Stations-wist-je-datjes

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Stations-wist-je-datjes

Bericht door Suus »

Ik ben bezig met een lijst waar elk station in Nederland een grappig/interessant/verrassend wist-je-datje te vinden is. Een hoop kan ik er zelf maken, maar ik denk dat hier aardig wat gebruikers zijn die van sommige stations iets weten dat ik dan weer niet weet. Ik zal er zelf een aantal als voorbeeld geven (ik heb er nog veel meer), ik ben heel benieuwd wat jullie nog kunnen verzinnen :D

Wist je dat...
  • Amsterdam Amstel: Er een schietbaan onder de sporen gevestigd is?
  • Amsterdam Centraal: Op de voorste sporenoverkapping gevleugelde wielen zijn geplaatst, het klassieke spoorwegsymbool?
  • Balfo: Hier nog het enige resterende nog originele stationsgebouw van de lijn spoor Groningen - Roodeschool staat?
  • De Vink: Het station in twee gemeentes ligt en na ruzie daarom vlak na de opening in 1985 Leiden uit de naam werd geschrapt?
  • Diemen: de kenmerkende bruine geluidsschermen zijn gevuld met kokosresten?
  • Diemen Zuid: Het naastgelegen metrostation uit 1977 zestien jaar ouder is dan het treinstation?
  • Ede-Wageningen: Wageningen ondanks de vermelding in de stationsnaam bijna tien kilometer verderop ligt?
  • Eindhoven: De sporenoverkapping is gemaakt met oude onderdelen van een Baileybrug?
  • Enkhuizen: Van april tot oktober je hier de veerpont naar station Stavoren kan nemen?
  • Gouda: In de overkapping van spoor 3/4/5 nog altijd een paar kogelinslagen van de Tweede Wereldoorlog zijn te zien?
  • Groningen: het plafond in de stationshal is gemaakt van in mallen geperst papier?
  • Haarlem: Op het middenperron de enige stationsbibliotheek van Nederland zit?
  • Hollandsche Rading: De twee perrons elk in een andere provincie liggen?
  • Houten: Het gebouw van het vooroorlogse station Houten nog altijd een stukje zuidelijker langs de spoorlijn staat?
  • Houten Castellum: Dit station van 2001 tot 2008 alvast met een tram werd bediend voor de officiële opening in 2010?
  • Schiphol: Er op dit station geen ballonnen mogen worden meegenomen naar de perrons?
  • Utrecht Centraal: Er geen spoor 6 meer is op dit station?
  • Utrecht Overvecht: Dit het enige station is met een stationsglijbaan voor haastige reizigers?
  • Zuidbroek: In het stationsgebouw het Noord-Nederlands Trein & Tram Museum is gevestigd?
  • Zwaagwesteinde: sinds 2009 het dorp officieel De Westereen heen maar de stationsnaam niet is gewijzigd?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Ardan »

Lollig :) Eens kijken of ik ook wat ditjes en datjes kan vinden :)
Ik doe ook maar wat
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Nitein-Repart »

In Arnhem bestaat geen spoor 1. Spoor 2 heeft geen perron.
Enschede het enige echte dubbel kopstation van Nederland. Doorgaand treinverkeer Hengelo-Gronau is niet mogelijk. In Groningen, Leeuwarden, Winterswijk en Tiel is er geen doorgaand treinverkeer uit de verschillende richtingen.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op di 22 jul 2014, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Hainje »

Breda heeft ook geen spoor 1 trouwens.
🍉
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Nitein-Repart »

Zoetermeer de grootste stad zonder IC-verbinding is.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Daniel »

Station Dordrecht en Zwolle de enige twee stations zijn met een 1e categorie Waterstaatstation? En dat station Dordrecht ten tijde van de opening een heel stuk buiten de stad op grondgebied van de gemeente Dubbeldam lag?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Ardan »

Zutphen was het enige station met een Waterstaat-2e klasse, maar die is na oorlogsbeschadigingen gesloopt en in 1952 vervangen door het huidige.

Deventer Colmschate is al het derde station Colmschate, en het is ook al de derde locatie.

Lichtenvoorde-Groenlo is onder die naam geopend, maar heeft een tijdlang Lichtenvoorde geheten omdat Groenlo tussen 1885 en 1937 een eigen station had. Daarna werd de naam weer Lichtenvoorde-Groenlo, maar door een foutje heeft op één van de naamborden van 2010 tot 2012 weer de naam Lichtenvoorde gestaan.

Leeuwarden Achter de Hoven is de langste stationsnaam van Nederland. De langste naam op een bordje is echter Leeuwarden Camminghaburen.

Over bordjes gesproken, Schin op Geul heeft maar liefst 5 verschillende, maar dat is oud nieuws voor de heren bordjeshunters onder u :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:En dat station Dordrecht ten tijde van de opening een heel stuk buiten de stad op grondgebied van de gemeente Dubbeldam lag?
Dat kwam vroeger wel vaker voor. Den Haag HS is gebouwd op toenmalig Rijswijks grondgebied.

Station Hoevelaken ligt in de gemeenteAmersfoort, Veenendaal-de klomp ligt in Ede.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door fogeltje »

Nijmegen heeft het hoogste perronnummer, namelijk spoor 35, het kopspoor voor treinen uit de richting Venlo.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door reisthijs »

Een paar Limburgse wetenswaardigheden:

Valkenburg heeft het oudste nog bestaande stationsgebouw in Nederland (1853).
Houthem-Sint Gerlach heeft het oudste houten stationsgebouw.
Maastricht heeft de oudste betonnen perronkap.
Sittard heeft het langste perron (700 m).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Daniel »

Op nagenoeg dezelfde plek als waar in 1990 station Dordrecht Stadspolders werd geopend lag eerder al station Dubbeldam, wat honderd jaar eerder precies op de helft zat van de 10 jaar dat het bestaan heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Fles »

Schoolmeester Bee's betwetertopic. Hoe kon dit ZO lang duren.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Fles »

Balfo bestaat trouwens niet :P

En wist u dat Houthem - St Gerlach beschikt over het enige houten stationsgebouw van Nederland?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Fles »

En dat Kesteren vroegah een belangrijk internationaal overstapstation was?
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Obus »

Wisten jullie dat
  • De langste stationsnaam Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch is?
    Er bij Arnhem een stopplaats Reet lag?
    Er een Chinese fastfoodtent in station Tilburg zit (onder het kroepoekdak)?
    Er in Brussel een bushalte Optimisme ligt?
    Er in België een station Kijkuit ligt?
    Er wordt gezegd dat station Eindhoven naar ontwerp van een radio is gebouwd, maar dat dit onzin is?
    Je je op station Zwolle tijdens de verbouwing je een gat in je benen kunt lopen (de afstand tussen het perron van het Kamperlijntje en die van de intercity's is rampzalig)?
De mortuis nil nisi bene
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door BrengMe »

Wist je dat...
* Oss ...de kortste stationsnaam van Nederland is?
* Elst ...Zanger Pierre Kartner, beter bekend als Vader Abraham, in 1935 op dit station werd geboren als zoon van een stationschef?
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Dagren »

Obus schreef:Wisten jullie dat
  • De langste stationsnaam Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch is?
    Er bij Arnhem een stopplaats Reet lag?
    Er een Chinese fastfoodtent in station Tilburg zit (onder het kroepoekdak)?
    Er in Brussel een bushalte Optimisme ligt?
    Er in België een station Kijkuit ligt?
    Er wordt gezegd dat station Eindhoven naar ontwerp van een radio is gebouwd, maar dat dit onzin is?
    Je je op station Zwolle tijdens de verbouwing je een gat in je benen kunt lopen (de afstand tussen het perron van het Kamperlijntje en die van de intercity's is rampzalig)?
Ik moest een halfjaar van Almelo naar Kampen met de trein. Rennen van spoor 9 naar spoor 12. Altijd zorgen dat je klaarstond bij de juiste deur en sprinten maar. Ik geloof wel dat de overstaptijd tegenwoordig ietsjes ruimer is, waardoor je ongeveer op dezelfde snelheid kan rennen als de Kampenaren uit de richting Amersfoort. :D

Plattegrond Zwolle:
http://www.ns.nl/binaries/content/asset ... 131128.pdf
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door marlies »

Erno-BE schreef:Zoetermeer de grootste stad zonder IC-verbinding is.
En dat terwijl het tot Randstadrail de stad met de meeste NS-stations was.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door marlies »

Oh, en Groningen Noord had vroeger de meest oncreatieve stationsnaam ooit zo'n beetje: "Groningen Halte".
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Suus »

De Nelson Mandelabrug in Zoetermeer was vroeger de enige stationshal van twee verschillende treinstations (Zoetermeer en Driemanspolder). De kleuren van de Nelson Mandelabrug, geel en blauw, zijn niet de kleuren van NS maar de kleuren van de gemeente Zoetermeer. Op de vloer van de brug ligt een lang kunstwerk van roestvrij staal dat van het begin tot het einde van de brug het fietspad van het wandelpad scheidt.

Er is genoeg te verzinnen voor veel stations, maar voor stations waar ik niet zo vaak kom is wat lastiger interessante wist-je-datjes te verzamelen, wat kan ik bijvoorbeeld verzinnen over een station Aalten? Hangt daar bijvoorbeeld een van de 110 plaquettes die na de Tweede Wereldoorlog door NS zijn opgehangen om gevallen spoorwegpersoneel te eren?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door marvinkok »

Het nieuwe (huidige) station van Enschede had als eerste automatische deuren.
Van het oude station Staatsspoor is enkel nog een trap naar de spoordijk overgebleven.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door marlies »

Wat ook niet veel mensen weten: als je het stadsbalkon wegdenkt heeft Groningen best wel een mooi station. Maar helaas kun je dat niet zien. ;)
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Karl »

marlies schreef:Oh, en Groningen Noord had vroeger de meest oncreatieve stationsnaam ooit zo'n beetje: "Groningen Halte".
Gelukkig is Noord wel een ontzettend creatieve naam voor een station.

Dat Rotterdam Blaak eerst Beurs heette en dat de beurs dan ook eerst was waar nu Blaak is. Dat roept nogal eens verwarring op met huidige Rotterdam Beurs, wat een - ten opzichte van het huidige Blaak - iets westelijker gelegen metrostation is. Aangezien er nu bij Rotterdam Blaak twee dagen per week markt is, moet je daar nog wel op je beurs letten.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door isadora »

marlies schreef:Wat ook niet veel mensen weten: als je het stadsbalkon wegdenkt heeft Groningen best wel een mooi station. Maar helaas kun je dat niet zien. ;)
Heb je iets moois, stop je het weg.
Dit gaat zo ver boven Groningen, dat het zelfs boven mijn pet stijgt.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Hainje »

Obus schreef:Wisten jullie dat
  • Er een Chinese fastfoodtent in station Tilburg zit (onder het kroepoekdak)?
    Er wordt gezegd dat station Eindhoven naar ontwerp van een radio is gebouwd, maar dat dit onzin is?
Hoe heet die toko dan? Ik kom wekelijks op dat station, maar ik kan het mij toch echt niet heugen.
Is dat onzin ja? Als je goed kijkt dan zie je toch duidelijk dat het gebouw heel veel weg heeft van een Philips wekkerradio uit die tijd. Dus ik denk dat er zeker wel een kern van waarheid in zit.

:P
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten