Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Het vervoerplan staat op de BRU-site, volgens mij staat eerder in dit topic ergens een linkje.
nvdw schreef:Wat mij opviel was het stukje over de verbinding CS-Papendorp. Blijkbaar overweegt Qbuzz lijn 29 eruit te gooien omdat die toch grotendeels parallel loopt met de CXX-lijnen in die richting, met name de 195/295.
Meer een efficiencyslag was het: men had het plan om lijn 29 op te heffen en in plaats daarvan lijn 77 via Papendorp naar Nieuwegein te laten rijden.
Naast het voordeel dat het efficient is heeft dat natuurlijk ook nadelen: reizigers uit Nieuwegein die in Kanaleneiland werken zouden behoorlijk wat reismogelijkheden minder krijgen en tussen Nieuwegein en Papendorp wordt wel erg veel capaciteit geboden zo in combinatie met lijn 48. En vanuit Kanaleneiland / Europalaan naar CS neemt de capaciteit ook af, gezien lijn 77 daar juist de lijn is die er in z´n tegenspitsrichting zit (voor de richtingen waarin de vraag op dat korte stukje bestaat), terwijl de overblijvende lijnen zeker in de herfstperiode eigenlijk geen extra reizigers kunnen hebben (met name op 65 geldt dat).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door lint41 »

Ik kom alleen deze post tegen waarin de uitgangspunten staan, daarin staat inderdaad wel het verhaal over de 77, maar niet over de 52 en 72/271 (waar ik ook in geïnteresseerd ben). Maar ach, we wachten af tot december ;-)
wouter15 schreef:Ik zag net op CS Centrumzijde een aantal lijnen 1 rijden met een gelede Citaro i.p.v. een standaard.

Op de website van Bestuur Regio Utrecht zijn ook wat interessante documenten verschenen:

Uitvoeringsplan U-OV 2014
Uitgangspunten Vervoerplan 2015
Actualisatie Vervoerplan 2014
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Wat tramnieuwtjes...
Tramproef in Nieuwegein
Projectorganisatie Uithoflijn en Regiotram voeren in augustus een proef uit voor de toekomstige Uithoflijn tijdens de buitendienststelling van de tram tussen Utrecht CS en Nieuwegein/IJsselstein. Deze proef vindt plaats van maandag 11 tot en met vrijdag 22 augustus tussen de haltes Nieuwegein-Wiersdijk en Nieuwegein-Fokkesteeg.

Deze proef is nu uitvoerbaar omdat de tram tussen Utrecht CS en Nieuwegein/IJsselstein niet rijdt. De tram kan niet rijden in verband met baanonderhoud op delen van de route en werkzaamheden aan de wissels bij de remise. In plaats daarvan rijden er tramvervangende bussen.
Omdat de tramremise vanwege de grootschalige vervangingswerkzaamheden niet toegankelijk is, staan de benodigde vier tramstellen tot en met uiterlijk 31 augustus in de buurt van de testlocatie gestald (met bewaking). Deze trams moeten op stroom blijven, dit levert overdag beperkte geluidsoverlast op.

De proef is bedoeld om de magnetische velden te meten die een tram veroorzaakt bij verschillende vormen van elektriciteitsvoorziening. Er komt een meetinstallatie op het naastgelegen sportveld en daarna zal er een tramstel met wisselende snelheden en onder wisselende elektrische omstandigheden heen en weer rijden. Tijdens de tests wordt de overweg aan de Henri Dunantlaan bewaakt door verkeersregelaars. De werkzaamheden vinden overdag plaats en leveren geringe overlast voor de omgeving op.
Bron: http://u-ov.info/index.php?cID=440
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Owja trouwens, gezien er vast meer regelmatige reizigers in dit topic lezen... Herkennen jullie ook dat er recent meer chipkaartproblemen optreden (in de vorm van haltes die blijven hangen)?
Van 8 december t/m 17 juli is het bij mij slechts twee keer misgegaan, maar afgelopen week opeens drie keer in één week! Toevallig chauffeurs die niet altijd beide systemen in de gaten hebben als het ergens blijft hangen?

In elk geval is het bij mij steeds op verschillende lijnen (tot nu toe 65, 377 en 160) in verschillende bussen dat het mis gaat, maar wel steeds hetzelfde dat misgaat: systeem blijft in Nieuwegein hangen en herkent zodoende niet dat ik binnen m'n abonnement reis. De webcare van U-OV wist me in elk geval al wel te melden dat zij nog geen trend qua meldingen herkenden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Ik herken het niet, maar mij valt wel iets anders op. Ik reis vaak met mijn vriendin dezelfde reizen, in dezelfde rit dus samen.

Ik met een altijd dalvoordeelabo in de daluren, zij met een weekendstudentenabo met korting doordeweeks. Vrijwel altijd zijn onze ritprijzen afwijkend van elkaar, waarbij zij altijd net een paar cent meer betaalt. Kan iemand dat verklaren? Ik dacht dat de kortingspercentages gelijk waar.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Busfoto.nl op vr 25 jul 2014, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door wouter15 »

@Daniel: waar vind jij dan het vervoerdplan 2015 op de site van het BRU? Daar had lint41 het namelijk over (en niet over de uitgangpunten)
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tristan »

Busfoto.nl schreef:Ik herken het niet, maar mij valt wel iets anders op. Ik reis vaak met mijn vriendin dezelfde reizen, in dezelfde rit dus samen.

Ik met een altijd dalvoordeelabo in de daluren, zij met een weekendstudentenabo met korting doordeweeks. Vrijwel altijd zijn onze ritprijzen afwijkend van elkaar, waarbij zij altijd net een paar cent meer betaalt. Kan iemand dat verklaren? Ik dacht dat de kortingspercentages gelijk waren.
De kortingspercentages zijn niet gelijk. Bij het Altijd Voordeel-abonnement krijg je 40% korting, bij het SRP krijg je voor BTM-reizen 34% korting.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door verfmeer »

Dat is dan heel sneaky gegaan. Want vroeger haalde ik bij mijn studenten-ov altijd een 40% kortingskaartje en daar werd nooit moeilijk over gedaan.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door lint41 »

De 40% is voor de trein (daar krijg je hem nog altijd), de 34% is bus/tram/metro, oftewel de vervanging van de roze strippenkaart. En laat die nu ook altijd 34-35% korting te hebben gegeven ;-)
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door microshit »

verfmeer schreef:Dat is dan heel sneaky gegaan. Want vroeger haalde ik bij mijn studenten-ov altijd een 40% kortingskaartje en daar werd nooit moeilijk over gedaan.
Zie http://www.studentenreisproduct.nl/reizen.aspx
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Globetrotter »

Deze week stond er in het Stadsblad het volgende (de belangrijkste stukken uit het artikel):

'De motie van VVD- raadslid Andre van Schie om het Vredenburg met een paar kleine aanpassingen alsnog zo in te richten dat alle of in elk geval meer passerende bussen er kunnen stoppen, heeft geen meerderheid gekregen.(......) Enkele tegenstemmers wezen op de kosten die met de extra aanpassing gemoeid zijn. (.......) Wethouder Everhardt zei onlangs mede namens het BRU dat binnen de gekozen richting alsnog wordt bekeken of er meer bussen kunnen halteren dan aanvankelijk gepland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Vanmiddag een ritje met de 361 naar IJsselstein gemaakt. Mag van geluk spreken dat ik er nog kwam: de nieuwe chauffeur die er bij het Anne Frankplein op kwam moest de collega die hij afloste eerst nog vragen wat de route was :P
Men heeft trouwens sinds vandaag ook twee info-medewerkers van het CS naar Nieuwegein Stadscentrum verplaatst. Niet dat ze heel veel info konden geven... "Lijn 374? Die stopt daar ergens (wijzend naar de busperrons)". En van 361 wisten ze niet aan welke kant van de straat hij stopte, want die kwam afwisselend van een andere kant (Dat was dus de kerende bus met al IJsselstein erop die nog een rondje op het busstation moest draaien :roll: )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

Daniel schreef:Vanmiddag een ritje met de 361 naar IJsselstein gemaakt. Mag van geluk spreken dat ik er nog kwam: de nieuwe chauffeur die er bij het Anne Frankplein op kwam moest de collega die hij afloste eerst nog vragen wat de route was :P
Men heeft trouwens sinds vandaag ook twee info-medewerkers van het CS naar Nieuwegein Stadscentrum verplaatst. Niet dat ze heel veel info konden geven... "Lijn 374? Die stopt daar ergens (wijzend naar de busperrons)". En van 361 wisten ze niet aan welke kant van de straat hij stopte, want die kwam afwisselend van een andere kant (Dat was dus de kerende bus met al IJsselstein erop die nog een rondje op het busstation moest draaien :roll: )
dat is typisch klantenservice, ook al weet U-OV niet wat dat in houdt
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Juist wel, vooral positieve ervaringen met hun klantenservice. Het zal de nieuwigheid zijn, op CS was de info de afgelopen week prima. Al stond er nog iemand te klagen dat de bussen slecht aangegeven waren... Die moeten ze voortaan dan maar bij de treindeur ophalen, want als je al die tekstkarren, TB-schermen, DRIPs en oranje borden al over het hoofd ziet...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

Komkommertijd bij Connexxion: in de provincie Utrecht bussen komt nu een mededeling langs dat er tijdhaltes bestaan waar de bus soms stil staat om er voor te zorgen dat de bus niet te vroeg bij haltes aankomt. Bij gebrek aan ander nieuws, of zo ;)
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jurre »

Dat zag ik ook veelvuldig in lijn 80/81/83 staan vorige week. Twee schermen vol informatie over tijdhaltes.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Naast tramvervangende bussen zet U-OV trouwens ook haltes in om de reizigers vanuit IJsselstein te vervoeren. Passen alleen niet zoveel passagiers op zo'n bordje :mrgreen:
Afbeelding

Eigenlijk is dit natuurlijk gewoon een "Tijdelijke halte", de tram vervangt 'ie immers niet :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Bij Qbuzz worden de reizigers dan weer getrakteerd op het fenomeen "meethalte".
Afbeelding
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Zag trouwens net dat de halte op het Vredenburg praktisch morgen in gebruik genomen zou kunnen worden.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door microshit »

Daar stond zelfs paar dagen terug iemand te wachten, in de volle overtuiging dat er wel een bus zou gaan stoppen. Die halte mist momenteel nog elke vorm van reisinfo.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Hainje »

Die bus gaat er ook nog wel een keer stoppen, ooit.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

microshit schreef:Daar stond zelfs paar dagen terug iemand te wachten, in de volle overtuiging dat er wel een bus zou gaan stoppen. Die halte mist momenteel nog elke vorm van reisinfo.
Verrassend genoeg staat er echter al wel een haltepaal. Die was zelfs al aanwezig voor de herasfaltering aldaar, toen de rijbaan nog hoger lag dan de verhoogde halte.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door microshit »

Klopt, een haltepaal zonder lijnen erop :p
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Geen pijl op te trekken, die bus 361... nou reed er vandaag weer een behoorlijk goed gevulde 12-meter Citaro op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door donny2290 »

Afbeelding foutje in de U-Ov app. Lijn 51 naar Houten? Viel me wel vaker op dat er af en toe onjuiste informatie wordt getoond.
Ov liefhebber, reizen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten