Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door baladid »

Update. Alle toevoegingen zijn vetgedrukt.
Ik begin ongeveer duizend kilometer in vogelvlucht van Amsterdam vandaan. Hier pak ik om 23.06 een dubbeldekstrein naar een grote stad (Stad A) in de buurt, ongeveer een kwartiertje rijden. Dat is ook het hele traject van deze trein die tussendoor niet stopt. Ik beweeg me een vervoermideel door Stad A en pak dan een trein, die uit het buitenland komt. Deze pak ik tot een grensstation en wacht daar een driekwartier op een trein. Het is midden in de nacht.Hopelijk rijdt deze vanzelf... Deze pak ik tot een station oostelijk van het centrum van stad B. Met een bovengronds transportmiddel doorkruis ik stad B. De naam die Hafas voor dit vervoersmiddel toont, namelijk STR (afkorting voor Straßenbahn), verschilt van de naam hoe man dit in stad B zelf noemt. Op het volgende station aangekomen heb ik 101 minuten tijd - volgens googlemaps net genoeg om heen een weer naar het zomerpaleis van de voormalige heerser te lopen. De trein die ik dan pak neem ik maar negen minuten. Een kaartje kan ik niet kopen omdat ik op het station überhaupt niet mag opstappen.

Nu ben ik op een groot kopstation, het grootste station van stad B. Ik ontbijt met worst (het is immers nog vroeg genoeg) en pak een driekwartier later een trein die onderweg van treintyp wisselt. Het is nu 9.01. Als ik na meer dan vijf uur uitstap (ik ben nu in stad c) heb ik driekwartier de tijd om naar het volgende station te lopen - een kwartier was ook genoeg. Hier, op het enigste kopstation van stad c begin ik aan mijn korste ritje - vier minuten. Als ik uitstap loop ik gewoon weer terug naar het station waar ik iets minder dan een uur geleden aankwam, het centraal station van stad c. Hierbij loop ik over een grote rivier waar ook een klassiek muziekstuk over is. Nu pak ik een reserverigingsplichtig vervoersmiddel wat me in minder dan vier uur een heel stuk westwaarts brengt. Na 22 minuten overstaptijd pak in een regionale trein naar een grote bouwput. Van deze bouwput vertrekt een keer per dag een directe trein naar Amsterdam - daar heb ik wel twee uur wachten voor over. Tijdens deze wachttijd is middernacht. 33 uur en 50 minuten nadat ik mijn reis begonnen ben ben ik in Amsterdam.

Intotaal heb ik elf transportmiddelen gebruikt, die op hafas in totaal 12 verschillende namen hebben. Dat komt de trein die van treintype wisselt. Ik heb dus geen verkeersmiddel dubbel gebruikt, al zaten er heel wat treinen tussen (die dus alle andere namen hebben) Als ik alle letters van de transportmiddelen op alfabet sorteer wordt het AABCCCEEEILLMNNORRSSSTTUUXX.

Waar ben ik geweest? Welke transportmiddelen heb ik gebruikt?

Ik heb de drie belangrijkste steden namen gegeven - we zoeken deze steden in drie verschillende landen.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door Yanaike »

baladid schreef:Ik heb geen flauw idee of Wenen West een kopstation is. Voor dit raadsel maakt het ook niet uit. Ik ben net bezig een geüpdate versie te maken met meer tips, die komt over een half uurtje of zo...
Dat is niet helemaal waar. Je hebt gezegd dat de route door Wenen gaat. En in het raadsel kom je voorbij "het enige kopstation van stad c". Dus afhankelijk van of je Wenen West wel/niet als kopstation ziet zou Wenen best wel eens stad C kunnen zijn...
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door baladid »

Dat was dus een verstopte hint dat Wenen niet stad C is. Stad C is wel een hoofdstad.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door Yanaike »

Ik ontbijt met worst (het is immers nog vroeg genoeg) en pak een driekwartier later een trein die onderweg van treintyp wisselt.
Precies 45 minuten? Of iets meer/minder?

EDIT:
Als ik uitstap loop ik gewoon weer terug naar het station waar ik iets minder dan een uur geleden aankwam, het centraal station van stad c. Hierbij loop ik over een grote rivier waar ook een klassiek muziekstuk over is. Nu pak ik een reserverigingsplichtig vervoersmiddel wat me in minder dan vier uur een heel stuk westwaarts brengt.
En ook hier loop ik vast. Heb je iets meer informatie over het reserveringsplichtig voertuig. Wanneer die vertrekt bijvoorbeeld?
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door huibe »

Wenen west is voor de treinen een kopstation. De metro is een ander systeem met eigen infrastructuur.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door baladid »

Dat driekwartier is ongeveer - het zijn 48 minuten.
Dat reseveringsplichtige ding vertrekt om 16.35 uur en komt om 20.14 uur aan. Het overschrijdt een grens.

Het vertrek was overigens woensdagavond, de aankomst in Amsterdam morgenochtend. Op dit moment is ons fictief persoon net voor een plaats waar in 2009 een bloedbad plaatsvond.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door Etienne »

*veegt stof weg*

Neem alle buslijnen in Marknesse. Het gemiddelde daarvan is eveneens een buslijn in dezelfde concessie.

Welke lijn is dat en welke eindbestemmingen heeft die?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door BrengMe »

Lijn 74 tussen Station Kampen Zuid, Genemuiden, Hasselt en Station Zwolle.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door Etienne »

Eitje natuurlijk :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door BrengMe »

In Gelderland heeft een vervoerder een onderaannemer aangenomen om een aantal lijnen te verzorgen. Hiervoor heeft de onderaannemer een aantal bussen van de vervoerder gekregen. Deze bussen dragen een viercijferig wagenparknummer van de vervoerden en een driecijferig wagenparknummer van de onderaannemer.
Bij een van de bussen komen drie van de vier cijfers uit het wagenparknummer van de vervoerder ook voor in het wagenparknummer van de onderaannemer. Het vierde cijfer blijft dus over. Als je dat overgebleven cijfer van het wagenparknummer van de vervoerder aftrekt krijg 5369.

Over welke vervoerder en onderaannemer heb ik het en wat zijn de twee wagenparknummers die ik zoek?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door Daniel »

Dat is de Breng/TCR 5372 - 527, immers 5372 - 3 = 5369 :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door BrengMe »

Dat was niet zo moeilijk :pos:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door Daniel »

Nou ik heb er toch behoorlijk lang overheen zitten kijken hoor :P Over een kwartiertje zal ik een nieuwe vraag bedenken en plaatsen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door Daniel »

Goed, een nieuwe...

Ik reis in een stad in de concessie Provincie Utrecht op een doordeweekse dag met stadsbus 1 naar het station. Op dat station stap ik over op een streekbus met een laatste cijfer dat 1 hoger is en dat blijf ik vervolgens doen: steeds ergens langs de route stap ik over op een andere streekbus waarvan het laatste cijfer 1 hoger is.
Op een zeker moment kom ik echter in een lijn terecht waarvanuit ik niet meer kan overstappen op een lijn die aan bovenstaande eis voldoet. Ik blijf in die bus zitten tot het eindpunt.

1) Met welke lijn kom ik waar aan?
2) Hoeveel overstappen heb ik meer gemaakt dan wanneer ik de reis grotendeels met de trein gemaakt had?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door BrengMe »

Mag je ook heen en weer terug over dezelfde route? En als je bij 9 bent, ga je dan verder met 0?
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door huibe »

Nog twee (drie) vragen:
- Moeten het streekbussen zijn?
- je ook op het eindpunt van de lijn overstappen?
(- Mag je een plaats meerdere malen aandoen?)
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door verfmeer »

BrengMe schreef:Mag je ook heen en weer terug over dezelfde route? En als je bij 9 bent, ga je dan verder met 0?
Ik zou na 9 door kunnen gaan met 10. Dat is iets wat mijn neefje in groep 3 ook zou doen...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door Daniel »

huibe schreef:- Moeten het streekbussen zijn?
Ja
huibe schreef:- je ook op het eindpunt van de lijn overstappen?
Uiteraard, daar ben ik zelfs van uitgegaan in degene die ik in m´n hoofd heb.
huibe schreef:(- Mag je een plaats meerdere malen aandoen?)
Mag, maar is niet noodzakelijk voor een juist antwoord.
BrengMe schreef:Mag je ook heen en weer terug over dezelfde route? En als je bij 9 bent, ga je dan verder met 0?
Als je 9 haalt mag je verder met 0, ik kwam zelf niet zo ver dus ben benieuwd :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door huibe »

Mijn lijstje:
Lijn 1 -> Amersfoort NS
Lijn 52 -> Utrecht CS Centrum
Lijn 53 -> Zeist Busstation
Lijn 74 -> Vianen Lekbrug
Lijn 65 -> Utrecht Kanaleneiland Zuid
Lijn 66 -> Nieuwegein Stadscentrum
Lijn 77 -> Bilthoven NS
Lijn 58 -> Hilversum NS
Lijn 109 -> Bussum NS
Lijn 100 -> Blaricum Carpoolplaats
Lijn 101 -> Hilversum NS
En toen hield het op.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door lint41 »

Als we het lijstje op de wiki aanhouden qua stads/streekbussen van U-OV (http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Conce ... io_Utrecht), komen we rond:
Lijn 1 -> Amersfoort NS
Lijn 52 -> Utrecht CS
Lijn 53 -> Zeist Busstation
Lijn 74 -> Vianen Lekbrug
Lijn 65 -> Utrecht Kanaleneiland Zuid
Lijn 66 -> Nieuwegein Stadscentrum
Lijn 77 -> Utrecht CS
Lijn 38 -> Jaarbeursplein
Lijn 39 -> Utrecht CS
Lijn 50 -> Neude
Lijn 51 -> Janskerkhof
Lijn 52 -> Utrecht CS
En zo verder...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door Daniel »

Die van huibe keur ik goed voor wat betreft vraag 1, maar ik mis vraag 2 nog bij jullie allebei :wink:

Overigens kan de versie van lint41 niet met de richtingen zoals hij er nu staat. (En ´t laatste stukje kan creatiever hoor, je kunt nog veel verder komen binnen de provincie en zelfs daarboven)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door Yanaike »

lint41 heeft geen laatste stukje... Hij komt met lijn 52 weer bij Utrecht CS uit waardoor hij weer vanaf lijn 53 hetzelfde verhaaltje kan doen. Echter zitten er bij hem wel twee stadsbussen tussen.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door lint41 »

Dat van die stadsbussen is nog maar de vraag, binnen U-OV wordt er geen onderscheid gemaakt, en op onze wiki staan de lijnen onder streeklijnen genoemd. Maar akkoord dat het afgekeurd wordt hoor ;-) Ik ben wel benieuwd waar het mis gaat met de richtingen trouwens.

Maar hij kan ook anders:

Lijn 1 -> Amersfoort NS
Lijn 52 -> Utrecht CS
Lijn 53 -> Zeist Busstation
Lijn 74 -> Vianen Lekbrug
Lijn 65 -> Utrecht Kanaleneiland Zuid
Lijn 66 -> Nieuwegein Stadscentrum
Lijn 77 -> Utrecht CS
Lijn 388 -> Station Dordrecht
Lijn 19 -> Nieuw Lekkerland, Purperreiger
Lijn 90 -> Utrecht CS
Lijn 51 -> Zeist, Jordanlaan
Lijn 52 -> Utrecht CS

Er is uiteraard geen 'totale afstand', maar Amersfoort - Dordrecht doen we hier met 7 overstappen, als we de trein gebruiken worden het er 2 (van bus 1 naar trein Rotterdam, en daar naar trein Dordrecht)
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door Yanaike »

Hmm... Op de pagina van de concessie en op de pagina van de lijn zelf worden lijn 38 en lijn 39 inderdaad wel als streeklijn aangegeven, maar op de pagina van Utrecht Centraal zijn het stadslijnen :S
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door matti93 »

Die lijnen zaten vroeger bij de GVU, dat verklaart mogelijk de verwarring.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten