende onderdelen in het interieur. Dus ja, een voor een gebied onbekende vervoerder kan wel degelijk een verbetering zijn.
Laatst gewijzigd door Suus op di 22 jul 2014, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Karl »

Bee schreef:Niet dat ik razend enthousiast ben over Veolia op de Veluwe, maar ze zijn daar toch echt een verbetering t.o.v. Veolia met hun niet-gecommuniceerde dienstregelingwijzigingen (....)
Waar je Veolia zegt (eerste keer) bedoel je Syntus? Stop de tijd?

Waarschijnlijk speelt het sentiment mee dat CXX 'de vervoerder' is in Zeeland, terwijl Veolia ook op de Veluwe een buitenstaander was?
Het is een spectrum.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten