Overlast nachttreinen aangepakt
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Overlast nachttreinen aangepakt
Overlast nachttreinen aangepakt
AMSTERDAM - De Spoorwegpolitie gaat vaker controles in nachttreinen uitvoeren om de sociale veiligheid in de treinen en op de perrons te vergroten. In de nacht van zaterdag op zondag werden al 23 personen opgepakt en 152 bekeuringen uitgeschreven.
De Spoorwegpolitie wil met behulp van de controles op het nachtnet het treinverkeer ordelijk laten verlopen en overlast aanpakken.
Agenten in burger
De controles van zaterdagnacht vonden plaats op de trajecten Breda - Rotterdam - Den Haag.
In de treinen werden 66 mensen betrapt op het rijden zonder geldig vervoerbewijs. Een 23-jarige Rotterdammer is aangehouden omdat hij nog 199 dagen onvoorwaardelijke gevangenisstraf tegoed had.
Aan de controle werkten 22 medewerkers van de Spoorwegpolitie. Zij opereerden in burger om een zo normaal mogelijk beeld te krijgen van de situatie in de treinen. Een hondengeleider met surveillancehond ondersteunde de actie.
Verstoren openbare orde
De 152 bekeuringen zijn uitgeschreven voor het verstoren van de openbare orde in de trein, zoals openbare dronkenschap, roken, drugsgebruik en voeten op de bank.
Veertien personen zijn aangehouden omdat zij niet mee wilden werken aan de controle of omdat zij zich niet konden legitimeren. Daarnaast zijn negen personen aangehouden omdat hun aanhouding nog werd gelast door een officier van justitie. Zij zijn ingesloten om hun straf uit te zitten.
De 23-jarige Rotterdammer die voor 199 dagen gevangenis stond gesignaleerd, viel op omdat hij een joint aan het draaien was in de trein.
Bron: De Telegraaf
AMSTERDAM - De Spoorwegpolitie gaat vaker controles in nachttreinen uitvoeren om de sociale veiligheid in de treinen en op de perrons te vergroten. In de nacht van zaterdag op zondag werden al 23 personen opgepakt en 152 bekeuringen uitgeschreven.
De Spoorwegpolitie wil met behulp van de controles op het nachtnet het treinverkeer ordelijk laten verlopen en overlast aanpakken.
Agenten in burger
De controles van zaterdagnacht vonden plaats op de trajecten Breda - Rotterdam - Den Haag.
In de treinen werden 66 mensen betrapt op het rijden zonder geldig vervoerbewijs. Een 23-jarige Rotterdammer is aangehouden omdat hij nog 199 dagen onvoorwaardelijke gevangenisstraf tegoed had.
Aan de controle werkten 22 medewerkers van de Spoorwegpolitie. Zij opereerden in burger om een zo normaal mogelijk beeld te krijgen van de situatie in de treinen. Een hondengeleider met surveillancehond ondersteunde de actie.
Verstoren openbare orde
De 152 bekeuringen zijn uitgeschreven voor het verstoren van de openbare orde in de trein, zoals openbare dronkenschap, roken, drugsgebruik en voeten op de bank.
Veertien personen zijn aangehouden omdat zij niet mee wilden werken aan de controle of omdat zij zich niet konden legitimeren. Daarnaast zijn negen personen aangehouden omdat hun aanhouding nog werd gelast door een officier van justitie. Zij zijn ingesloten om hun straf uit te zitten.
De 23-jarige Rotterdammer die voor 199 dagen gevangenis stond gesignaleerd, viel op omdat hij een joint aan het draaien was in de trein.
Bron: De Telegraaf
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Overlast nachttreinen aangepakt
Sinds wanneer mag je geen joint meer draaien in de trein (n)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Overlast nachttreinen aangepakt
Er staat niet dat het niet mag, er staat dat hij om die reden opviel. Toen bleek op wonderlijke wijze dat hij nog 199 dagen moest zitten.
Re: Overlast nachttreinen aangepakt
Dan nog ben ik benieuwd hoe het precies gelopen is...
Want een joint draaien is volgens mij nog geen reden om iemand om zijn legitimatie te vragen...
Want een joint draaien is volgens mij nog geen reden om iemand om zijn legitimatie te vragen...
Re: Overlast nachttreinen aangepakt
Joint draaien niet, opvallend gedrag volgens mij wel.
Re: Overlast nachttreinen aangepakt
En als ik lees hoeveel mensen een boete voor het niet hebben van legitimatie gekregen hebben, zullen ze wel iedereen om ID gevraagd hebben. Het was immers een buitengewoonlijke actie, en daar zouden ze best wel eens toestemming voor hebben kunnen gekregen. Anders valt de boete voor het niet hebben van ID wellicht nog te verhelpen door beroep aan te tekenen.Aking schreef:Dan nog ben ik benieuwd hoe het precies gelopen is...
Want een joint draaien is volgens mij nog geen reden om iemand om zijn legitimatie te vragen...
Re: Overlast nachttreinen aangepakt
Het lijkt me niet meer dan voor de hand liggend dat als er oud-Duitse Ausweiscontroles gehouden worden, er zonder meer direct bezwaar aangetekend dient te worden. Er was ons immers door de politiek beloofd dat dit nu net niet de bedoeling was...Jurjen schreef:En als ik lees hoeveel mensen een boete voor het niet hebben van legitimatie gekregen hebben, zullen ze wel iedereen om ID gevraagd hebben. Het was immers een buitengewoonlijke actie, en daar zouden ze best wel eens toestemming voor hebben kunnen gekregen. Anders valt de boete voor het niet hebben van ID wellicht nog te verhelpen door beroep aan te tekenen.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Overlast nachttreinen aangepakt
Er wordt wel vaker om je ID gevraagd dan volgens mij nodig is. Heb 't toch al een paar keer meegemaakt dat er om m'n ID gevraagd werd als ik op een zaterdagmorgen om half 3 vanaf de kroeg naar de bus liep. En dan enigsinds geïrriteerd raken als je vraagt waarom het nodig is, als je gewoon normaal, zonder opvallend gedrag, over het fietspad loopt.. Vreemde kerels zitten er soms bij.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Overlast nachttreinen aangepakt
Aangezien er meer mensen waren die geen kaartje hadden dan er reizigers waren zonder legitimatie, zou het dan niet kunnen dat de zwartreizigers die personen waren zonder legitimatie?
Re: Overlast nachttreinen aangepakt
Met al het gajes in die nachttreinen vind ik het niet meer dan terecht dat iedereen over een kam gescheerd wordt. Ausweis dien je gewoon bij je te dragen, zo niet ben je onherroepelijk in overtreding en dien je daarvoor gestraft te worden.
Kijk als er nu midden op de dag op straat in je woonplaats iedereen om een ID gevraagd wordt, vind ik dat behoorlijk overdreven. Maar hier is duidelijk sprake van een andere situatie.
Kijk als er nu midden op de dag op straat in je woonplaats iedereen om een ID gevraagd wordt, vind ik dat behoorlijk overdreven. Maar hier is duidelijk sprake van een andere situatie.
Re: Overlast nachttreinen aangepakt
En nu dacht ik dat met elke nachtopenstelling van het station, een ware paspoortcontrole bij de ingang werd gehouden, waarmee zwartreizen uitgesloten is. De rest komt binnen door over de sporen te klauteren?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Overlast nachttreinen aangepakt
De vorige keer dat ik met de nachttrein reisde, mochten we maar door 1 deur instappen en daar stonden 2 conducteurs die alle kaartjes controleerde. Dat is een stuk handiger maar het duurt alleen wat langer met instappen, de mensen zouden dan bij elk station naar 1 deur geleid moeten worden en dat kort wel wat tijd. (ik stapte in in Rotterdam, het beginstation van het traject dus daar kon het makkelijk)
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Re: Overlast nachttreinen aangepakt
Je kan natuurlijk ook met een enkeltje Schiphol- Leiden tot Breda blijven zitten, nog een optie is om al even van te voren op het station te zijn, rond half 1 is Amsterdam altijd nog gewoon open. Als de eerste nachttrein om kwart voor 1 vertrekt is dat niet heel lang wachten...
Re: Overlast nachttreinen aangepakt
En ik kan me niet voorstellen dat een Den Bosch, Breda, Tilburg en Dordrecht ingangscontrole hebben 's nachts...?
Re: Overlast nachttreinen aangepakt
Delft heeft het iig niet (standaard). Ik heb het die paar keer dat ik na een feestje terug naar Amsterdam ging niet meegemaakt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Overlast nachttreinen aangepakt
Brede heeft het gehad ('s avonds al, nu niet meer en voor 's nachts weet ik het niet zeker: zo laat reis ik daar niet meer ;-)).
Re: Overlast nachttreinen aangepakt
Breda had het in ieder geval wel. Hoe het op de andere Brabantse stations is weet ik niet. Delft en ik meen ook Leiden zijn gewoon normaal open.
Re: Overlast nachttreinen aangepakt
Leiden is inderdaad gewoon open. Sporadisch is er ingangscontrole, maar niet structureel (althans dat was de situatie tot april '08, toen ik naar Amsterdam verhuisde )
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Overlast nachttreinen aangepakt
Tot zo ver ik weet hebben we in Dordrecht van 19.00-02.00 controle.
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Re: Overlast nachttreinen aangepakt
In Utrecht hebben ze spoor 4 zelfs helemaal aangepast met hekken en dergelijke zodat het goed aflsuitbaar was t.b.v. de Ingangscontrole's
Ik meende recent trouwens op te vangen dat het hele BASproject afgeschaft was (beperkte avondafsluiting stations uit mn hoofd) en dat daarmee dus alle ingangscontrole's verleden tijd zijn
Ik meende recent trouwens op te vangen dat het hele BASproject afgeschaft was (beperkte avondafsluiting stations uit mn hoofd) en dat daarmee dus alle ingangscontrole's verleden tijd zijn
Re: Overlast nachttreinen aangepakt
In ieder geval in Amsterdam is dat wel het geval nu, al waren het niet de beste "bewakers" bewakers die daar stonden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Overlast nachttreinen aangepakt
Inderdaad, heb al een paar keer bijna mijn trein gemist door die sjappies op Asd :neg:
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6473
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Overlast nachttreinen aangepakt
In Dordrecht en Breda controleren ze iig erg laat op de avond nog. Zou me niets verbazen als dat nu ook is doorgetrokken naar de nacht.
Re: Overlast nachttreinen aangepakt
Als ik met drie pauweveren in mijn kont door de trein op en neer ga rennen doe ik ook niet direct iets strafbaars. Maar men zal best benieuwd zijn naar wie ik ben ;)Aking schreef:Dan nog ben ik benieuwd hoe het precies gelopen is...
Want een joint draaien is volgens mij nog geen reden om iemand om zijn legitimatie te vragen...
Re: Overlast nachttreinen aangepakt
Men blijft tot de laatste 'gewone' trein controleren in Dordrecht. Dat is dus tot 1:55 (laatste trein vanuit Gorinchem). Voor de nachttrein blijven ze niet extra langer staan.Daantje schreef:In Dordrecht en Breda controleren ze iig erg laat op de avond nog. Zou me niets verbazen als dat nu ook is doorgetrokken naar de nacht.
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 189 gasten