Stations-wist-je-datjes

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Obus »

Hainje schreef:
Obus schreef:Wisten jullie dat
  • Er een Chinese fastfoodtent in station Tilburg zit (onder het kroepoekdak)?
    Er wordt gezegd dat station Eindhoven naar ontwerp van een radio is gebouwd, maar dat dit onzin is?
Hoe heet die toko dan? Ik kom wekelijks op dat station, maar ik kan het mij toch echt niet heugen.
Is dat onzin ja? Als je goed kijkt dan zie je toch duidelijk dat het gebouw heel veel weg heeft van een Philips wekkerradio uit die tijd. Dus ik denk dat er zeker wel een kern van waarheid in zit.

:P
Je hebt gelijk, de Chinese fastfoodzaak zit niet meer in Tilburg (http://www.ns.nl/reizigers/reisinformat ... -z/tilburg) maar in mijn herinnering was die er toch echt wel. Wat betreft Eindhoven: de befaamde wekkerradio waarmee het station wordt vergeleken is pas gemaakt na de bouw van het station. :D

@karl: in Rotterdam moet je sowieso wel op je beurs letten, want heel veel Rotterdammers zonder beurs willen op een minder fraaie manier toch een beurs bemachtigen. Zeker nu de studiebeurs wordt afgeschaft!
De mortuis nil nisi bene
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Fles »

marlies schreef:Oh, en Groningen Noord had vroeger de meest oncreatieve stationsnaam ooit zo'n beetje: "Groningen Halte".
Nee, "Hoofdstation" schiet lekker op wou je zeggen :mrgreen:
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door MdJ »

Wist u dat...

-Station Lichtenvoorde-Groenlo in het dorpje Lievelde ligt?
-Station Venray in Oostrum dan Venray ligt?
-De stationsnaam in de keermuur van Arnhem tijdens het inmetselen door elkaar is gehaald en "Herman" als resultaat opleverde? :mrgreen:
-Station Kampen wel degelijk op het grondgebied van Kampen ligt, en niet -zoals de kaart doet vermoeden- in IJsselmuiden?
-Het stationsgebouw van station Kampen in spiegelbeeld staat: met de "mooie" gevel naar Kampen gericht?
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12821
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Hainje »

Obus schreef:Je hebt gelijk, de Chinese fastfoodzaak zit niet meer in Tilburg (http://www.ns.nl/reizigers/reisinformat ... -z/tilburg) maar in mijn herinnering was die er toch echt wel. Wat betreft Eindhoven: de befaamde wekkerradio waarmee het station wordt vergeleken is pas gemaakt na de bouw van het station. :D
W.b.t. Tilburg, dat moet dan echt al heul lang geleden zijn.
W.b.t. Eindhoven, ja op die manier zou het wel kunnen ja. :P
🍉
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Ardan »

MdJ schreef:-Het stationsgebouw van station Kampen in spiegelbeeld staat: met de "mooie" gevel naar Kampen gericht?
Iets soortgelijks had het oude, daar issie weer, Rotterdam Blaak/Beurs/dat. Het stationsgebouw paste niet aan de stadszijde van de 'hochbahn', dus is het aan de andere kant gebouwd. Maar wel met de stadszijde naar het spoor. In feite omgedraaid dus. Volgt u het nog?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Ardan »

De spoorlijn Winterswijk-Zevenaar heeft een relatief bochtig verloop, dat eigenlijk wel vrij logisch te verklaren is.

Het baanvak Winterswijk-Aalten had eigenlijk rechter moeten lopen. Het station in Aalten had eigenlijk aan de noordzijde van het dorp moeten liggen. Dit was echter niet mogelijk, de bochten, en het station aan de zuidzijde van Aalten, komen doordat het landschap tussen beide plaatsen te heuvelachtig is.

Aanvankelijk had het traject van Aalten tot Didam vrij recht moeten liggen. Dat is dus niet gebeurd.
In Aalten kreeg de baan dus extra bochtjes omdat het station aan de zuidkant van het dorp kwam in plaats van de noordkant. De lijn kon dus niet recht naar Didam lopen,maar boog dus eerst naar het noordwesten, naar Varsseveld. Vandaar moest dan alsnog recht naar Didam worden gegaan, maar dan zouden Terborg en Doetinchem een gezamenlijk station krijgen, tussen beide plaatsen in. Zowel Terborg als Doetinchem waren het hier niet mee eens. Daarom kreeg de lijn nog extra knikken, zodat de beide steden een eigen station konden krijgen.
De opening van de lijn, en het station, werd in Doetinchem echter niet gevierd, omdat Doetinchem vond dat het station alsnog te ver van de stad af lag.
Ik doe ook maar wat
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door marlies »

Fles schreef:
marlies schreef:Oh, en Groningen Noord had vroeger de meest oncreatieve stationsnaam ooit zo'n beetje: "Groningen Halte".
Nee, "Hoofdstation" schiet lekker op wou je zeggen :mrgreen:
Ja :P
CXX
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 09:51

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door CXX »

Ik had mezelf voorgenomen om alleen te posten over jullie meeting, maar ik zou het eigenlijk wel leuk vinden om deze wist-je-datjes op @BrengOV te gebruiken op rustige dagen. Iemand bezwaar als ik jullie wist-je-datjes jat? ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Suus »

Van mij mag je, maar ik weet niet wat de anderen er van vinden? :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door marlies »

Het lijkt me verstandig om wel even de feitjes die je wilt posten te verifiëren als je ze wilt gaan tweeten van een officieel account. Anders ga ik namelijk dingen verzinnen :P
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Karl »

@Marlies, dat is inderdaad interessant voor manipulatie van 'feiten'. ;x
Ardan schreef:Iets soortgelijks had het oude, daar issie weer, Rotterdam Blaak/Beurs/dat. Het stationsgebouw paste niet aan de stadszijde van de 'hochbahn', dus is het aan de andere kant gebouwd. Maar wel met de stadszijde naar het spoor. In feite omgedraaid dus. Volgt u het nog?
Dus de 'mooie gevel' stond aan het spoor, of wat?
Het is een spectrum.
CXX
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 09:51

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door CXX »

marlies schreef:Het lijkt me verstandig om wel even de feitjes die je wilt posten te verifiëren als je ze wilt gaan tweeten van een officieel account. Anders ga ik namelijk dingen verzinnen :P
Hahaha, uiteraard.

We willen geen:
"Breng OV @BrengOV · Jul 21
Wist je dat de eerste treinen vanuit Arnhem door machinisten op hometrainers werden aangedreven?"
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Nitein-Repart »

Dieren het kleinste dorp dat een station met een volwaardige Intercity-verbinding heeft, slechts 16.000 inwoners.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Ardan »

Karl schreef:
Ardan schreef:Iets soortgelijks had het oude, daar issie weer, Rotterdam Blaak/Beurs/dat. Het stationsgebouw paste niet aan de stadszijde van de 'hochbahn', dus is het aan de andere kant gebouwd. Maar wel met de stadszijde naar het spoor. In feite omgedraaid dus. Volgt u het nog?
Dus de 'mooie gevel' stond aan het spoor, of wat?
Juist :)

@Erno-BE, je bedoelt dus het kleinste dorp waar een IC echt extra stopt terwijl er ook sprinters zijn? Dus niet zoals bijvoorbeeld Olst en Wijhe waar verder niks anders komt dus de IC wel móét stoppen?

Even terug naar Lichtenvoorde-Groenlo.
Tijdens de aanleg van de spoorlijn Zutphen-Winterswijk wilden beide plaatsen graag het station hebben. Het is tussen hen altijd al een soort Amsterdam-Rotterdam-situatie geweest met kleine ruzies over en weer. In hun poging de spoorlijn via Lichtenvoorde te laten lopen heeft Lichtenvoorde voor 50.000 gulden aan aandelen in de spoorlijn gekocht. De NWS bleef echter halsstarrig en legde de lijn toch precies tussen beide plaatsen aan, maar wel werd het stationsgebouw aan de Lichtenvoordse kant gezet. Een wethouder van Groenlo lachte de Lichtenvoordsen uit: 'Wij hebben uiteindelijk net zoveel gekregen als dat dorp, maar dan zónder veel geld uit te hoeven geven!' Maar wie het laatst lacht, lacht het best: Lichtenvoorde heeft de aandelen een paar jaar later met enorme winst verkocht :Y
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Thom91 »

MdJ schreef:Wist u dat...

-De stationsnaam in de keermuur van Arnhem tijdens het inmetselen door elkaar is gehaald en "Herman" als resultaat opleverde? :mrgreen:
Dat was een bewuste :P
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door marvinkok »

Ardan schreef: Even terug naar Lichtenvoorde-Groenlo.
Tijdens de aanleg van de spoorlijn Zutphen-Winterswijk wilden beide plaatsen graag het station hebben. Het is tussen hen altijd al een soort Amsterdam-Rotterdam-situatie geweest met kleine ruzies over en weer. In hun poging de spoorlijn via Lichtenvoorde te laten lopen heeft Lichtenvoorde voor 50.000 gulden aan aandelen in de spoorlijn gekocht. De NWS bleef echter halsstarrig en legde de lijn toch precies tussen beide plaatsen aan, maar wel werd het stationsgebouw aan de Lichtenvoordse kant gezet. Een wethouder van Groenlo lachte de Lichtenvoordsen uit: 'Wij hebben uiteindelijk net zoveel gekregen als dat dorp, maar dan zónder veel geld uit te hoeven geven!' Maar wie het laatst lacht, lacht het best: Lichtenvoorde heeft de aandelen een paar jaar later met enorme winst verkocht :Y
Die spoorlijn is ook vooral aangelegd voor het goederenvervoer, passagiers waren een bijzaak, dus maakte het ook niet zoveel uit voor de spoorwegmaatschappij...
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door MdJ »

Thom91 schreef:
MdJ schreef:Wist u dat...

-De stationsnaam in de keermuur van Arnhem tijdens het inmetselen door elkaar is gehaald en "Herman" als resultaat opleverde? :mrgreen:
Dat was een bewuste :P
Dat maakt niet uit :mrgreen:
Bij twijfel: gebruik beton.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Nitein-Repart »

marvinkok schreef:
Ardan schreef: Even terug naar Lichtenvoorde-Groenlo.
Tijdens de aanleg van de spoorlijn Zutphen-Winterswijk wilden beide plaatsen graag het station hebben. Het is tussen hen altijd al een soort Amsterdam-Rotterdam-situatie geweest met kleine ruzies over en weer. In hun poging de spoorlijn via Lichtenvoorde te laten lopen heeft Lichtenvoorde voor 50.000 gulden aan aandelen in de spoorlijn gekocht. De NWS bleef echter halsstarrig en legde de lijn toch precies tussen beide plaatsen aan, maar wel werd het stationsgebouw aan de Lichtenvoordse kant gezet. Een wethouder van Groenlo lachte de Lichtenvoordsen uit: 'Wij hebben uiteindelijk net zoveel gekregen als dat dorp, maar dan zónder veel geld uit te hoeven geven!' Maar wie het laatst lacht, lacht het best: Lichtenvoorde heeft de aandelen een paar jaar later met enorme winst verkocht :Y
Die spoorlijn is ook vooral aangelegd voor het goederenvervoer, passagiers waren een bijzaak, dus maakte het ook niet zoveel uit voor de spoorwegmaatschappij...
Heden ten dage vormt dit nu wel een enorme belemmering, wat voor een onnodig hoeveelheid extra buslijnen zorgt (72 en 73) en dus een grotere kostenpost voor de provincie Gelderland.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door marlies »

CXX schreef:
marlies schreef:Het lijkt me verstandig om wel even de feitjes die je wilt posten te verifiëren als je ze wilt gaan tweeten van een officieel account. Anders ga ik namelijk dingen verzinnen :P
Hahaha, uiteraard.

We willen geen:
"Breng OV @BrengOV · Jul 21
Wist je dat de eerste treinen vanuit Arnhem door machinisten op hometrainers werden aangedreven?"
LOL :D
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Bakpapier »

Het kleinste volwaardige IC-station was tot voor kort toch echt Kruiningen-Yerseke, toen de Zeeuwse IC hier stopte en er ook nog een aparte stoptrein reed. Kruingen en Yerseke samen hebben ongeveer 10.000 inwoners, kleiner dan Dieren dus. Tegenwoordig kun je dat eigenlijk niet meer zeggen want de IC stopt nu op alle tussengelegen stations. Dieren zal het nu dus wel winnen lijkt me.

Leiden Lammenschans is een enkelsporig station met maar een perron, maar wel met een viaduct over de nabijgelegen lammenschansweg i.p.v. een spoorwegovergang. Volgens mij komt dit ook niet vaak voor, maar ik geloof het meteen als er nog een voorbeeld van is (meestal hebben zulke kleine stations namelijk een spoorwegovergang). Een klein station dat toch een aardig groot gebied bedient is volgens mij wel vrij zeldzaam, je zou zo een stationnetje eerder verwachten in een klein gehucht ergens.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Fles »

Bee schreef:Van mij mag je, maar ik weet niet wat de anderen er van vinden? :)
Boeiend :) Wie gaat er copyright op zijn posts opeisen? Dan kan je wel aan de gang blijven :') Ja dat mag en dat hoef je niet eens te vragen :)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Fles »

Erno-BE schreef:Dieren het kleinste dorp dat een station met een volwaardige Intercity-verbinding heeft, slechts 16.000 inwoners.
Olst, Wijhe, Etten-Leur en Elst zijn allemaal kleiner ja? Geloofterniksvan :P
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door BrengMe »

Bakpapier schreef:Leiden Lammenschans is een enkelsporig station met maar een perron, maar wel met een viaduct over de nabijgelegen lammenschansweg i.p.v. een spoorwegovergang. Volgens mij komt dit ook niet vaak voor, maar ik geloof het meteen als er nog een voorbeeld van is (meestal hebben zulke kleine stations namelijk een spoorwegovergang). Een klein station dat toch een aardig groot gebied bedient is volgens mij wel vrij zeldzaam, je zou zo een stationnetje eerder verwachten in een klein gehucht ergens.
Emmen-Zuid is ook zo'n station.
Fles schreef:Olst, Wijhe, Etten-Leur en Elst zijn allemaal kleiner ja? Geloofterniksvan :P
Elst is groter dan je denkt 8-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Daniel »

Bakpapier schreef:Leiden Lammenschans is een enkelsporig station met maar een perron, maar wel met een viaduct over de nabijgelegen lammenschansweg i.p.v. een spoorwegovergang. Volgens mij komt dit ook niet vaak voor, maar ik geloof het meteen als er nog een voorbeeld van is (meestal hebben zulke kleine stations namelijk een spoorwegovergang).
Dordrecht Stadspolders had het ook toen dit nog enkelsporig was, maar sinds de verdubbeling loopt het perron daar niet meer tot aan de Stadspolderring.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Nitein-Repart »

Fles schreef:
Erno-BE schreef:Dieren het kleinste dorp dat een station met een volwaardige Intercity-verbinding heeft, slechts 16.000 inwoners.
Olst, Wijhe, Etten-Leur en Elst zijn allemaal kleiner ja? Geloofterniksvan :P
Zijn geen volwaardige IC-stations doordat de IC de rol van stoptrein overneemt door gebrek aan een stoptrein.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten