Weekendje treinen door winterwonderland

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Weekendje treinen door winterwonderland

Bericht door BR628 »

Afgelopen twee dagen lag er nog genoeg sneeuw in een groot deel van Nederland en scheen de zon ook uitbundig. Zodoende een reeks sneeuwfoto's kunnen maken van zowel reizigers- als goederentreinen bij Horst-Sevenum, Heierhoeve (Blerick), Zevenaar en het Duitse Hüthum bij Emmerich.

Afbeelding
Vanaf april zal al het klassieke getrokken mat uit de Intercitydienst Den Haag - Venlo verdwenen zijn. NSR's 1836 passeert hier met een stam ICK rijtuigen de boog bij Horst Sevenum.

Afbeelding
Nieuw in 2009 is het vervoer van papierpulp naar het Oostenrijkse Amstetten. Tweemaal per week rijdt ACTS in opdracht van de firma Locon de trein afwisselend vanuit Antwerpen en de Sloehaven met schuifwandwagens type Habiins en Sins. Op de zeer zonnige maar koude zaterdag 10 januari is ACTS 513-9 onder treinnummer 350161 onderweg naar Venlo als een besneeuwd Hegelsom nabij Horst-Sevenum gepasseerd wordt. Locon neemt de trein in Venlo over met een 186'er.

Afbeelding
Op de bult bij industrieterrein Heierhoeve, tussen Horst-Sevenum en Blerick, passeert ERSR 6613 met containertrein 40131 vanuit de Rotterdamse Waalhaven naar het Italiaanse Padova.

Afbeelding
Op zondagen rijdt HGK bij daglicht een containertrein naar Düsseldorf en Köln, welke onder de hobbyisten ook wel de "DuKo-trein" genoemd wordt. In een zonnig Zevenaar passeert HGK's "smalbek (G2000)" DH752 met een vol beladen trein 41733 het sneeuwwitte landschap.

Afbeelding
Vanwege asproblemen bij de ICE-3M / BR406-stellen vallen een flink aantal ICE treindiensten uit of zijn ingekort tot Emmerich. Gelukkig voor de Nederlandse reizigers rijdt NS Hispeed daarom met een vervangende trein tussen Amsterdam en Emmerich. NSR 1746 is met een stam ICL rijtuigen bij Zevenaar op weg naar Emmerich.

Afbeelding
In de boog bij Zevenaar passeert Railion in dubbeltractie 189 met een kolentrein vanuit de Rotterdamse haven.

Afbeelding
De Rurtalbahn heeft sinds de ingang van de nieuwe dienstregeling de Linz-shuttles weer van HGK overgenomen en verzorgd nu de tractie van deze containershuttle tot Emmerich. Doordat de trein door ProRail op de wachtsporen bij de aansluiting met de Betuweroute in Zevenaar aan de kant is gezet, kon de trein nogmaals worden vastgelegd in het winter wonderland bij het Duitse plaatsje Hüthum. Hier heeft de trein Emmerich bijna bereikt.

Afbeelding
Enkele ICE-stellen rijden nog wel tot Amsterdam. Daarvan is de nog met NS logo's bestickerde 4653 er een van. Op weg naar Frankfurt(Main) Hauptbahnhof wordt het Duitse plaatsje Hüthum nabij Emmerich gepasseerd.

Afbeelding
Vanaf de andere kant kwamen vlak achter elkaar twee ITL containertreinen. Deze treinen zijn over het algemeen lastig te fotograferen, omdat de theoretische dienstregeling zelden praktijk is. Een van beide treinen had een kruising met losse Railion loc 1604, waardoor dit plaatje aardig plaatsbepalend is. Op de foto is ITL 186 142 met een voor mij onbekende, maar fraai en vol beladen containertrein zojuist uit Emmerich vertrokken en is koers gezet naar Nederland.

Meer foto's staan hier: http://home.wanadoo.nl/bjornnielsen/spo ... week2.html
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Weekendje treinen door winterwonderland

Bericht door Daan »

Prachtige foto's weer, echt waar :)

Ik kan niet wachten tot m'n stage afgelopen is (over twee weken), heb ik ook weer meer tijd voor dit soort gein. Heb het afgelopen half jaar erg weinig gefotografeerd, helaas :(
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Weekendje treinen door winterwonderland

Bericht door Stefan »

Inderdaad, prachtige platen! ;) Ik hou er nooit zo van als foto's geframed worden, maar bij jouw foto's ziet het er eigenlijk altijd wel goed uit. ;)

En ik herken het probleem van hier boven wel.. Ik moet er binnenkort ook weer eens op uit. :D
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Weekendje treinen door winterwonderland

Bericht door BR628 »

Beiden dank voor de complimenten! Het frame wat ik er om heen zet is iets wat ik persoonlijk mooier vindt, de foto springt er dan wat meer uit. Daarnaast zijn de foto's vooraf speciaal voor dit forum verkleind, zodat je geen lelijke randjes ziet (automatisch verkleinen).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten