Korte vragen #10

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Korte vragen #10

Bericht door huibe »

huibe schreef:Weet iemand wat de prijs is van een enkele reis Antwerpen - Roosendaal als je deze aan het loket of uit een automaat in Antwerpen koopt?

Ik heb me in NL al een keer gesneden aan het feit dat een e-ticket voordeliger is dan een papieren kaart uit de automaat (op de reis naar Antwerpen).
Om zelf maar antwoord te geven, de prijs aan het loket en de automaat is gelijk aan het e-ticket.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #9

Bericht door Freek »

@Kaartautomaten op regionale stations

Er zijn 7 stations waar geen NS-Kaartautomaat staat. Of er nog een automaat komt is afhankelijk van de vervoerder en de opdrachtgever.

Zoals jullie hebben geconstateerd is per 1 juli de functionaliteit van de automaten op de regionale stations aangepast. Formeel is dit gedaan op verzoek van de decentrale vervoerders*. De distributie van kaartverkoop is adviesplichtig aan consumentenorganisaties en vereist instemming van de opdrachtgevers.
Binnen het NOVB is de besluitvorming over eenmalige chipkaart dusdanig geweest dat NS de huurprijs voor de automaten heeft verlaagd en de automaten heeft omgebouwd waardoor ze geschikt zijn voor de eenmalige chipkaart. Vroeger was het immers de bedoeling dat er geen papierenkaartjes meer zouden zijn. Daarom hebben een aantal regionale overheden besloten om eigen oplaadpalen te plaatsen. Dat er nu toch NS-automaten blijven staan komt omdat men tot inzicht is gekomen dat het wel handig is om papierenkaartjes te hebben. Daarnaast kan de NS-automaat meer dan oplaadpalen van de regionale overheden. Denk aan klassewissel en het laden van samenreiskorting.

Dat NS wel kaartjes verkoopt naar alle andere stations komt omdat zij vinden dat ze dit moreel verplicht zijn aan hun klanten. Is het bovendien ook geen concessieverplichting? Ik meen het namelijk wel. De regiovervoerders voelen die morele verplichting veel minder. Als de regionale overheden (Limburg!) dan de vervoerder steunen in het verminderen van het aantal kaartautomaten gaan er nog meer stations komen waar men gaat kaartjes voor het hele land kan kopen.


*ik beschrijf de meest voorkomende situatie. Er is vast ook een overheid die de automaten zelf huurt en ter beschikking stelt aan de vervoerder.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen #9

Bericht door ODRAIL »

Freek schreef:@Kaartautomaten op regionale stations

Er zijn 7 stations waar geen NS-Kaartautomaat staat.
Welke stations zijn dit?
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen #9

Bericht door Tochjo »

Dit document noemt vijftien stations zonder een NS-kaartautomaat met OV-chipkaartfunctionaliteit: Boven-Hardinxveld, Chevremont, Eygelshoven, Hardinxveld Blauwe Zoom, Heerlen De Kissel, Heerlen Woonboulevard, Hengelo Gezondheidspark, Hoevelaken, Houthem-St. Gerlach, Klimmen-Ransdaal, Schin op Geul, Sliedrecht Baanhoek, Veendam, Voerendaal en Maastricht Noord. Dan zullen er hier nog wel acht stations bij zitten die wel een NS-kaartautomaat hebben, maar zonder OV-chipkaartfunctionaliteit.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte vragen #9

Bericht door Michael »

Michael schreef:Ik heb een vraagje: Ik reisde gisteren van Terheijden naar Breda en in de avond weer terug. Maar nu bleek dat de ritprijs is verhoogd. Dat moet in de afgelopen dagen gebeurd zijn. Want eerder deze week was dat nog niet zo. Nou heb ik altijd gedacht dat de tarieven altijd in Januari verhoogd werden. Maar dit kan dus ook gewoon halverwege het jaar gebeuren. Klopt dat?
Ik heb inmiddels antwoord gehad via het Twitteraccount van Veolia: Deze persoon zei dat dit inderdaad alleen in Januari gebeurd. Hij raadde mij daarom aan om contact op te nemen met de Klantenservice. Dus heb maar even een mailtje verzonden.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Korte vragen #9

Bericht door Bakpapier »

marvinkok schreef:
Bakpapier schreef:
julsteren schreef:Hengelo Gezondheidspark heeft alleen een oplaadpunt voor je OVC, geen kaartautomaat.
Wat als je geen ov chipkaart hebt? Dan zit je daar dus vast?

Erg klantonvriendelijk...
Nee hoor, dan neem je bus 14 of 12 naar het station en check je daar in of koop je een kaartje! (A)
Erg klantonvriendelijk dus, want zonder ov chipkaart een kaartje kopen voor in de bus is erg duur, en het kost ook nog eens extra tijd.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen #9

Bericht door marvinkok »

Hap!
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Korte vragen #9

Bericht door Anne »

Freek schreef:@Kaartautomaten op regionale stations
Volgens dit bericht wijzigt Veolia de automaten op de Maaslijn en de Heuvellandlijn.
Op de Maaslijn verdwijnen alle eigen automaten en staan er op alle stations NS-automaten met alle functies.

Op de Heuvellandlijn krijgen ook Heerlen en Maastricht Veolia automaten. Reizigers op de Heuvellandlijn kunnen dan in de Veolia automaten een kaartje kopen zonder toeslag.
Niet duidelijk is mij of Maastricht Randwijck al een Veolia automaat had of er nu een is/wordt geplaatst.

Op de Heuvellandlijn hebben alleen de NS-stations en de stations Meerssen, Valkenburg, Landgraaf en Kerkrade Centrum een NS-automaat. Doorgaande reizigers vanaf de andere stations van de Heuvellandlijn moeten dus eerst een Veolia kaartje kopen en dan nog een NS kaartje. (die zijn dus wel duurder uit want ze missen een stukje lange afstandskorting).

Volgens het bericht van Veolia is het verschil tussen beide lijnen dat de Maaslijn relatief veel doorgaande reizigers naar het NS net heeft en de Heuvellandlijn niet.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Korte vragen #9

Bericht door Bakpapier »

marvinkok schreef:Hap!
Gefeliciteerd ! :')
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #9

Bericht door Freek »

Tochjo schreef:Dit document noemt vijftien stations zonder een NS-kaartautomaat met OV-chipkaartfunctionaliteit: Boven-Hardinxveld, Chevremont, Eygelshoven, Hardinxveld Blauwe Zoom, Heerlen De Kissel, Heerlen Woonboulevard, Hengelo Gezondheidspark, Hoevelaken, Houthem-St. Gerlach, Klimmen-Ransdaal, Schin op Geul, Sliedrecht Baanhoek, Veendam, Voerendaal en Maastricht Noord. Dan zullen er hier nog wel acht stations bij zitten die wel een NS-kaartautomaat hebben, maar zonder OV-chipkaartfunctionaliteit.
Voor 1 juli waren het er 7, Veolia heeft 8 stations niet laten ombouwen/kaartautomaat laten verwijderen wat een totaal van 15 maakt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #9

Bericht door Geert »

Wat een zooitje die kaartautomaten :( Erg jammer dat de regionale overheden hier niet het belang zien van een uniform ticketingsysteem...
rww
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 23:00

Re: Korte vragen #9

Bericht door rww »

Tochjo schreef:Dit document noemt vijftien stations zonder een NS-kaartautomaat met OV-chipkaartfunctionaliteit: Boven-Hardinxveld, Chevremont, Eygelshoven, Hardinxveld Blauwe Zoom, Heerlen De Kissel, Heerlen Woonboulevard, Hengelo Gezondheidspark, Hoevelaken, Houthem-St. Gerlach, Klimmen-Ransdaal, Schin op Geul, Sliedrecht Baanhoek, Veendam, Voerendaal en Maastricht Noord. Dan zullen er hier nog wel acht stations bij zitten die wel een NS-kaartautomaat hebben, maar zonder OV-chipkaartfunctionaliteit.
ik ben even wezen kijken want ik woon er vlakbij, zowel heerlen woonboulevard als maastricht noord hebben wel een ns automaat met ov chipkaart functie, heerlen woonboulevard waren ze vrijdag aan het klussen(automaat staat er al vanaf bet begin), heerlen de kissel en ik denk eygelshoven hebben alleen een db automaat.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Korte vragen #9

Bericht door Anne »

Iemand enig idee waarom de ZLSM stations Gulpen-Wijlre, Eijs-Wittem, Simpelveld en Kerkrade-West in de NS reisplanner zitten? Er komt geen reisadvies met de ZLSM uit.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #9

Bericht door reisthijs »

Heeft er misschien mee te maken dat die stations op de TBP's getoond kunnen worden en daarvoor in de NS-database zitten?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Korte vragen #9

Bericht door Bakpapier »

Amsterdam van der Madeweg zit ook al een tijdje in de NS reisplanner, ook al stoppen hier geen treinen. Een reisadvies van of naar dit station geeft geen resultaat.

Weet iemand hoe dit komt?

Verder zit ook Amsterdam Airport erin, maar da's gewoon schiphol.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen #9

Bericht door hauptbahnhof »

Is al eerder gevraagd... Heeft te maken met de overstapmogelijkheid vanuit Asdz, Rai en Dvd richting Dmnz met de metro als er (bijv door werkzaamheden) geen treinen rijden op dat traject.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #9

Bericht door Suus »

In het begin werd hij steeds uit het systeem verwijderd/geblokkeerd en indien nodig teruggeplaatst, verschijnt hij nu permanent bij de dichtbij gelegen stations?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #9

Bericht door reisthijs »

Ook dat is hier al eerder gevraagd :wink:
Ja, staat er permanent in.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #9

Bericht door webguy »

reisthijs schreef:Heeft er misschien mee te maken dat die stations op de TBP's getoond kunnen worden en daarvoor in de NS-database zitten?
Check, overal wordt dezelfde lijst gebruikt.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Korte vragen #9

Bericht door Anne »

Heren bedankt voor de reactie. Bij de ZLSM lijn zal het dan zijn omdat de stoomtrein vanaf Valkenburg (Lb) vertrekt en die daar op de borden wordt getoond.
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Korte vragen #9

Bericht door CX1000 »

Vandaag ging ik met de veerboot bij Genemuiden en zag dat deze door Connexxion werd uitgevoerd. Hoort deze veerboot ook bij een concessie?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen #9

Bericht door ODRAIL »

Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Korte vragen #9

Bericht door Somoht »

Eindhoven Airport zit tegenwoordig ook in de NS reisplanner. Maar die werkt alleen nog op m.ns.nl
NS.nl en apps crashen omdat ze HERMES niet kennen in de tariefmodule, oftewel buggy code.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #9

Bericht door Hainje »

Dat Eindhoven Airport tegenwoordig in de NS planner zit heeft denk ik te maken met het feit dat de winkeltjes aldaar worden geëxploiteerd door NS Stations. Tijdens het zoeken naar vacatures kwam ik namelijk op de Werken bij NS-site vacatures tegen voor die locatie.
🍉
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Korte vragen #9

Bericht door Klaasje »

NS verkoopt sinds een tijdje kaartjes naar Eindhoven Airport die in de bussen van Hermes geldig zijn.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten