Scholierenlijnen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Scholierenlijnen

Bericht door Bakpapier »

Zoals ik zei vind ik deze discussie een politieke discussie die hier niet thuishoort (is er geen off topic forum?). Feit is nu eenmaal dat er nu bijzondere scholen zijn, en dat er volledige vrijheid van onderwijs is (in de Grondwet nota bene !) die ook wordt gefaciliteerd door de overheid. Dat kun je dom vinden of onbegrijpelijk maar da's nu eenmaal de situatie.

En als er dan een bus 50 km moet rijden naar zo een school, en die bus zit goed gevuld met kinderen, dan is er geen enkele reden om die bus niet te laten rijden, ook al vind je het belachelijk dat mensen per se naar een reformatorische school willen.

En eerlijk gezegd denk ik, dat als je de subsidie voor dit scholierenvervoer volledig afschaft, de meeste bussen nog steeds gewoon blijven rijden. Want reformatorische mensen werken over het algemeen erg hard en hebben echt best wel veel geld te besteden. Moet je eens zien wat voor merkkleding ze dragen, in wat voor auto's ze rijden, de mooie nieuwe kerkgebouwen die nog worden gebouwd in Zeeland en andere regio's etc. Er zal een klein percentage misschien stoppen met het vervoer en dus thuis les gaan geven maar ik denk niet dat opeens bijna alle schoolbussen stoppen.

Overigens is de zgn. 'vrije school' ook een vorm van religie, namelijk antroposofie. Die mensen mogen alleen maar biologisch eten, mogen zich ook niet inenten (ja dit is echt waar, volgens hen is het beter voor je als je op de natuurlijke manier immuun wordt), leren allerlei vreemde mantra's op hun school... Ik ken wel wat mensen die op zo een school hebben gezeten. Maar goed, off-topic.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Scholierenlijnen

Bericht door huibe »

Bakpapier schreef:En eerlijk gezegd denk ik, dat als je de subsidie voor dit scholierenvervoer volledig afschaft, de meeste bussen nog steeds gewoon blijven rijden.
Perfect. Zoals ik al zei niet van mijn belasting centen naar een 'keuze school'.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Scholierenlijnen

Bericht door Bakpapier »

Nou, ik zou zeggen, stem op de juiste politieke partijen en doe je best. Het wordt waarschijnlijk eerder ingevoerd dan je denkt...
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Scholierenlijnen

Bericht door BR628 »

Bakpapier schreef:Ik ken wel wat mensen die op zo een school hebben gezeten. Maar goed, off-topic.
Waar je mee omgaat wordt je mee besmet zeggen ze wel eens ;)

Sorry hoor maar dit is natuurlijk een inkoppertje :lol:

Even ontopic: ik vind jou reacties hier best iets toevoegen eigenlijk, zolang je je inmiddels overbekende riedeltje maar niet blijft herhalen.
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Scholierenlijnen

Bericht door Klaasje »

Uit discussies over scholierenvervoer in de Provincie Flevoland mede naar aanleiding van de Hanzelijn en de scholieren die naar speciale scholen en MBO-scholen naar Zwolle reisden kwam naar voren dat het inmiddels goedkoper is om eigen besloten vervoer in te zetten bij voldoende massa als je het vergelijkt met busabonnementen. Als je bedenkt dat naar die ov-scholierenbussen dan ook nog eens subsidie gaat dan vraag ik mij serieus af of het OV zelf niet gewoon te duur in exploitatie is. Maar dat geeft ook aan dat het afschaffen van scholierenlijnen die voor één specifiek doel rijden over grotere afstanden wellicht helemaal niet zo'n groot probleem is.

Aan de andere kant geldt weer wel dat het soms gewoon domweg interessant is voor de ov-exploitatie om een scholierenlijn te laten rijden. Als je daarmee op meerdere lijnen versterking kan voorkomen ben je spekkoper als je daarvoor alleen maar één of twee ritjes hoeft te rijden.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Scholierenlijnen

Bericht door Frans F »

Er is op zich niet zo veel verschil tussen kinderen die met een scholierenlijn naar school gaan of met een gewone lijn. De vraag is meer of de gemeenschap/belastingbetaler voor het overgrote deel van de kosten van het scholierenvervoer moet opdraaien of dat mag worden verlangd dat de ouders zelf meer gaan betalen voor het vervoer van hun kinderen. Die zelfde discussie kun je ook voeren over de OV-studentenkaart.
Klaasje schreef:Uit discussies over scholierenvervoer in de Provincie Flevoland mede naar aanleiding van de Hanzelijn en de scholieren die naar speciale scholen en MBO-scholen naar Zwolle reisden kwam naar voren dat het inmiddels goedkoper is om eigen besloten vervoer in te zetten bij voldoende massa als je het vergelijkt met busabonnementen. Als je bedenkt dat naar die ov-scholierenbussen dan ook nog eens subsidie gaat dan vraag ik mij serieus af of het OV zelf niet gewoon te duur in exploitatie is.
Het OV is inderdaad bezig zichzelf in hoog tempo uit de markt te prijzen, mede door een gebrek aan kostenbesef t.a.v. de personeelskosten. Daarnaast is er aan de exploitatiekant te veel focus op de sociale functie en te weinig op het genereren van inkomsten.
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Scholierenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

Frans F schreef:Daarnaast is er aan de exploitatiekant te veel focus op de sociale functie en te weinig op het genereren van inkomsten.
Kan dit komen omdat de provincie alleen maar naar de eisen in het PvE kijkt, ongeacht of dit aan de vraag aansluit? Ik begreep van een kameraad uit Utrecht dat sommige wijzigingen vanuit de vervoerder op oog van grootste vraag niet kan worden doorgevoerd, omdat hiermee een bepaald bejaardenhuis OV-loos werd. De halte bij dat bejaardenhuis wordt echter nauwelijks gebruikt.

Ik denk bijvoorbeeld voor Haarlem-IJmond dat het netwerk eenvoudiger kan. Echter heeft de provincie al eisen gesteld voor de kernlijnen, waarvan de vervoerder verplicht is deze routes te volgen gedurende de concessieperiode. Ik vind dit soort eisen jammer, want je kan dan niet lijnen samenvoegen om gewenste verbindingen te kunnen bieden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 154 gasten