Q-Buzz R'dam: "Het gaat goed, maar het moet beter"

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Q-Buzz R'dam: "Het gaat goed, maar het moet beter"

Bericht door mb90 »

Q-Buzz: "Het gaat goed, maar het moet beter"
12 januari 2009

"De kinderziektes zijn eruit, het gaat goed, maar het moet nog beter". Dat concludeert de directie van Q-Buzz, de nieuwe busmaatschappij die een maand geleden de meeste lijnen van Connexxion in onze regio overnam.

Q-Buzz rijdt van Rotterdam naar Krimpen aan den IJssel, Ridderkerk en Lansingerland, en tussen Schiedam en Maassluis. De eerste week werden reizigers op sommige lijnen geconfronteerd met grote vertragingen en ook weigerde de electronica in de splinternieuwe bussen bij tijd en wijle.

De vertragingen werden opgelopen in het drukke verkeer in de spits, onder meer op de verbindingen naar Ridderkerk en Krimpen en op de Molenlaan in Rotterdam-Hillegersberg. Q-Buzz had wel gerekend met de files, maar die bleken voor langere vertragingen te zorgen dan was verwacht, waardoor bussen te laat kwamen of zelfs ritten uitvielen. Met zeven gehuurde RET-bussen erbij is dat probleem nu opgelost.

Q-Buzz belooft dat alle bussen op tijd rijden, en dat reizigers een volgende rit gratis krijgen als dat niet zo is. Tot nog toe hebben enkele tientallen mensen een gratis rit aangevraagd.

De busmaatschappij wil verder de OV-chipkaart zo snel mogelijk gaan gebruiken zal zijn in de Q-Buzz-bussen. Waarschijnlijk gebeurt dit over een maand of vier. De problemen met de routeinformatie in de bussen zijn dan ook zijn verholpen, verwacht Q-Buzz. En nu de vorst voorbij is, kunnen de voertuigen ook eindelijk weer door de wasstraat (..)
______________________________________________________________________

Bron = Rijnmond.nl

Zelf heb ik ook weinig te klagen over de eerste weken van Qbuzz. Er ontbreken alleen nog steeds haltepalen aan de Handelsweg in Ridderkerk, maar na een mail naar Qbuzz is dat in behandeling.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Q-Buzz R'dam: "Het gaat goed, maar het moet beter"

Bericht door Karl »

Tsja, nu een maand Qbuzz, maar echt een verbetering ten opzichte van CXX kan ik het niet noemen:

- Onduidelijkheden over de lijnnummervoering, 97/197; 98/198.
- Van lijn 96 ontbreekt op Krimpen aan den IJssel autobusstation nog steeds de haltevertrekstaat.
- Bij Krimpen aan den IJssel industrieweg hangt wel een vertrekstaat en die hangt over de voetnoten van de vertrekstaat van CXX-lijn 194.
- De beenruimte in de bussen is minder dan bij CXX, wat irritant is en dan ben ik zelf niet eens zo lang.
- De informatievoorziening klopt niet, terwijl het gewoon een Infoxx-variant schijnt te zijn.
- 's Avonds rijden er tussen Capelsebrug en Autobusstation (sowieso) vier bussen, Qbuzz rijdt echter op (ongeveer) hetzelfde moment als CXX, waardoor er effectief maar twee verbindingen zijn.
- ...

Nu weet ik wel dat er aanloopproblemen zijn en blabla, maar als reiziger zijnde heb ik daar geen boodschap aan.
Het is een spectrum.
bassie92
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 12:18

Re: Q-Buzz R'dam: "Het gaat goed, maar het moet beter"

Bericht door bassie92 »

Ik heb op zich niets te klagen over Qbuzz. De bussen rijden over het algemeen op tijd, de bussen zien er goed uit (alleen van binnen wat kaal..), ze zitten lekker enz. Enige kritiekpuntje is over de haltevertrekstaten. Als er 2 lijnen dezelfde route rijden, worden ze wel gewoon op 1 papiertje gegooid, waardoor je van te voren niet echt weet in welke buslijn je terecht komt.
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Q-Buzz R'dam: "Het gaat goed, maar het moet beter"

Bericht door Ronald »

bassie92 schreef:Enige kritiekpuntje is over de haltevertrekstaten. Als er 2 lijnen dezelfde route rijden, worden ze wel gewoon op 1 papiertje gegooid, waardoor je van te voren niet echt weet in welke buslijn je terecht komt.
Dat is toch juist handig, als je alle vertrektijden voor dezelfde route in één overzicht hebt? De meeste reizigers interesseert het niet of ze in lijn zus of zoveel stappen als deze toch dezelfde route rijden.
bassie92
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 12:18

Re: Q-Buzz R'dam: "Het gaat goed, maar het moet beter"

Bericht door bassie92 »

Volgens mij staan op Krimpen aan den Ijssel Busstation de lijnen 97 en 98 sowieso samen, ook als ze allebei een andere route hebben ;)
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Q-Buzz R'dam: "Het gaat goed, maar het moet beter"

Bericht door Daniel »

Tja, en lijn 140 is in Dordrecht nog altijd een spooklijn met slechts Connexxion-vertrekstaten op de haltes. Het DRIS kent 'm ook niet overigens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bassie92
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 12:18

Re: Q-Buzz R'dam: "Het gaat goed, maar het moet beter"

Bericht door bassie92 »

Toen Connexxion nog reed met lijn 140 stond deze er ook nog niet op. ;) ook op de plattegrond staat ie nog niet. Blijkbaar houden ze niet van deze lijn :mrgreen:
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Q-Buzz R'dam: "Het gaat goed, maar het moet beter"

Bericht door Karl »

bassie92 schreef:Toen Connexxion nog reed met lijn 140 stond deze er ook nog niet op. ;) (...)
Met zulke argumenten reden we nu nog steeds met paard en wagen.
bassie92 schreef:Volgens mij staan op Krimpen aan den Ijssel Busstation de lijnen 97 en 98 sowieso samen, ook als ze allebei een andere route hebben ;)
huh?
Laatst gewijzigd door Karl op ma 12 jan 2009, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Q-Buzz R'dam: "Het gaat goed, maar het moet beter"

Bericht door Wubbo »

rhk_amf schreef:Dat is toch juist handig, als je alle vertrektijden voor dezelfde route in één overzicht hebt? De meeste reizigers interesseert het niet of ze in lijn zus of zoveel stappen als deze toch dezelfde route rijden.
Ik vind het wel handig om te weten op welke lijn ik moet wachten, dan kan ik anticiperen op het lijnnummer ipv op de eindbestemming, zeker bij een halte waar ook nog andere lijnen komen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Q-Buzz R'dam: "Het gaat goed, maar het moet beter"

Bericht door Daniel »

Lijnnummers staan er ook gewoon bij. Om een voorbeeldje te noemen: bij station Maassluis West heb je een vertrekstaat van lijn 126/137 naar Maassluis, Einthovendreef.

Beide lijnen stoppen daar overigens bij dezelfde halte, dus da's dan weer makkelijk (vooral omdat op die halte niks anders stopt)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bassie92
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 12:18

Re: Q-Buzz R'dam: "Het gaat goed, maar het moet beter"

Bericht door bassie92 »

@Karl
Ik bedoel er alleen maar mee te zeggen dat lijn 140 nog nooit op dat bord heb gestaan en daarom een soort 'vergeten' lijn is.
Lijn 97/98 staan richting Krimpen aan den Ijssel op het busstation ook samen op een haltevertrekstaat terwijl ze niet allebei het zelfde rondje rijden.
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Q-Buzz R'dam: "Het gaat goed, maar het moet beter"

Bericht door Karl »

bassie92 schreef:@Karl
Ik bedoel er alleen maar mee te zeggen dat lijn 140 nog nooit op dat bord heb gestaan en daarom een soort 'vergeten' lijn is.
Lijn 97/98 staan richting Krimpen aan den Ijssel op het busstation ook samen op een haltevertrekstaat terwijl ze niet allebei het zelfde rondje rijden.
Ah, ok, terwijl je mag hopen dat alles bij een concessiewisseling weer wordt doorgelicht en gecontroleerd.

Lijn 97 en 98 staan niet op dezelfde haltevertrekstaat, ze hebben beide ook een andere halte (fysiek), haltepalen etc.
Het is een spectrum.
bassie92
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 12:18

Re: Q-Buzz R'dam: "Het gaat goed, maar het moet beter"

Bericht door bassie92 »

Dan hebben ze het waarschijnlijk veranderd want de vorige keer was het dus níet zo.
Richting zuidplein hangen de tijden van 143/144 ook bij elkaar, dan zie je wel hoe goed de tijden nog steeds op elkaar aansluiten (in de avond een kwartierdienst). Lijn 144 is dan in de avonduren verdubbeld van 1 naar 2x per uur :-D
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Q-Buzz R'dam: "Het gaat goed, maar het moet beter"

Bericht door JeePee »

Hoezo is dat veranderd aan de vertrekstaat van lijn 97 en 98? De 97 en 98 zijn nooit gecombineerd op 1 vertrekstaat gekomen. Dat is namelijk onmogelijk in het computersysteem waar ze uitkomen. Dat kan alleen als 2 lijnen dezelfde route gebruiken en daarbij dezelfde haltenummers. De vertrekstaten zijn daar (op zich wel weer verwonderlijk) ook nog niet gejat, dus er was ook geen noodzaak ze te vervangen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Q-Buzz R'dam: "Het gaat goed, maar het moet beter"

Bericht door Geert »

bassie92 schreef:Ik heb op zich niets te klagen over Qbuzz. De bussen rijden over het algemeen op tijd, de bussen zien er goed uit (alleen van binnen wat kaal..), ze zitten lekker enz. Enige kritiekpuntje is over de haltevertrekstaten. Als er 2 lijnen dezelfde route rijden, worden ze wel gewoon op 1 papiertje gegooid, waardoor je van te voren niet echt weet in welke buslijn je terecht komt.
Dat is juist hartstikke handig! Ik zou willen dat CXX het hier zou invoeren, ik kan vier buslijnen naar Utrecht nemen en dus hangen er vier verschillende vertrekstaatjes. Nergens voor nodig :)
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Q-Buzz R'dam: "Het gaat goed, maar het moet beter"

Bericht door JeePee »

Het heeft ook mijn voorkeur wel ja. Bij mijn halte voor de deur kan ik kiezen uit 2 lijnen van Qbuzz (en jawel, op 1 vertrekstaat) en 4 lijnen van Connexxion. Als ik naar CXX kijk dan had ik toch echt liever dat men alle lijnen bij elkaar opgezet had. Zeker omdat een aantal lijnen op elkaar afgestemd zijn. Zo vormen lijn 8 en 38 samen een kwartierdienst en lijn 3 en 31 op zaterdag een 5 minutendienst. Nogal onzinnig om dat allemaal appart te doen. Over het algemeen komen er ook erg positieve reacties op binnen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Q-Buzz R'dam: "Het gaat goed, maar het moet beter"

Bericht door Meltrain »

Ik vind die samenvoeging ook erg handig.
Het enige waar ik eigenlijk kritiek op heb bij Qbuzz, is dat de beenruimte achterin in de bussen te klein is. Nu weet ik wel dat ik redelijk lang ben, maar bij Connexxion had ik er nooit last van.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Q-Buzz R'dam: "Het gaat goed, maar het moet beter"

Bericht door Stefan »

Hmm, daar ik heb dan weer totaal geen last van. Maar dat komt denk ik omdat ik die Arriva Amba's gewend ben.. Ik ben 'maar' 1.77m maar zelfs in die Amba's kan ik achterin niet echt :roll: :wink:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten