Scholierenlijnen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Scholierenlijnen

Bericht door Nitein-Repart »

Ik wil een controversieel punt aankaarten: de scholierenlijnen.

Scholierenlijnen rijden meestal maar 1x per dag ('s ochtends naar de school toe, 's middags van de school af). Soms zijn deze lijnen om praktische redenen (om scholieren die in het buitengebied een mogelijkheid te geven om naar school te reizen). Het zijn dan ook vaak lijnen naar scholen die "de meeste uiterste" onderwijstypes verzorgen (praktijkschool/vmbo-basis/kader en het vwo). Daar heb ik niks op tegen en daar gaat deze discussie niet over.

Wel het punt is dat sommige scholierenlijnen erg lang zijn (bijv. Doetinchem-Apeldoorn, Harderwijk-Amersfoort, diverse lijnen in Zeeland) die scholieren naar onderwijsinstellingen die op basis van een bepaalde religieuze invalshoek lesgeven. Er gaat bakken subsidie toe naar deze scholierenlijnen, terwijl er in de buurt zat middelbare scholen te vinden zijn. De enigste reden waarom scholieren naar bepaalde onderwijsinstellingen gaan is om religieuze redenen en niet om de kwaliteit van het onderwijs. Het is waarschijnlijk ook veel beter voor de ontwikkeling als scholieren naar een school in de buurt gaan, omdat ze ook te maken krijgen met mensen uit dezelfde omgeving en dus ook sneller vriendschappen kunnen opbouwen. Naar mijn inziens zijn subsidies voor bepaalde scholierenlijnen een bodemloze put die gedicht moet worden. Wat is jullie mening hierover?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Scholierenlijnen

Bericht door BR628 »

Volledig mee eens, maarja, politiek ligt dit wel gevoelig. Daarom durft de ambtenarij bij een aanbesteding dit soort zaken ook niet heel snel weg te snijden.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Scholierenlijnen

Bericht door verfmeer »

In Nederland heeft iedereen recht op onderwijs naar zijn/haar politieke/religieuze/... grondslag. Als die scholierenlijnen niet rijden moeten er daarvoor taxivervoer worden geregeld. Bij scholen en gebieden waar er veel van dit soort gevallen zijn (o.a bible belt), is het goedkoper om lijnbussen in te zetten. 'Het is dus een pure kosten/baten afweging.
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Scholierenlijnen

Bericht door Nitein-Repart »

Mijn standpunt is dat deze scholierenlijnen buiten de reguliere concessies moeten vallen en dat er ook geen subsidie meer er voor komt. De ouders moeten dan zelf voor de kosten van deze bussen opdraaien (of de reformatorische gemeenschap) en niet de overheid.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Scholierenlijnen

Bericht door Michael 1988 »

Ik deel deels wel je mening. Ouders dwingen hun kinderen en de gemeenschap min of meer dat hun kinderen naar die scholen toe moeten. Echter is iedereen wel vrij in de keuze naar welke scholen ze gaan. Ik vind daarnaast dan een betere optie (om heel eerlijk te zijn) om alle religieuze scholen gewoon op te heffen en alleen te focussen op openbaar onderwijs. Op sommige gewone scholen wordt ook vaak al aan religie gedaan (d.m.v. levensbeschouwing) en dat voldoet naar mijn mening al voldoende (of eigenlijk is dat om heel eerlijk te zijn voor mij al te veel, maar dat is in mijn persoonlijke geval).

Echter is er ook een keerzijde. Ook voor openbare (basis)scholen die niet in bepaalde gemeentes liggen moet de overheid zorgen voor vervoer naar die scholen. (zie: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -onderwijs). In dat geval zouden dus ook scholierenlijnen die naar openbare scholen gaan of afgeschaft moeten worden of ouders moeten het vervoer volledig betalen. Het is dus niet eenzijdig, maar van twee kanten.

Als ik dit allemaal overweeg kun je het huidige systeem beter zo laten, al dan niet vragen aan ouders om meer bijdrage te leveren aan het vervoer van deze leerlingen (als ze dat al niet moeten doen d.m.v. abonnementen). Overigens meer scholen in de buurten oprichten die openbaar of bijzonder zijn is geen optie, je bent dan mogelijk meer geldt kwijt dan 1 of meer keer per dag een bus te laten rijden.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Scholierenlijnen

Bericht door matti93 »

Wat mij betreft horen deze bussen alleen binnen het OV als ze ook een andere doelgroep bedienen. Rijden ze echt alleen maar voor de scholieren, dan zou dat onder een aparte concessie of een apart contract ondergebracht moeten worden.
Wie voor de kosten op moet draaien is lastig, maar ik vindt onderwijsvrijheid een groot goed dat ook best wat mag kosten. Dat moet echter niet vanuit een OV-budget betaalt worden, maar uit een ander (eventueel onderwijsgerelateerd) potje komen.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Scholierenlijnen

Bericht door zone5324bericht... »

Heb ongeveer een half jaar voor TCR in HWGO gereden (in 2012).
TCR rijdt aldaar de scholierenlijnen, de nachtbussen en nog enkele andere lijnen en ritten voor Arriva.
De scholierenlijnen in HWGO zijn voor iedereen toegankelijk.
Daar ze echter voornamelijk naar de scholengemeenschap in de regio rijden, is het voor de meeste forensen geen echt alternatief op de gewone streeklijnen.

In de Hoeksche Waard is eigenlijk de enige middelbare school gevestigd in Oud-Beijerland.
Het is dan ook niet zo vreemd, dat de meeste scholierenlijnen daar vanaf de dorpen 's morgens aanvoeren naar Oud-Beijerland en 's middag weer terug naar de dorpen.

Of het in HWGO om gesubsidieerde lijnen gaat weet ik niet, maar ik weet wel, dat de meeste ritten vol zitten en dat de streeklijnen weer niet voor de deur van de school stoppen. Tevens rijden de scholierenlijnen rechtstreeks en moet men met de gewone streeklijnen meestal minstens 1x overstappen.

Er is wel 1 lijn die eigenlijk speciaal voor een gereformeerde school vanaf de Hoeksche Waard naar Rotterdam Lombardijen rijdt, maar ook die ritten zijn goed gevuld en als die mensen mee zouden gaan met de ritten van lijn 163, zouden die bussen het waarschijnlijk niet aankunnen.

Ik weet wel, dat het voor elk gebied anders is, maar de lijnen zijn goedgekeurd door de opdrachtgever, dus de kosten zijn verwerkt in de concessie.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Scholierenlijnen

Bericht door MdJ »

Wat mij betreft kunnen scholierenlijnen prima gesubsidieerd worden.

Indien dit niet het geval is, moeten gemeenten leerlingenvervoer regelen. En als er, laten we zeggen 30 leerlingen vervoert moeten worden, dit dus in 4 busjes moet. 4x chauffeurskosten, 4x een busje onderweg, waardoor dat nog veel meer geld kost.

Een bus(/trein) is namelijk een prima transportmiddel voor grote groepen reizigers die willen reizen binnen een korte tijdsperiode en een aankomst hebben ergens op de desbetreffende buslijn. Kleine busjes (/vraagafhankelijk vervoer) is meer oppervlaktebediening gericht.

En ik denk niet dat de vrijheid van onderwijs moet worden ingeperkt, omdat scholierenlijnen veel geld kosten. Dat lijkt niet de goede argumentatie te zijn.

(Overigens zijn er normen voor die scholierenlijnen, zoals:
-tenminste X verkochte abonnementen (dus aanbodgarantie!)
-bezettingsgraad van tenminste Y%
-een route die minstens Z % sneller is dan als dezelfde reis per regulier OV gemaakt zou worden)
Bij twijfel: gebruik beton.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Scholierenlijnen

Bericht door huibf »

De scholierenlijnen heb ik een dubbel gevoel.
Als het aanbod voldoende is, is zon bus vaak genoeg al snel rendabel, daarbij moet de bus ook toegankelijk zijn voor andere reizigers en aansluiten op andere lijnen.

Het taxibusvervoer moet wat mij betreft op de schop, een grote meerderheid kan best zelfstandig reizen als dit de eerste keren onder begeleiding wordt gedaan.

In sommige gevallen rijdt de bus alleen maar in de winter, als het donker en de fietsroute naar school gevaarlijk is.
Voorbeeld de lijmen 175 en 176 in SRE.
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Scholierenlijnen

Bericht door CSA2 »

Ik persoonlijk vind dat scholierenlijnen wel nut hebben. Als je in een klein dorp achteraf woont is het een ideale oplossing maar ik vind niet dat er op religieuze gronden een specifieke buslijn hoeft te rijden. Als er een vwo in doetinchem is kunnen ze daar prima naar school. Wensen ouders dat ze naar een andere school haan verder weg dan vind ik dat ze dat zelf moeten betalen want hier word namelijk zekf voor gekozen en daar hoeft absoluut geen gemeenschapsgeld voor gebruikt te worden dat is hun eigen keus, niet die van de rest van de provincie gelderland, om maar even een voorbeeld te noemen. Religi is geen excuus daarvoor, het is nl. een persoonlijke keuze.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Scholierenlijnen

Bericht door Bakpapier »

In dit topic worden politieke uitspraken gedaan die hier niks mee te maken hebben. Bijzondere scholen op religieuze grondslag zijn er nu eenmaal. Als je dat wil discussi"eren open je maar een topic in een forum waar dit kan (off topic forum bijvoorbeeld).

Ik weet niet precies hoe het zit met de subsidie. Maar als de scholieren gewoon betalen voor zo een bus, wat is er dan mis mee? Zeker in provincies als Zeeland is er genoeg makrt voor bijvoorbeeld een bus naar Krabbendijke Calvijncollege. Verder heeft het OV ook een sociale functie. Als er veel mensen van A naar B moeten, om wat voor reden dan ook, dan rijdt daar een bus of ander OV. Dat sommigen dan niet hoeven te betalen (studenten bijvoorbeeld) is jammer, maar het is geen terechte reden om daar dan geen OV te laten rijden, en de concessieverlener kan hier ook boetes voor uitdelen. De scholierenlijnen zitten veel voller dan de meeste reguliere lijnen in veel dunbevolkte gebieden.

En het laten reizen met reguliere lijnen heeft ook geen zin. Dit gebeurt in Zeeland bij Goes Calvijncollege (wat toevalligerwijs langs een reguliere buslijn ligt). De lijn 20 zit altijd propvol met scholiertjes van het Calvijncollege en ok met reguliere reizigers. Dat werkt niet en er rijden in de spits ook veel extra bussen om dit te verwerken.

Dit is overigens ook een van de redenen dat ik tegen het veranderen van de concessieverlener in Zeeland ben, omdat dit soort zaken dan weer opnieuw ter discussie kunnen worden gesteld. Of je het er nu mee eens bent of niet, die bijzondere scholen zijn er nu eenmaal in Zeeland (en in heel veel andere landsdelen) en mensen willen daar naartoe. Als je dat wil veranderen moet je ergens anders een discussie beginnen en niet hier.
Laatst gewijzigd door Daantje op do 24 jul 2014, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: stigmatiserende opmerkingen die niets toevoegen houd je maar voor je
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Scholierenlijnen

Bericht door Mr-W »

huibf schreef:De scholierenlijnen heb ik een dubbel gevoel.
Als het aanbod voldoende is, is zon bus vaak genoeg al snel rendabel, daarbij moet de bus ook toegankelijk zijn voor andere reizigers en aansluiten op andere lijnen.

Het taxibusvervoer moet wat mij betreft op de schop, een grote meerderheid kan best zelfstandig reizen als dit de eerste keren onder begeleiding wordt gedaan.
Vermoedelijk wordt dit ook ingevoerd met ingang van schooljaar 2015-2016 in verschillende gemeentes.Ik vind als randvoorwaarde wel dat de scholen beter bereikbaar worden met scholierenlijnen,waarbij de scholierenlijnen gewoon tot het einde van het schooljaar doorrijden en de regel uit Zeeland overnemen dat scholen met 1 overstap bereikbaar moeten worden.
Hou er ook rekening mee dat scholierenvervoer uit 2 groepen bestaat, 1 scholierenvervoer vanwege een ideologische opvatting.(religieus,maar ook de vrije school,waarbij de middelbare school vaak in een andere plaats ligt zoals Novalis Eindhoven) en het vervoer naar scholen voor speciaal onderwijs waarbij er in principe geen sprake is van een keuze.
Bakpapier schreef:In dit topic worden politieke uitspraken gedaan die hier niks mee te maken hebben. Bijzondere scholen op religieuze grondslag zijn er nu eenmaal. Als je dat wil discussi"eren open je maar een topic in een forum waar dit kan (off topic forum bijvoorbeeld).

Ik weet niet precies hoe het zit met de subsidie. Maar als de scholieren gewoon betalen voor zo een bus, wat is er dan mis mee? Zeker in provincies als Zeeland is er genoeg markt voor bijvoorbeeld een bus naar Krabbendijke Calvijncollege.
Het Scholierenvervoer voor beide doelgroepen wordt betaald door de gemeente,met een inkomensafhankelijke bijdrage voor de ouders.
Bakpapier schreef:En het laten reizen met reguliere lijnen heeft ook geen zin. Dit gebeurt in Zeeland bij Goes Calvijncollege (wat toevalligerwijs langs een reguliere buslijn ligt). De lijn 20 zit altijd propvol met scholiertjes van het Calvijncollege
Bakpapier schreef: Dat werkt niet en er rijden in de spits ook veel extra bussen om dit te verwerken.

Voor reguliere reizigers is het ook fijn dat de bus vaker rijdt.
Bakpapier schreef:. De lijn 20 zit altijd propvol met scholiertjes van het Calvijncollege en ok met reguliere reizigers
Volgens mij zal het al veel schelen als er wat meer BOA personeel wordt ingezet in Zeeland(hoeveel hebben ze nu?) en ze nog betere contacten met scholen gaan hebben door middel van een programma zoals bij de GVU
Daarnaast is een cursus sociale vaardigheden erg nuttig voor bepaalde chauffeurs,maar daar hebben alle reizigers profijt van niet alleen de scholieren.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Scholierenlijnen

Bericht door zone5324bericht... »

het is volgens mij wel duidelijk, dat de scholierenlijnen er niet alleen zijn om scholieren speciaal te vervoeren, maar zijn die lijnen er vaak genoeg meer om het reguliere vervoer te ontzien met grote groepen extra reizigers.

in HWGO betalen de ouders gewoon het abonnement voor hun kinderen, dus van gesubsidieerd vervoer van scholieren kan daar eigenlijk niet gesproken worden.
want als een rit niet genoeg vervoer oplevert, wordt die rit gewoon geschrapt.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Scholierenlijnen

Bericht door huibe »

Mr-W schreef:Hou er ook rekening mee dat scholierenvervoer uit 2 groepen bestaat, 1 scholierenvervoer vanwege een ideologische opvatting.(religieus,maar ook de vrije school,waarbij de middelbare school vaak in een andere plaats ligt zoals Novalis Eindhoven) en het vervoer naar scholen voor speciaal onderwijs waarbij er in principe geen sprake is van een keuze.
Maak er drie van. Wat zone5324bericht... terecht opmerkt over de HWGO dat is perfect voorbeeld van scholieren vervoer. Het ontzien van het reguliere openbaar vervoer, maar de vrijheid hebben om het af te schaffen indien nodig.

Het vervoer naar speciaal onderwijs is normaal gesproken geen openbaar vervoer, maar besloten vervoer en dient naar mijn mening ook gewoon zijn doel.

Het probleem wat ik heb is hierboven ook al een aantal keer genoemd is het vervoer naar scholen met een ideologische inslag. Dat is een keuze en daar moet ik als belasting betaler niet aan mee hoeven te betalen.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Scholierenlijnen

Bericht door Daantje »

In Zeeland is het lange tijd zo geweest dat de school zelf bussen had rijden die leerlingen uit de omringende dorpen of soms tot aan de andere kant van de provincie ophaalde om naar school te kunnen gaan. Pas de laatste pakweg 10 jaar zijn deze bussen opgenomen in de dienstregeling en voor iedereen beschikbaar. Zelf ben ik daar eigenlijk wel voorstander van omdat het ook van pas kan komen voor andere reizigers dan scholieren, zeker in gebieden waar al weinig ander openbaar vervoer is zoals Zeeland. Verder is er vrijheid van onderwijs in ons land en kan je mensen niet verplichten naar de school in het dorp te gaan. Zelf fietste ik ook 23 km naar school in een andere plaats of ging met de bus toen ie nog reed.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Scholierenlijnen

Bericht door Ardan »

Vrijheid van onderwijs: prima. Als ouders vinden dat hun kinderen PER SE op een kerkelijke school MOETEN ook al is het 50 km verderop: arme kinderen, maar okee. (Geloof is iets voor jezelf en kan door niemand opgedrongen worden, vind ik. Ook niet door je ouders). Maar daar wil ik niet aan meebetalen, zoals anderen hierboven ook al vinden. Dat betalen de school en de ouders zelf maar.

Bij speciaal onderwijs, waarbij er geen sprake is van een keuze om een eind weg nar school te gaan, vind ik het een ander verhaal.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Scholierenlijnen

Bericht door Daantje »

Bekijk het ook eens andersom. Het kan ook betekenen dat je perse naar die reformatorische school in het dorp moet ipv de openbare school verderop ook al ben je niet gelovig en loop je als meisje normaal nooit in een rok ;)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Scholierenlijnen

Bericht door Ardan »

Ja en daar gaan dan weer géén bussen voor.
Ik doe ook maar wat
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Scholierenlijnen

Bericht door verfmeer »

Ik heb een keer op tv iets gezien over een man waarvan z'n kinderen 100 km verder op school zaten. Toen de gemeente de subsidie daarvan stopte, heeft hij van de rechter ontheffing van de leerplicht gekeken en geeft hij zijn kinderen thuis les.
De vraag is nu wat beter is. Kinderen die onderwijs krijgen van hun ouders dat van oncontroleerbare kwaliteit is, of kinderen die les krijgen op scholen gecontroleerd door het ministerie. Daardoor halen ze een algemeen geaccepteerd diploma en zijn ze veel meer waard voor de maatschappij. Ik denk dus dat de subsidie het onder aan de streep waard is, als je kinderen daarmee op school houdt.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Scholierenlijnen

Bericht door Ardan »

verfmeer schreef:Ik heb een keer op tv iets gezien over een man waarvan z'n kinderen 100 km verder op school zaten. Toen de gemeente de subsidie daarvan stopte, heeft hij van de rechter ontheffing van de leerplicht gekeken en geeft hij zijn kinderen thuis les.
Was dat ook een reli-school of kon het gewoon niet anders? In het eerste geval: te absurd voor woorden.
Ik doe ook maar wat
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Scholierenlijnen

Bericht door verfmeer »

Dat was een religieuze school. In Nederland ben je anders nooit zo ver van een openbare school verwijderd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Scholierenlijnen

Bericht door Ardan »

Ik snap echt niet dat je religie zó belangrijk vindt dat je eerst je koters 200 km per dag laat reizen en daarna een leerplichtontheffing gaat aanvragen als dat niet meer kan :') Sorry hoor, ik respecteer ieders religie maar ik heb nog nooit zoiets absurds gehoord :')
Ik doe ook maar wat
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Scholierenlijnen

Bericht door huibf »

Religie en ideologie is eigenlijk het grootste probleem war de wereld heeft. Kijk naar alle oorlogen in de wereld... en als je er in sommige gevallen, terecht, wat van zegt ben je de grootste discriminant vd wereld en je leven niet zeker.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Scholierenlijnen

Bericht door marlies »

Ik denk dat gebrek aan inlevingsvermogen (en/of bereidheid het te gebruiken) een groter probleem is. Dat ligt ook aan de kern van veel van de met religie geassocieerde problemen. Niet dat dat religieuze mafkezerij vrijpleit trouwens :P
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Scholierenlijnen

Bericht door webguy »

verfmeer schreef:De vraag is nu wat beter is. Kinderen die onderwijs krijgen van hun ouders dat van oncontroleerbare kwaliteit is, of kinderen die les krijgen op scholen gecontroleerd door het ministerie.
Overigens is thuisonderwijs een hele rage in de VS. Tuurlijk zal het niet altijd goed gaan, maar over het algemeen is de kwaliteit van onderwijs beter, o.a. doordat het 1 : 1 is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 21 gasten