Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Bakpapier »

Ik woon noch in Zeeland, noch in Duivendrecht.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Nitein-Repart »

Iig wel een gebied waar connexxion rijdt of heeft gereden, anders ben je ook geen pro-connexxion.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Bakpapier »

Is het zo moeilijk te begrijpen dan?

Ik ben tegen het continu wisselen van vervoerder, niet 'pro connexxion'.

Dringt het tot jullie door of moet ik het voor de derde keer uitleggen?
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Michael 1988 »

Nee schijnbaar niet. Of misschien wel. Want ik zie u zelf alleen maar hier uw mond open trekken en niet bijvoorbeeld bij de topic van de provincie Brabant waarbij Arriva het vervoer overneemt van Veolia in Midden- en West-Brabant. Dat laatste is overigens wel een goed voorbeeld waarbij een nieuwe vervoerder het beter zal gaan doen dan de huidige vervoerder omdat Veolia wou gaan snijden in de dienstregeling om zo elektrisch vervoer in Breda te realiseren, terwijl Arriva de huidige dienstregeling hanteerde en met dieselbussen blijft rijden.

Maar u vergeet even 1 ding. Vervoerders rijden in opdracht van de provincie of stadsregio's (of stad zoals bij Lelystad). Ze moeten ook de eisen opvolgen die de provincie als basis opsteld. Connexxion komt in Zeeland nu met een flexnet en een belbusnetwerk. Dat is deels een terugloop van het huidige systeem. Mogelijk dus dat een nieuwe vervoerder het huidige lijnnetwerk bleef behouden met op bepaalde lijnen een lagere frequentie (zoals i.p.v. 2x per uur, 1x per uur). Maar daar komen wij niet achter als Connexxion de huidige vervoerder blijft.

Overigens als ik zo alle onderwerpen, steden en provincies die u roept bekijk gok ik dat u in de buurt van Leiden woont, of althans in de Provincie Zuid-Holland en van oorsprong uit Zeeland komt. Dus (voormalig) Connexxion gebied.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Bakpapier »

Kunnen we ophouden met het op de man spelen?

De vervoerder komt er inderdaad in opdracht van de provincie. De provincie moet die invloeden van buiten (syntus) niet. Syntus loopt nu te miepen dat dat oneerlijk is. Dat kinderachtige gedoe diskwalificeerd syntus m.i. al om het vervoer in Zeeland te gaan regelen. Weg ermee.

Het flexnet en belbusnetwerk is jammer, maar als je dat nu niet invoert is het uitstel van executie. Er is al jaren krimp in Zeeland, het is crisis, op een gegeven moment houdt het op. De belangrijkste plaatsen worden nog altijd bediend met bussen en dat blijft zo. Mensen in kleine dorpjes pakken vrijwel nooit de (buurt)bus, in mijn ervaring, maar rijden met de auto naar het station of naar een grotere bushalte met PR voorziening, of fietsen daar heen of gaan met de brommer. Ja, voor ouderen en ziekeren is dit niet mogelijk, maar voor hen kan de belbusdienst dan uitkomst bieden. Het primaat van het OV in Zeeland ligt op enkele hoofdroutes en op het scholierenvervoer. Wat hoofdroutes:

het spoor Vlissingen - Roosendaal
de bus Goes - Zierikzee - Oude Tonge - Rotterdam Zuidplein
De bus Goes - Terneuzen - Hulst (zou kunnen worden gekoppeld aan die naar Zuidplein)
de bus Terneuzen - Oostburg
de bus Tholen - Bergen op Zoom
diverse spitsbussen (zoals terneuzen - middelburg/vlissingen)
bussen naar veere, breskens etc.
fast ferry vlissingen - breskens

De meeste routes daar buiten zijn beduidend van minder belang en kunnen worden verlaagd in frequentie of worden gereden door buurtbussen, en veel bussen kunnen worden geschrapt of vervangen door flexnet/belbussen.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door huibe »

Bakpapier schreef:Kunnen we ophouden met het op de man spelen?
Zou het misschien aan de manier van communiceren liggen dat er op de man wordt gespeeld? Je probeert een eigen menig door te drukken zonder dat er feiten aan de basis liggen en je spreekt voor de Zeeuwen terwijl je er niet eens vandaan komt.

Kom met een inhoudelijke discussie over het waarom het connexxion zou moeten blijven en niet Syntus zou mogen worden en de discussie zal minder 'op de man' worden gespeeld.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door BR628 »

Bakpapier schreef:De provincie moet die invloeden van buiten (syntus) niet. Syntus loopt nu te miepen dat dat oneerlijk is. Dat kinderachtige gedoe diskwalificeerd syntus m.i. al om het vervoer in Zeeland te gaan regelen. Weg ermee.
Alleen al hierom zou de provincie, indien dit werkelijk de gedachtengang is, flink gestraft mogen worden. Dit is absoluut niet toegestaan. Snap je dat zelf dan niet? Wat voor een gigantische plaat moet je voor je kop hebben wil je dit soort smerige gedachten hebben.

Er is helemaal niks kinderachtigs aan de reactie van Syntus. Een aanbesteding hoort openbaar te zijn. Alle partijen moeten gelijke kansen hebben. Zoals jij het nu opschrijft lijkt het net alsof Connexxion koste wat kost de vervoerder moet blijven. Het voordeel van een aanbesteding is juist nieuwe vervoerder, nieuwe inzichten, indien zij een beter en/of goedkoper plan hebben ingediend.

Het is maar goed dat jij verder niks te vertellen hebt in dit wereldje. Je houdt er een verkeerde mening op na.
Laatst gewijzigd door BR628 op do 24 jul 2014, 10:13, 4 keer totaal gewijzigd.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Bakpapier schreef: bussen naar veere, breskens etc.
fast ferry vlissingen - breskens
De bus naar Veere? Die staat voortdurend op het randje van uitvoering met een taxibus en de enige reden dat dat niet gebeurt (maar een paar jaar geleden wel geprobeerd is (!)) is dat de toeristen lekker gespreid heengaan en rond een uur of vijf ineens allemaal terug willen, ik zou 54 zeker niet als een hoofddrager willen zien. Lijn 53 nog wel, in iets mindere mate lijn 52 eventueel ook nog. Maar lijn 54, nee, die kosten zijn niet te verantwoorden als je ziet wat 'ie oplevert.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Nitein-Repart »

Volgens mij is Veere een heel klein stadje (Arnemuiden, Krabbendijke zijn grote) die wat toeristisch is. Over het algemeen hebben toeristische stadjes weinig busvervoer. Zo heeft Blokzijl geen bussen in het weekend en Bronckhorst geen enkele vorm van OV. Toeristen komen toch voornamelijk met de auto, mede door goede parkeergelegenheden en weinig oponthoud (files etc.). OV blijkt niet echt te werken hiervoor.

Alleen voor massatoerisme (Amsterdam, Zandvoort, Scheveningen) kun je OV instellen, aangezien dat door de massaliteit wel blijkt te werken.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Bakpapier »

huibe schreef:
Bakpapier schreef:Kunnen we ophouden met het op de man spelen?
Zou het misschien aan de manier van communiceren liggen dat er op de man wordt gespeeld? Je probeert een eigen menig door te drukken zonder dat er feiten aan de basis liggen en je spreekt voor de Zeeuwen terwijl je er niet eens vandaan komt.

Kom met een inhoudelijke discussie over het waarom het connexxion zou moeten blijven en niet Syntus zou mogen worden en de discussie zal minder 'op de man' worden gespeeld.
Ik kom wél uit zeeland, ben er geboren en getogen maar woon er nu niet meer.

Connexxion heeft banden met de scholen, en verzorgt prima busvervoer naar de scholen. Dit wordt nu door Syntus als argument tegen gebruikt (als een klein kind dat roept 'wèèè niet eerlijk!'). Maar het is juist een argument om Connexxion te behouden. In Zeeland is er sprake van grote afstanden voor veel leerlingen naar hun school. Vaak is de dichtstbijzijnde school meer dan 10 km weg (leuk als je in Philippine woont, 13, 15 km?). En je hebt in onze provincie natuurlijk ook nog eens de situatie dat er veel naar een bijzondere school willen (zoals het Calvijn college, daar komen ze van heinde en verre heen, maar b.v. ook het Reynaertcollege in Hulst wat gewoon een goede school is) wat ook weer extra busvervoer noodzakelijk maakt. Als er dan elke paar jaar een nieuwe vervoerder komt, moeten die contracten en afspraken met allerlei scholen helemaal weer op de schop elke keer. Want dan zullen ze bij Syntus vast weer allerlei argumenten hebben zoals 'het past niet in onze dienstregeling' of 'problemen met materiëelinzet' en dat soort onzin. Door gewoon steeds dezelfde vervoerder te houden (die het prima doet) heb je ook geen kinderziektes bij de wisseling elke paar jaar. Je moet niet alles almaar willen veranderen om het veranderen.

--------------

Ik wist niet dat de bus naar veere zo leeg zat (ik noemde maar gewoon enkele plaatsen als voorbeeld). Maar de discussie over welke buslijnen tot het 'hoofd OV net' in Zeeland behoren is wél interessant.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Nitein-Repart »

Andere users hebben het nut, noodzaak en proces van aanbestedingen al uitgelegd dus dat ga ik niet herhalen. Bakpapier gedraagt zich meer als een klein kind dat per sé dat ijsje wilt hebben (Connexxion) en gaat huilen als hij een ander ijsje "moet" eten (Syntus).
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door BR628 »

Prima, leuk en aardig dat Cxx die contacten heeft. Maar dat mag geen gunningscriteria zijn. Dat is namelijk oneerlijk tegenover andere vervoerders. Het lijkt erop dat de provincie daar nu wel op geselecteerd heeft, en dat mag dus niet. Alle vervoerders moeten gelijke kansen hebben.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door MdJ »

@Bakpapier
Eerst: Lees je wel de reacties op je berichten, of ben je nu je eigen mening aan het doordrammen?

Vervolgens: Waar zijn deze onderbuikgevoelens op gebaseerd?

Syntus rijdt op de Veluwe meer scholierenlijnen, dan in Zeeland. (13 om 16). Er worden op de veluwe ook grote afstanden afgelegd, zoals Doetinchem-Apeldoorn, Harderwijk-Amersfoort, etcetc. Die lijnen rijden al jaren, worden een groot aantal uitbesteed aan Connexxion Tours (zoals al jaren). Connexxion besteedt in Zeeland veel scholierenwerk uit aan AMZ/Van Oeveren. Op de veluwe hebben zowel de 6xx-lijnen als lijn 109 (soort scholierenlijn) heeft altijd al veel aandacht gehad, waarbij er veel contact is tussen de scholen, de vervoerder en de opdrachtgever. De opdrachtgever (in het algemeen een aantal medewerkers van het ambtelijk apparaat van de provincie) blijft hetzelfde, alleen de politieke invloed is steeds anders. En deze opdrachtgever is toch wel het belangrijkste in dit geval.

Het is niet zo dat een vervoerder zomaar even bij de school aan komt kloppen en meldt dat er lijnen worden opgeheven. De buslijnen zijn geeist en zullen MOETEN rijden. Als syntus geen materieel heeft, voldoen ze niet aan de eisen en kunnen boetes worden uitgedeeld. Wel kan - als de bezettingsgraad onder de norm komt - de scholierenlijnen aangepast worden. En dat lijkt mij logisch...
Laatst gewijzigd door MdJ op do 24 jul 2014, 12:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Bij twijfel: gebruik beton.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Karl »

Bakpapier heeft mijn inziens wel een punt, maar voert mijn inziens de discussie op het verkeerde niveau.
- De provincie Zeeland is gebonden aan de Nederlandse wet- en regelgeving en daarbij zijn 'contacten met scholen' of andere mogelijkheden die huidige partijen bevoordelen of -nadelen geen valide argumenten om een partij wel of geen contract aan te bieden.
- De huidige manier van aanbesteden komt omdat begin jaren '90 de Nederlandse centrale overheid elk jaar maar weer moest bijpassen om het OV te financieren. Vervoerders hadden geen enkele prikkel om te innoveren (dan wel naar de reiziger, dan wel naar de boekhouder van de overheid), de Wet Personenvervoer (WP2000) tracht deze negatieve spiraal te doorbreken. Dat is in den beginne redelijk succesvol gebleken. Tenminste, als je de DRU-prijzen en de subsidiestromen mag geloven.
- Die Nederlandse wet- en regelgeving omtrent het personenvervoer gaat echter uit van een - door Brussel opgelegd - angelsaksisch model wat niet perse te prefereren valt boven een Rijnlands model. Dit is echter meer een ethisch-economische discussie dan een "CXX laat lijn 183 wel rijden en Syntus niet, boehoe, huilie huilie"-discussie. Als een partij naar tevredenheid werkt, dan blijf je en anders zoek je een ander. Je zou namelijk ook best +1-contracten kunnen opstellen, voldoe je aan de eisen, dan mag je nog één jaar verder. Voldoe je niet meer aan de eisen die worden gesteld, of moet het hele systeem op de schop, dan schrijven we een aanbesteding uit waarin een (al dan niet nieuwe) vervoerder weer X-jaar aan de bak mag en dan gaat het +1-systeem weer gelden. Binnen de huidige wet- en regelgeving is dat echter niet mogelijk, maar dat wil niet zeggen dat de manier van de wet de enige is.
Het is een spectrum.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door matti93 »

Het verschil tussen vervoerders ligt niet aan de vervoerders, maar is te wijten aan de aanbestedende overheid: de provincie.
Het is de provincie die bepaalt welke lijnen wel of niet blijven bestaan, hoe die rijden en hoevaak/hoelaat ze rijden. Als de wisseling van vervoerder negatieve gevolgen heeft, komt dat omdat de provincie de aanbesteding niet goed heeft opgesteld. Het is natuurlijk mogelijk dat de provincie niet alles invult en ook een deel aan de vervoerder overlaat - maar ook dat is een keuze van de provincie.

Dan de scholierenlijnen. De vervoerder heeft heel weinig met de scholen te maken, want zolang zij OV in de concessie rijden is de provincie de opdrachtgever. De provincie betaald en de provincie sluit de contracten. Dat de scholen met de vervoerder afstemmen wat er precies nodig is, lijkt me prima. Uiteindelijk is de provincie echter degene die afspraken moet maken met de vervoerder (en de scholen) en bepaalde bediening moet eisen bij de aanbesteding.

Kortom, als je in de aanbesteding hetzelfde eist, en dat goed doet, kan er geen wezenlijk verschil zijn tussen de vervoerders.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Michael 1988 »

Even een kleine correctie. Niet alleen provincies zijn aanbestedende overheden. Ook stadsregio's (Stadsregio Arnhem en Nijmengen, Stadsregio Eindhoven, Stadsregio Amsterdam, Stadsregio Haaglanden, Bestuur Regio Utrecht, Stadsregio Rotterdam) en in 1 geval zelfs een stad (Lelystad) zijn aanbestedende overheden, wat betreft openbaar vervoer.

Daarnaast heb je wel gelijk wat betreft het leerlingenvervoer. Zie namelijk o.a. hier. De gemeentes moeten overigens ook meebetalen als bepaalde onderwijsinstellingen (zowel openbaar als bijzonder onderwijs) niet in hun gemeente liggen en moeten ook het vervoer regelen (lees meestal busvervoer of in sommige gevallen taxi's). Soms gebeurt dat ook in samenwerking en in overleg met de provincie en/of andere gemeentes. De vervoerders doen dus nooit zomaar leerlingenvervoer zelf regelen, aangezien de gemeenten daar verantwoordelijk voor zijn.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Daantje »

Vergeet de hele zak van Zuid-Beveland niet of grotere dorpen zoals Hansweert en Wemeldinge. Bussen daarheen hebben echt nog wel potentie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Bakpapier »

Vooral de bus naar 's Heerenhoek/Tolplein/Borssele zit denk ik nog wel redelijk gevuld. En ik ben de bussen naar Yerseke dorp en Kruiningen dorp vergeten wat ook nog wel een redelijk dorp is (en een verbinding nodig hebben naar het station).

Hansweert en Wemeldinge stellen volgens mij niet heel veel voor hoor... Dat lijkt me nu zo'n lijn waar wel een buurtbus zou kunnen rijden, en in de spits misschien een normale, grote bus.

Ik ben er sowieso voor om een deel van het wagenpark te vervangen door buurtbussen. En dan geen vrijwilligers meer laten rijden, want dat is echt broodroof en lang niet iedereen heeft ook de capaciteiten om zo'n buslijn te rijden (ik ken verhalen van buschauffeurs die verdwaald raakten, niet kwamen opdagen etc....) Gewoon 'normale' chauffeurs laten rijden. Misschien dat je de belbusjes wel met vrijwilligers zou kunnen afhandelen omdat dat niet echt regulier OV is, maar ik vind dat je hier voorzichtig mee moet zijn. Want wat je al gauw krijgt: normale chauffeur raakt baan kwijt -> belandt in bijstand -> moet verplicht vrijwilligerswerk doen -> wordt onbetaald chauffeur -> andere normale chauffeurs raken hun baan kwijt etc. etc. etc.

Het grote nadeel is dat grote groepen reizigers soms in de kou komen te staan. Heb ik al wel eens gehad ergens in Twente met een groep, we pasten simpelweg niet in de buurtbus. MAar ja, da's nu eenmaal een gevolg van de bezuinigingen.
Overigens mocht ik in Brabant ook een keer met een buurtbus mee die al vol zat, toen moesten we wel op de grond zitten. Aardige chauffeur *O*
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Je hebt kennelijk totaal geen kennis van zaken, want lijn 27 vervoert zowel naar Wemeldinge als Yerseke erg veel mensen, ik heb eigenlijk nog nooit een rit op lijn 27 meegemaakt waarop een taxibus het zowel heen als terug alle passagiers zou kunnen houden. Het is ook niet voor niets dat dat één van de weinige ontsluitende lijnen is die nog een redelijke dienstregeling in de avonduren heeft, hoewel ik denk dat lijn 53 een dergelijke dienstregeling gezien de reizigersaantallen wel nog iets meer zou verdienen dan 27.

Wat ik wel met je eens ben is dat Kruiningen en Yerseke en achterland (Wemeldinge, Hansweert) een betere verbinding met hun station verbinden, bijvoorbeeld door 27 en 28 weer als vanouds door te trekken naar dat station en aldaar goed aan te sluiten op de trein. Daar zit wellicht nog wat potentie in.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Zeeland wint peiling over decentrale ov-tarieven

Bericht door Mr-W »

Zeeland scoort het hoogst op tevredenheid over de regionale ov-tarieven. Dat blijkt uit een peiling van Panteia onder reizigers.

Panteia peilde eind 2013 per concessieverlener de mening van reizigers over verschillende aspecten van de ov-tarieven. Ongeveer 10.000 leden van het Panteia OV-Panel reageerden. Zij gaven aan welke aspecten van het gedecentraliseerde tariefbeleid zij het belangrijkst vinden en hoe ze scoren. Op basis van het totaaloordeel is Zeeland de duidelijke winnaar. Alleen de verkrijgbaarheid van kaartjes zou beter kunnen in Zeeland. Tweede en derde zijn de stadsregio’s Eindhoven en Rotterdam. Eindhoven dankt de tweede plaats vooral aan de hoge waardering voor ‘tarief is redelijk‘ en ‘eenvoudig in gebruik’.
Ovmagazine.nl
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door wouter15 »

Waarschijnlijk overgangsperiode bij concessie Zeeland

4 augustus 2014

Vrijdag 1 augustus 2014 is de nieuwe busconcessie Zeeland gegund aan Connexxion. Dit betekent dat Connexxion de komende tien jaar in heel Zeeland het busvervoer mag verzorgen. Of de nieuwe concessie kan ingaan op 14 december, zoals gepland, is onduidelijk. De provincie Zeeland houdt er rekening mee dat de nieuwe concessie pas later in kan gaan.


Op 22 april maakte de provincie al bekend de concessie aan Connexxion te willen gunnen. Syntus heeft daarop op 2 juni bezwaar aangetekend, waarop de provincie het gunningsbesluit uitstelde. Daardoor is de gunning voor de nieuwe concessie vrij laat tot stand gekomen. Lees verder
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Bakpapier »

Ik hoop van harte dat het bezwaar ongegrond wordt verklaard en dat connexxion gewoon blijft.

Waarom wordt Zeeuws-vlaanderen eigenlijk niet meer apart aanbesteed? Ja, het is een kleine regio (kleiner dan de meeste andere concessies, zeker qua inwoneraantal), maar het is geografisch ook erg geisoleerd, er zijn maar drie OV verbindingen naar buiten waarvan een door Belgie en een via een veerboot.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Nitein-Repart »

Het zou toch niet weer Bakpapier zijn met zijn commentaar over dat connexxion niet mag verdwijnen.

Dat laatste heb je wel een punt. Het OV in Zeeuws Vlaanderen kan beter door De Lijn worden geëxploiteerd, vanwege de geïsoleerde ligging en de sterke binding met Vlaanderen. Helaas is dat niet mogelijk.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door waldo79 »

Ik zie niet waarom De Lijn niet zou kunnen inschrijven op een Nederlandse concessie. Grote kans dat Veolia of Connexxion dan de exploitatie, als onderaannemer, op zich neemt.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Bakpapier »

De Lijn kan toch een Nederlandse tak oprichten in principe? De NMBS rijdt ook op sommige spoorwegen. Ik weet niet hoe het met de belgische kant van de wetgeving zit maar het lijkt me niet dat er vanuit Nederland bezwaar zou zijn op dit punt.

Ik zou het zelfs nog wel toejuichen, de Lijn in zeeuws-vlaanderen, mits Connexxion de verbindingen door de Westerscheldetunnel behoudt (bijvoorbeeld terneuzen-goes en diverse schoollijnen door de tunnel, zoals Zaamslag - Krabbendijke Calvijncollege, lijn 645 geloof ik).

Mocht ooit, in een verre toekomst, het baanvak Terneuzen - Gent worden gereactiveerd, dan zou de NMBS dit kunnen exploiteren. Men praat namelijk ook al jaren over een trein naar Zelzate, die kan dan net zo goed naar Terneuzen doorrijden. Maar echt rendabel wordt dit natuurlijk nooit, het is nu eenmaal een dunbevolkte regio, en de Sluiskilbrug is nogal een barriere voor de scheepsvaart als hier 2x per uur een trein zou rijden (een per richting) en daar zijn de Belgen ook niet blij mee denk ik.

Als alternatief voor die trein kan men ook eindelijk eens beginnen met een rechtstreekse bus Terneuzen - Gent, en niet alleen maar een paar keer in het weekend. Dan kunnen studenten in Terneuzen wonen en in Gent studeren, of bijvoorbeeld werken. Nu moeten die ' op kot' zoals ze dat zeggen, of met de auto op en neer. Want de reguliere verbinding naar Gent is echt bagger. Alsof je geen OV zou hebben tussen Delfzijl en Groningen of zo, da's een beetje het equivalent.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten