Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats

Bericht door Daniel »

Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats
LEIDSCHENDAM - Twee treinen zijn zaterdagavond frontaal op elkaar gebotst op de NS-werkplaats in Leidschendam.
Daarbij is aanzienlijke materiële schade ontstaan. De machinisten konden beide op eigen kracht uit de treinen klimmen. Zij zijn licht gewond geraakt en worden nagekeken door ambulancepersoneel. De spoorwegpolitie onderzoekt de toedracht van het incident.

Bron: Algemeen Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats

Bericht door Daniel »

Op Somda wordt gemeld dat het DDAR 7840 en Plan V 419 betreft, de schade is aanzienlijk aan de foto's te zien...

- de DDAR
- de Plan V
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats

Bericht door Bastiaan »

Damn :| Het ene museumstel na de andere is de klos ... En dit ziet er helaas wat ernstiger uit dan de 273.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats

Bericht door Daan »

Zonde... :(
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats

Bericht door Caspar »

Inderdaad zonde van alle moeite wat er in zo'n stel is gestoken. Maar aan de andere kant, er komt toch een hoop mat 64 vrij wat tot museum stel eventueel om te bouwen is? Of is dat wat te makkelijk gezegd?
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats

Bericht door Reiziger Delft »

De 419 was het enige stel wat nog over was van de Plan V series 1-3. Ook is er geen ander stel meer wat in de groene kleurstelling heeft rondgereden.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats

Bericht door Dubbele P »

Dat groen was toch maar lelijk, bewaar liever een gele :P Kijk ook eens naar de deuropening van die plan V, die is nog gewoon geel... :?
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats

Bericht door Bastiaan »

Als het gaat om de kleurstelling, dan ben ik dat volledig met je eens. Nu worden we nog doodgegooid met gele Plan V's en dan is zo'n groene een interessant exemplaar. Plan V's hebben maar een paar jaar in het groen rondgereden. Als over enige tijd alle Plan V's weg zijn en er alleen nog maar groene museumexemplaren over zijn, dan missen we de gele Plan V en vragen we onszelf af wat we aan een groene hebben.

Toch is de 419 een uniek exemplaar, als enig overgebleven exemplaar uit een afgevoerde serie, en niet als enige groene. Daarnaast is zo'n stom ongelukje extra pijnlijk omdat het treinstel juist weer rijvaardig was gemaakt.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats

Bericht door Karl »

Maar hoeveel is er technisch anders aan dit stel en de nog rijvaardige stellen? Anders haal je de neus, koppeling en dergelijke van een plan V af en las je die er hier op, voila. Wel zonde van alle moeite die er in gestoken is, maar dan hoeven er geen dure onderdelen op maat te worden gemaakt...

En niemand lijkt zich om de DDAR te bekommeren. :mrgreen:
Het is een spectrum.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats

Bericht door Dubbele P »

Nou, die DDAR is juist belangrijker want die is nog nodig in reguliere dienst. En of er zoveel werk in die 419 zit, weet ik niet. Als ze niet eens de zijkant van de deur verven, vind ik dat men zich er toch wel wat snel vanaf heeft gemaakt.
Lassen lijkt me geen optie. Als je een stel bewaart, bewaar je toch een goed exemplaar en geen aan elkaar genaaide lappenpop. :wink:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats

Bericht door Geert »

Mij lijkt dat NSR (of Nedtrain, ik weet niet van wie de machinist was die de DDAR bestuurde) gewoon de gemaakte schade moet vergoeden.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats

Bericht door Karl »

Nou ik vraag me af hoe orgineel die 419 dan nu nog is...
Geert schreef:Mij lijkt dat NSR (of Nedtrain, ik weet niet van wie de machinist was die de DDAR bestuurde) gewoon de gemaakte schade moet vergoeden.
Er staat toch nergens dat 't zijn fout is?
Het is een spectrum.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats

Bericht door playertwo »

De 419 stond (al een tijdje) geparkeerd op Leidschendam. De DDAR kwam aanrijden aldus de verslagen. 3x raden wie er dan fout zit...

Zie je de schade aan de DDAR op de foto's, die is grotendeels aan een deel van het stel. Van de 419 is de schade op de volledige voorkant.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats

Bericht door timtrein »

Dubbele P schreef:Nou, die DDAR is juist belangrijker want die is nog nodig in reguliere dienst. En of er zoveel werk in die 419 zit, weet ik niet. Als ze niet eens de zijkant van de deur verven, vind ik dat men zich er toch wel wat snel vanaf heeft gemaakt.
De 419 is destijds (2004) min of meer voor de grap groen geschilderd, omdat het stel buiten dienst zou gaan bij NS maar net uit het onderhoud kwam en dus nog een tijdlang kon rijden. Tegelijkertijd zou NSR Amsterdam wegleerritten gaan rijden, dus 1+1=2 en zodoende is het stel door de NVBS groen gemaakt. Het bleek echter zo'n succes dat er spontaan een stichting ontstond om het stel te bewaren... dus zodoende zijn de deuropeningen niet geschilderd door ons, want die zag je toch niet bij het wegleren en daarna zou het stel naar de sloper gaan (net als de rest).
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats

Bericht door Mark »

Bastiaan schreef:Als het gaat om de kleurstelling, dan ben ik dat volledig met je eens. Nu worden we nog doodgegooid met gele Plan V's en dan is zo'n groene een interessant exemplaar. Plan V's hebben maar een paar jaar in het groen rondgereden. Als over enige tijd alle Plan V's weg zijn en er alleen nog maar groene museumexemplaren over zijn, dan missen we de gele Plan V en vragen we onszelf af wat we aan een groene hebben.
Daarnaast is het huidige interieur in combinatie met de groene kleurstelling niet "historisch verantwoord" :mrgreen:
Beter bewaren ze over een paar jaar gewoon een gele inderdaad.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats

Bericht door Daan »

playertwo schreef:De 419 stond (al een tijdje) geparkeerd op Leidschendam. De DDAR kwam aanrijden aldus de verslagen. 3x raden wie er dan fout zit...
Als ik naar die tweede foto kijk, is te zien dat die Plan V nou ook niet bepaald vrij stond... :?
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats

Bericht door Mark »

Is het niet handiger om eerst het onderzoeksrapport van IVW af te wachten voordat er een schuldige aangewezen wordt?
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats

Bericht door Daan »

Doe ik dat dan?
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats

Bericht door Tochjo »

Wellicht biedt dit verhaal meer informatie.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats

Bericht door Dubbele P »

Rijden op zicht bij een werkplaats vol met treinen en dan nog met zo'n snelheid tegen een andere trein knallen dat die 19 meter gelanceerd wordt, lijkt me toch niet bepaald goed opletten... :?

Rijden op zicht is toch op ieder moment tot stilstand moeten kunnen komen i.v.m. spoorbezetting?
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats

Bericht door playertwo »

Om even terug te komen op 'eventueel' herstel:
Plan T 528 rijdt met een kopbak uit Plan V 424. Dat is het enige (deel) Plan-V dat nog in dienst is uit dezelfde serie als de 419.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats

Bericht door Bastiaan »

Laat dat nou net de andere bak zijn ...
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats

Bericht door playertwo »

Dat weet ik, maar je kan wel de bruikbare onderdelen eraf halen voor herstel (waarschijnlijk dus een compleet nieuwe kop) en andere onderdelen die nu onherstelbaar beschadigd zijn.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats

Bericht door Caspar »

Welk stel DDAR is het? Het zou leuk zijn als na schade herstel ze hem meteen als proef inrichten als intercity treinstel voor de rest.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Leidschendam: Treinen frontaal op elkaar op NS-werkplaats

Bericht door Daan »

Tweede post lezen ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten