Stations-wist-je-datjes

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Fles »

Oh zo. Jij definieert "station waar ook weleens treinen stoppen die op geen van beide buurstations stoppen" als "Volwaardig IC-station". Hmm.

Meerssen: 5670 inwoners. De Volwaardige Intercity stopt zowel op Maastricht Noord als op Houthem St Gerlach niet :P
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Bakpapier »

Het dorp Duivendrecht waar ook de IC (nu nog) stopt, heeft maar 5000 inwoners. Maar da's natuurlijk een beetje flauw want het station biedt overstappen op de metro en trein en ontsluit ook delen van Amsterdam. Bovendien stoppen er (helaas helaas) niet alle ICs, dus het is geen volwaardig IC station (meer).
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Milco »

Je blijft ook maar doorhameren over het feit dat Dvd geen volwaardig IC-station is hè? -o-
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Michael 1988 »

Ik heb een paar weetjes.

Wist je dat:

- in Brussel er wel een station Noord, station West en station zuid is, maar geen station Oost.

- voormalig treinstation La Gare de Barse in Marchin tegenwoordig een vakantiewoning is, maar dat aan de buitenkant amper zichtbaar is. Althans, binnenkant is gerenoveerd maar de buitenkant is volledig in originele staat gebleven met restauratie. (bron)

- er in wales een privé station op grond staat wat bij een landhuis hoort en nog volledig werkt (bewoners kunnen trein laten stoppen en instappen), maar geen vast halte is. Het ligt aan de Talyllyn Spoorlijn. (bron) P.s. het station en het landgoed staat overigens te koop voor omgerekend 536.000 euro.

- Kim Jong-il 19 persoonlijke stations had waar zijn 6 luxe treinen stopten (weet niet of zijn zoon die nog heeft).

- Crowne Plaza Indianapolis Downtown Union Station een hotel is geworden, waarbij er nog spoor ligt. Je kunt zelfs slapen in een wagon dat op het spoor staat.

- Het Belgische station Melle het oudste nog bestaande station ter wereld is (1839).

Daarnaast even een correctie van de langste stationsnaam. Dat is die van Bangkok (althans de stads officiële naam).

Krung Thep Mahanakhon Amon Rattanakosin Mahinthara Ayuthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udomratchaniwet Mahasathan Amon Piman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanukam Prasit (168 letters)

Maar als je alleen naar de stationsnaam kijkt die daadwerkelijk gebruikt werd is Gorsafawddacha'idraigodanheddogleddollônpenrhynareurdraethceredigion met 67 letters langer dan het station wat eerder genoemd werd. Echter is de naam in 2007 veranderd en verkort.
Laatst gewijzigd door Michael 1988 op do 24 jul 2014, 23:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Suus »

Beste mensen,

Dit topic was bedoeld om leuke, interessante maar vooral verrassende feitjes over stations te delen en te verzamelen, niet een topic waarin wordt gekeken hoe "intercityonwaardig" de Nederlandse intercitystations dan wel niet zijn. Daar open je maar je eigen topic over.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Michael 1988 »

Waar is de "Like" knop? Ben het wel eens met wat Bee zegt overigens, dit soort "onzin" vervuilt alleen maar andere topics terwijl de discussie er ook over kan gaan in aparte topics.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Fles »

Oh krijgen we dat gezanik weer.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door MdJ »

Wist u dat...

...je het stationsgebouw van Amsterdam Centraal station heel makkelijk kon fotograferen zonder dat er voorwerpen voorstaan?http://www.bertroos.nl/default.asp?pagina=124&foto=7

...Dit gebouw dus in Shenyang (china) staat

...van dat station nu alleen nog maar rechtopstaande muren staan, als die ook al niet zijn ingestort. Het park, waarin het gebouw staat, is sinds 2002 (nog voor de opening) failliet.
Bij twijfel: gebruik beton.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door marlies »

Op de brug bij het Rheinspoorplein, bij metrostation Weesperplein in Amsterdam is trouwens een klein standbeeldje van treintjes dat herinnert aan het voormalige Weesperpoortstation dat daar tot de oorlog lag. Ik heb er wel eens staan kijken maar ik kan niet echt andere sporen (sorry, pun intended) van het feit dat daar een bovengronds station gelegen heeft. Anderen misschien wel?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Suus »

Er zijn nog een aantal andere sporen te vinden. Zo is er een stukje naar het oosten nog een bruggetje dat schuin tussen de Mauritskade en de Spinozastraat ligt, daar liep vroeger een stamlijn naar de kazernes verderop aan de Sarphatistraat.

Daarnaast is de bebouwing aan de oostzijde (oneven zijde) van de Wibautstraat ten zuiden van de Eerste Oosterparkstraat krom, daar was namelijk een boog richting Centraal Station. Op de plek waar de sporendriehoek was staan nu Het Schip, TrouwAmsterdam en BAUT. Zie ook de foto die ik recentelijk in de fotoquiz had geplaatst:
Afbeelding

De plek waar het station stond is volledig verdwenen en onzichtbaar geworden, daar zijn na de oorlog drie grote panden van de gemeente neergezet: het Kohnstammhuis, Singelgrachtgebouw (nu Benno Premselahuis) en Wibauthuis. Het Wibauthuis is in 2007 bijna geheel gesloopt, de kelder wordt nu hergebruikt in de nieuwe gebouwen die op die plek zijn gebouwd, het Muller-Lulofshuis en een nieuw gebouw dat ook Wibauthuis heet.

P.S.: Het is trouwens Rhijnspoorplein, oude Nederlandsche spelling ipv de Duitse spelling :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Nitein-Repart »

Edit: laat maar
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Ardan »

Bee schreef:Er zijn nog een aantal andere sporen te vinden. Zo is er een stukje naar het oosten nog een bruggetje dat schuin tussen de Mauritskade en de Spinozastraat ligt, daar liep vroeger een stamlijn naar de kazernes verderop aan de Sarphatistraat.
Lag dat bruggetje er altijd al ja? Ik weet wel dat het tijdens de metrobouw is gebruikt door tram 10 omdat die niet over het Weesperplein kon, maar ik dacht dat dat bruggetje er speciaal voor is aangelegd en nooit weggehaald.
Vlakbij de molen ligt trouwens ook nog een oud havenspoorbruggetje :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Suus »

Sowieso, die hele westelijke en oostelijke eilanden in Amsterdam zijn allemaal oude haventerreinen met allerlei spoorgeschiedenis. Zo ligt bijvoorbeeld achter de verkeersleidingspost bij Amsterdam Centraal nog een oude spoorbrug die is verbouwd tot een gebouwtje. Tot voor kort zat daar een goed restaurant, helaas is dat eerder dit jaar failliet verklaard :(

Had het een leuk wist-je-datje voor Amsterdam Centraal gevonden, maar is niet echt van toepassing meer zo natuurlijk :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Ardan »

Ik kan me de openingsdag van de Piet Heintunnel nog herinneren, toen mocht je er met de fiets doorheen. En waar nu Rietlandpark is was toen echt helemaal NIKS :D Mijn moeder schrok zich kapot toen we er in 2006 weer langs reden..

Maar goed, dat is offtopic. Nou moet ik wel weer een wist-je-datje verzinnen om ontopic te gaan, mar het enige dat ik nu binnen 5 seconden even kan bedenken is... wist je dat Deventer vroeger twee zaksporen aan de westkant had, en dat nu nog steeds te zien is doordat de kap daar overgaat in twee losse luifels? En dat Deventer ook één van de eerste stations is dat nieuw gebouwd werd als gezamenlijk station van twee vervoerders, die daarvoor strikt gescheiden opereerden? Er stond zelfs een hek tussen de sporen, van het station tot aan Snipperling Aansluiting.
En... het tegenwoordige station Deventer is dit jaar 100 jaar oud *O* (hoewel... sommige bronnen zeggen 1914, sommigen 1919.)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Suus »

Die zaksporen aan de westkant van Deventer werden toch gebruikt voor de treinen naar Ommen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Ardan »

Klopt inderdaad, tot 1935. Tussen Raalte en Ommen ligt de N348 op het oude spoortracé.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Suus »

Kijk, dat is weer een leuk wist-je-datje voor station Raalte: vroeger vertrokken er treinen uit vier richtingen vanaf dit station: Zwolle, Wierden, Deventer en Ommen. :)

Nog meer:
Rotterdam Centraal: de pilaren van de sporenoverkapping hebben bovenaan (en boven de opgangen) dezelfde vorm als de gesloopte perronoverkappingen uit de jaren '50. Op het voorste en achterste perron zijn de oude 'speculaasjes' van de gevel van het vorige station geplaatst. De klok en de letters Centraal Station boven de hoofdingang zijn exacte replica's van de klok en de letters van het vorige stationsgebouw. De spoorlijn richting Gouda eindigde tot in de jaren 50 bij station Rotterdam Maas, op de plek waar later het nu gesloten zwemparadijs Tropicana werd gebouwd.

Abcoude: het oude station van Abcoude lag vroeger aan de andere kant van het riviertje de Gein. Hoewel in 1977 een nieuw stationsgebouw werd gebouwd, is het eerste stationsgebouw uit 1871 nooit afgebroken. Het 'nieuwe' stationsgebouw is in 2007 weer afgebroken maar het oude stationsgebouw staat er nog altijd. Vanuit de trein is het amper te zien vanwege het aquaduct.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Ardan »

Bee schreef:De klok en de letters Centraal Station boven de hoofdingang zijn exacte replica's van de klok en de letters van het vorige stationsgebouw.
Het zijn zelfs precies dezelfde letters, niks geen replica :) Las ik tenminste hoor.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Suus »

Mij is verteld dat beide replica's zijn. De replica van de klok is zodat deze voorzien kon worden van LED-verlichting, de letters zijn nagemaakt zodat ze van binnen allemaal dezelfde energiezuinige elektrische installatie en verlichting hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Geert »

Wist je dat het oorspronkelijk de bedoeling was de originele letters terug te plaatsen, maar dat er een paar zijn zoek geraakt? Toen is maar besloten om energiezuinige replica's te maken.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door marlies »

Dat is inderdaad ook wat ik had begrepen
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door ODRAIL »

Dat de stations Amsterdam Centraal, Den Haag Hollandsspoor en Baarn een koninklijke wachtkamer hebben.
Dat Den Haag Staats Spoor (nu Den Haag Centraal) er een had en dat deze nu in het spoorwegmuseum te zien is.
Dat de wachtkamer van station Baarn eerst in het station van Soestduinen zat.
En dat Apeldoorn ook een koninklijke wachtkamer gehad heeft.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Fles »

Bee schreef:Kijk, dat is weer een leuk wist-je-datje voor station Raalte: vroeger vertrokken er treinen uit vier richtingen vanaf dit station: Zwolle, Wierden, Deventer en Ommen. :)

Ja, de meest stompzinnige kutspoorlijn ooit: de OLDO. De Overijsselsche Lokaalspoorweg Deventer - Ommen. Bleek dat de enige reden van bestaan van die lijn was, dat je op diverse plekken kom overstappen richting Zwolle. Helaas bleek ook al vrij snel dat alle WEL levensvatbare plaatsen langs de lijn, te weten Deventer, Raalte en Ommen, al een directe verbinding met Zwolle HADDEN. Dus jah. Dan doek je de boel maar weer op he :')
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Ardan »

Jep, in de jaren 1930 zijn vreselijk veel spoorlijnen opgedoekt. Tot die tijd was de trein een beetje het enige vervoersmiddel bij gebrek aan fatsoenlijke wegen en als enige alternatief de trekschuit. Daarna kwam de bus in opmars, ôh autobus, die de trein wegstoot :cry: Maar inderdaad, wat voor nut zou die OLDO-lijn (haha bijna ODOL) nou nog hebben? Zat er laatst eens over te denken. Ik bouw op de TS wel eens lijnen na die nu niet meer bestaan voor de grap, maar de OLDO vond zelfs ik te onzinnig om na te bouwen. Want wat ligt eraan dat nu geen treinverbinding heeft? Wesepe en Lemelerveld. Verder echt NIKS en die dorpen stellen ook niet veel voor. Het enige nut dat die lijn zou hebben is dat het mij 38 in plaats van 53 tariefkilometer zou kosten op mijn bezoekjes in Ommen :')
Ik doe ook maar wat
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Fles »

en meer is beter :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten