Een dagje OV richting Zuid-Holland (40 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Een dagje OV richting Zuid-Holland (40 foto's)

Bericht door fogeltje »

Opmerking vooraf: alle foto's zijn verkleind tot minder dan 100kb. Ik verwerk ze in een link, als je op de foto klikt, dan linkt het naar het originele bestand dat minimaal 3,0MB groot is. Let daarmee dus op als je op je mobiel zit.

Samenvatting: vanaf Eindhoven met de trein via Tilburg naar Breda, IC-direct naar Rotterdam, op en neer naar Hoek van Holland, daarna met RET naar Den Haag en via Woerden en Alphen aan de Rijn naar Breukelen. Vanaf daar met de bus naar naar Utrecht CS en verder met de bus naar Wageningen, alwaar we richting huis gingen, via Arnheim.

Ik heb een stapel OV-dagkaarten thuis liggen. Ook Frank had er eentje, dus een mooie gelegenheid om samen nog eens op pad te gaan. Dit keer waagden we ons naar het westen van het land, daar waar je wel mag zeggen dat je uit Holland komt. Frank had een strak reisschema gemaakt. Dat betekende de eerste bus naar Eindhoven pakken voor mij. Tegen 8:15 baggerde ik op mijn gemak de voordeur uit. Raar genoeg was de bus op tijd, maar de eerste bus begint dan ook in Boekel en niet pas in Uden. Bus was voller dan ik dacht. Nog raarder vond ik dat de chauffeur niet eens raar opkeek van mijn dagkaart en meteen stempelde. Niet alle chauffeurs zouden dit kaartje echter kennen vandaag.

Gezien we mooi op tijd waren kon ik even langs de Kiosk ontbijt halen. Bij de dagkaart zit een bon van de Kiosk: koffie, croissant en appel voor 2,50. Gezien ik vergeten was brood uit de vriezer te halen en ik slechts geduld had om vier sneetjes even kort op de broodrooster te leggen alvorens ze te smeren was dit wel welkom.

Gewapend met koffie en voedschel liep ik vervolgens de trap op naar perron zes waar al een DDZ-6 klaarstond als IC richting Tilburg. Plan was om daar uit te stappen en me dan bij Frank te voegen welke met de sneltrein uit de richting Nijmegen kwam. Ik liep de trein in en mijn oog viel op een lege vierzit. Ik ging zitten. Iemand die ik gepasseerd was had zich inmiddels omgedraaid en door mijn muziek heen (ik heb de muziek nooit hard staan, dus meestal hoor ik wel als mensen iets roepen, maar het kan zijn dat je het even moet herhalen nadat ik de oordopjes heb afgedaan) hoorde ik vaag "fogeltje?". Het bleek Mr-W te zijn. Na twee seconden herkende ik hem. Deze werd vergezeld door Plan-V444. Ze kwamen erbij zitten en de trein boemelde aan. Zij hadden toevallig ook het idee om in Breda de IC-d te pakken, maar dan door naar Schiphol. Net voor Tilburg kwam de conducteur nog langs, het zou slechts 1 van de 2 keer zijn dat ik gecontroleerd zou worden. Mr-W en Plan-V444 stapten in Tilburg mee uit omdat ze op dezelfde trein in Breda mikten als Frank en ik. In Tilburg was ca 12 minuten tijd en ik wilde sowieso even naar het busstation. Volgens Plan-V444 zou ook de Belg nu moeten komen. Dat zou mooi meegenomen zijn. De Belg kwam inderdaad. Ik liep alvast vooruit, mijn reisgenoten gingen eerst even toeslagkaartjes voor de IC-d aan het loket halen (omdat het kan). Een paar foto's uit Tilburg:

Afbeelding
Veolia 3899 staat klaar als Lijn 8 naar Het Laar. Even vroeg ik me af of deze bus misschien naar huis gaat, gezien we daar ook een halte met die naam hebben :mrgreen:

Afbeelding
Veolia 3890 komt voorbij als lijn 3 naar de Reeshof. Volgens mij is dit de opvolger van een van de buslijnen die ik vroeger richting de KUB pakte.

Afbeelding
Vanuit Tilburg gaan er wel veel bussen naar huis zeg. De Heikant hebben we ook! Echter is deze bij ons niet zo groot dat we een deel Noord-Heikant noemen, de bestemming van deze Veolia 3875 op lijn 5.

Afbeelding
Amai, den Belg arriveert! De Lijn 119880 (wie haalt het in zijn hoofd dusdanig lange wagenparknummers te gebruiken?) arriveert als lijn 450 uit Turnhout en passeert Veolia 5840 welke staat te bufferen. Deze Veolia-bus is overigens een gelede.

Afbeelding
Het busstation van boven. De Belg had inmiddels een rondje gereden, kort gebufferd en stond nu klaar als lijn 450 naar Turnhout. Waarom hij niet gewoon was blijven staan is beyond me. Waarschijnlijk had hij teveel brandstof over.

Ik wist dat Frank waarschijnlijk achterin zat. Mr-W wist te melden dat het bovendek van de achterste VIRM-bak leeg was. Dus waagden we ons benedendeks. Daar zat inderdaad Frank al te wachten. Na de nodige introducties babbelden we nog even. In Breda bleek dat je met aan het loket gekochte toeslagkaarten niet hoeft in te checken. Breda was verder niet noemenswaardig hoewel al iets minder op bouwput lijkt dan de vorige keer dat ik er met Frank was. Tijd om naar het busstation te lopen was er niet echt en daar heb ik de vorige keer al wat foto's genomen. We wachten derhalve op de IC-direct. De lok heette "Gabriël". Ik hoopte dat dit niet zou betekenen dat we gingen hemelen.

De achterkant van de trein was behoorlijk smerig waardoor er weinig te zien was uit de "kontdeuren". Er hing ook een bord met "safety rules" aan de jashaken. Dit inspecteerde ik even, alsmede het brandalarm met meldknop. In de trein meldde zich de "treinmanager" na ongeveer 5 of 10 minuten eens via de omroep (waarom niet meteen na vertrek?). Deze had de naam "Carla" en was blijkbaar bekend bij Mr-W en Plan-V444. Ik weet nog steeds niet of dit (Carla) nu een man of vrouw is. Wellicht kunnen de heren hier even uitsluitsel bieden.

In Rotterdam namen we afscheid van onze Helmondse reisgenoten. Het is alweer een tijd geleden dat ik in Rotterdam ben geweest. De laatste keer was het nog een bouwput geloof ik en daarvoor heb ik het station slechts 1 of 2 keer gezien. Ik herkende er weinig van terug. We hadden helaas niet veel tijd. Ook aartsengelen kunnen vertraagd raken door een satanistische goederentrein, dus we moesten even doorlopen om de Sprinter naar Hoek van Holland Strand te krijgen. Normaliter rijdt op zondag per uur één trein maar tot Hoek van Holland Haven, maar in de zomerperiode rijden overdag alle treinen door naar het strand. Er stond SGMm klaar, dat betekende geen airco, dus de raampjes open! Het lijntje was mooi en bij Hoek van Holland Haven viel nog wat oude spoorwegglorie te zien in de vorm van overwoekerde en in onbruik geraakte perrons. Hier begonnen vroeger internationale treinen. Nu rest er een gammel Sprintertje uit Rotterdam welke genoeg heeft aan twee perrons. Bij het Strand hadden we ongeveer 23 minuten pauze. We wandelden heel kort in wat we dachten de richting van het Strand te zijn, maar stiekem ligt het strand nog wel redelijk ver weg van het station. Ik had verwacht dat het strandzand mij in de ogen zou waaien bij het uitstappen! Helaas leken er geen bushaltes in de buurt, bussen op de plaat zetten was er dus ook niet bij. Helaas kon ik ook geen zilte zeelucht proeven. Met een deceptie rijker gingen we terug en stapten weer in om terug te gaan naar Rotterdam.

Afbeelding
Vanuit de trein zag ik een RET-bus staan. Ik weet echter niet waar dit is. Gezien de tijd zou dit volgens het spoorboekje Vlaardingen Oost moeten zijn. De bus lijkt lijn 55 of 56 te zijn, dat kan ik niet goed zien maar dat weet iemand mij vast te vertellen.

Afbeelding
Wederom een RET-bus, dit keer uit de deur gefotografeerd. Wederom moet ik naar tij en spoorboekje kijken. Ik gok op Vlaardingen West. Wederom gok ik op een 55 of 56, mogelijk zelfs dezelfde bus als in Oost?

Afbeelding
Station Hoek van Holland Strand. We kijken richting Hoek van Holland Haven.

Afbeelding
En de andere kant op. Hier staat de SGM.

Afbeelding
Het bord vond ik grappig omdat ze een tweede regel nodig hadden. Hebben deze borden een verplichte lengte? Ik zou het bord namelijk gewoon net iets langer (breder) gemaakt hebben zodat het gewoon op één regel past.

Afbeelding
Een blik van achter de stootblokken. Ik heb iets met echte kopstations (dus zonder ook maar één doorgaand spoort), ik vind ze een speciale charme hebben.

Afbeelding
Op de weg terug zag ik in de verte een installatie staan. Ik vroeg me af of dit NSA: HvH was.

Terug in Rotterdam hadden we wederom niet zo heel veel tijd. Ik wilde toch even kijken of ik iets van bussen kon vinden voordat we de metro indoken. Er bleek inderdaad een klein busstationnetje te zijn. Ik vraag me af of dit de enige halteplek voor bussen is, want veel lijkt er niet te stoppen. Aan de andere kant heeft Rotterdam een uitgebreid tramnetwerk. Ik had echter ook wel wat streekbussen van andere OV-boeren verwacht, maar wellicht staan die ergens anders. Een korte impressie van het kleine busstationnetje wat we opzochten alvorens we aldaar de metro indoken om Randstad Lijn E naar Den Haag te pakken.

Afbeelding
RET 260 staat klaar als lijn 33 naar Rotterdam Airport (en de lijnfilm is leesbaar *bus* ).

Afbeelding
Nog een RET-bus, nummer niet te herkennen. Ook de lijnfilm is minder duidelijk, het gaat om lijn 48 naar Südbahnhof.

Afbeelding
RET 264 staat klaar als lijn 38 naar Schiedam Centrum. Let ook op het haltebord rechts. Volgens mij heeft hier een dronken reus van boven op gemept, de paal stond erg diep in de grond. Frank kwam tot aan het BB-bordje! Nu is Frank wel langer dan gemiddeld, maar zelfs voor een wat kleiner persoon zou het lezen van de vertrekstaten op zijn minst een flinke buiging van rug of knieën noodzaken.

Afbeelding
Dit was voor het eerst dat ik een ondergronds metrostation van de RET betrad. Ik ben wel eens eerder met een metro gegaan, jaren geleden, maar daar waren zowel begin als eindhalte boven de grond en hadden we volgens mij nog geen minuut ondergronds gereden. De metro die je ziet is Lijn D naar Slinge, welke hier begint.

Afbeelding
Hetzelfde metrostel, maar nu van achteren. Rechts vertrekt lijn E richting Slinge.

De rit was prachtig, dat had ik niet verwacht. Het eerste deel ging ondergronds, maar daarna kwamen we bovengronds. Nog even zaten in Rotterdam, maar als snel kreeg de rit een wat meer plattelands karakter in mijn ogen. Ik vond het mooi landschap, dorpachtige taferelen afgewisseld met groen. De stations (of noem je dat haltes?) lagen er netjes bij en de omroep gaf goede overstapinformatie. Eenmaal in Den Haag aangekomen hadden we geen tijd om nog wat bussen op te zoeken (om een of andere reden komt dat er nooit van als ik in Den Haag ben, toevallig was dit de derde keer in twee jaar nadat ik hiervoor volgens mij één keer in Den Haag ben geweest mijn voorgaande levensjaren). We moesten meteen overstappen op de Intercity naar Gouda (welke normaal naar Utrecht gaat volgens mij, maar vandaag even niet).

Afbeelding
We zijn aangekomen in Den Haag en de metro/tram/lightrail/whatever staat al klaar als Lijn E naar Slinge.

Afbeelding
Deze ICMm stond klaar als IC naar Gouda.

De trein vertrok met lichte vertraging. De rit naar Gouda was niet verkeerd maar ook niet speciaal. Volgens mij was ik hier al wel een keer eerder doorgekomen met Frank. In Gouda hadden we weer wat overstaptijd. Het was tijd om even bij de Kiosk voorbij te gaan. Mijn boterhammen waren inmiddels op, ook Frank had honger (en dorst). De tweede bon bij de dagkaart ging er doorheen, een flesje Spa met sandwich. Frank pakte het water, ik het voedschel. Daarna gingen we even op het busstation kijken. Een daar gereedstaande Arriva-bus haalde een "lijn-58" met mij uit en reed weg voordat ik hem goed op de foto kon zetten. Dus hebben we maar even het busstation bekeken. Bij de laatste halte stonden mensen te wachten en volgens mij hadden ze niet door dat de bus die daar stopt op zondag als belbus rijdt (volgens de vertrekstaat). De eerst volgende bus zou één minuut voor vertrek van onze trein komen, dat was me te krap. We bleven dus niet wachten op een andere bus. Dat vond ik jammer, want de bus die we zagen wegrijden had een vrij unieke kleursamenstelling.

Afbeelding
Dit glas viel me op in de abri. Verwijst dit naar de oude vervoerder of staat dit ergens anders voor?

Afbeelding
De vertrekstatenkastjes vond ik erg speciaal, daarom moest ik er even eentje op de foto zetten.

In Gouda pakten we de Sprinter naar Alphen a/d Rijn. Hiervoor kwam SGMm aanzetten. Ik vond dit een prachtig lijntje, deels enkelspoor. Net als kopstations vind ik enkelspoor een bepaalde charme hebben. Leuk landelijk gebied met wat leuke dorpjes volgden. In Alphen zelf hadden weer iets meer tijd en was er tijd om even het busstation te bewonderen. Niet alleen kon ik alsnog een bus in die aparte kleuren op de foto zetten, ik kwam Citea's tegen *bus*

Afbeelding
Onze boemel is gearriveerd in Alphen. Rechts arriveert net een trein in de richting Leiden, wij moesten de andere kant op en hadden derhalve even tijd.

Afbeelding
Alphen heeft een best groot busstation vond ik. Dat had ik niet verwacht. In de verte buffert een Ambassador.

Afbeelding
Excuses voor het Amba-fetish, maar deze kleuren zag ik voor het eerst. Deze bus staat te bufferen met het station in de achtergrond.

Afbeelding
Close-up van de bus. Het blijkt de 8851 te zijn.

Afbeelding
En omdat hij zo mooi is, ook even van de andere kant. Amba-haters gonna hate.

Afbeelding
Even later arriveerde deze Qliner. Arriva 7744 staat te bufferen alvorens verder te gaan als lijn 370 naar Schiphol, waar hij vermoedelijk ook vandaan kwam.

Afbeelding
Inmiddels waren ook twee Citea's gearriveerd, hier de 8742 in de achtergrond als 999 en de 8750 als lijn 147 naar Uithoorn. Schijnbaar is het in Alphen volkssport om te bufferen aan de ingang van het perron (behalve voor Ambassadors, die moeten ginds bufferen).

Afbeelding
De 8750 van de andere kant, gezien dit de eerste Citea is die ik op de plaat zet (volgens mij)

Afbeelding
De 8742 heeft inmiddels ook een bestemming gekregen, alleen kan ik het niet meer lezen. Volgens mij was het de 169 naar Leiden.

We namen afscheid van de vrolijk gekleurde Ambassador en Citea's (en de Qliner!) en namen vervolgens de IC naar Woerden. Normaliter rijdt ook deze trein verder naar Utrecht, maar net als in Gouda vandaag even niet. In Woerden hadden we slechts zeven minuten, dus daar heb ik geen moeite gedaan om een bushalte te vinden. Ook vond ik dat ik de Zuid-Hollandse bussen inmiddels wel genoeg op de foto had staan. Al snel kwam de Sprinter richting Breukelen (zijn einddoel is me even ontschoten). Snel reden we verder. In Breukelen lagen naast het station wat leuke gebouwtjes. Ook bleek het station over een watertje gebouwd te zijn. Dit zag er wel leuk uit. Ook de treinritjes waren leuk, maar wel kort.

Afbeelding
Tien bakken SLT zijn gearriveerd als Sprinter in Breukelen uit de richting Woerden.

Afbeelding
Naast het station lag een leuke molen, daarachter iets wat op een Chinese toko lijkt.

Afbeelding
Station Breukelen gezien vanaf de rand van het busstation. Je kunt duidelijk zien dat het station een water overbrugt. Dat vond ik wel iets hebben. Het hele station lag er wel leuk bij.

Afbeelding
Net zoals in Woerden stond ook in Breukelen NS-vervoer klaar richting Utrecht. In tegenstelling tot Woerden had ik hier echter wel tijd wat foto's te maken. Hier zien we een congregatie van chauffeurs, informatiepersoneel en waarschijnlijk een enkele reiziger, staande bij de "calamiteitenhalte" welke speciaal voor deze gebeurtenis uitgerust was met een incheckpaal. Rechts Besseling 503.

Afbeelding
Deze tweede Besseling touringcar verklaart de tweede chauffeur op de vorige foto. Deze bus stond lekker te zonnen op de bufferruimte.

Afbeelding
Connexxion 3811 arriveert als lijn 130 en pauzeert hier even alvorens hij als 130 terug rijdt naar Uithoorn. Het betreft hier een bus van MAN, echter het type wat ook in Nijmegen rijdt (volgens mij). Ik heb er wel eens ingezeten in Amsterdam, mijn favoriete type bus zal het nooit worden.

Afbeelding
We hoefden niet heel lang op de 120 te wachten. Hier arriveert Connexxion 4177. Dit leek een iets oudere Ambassador te zijn in mijn ogen, in ieder geval was zijn indeling nogal apart. Hij had een klapdeur voor (wat ik wel vaker bij Connexxion gezien heb, enkele bussen die in 2010 naar Breng gingen hadden dit ook). Rechts voorin had hij een dubbele zitplek, wat je niet heel vaak tegen komt (onder andere de BRU-kanaries en volgens mij Arriva Rivierenland bussen hebben dit, maar pin me niet vast op die laatste), maar links achter de chauffeur dan weer één. Achterin staat zowel links als rechts één stoel schuin, net voor de achterbank. Dat heb ik bij een Ambassador nog niet eerder gezien. De bus oogt overigens wat misvormt omdat hij net aan het afremmen is en met redelijke snelheid was aankomen rijden.

In Breukelen hield Frank zijn planning op. We hadden van te voren al wel enkele opties naar elkaar gemaild, waaronder "langzaam richting huis aan". Maar in de trein vatte ik het plan om het toch nog wat langzamer te gaan doen. We konden saai een NS-bus naar Utrecht pakken, maar we konden ook gewoon een streekbus pakken. We zouden een redelijk aansluiting op lijn 120 hebben (ca 10 minuten wachten). Vanuit daar hadden we een overstap van 10 minuten om lijn 50 naar Wageningen te pakken. Deze lijn staat al op mijn verlanglijst sinds ik in april lijn 80 van Amersfoort helemaal naar Wageningen heb genomen. Dus dit werd het. De bus heb ik boven al beschreven. Leuk weetje van de buslijn: lijn 120 is ooit een BBA-lijn geweest. BBA heeft ooit de concessie Utrecht Noord-west gewonnen en zo verschenen er in Utrecht bussen in kleuren zoals ze ook in Brabant rond reden. Lijn 120 leek op de lijnnetkaart een "recht-toe-recht-aan" lijn te zijn maar was verrassend leuk. De dorpjes waar we in het begin door kwamen hadden een leuk karakter. Vanaf het moment dat we de buitenranden van Utrecht binnen reden werd de bus ook nog eens heel druk. Onder meer twee kinderwagens en een racefiets vulden de ruimte bij de achterdeur en gezien het aantal vrije zitplaatsen en het aantal staande mensen kon je de bus op een gegeven moment zitplaatsvol noemen. Volgens mij was dit het meest volle voertuig wat ik vandaag ben tegengekomen. Kort voor het station zagen we al lijn 50 uit Wageningen op een kruising. Deze stond dus ook al klaar toen wij arriveerden. We stapten min of meer meteen over. Onze lijn 120 zou ook als lijn 120 teruggaan zag ik.

Afbeelding
Ik kon het niet laten toch even een U-OV bus op de plaat te zetten. Hier vanwege het lijnnummer. Wellicht kan ik dan eens beter aansluiting vinden in de Foto domino in plaats van dat ik alleen kan aansluiten op Ambassadors (of eventueel de plaats). We zien hier U-OV 4046 op lijn 377 naar een bestemming die ik helaas niet kan lezen. In de achtergrond zie je al "onze" lijn 50 staan.

Afbeelding
Een blik naar rechts waar een Sprinter-busje staat te bufferen op een onbekende lijn, de lijnfilm stond uit. Gezien het haltebord links ervan zal het wel lijn 2 zijn, mits dat cijfer geen perronnummer is. Wie het weet, mag het zeggen.

Afbeelding
Connexxion 4230 staat klaar als lijn 50 naar Wageningen, waar deze ook vandaan kwam. Deze Ambassador lijkt iets nieuwer dan de 4177 te zijn. Hij had grofweg dezelfde indeling, alleen was er na de wieldop rechts voorin slechts 1 zitplek waardoor deze plek meer staruimte had. Helemaal rechts voorin waren wel weer twee stoelen en ook achterin leek hij dezelfde indeling te hebben. Hij had wel "gewoon" een schuifdeur in plaats van een klapdeur (van klapdeuren hou ik niet zo, don't ask me why, dat vind ik ook minder aan Nijmegen).

Ik ben blij dat we de tijd genomen om deze rit nog te maken. Het was een prachtige rit, wat ik eigenlijk ook wel verwacht had. In het begin ging het ook lekker vlot. De bus had, nadat we het centrum uit waren, een vrije busbaan. Hij had ook vrij weinig haltes in het begin. Op een gegeven moment ging een bestelbusje illegaal doen. Het verkeer voor hem ging schijnbaar niet hard genoeg, dus schoot hij rechts even de busbaan op, haalde rechts in en stoof er vervolgens op de linkerbaan weer vandoor. Op zo een moment wil je dat elke bus gewoon een frontcamera heeft en de chauffeur met één druk op de knop een foto naar de verkeerspolitie kan sturen. Even later werd van chauffeur gewisseld, deze zat bij een halte te lezen. Het aflossingsbusje stond op de busbaan. Ik weet niet precies waar we zaten, De Bilt of Zeist, schat ik. Daarna werd de rit echt mooi. Aan weerszijden was vaak veel groen in de vorm van bomen of weilanden en de dorpjes waar we doorheen waren, waren ook pittoresk. Station Driebergen-Zeist was een feest van herkenning, hier ben ik twee weken geleden nog geweest, toen om de trein naar Rhenen te pakken, nu zat ik in een bus naar Rhenen. Onderweg kwam wel even de man met de hamer "langs" en kort na 16:00 zat ik er vijf tot tien minuten als een vegeterende zombie in de bus en had moeite de ogen open te houden. Zoals zo vaak ging dit ook van het ene op het andere moment weer weg en was ik weer wakker om nog even van de route te kunnen genieten.

Eenmaal in Rhenen lette ik even op. Vanaf de halte Paardenveld kwam ik namelijk allemaal haltes tegen die ik nog als eindhaltes van verschillende Zuidoosterlijnen uit busboekjes "ken". Vanaf de halte Herenstraat zaten we op de route van lijn 80 en kwam het me ook allemaal een beetje bekend voor. Kort na het station werd het nog even druk toen er een man of zes (of acht) instapte. De meesten waren er voor busstation Wageningen echter al weer uit. Al in al was deze rit niet echt druk, zeker voor een lijn die 2x per uur rijdt op zondag. Maar het is natuurlijk slechts een momentopname. Lijn 80 stond net op het punt te vertrekken toen we arriveerden en onze bus ging alvast op het perron klaar staan om na een korte pauze als lijn 50 terug te rijden.

In Wageningen hadden we 20 minuten voordat lijn 52 zou komen, tijd genoeg om een frietje naar binnen te stouwen, ik had intussen honger. Op lijn 88 stond een niet-gelede Syntus Veluwe bus klaar in plaats van een Valleilijn-bus. De volgende werd echter wel door een van die bussen gereden. Arriva kwam ook nog even voorbij als lijn 45. Gezien ik jullie met al die bussen in het verleden al lastig heb gevallen (Syntus Veluwe en Valleilijn en Arriva Rivierenland) zal ik jullie deze nu besparen. Bovendien was mijn telefoon ook een groot eind leeg en zag ik zelfs genoodzaakt voor de zekerheid even 3G uit te zetten om stroom te besparen.

Met de 52 gingen we naar Arnhem om naar huis te gaan. De chauffeur had het kaartje blijkbaar nog nooit eerder gezien maar ging zich daar ook niet druk over maken en we moesten maar gaan zitten. Gezien de IC van 17:49 in Arnhem niet reed ivm de werkzaamheden rond Utrecht, pakte ik samen met Frank de sneltrein van 17:55, welke hij moest hebben. Deze rijdt namelijk als stoptrein aan Nijmegen. Helaas kwam een saaie VIRM aanzetten. In Elst nam ik afscheid en vervolgde de reis naar 's-Hertogenbosch. Na Nijmegen werd ik voor de tweede en laatste keer van de dag gecontroleerd.

In 's-Hertogenbosch stond de IC naar Heerlen, wederom VIRM, al klaar, deze reed vandaag slechts tot 's-Hertogenbosch en stond er derhalve al. De reden kunnen jullie vast al raden. Normaal rijdt deze verder naar Utrecht en Schiphol, maar vandaag even niet. We vertrokken niet op tijd. Een paar minuten over vertrektijd waarschuwde de aardige conductrice ons dat we niet op tijd vertrokken zijn omdat ze nog geen machinist hadden maar deze inmiddels gearriveerd was. In Eindhoven was het nog eventjes wachten op de 122 naar huis. De chauffeur zette nog een tweede stempel *bus* .

Omstreeks 8:15 had ik vanochtend het verlaten, omstreeks 20:15 draaide ik weer de sleutel om. Ik was toch wel een beetje gaar en blij thuis te zijn, maar het was een mooie dag. Vooral het feit dat we de 120/50 er nog aan geplakt hebben was zeer de moeite waard geweest. Met deze sluit ik dit verhaal af terwijl ik naar de regen luister en dankbaar ben dat het pas nu begint te regenen en niet twaalf uur geleden.
"Een touringcar is geen bus"
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Een dagje OV richting Zuid-Holland (40 foto's)

Bericht door zone5324bericht... »

lange wagenparknummers op bussen van De Lijn ziin bussen van onderaannemers...
eigen bussen van De Lijn hebben kortere nummers...
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Een dagje OV richting Zuid-Holland (40 foto's)

Bericht door dylanwild94 »

voor de vragen. inderdaad Vlaardingen oost en daarna Vlaardingen west en lijn 56. lijn 55 bestaat niet meer bij de RET.

en de 200 serie heeft andere lichtkrant dan de 300 serie bussen bij de RET en daarom zijn de lijnbestemmingen van de 200 serie bussen goed op de foto en de 300 serie niet.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een dagje OV richting Zuid-Holland (40 foto's)

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje weer!

Wat toelichtingen bij je vraagtekens (zover ze nog niet beantwoord zijn door anderen)...
- Op Rotterdam Centraal komen geen streekbussen, die gaan allemaal naar de metro-knooppunten aan de rand van de stad. Wel vertrekken de nachtbussen naar DAV en HWGO bij dit station.
- De NZH-hokjes zijn in Gouda beland nadat de oorspronkelijke overkapping van het busstation gesloopt was omdat hij op instorten stond. Men had destijds deze hokjes nog ergens staan, dus hebben ze die maar neergezet. De NZH kwam namelijk nieteens in de buurt van Gouda, die reed vooral in Noord-Holland
- In Woerden had je, als je de bushalte opgezocht had, geen Zuid-Hollandse bussen aangetroffen. Het ligt immers ook in de provincie Utrecht (al is dat ooit bij een herindeling gebeurd, oorspronkelijk was dit wel Zuid-Holland)
- Dat Sprinter-busje in Utrecht is inderdaad lijn 2. Die busjes rijden er tijdelijk zolang nog niet alle Optares bruikbaar zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een dagje OV richting Zuid-Holland (40 foto's)

Bericht door waldo79 »

En de Sprinter naar Breukelen rijdt door naar Uitgeest. En met lijn 120 ga je tussen Breukelen en Utrecht enkel nog door Maarssen heen.

Grappig verslag verder ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een dagje OV richting Zuid-Holland (40 foto's)

Bericht door Daniel »

En owja, die bus 377 gaat naar Nieuwegein-C (of -Z) via Galecop. Is een van de tramvervangende lijnnummers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Een dagje OV richting Zuid-Holland (40 foto's)

Bericht door huibf »

Die foto met de speciale digitale vertrekaanduiding wordt gezien als opvolger vd infotinn. Hermes zal ze echter voor die 1.5 jaar niet vervangen, heb ik zon vermoeden.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Een dagje OV richting Zuid-Holland (40 foto's)

Bericht door Etienne »

Je bent ook met mijn lijn meegeweest, metro E :P
Verder leuke plaatjes :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Een dagje OV richting Zuid-Holland (40 foto's)

Bericht door lint41 »

fogeltje schreef:Hier arriveert Connexxion 4177. Dit leek een iets oudere Ambassador te zijn in mijn ogen, in ieder geval was zijn indeling nogal apart. Hij had een klapdeur voor (wat ik wel vaker bij Connexxion gezien heb, enkele bussen die in 2010 naar Breng gingen hadden dit ook). Rechts voorin had hij een dubbele zitplek, wat je niet heel vaak tegen komt (onder andere de BRU-kanaries en volgens mij Arriva Rivierenland bussen hebben dit, maar pin me niet vast op die laatste), maar links achter de chauffeur dan weer één. Achterin staat zowel links als rechts één stoel schuin, net voor de achterbank. Dat heb ik bij een Ambassador nog niet eerder gezien.
De 4177 is net zo oud als de later gefotografeerde 4230 en de 'BRU-kanaries', en komt uit 2008. Weet je zeker dat het deze bus was met een klapdeur trouwens, bij mijn weten hebben alle bussen in de Provincie Utrecht-concessie een schuifdeur, behalve enkele later toegevoegde wagens in de 8400-serie. Over de zitplaatsen: 2 stoelen rechtsvoorin komt inderdaad onder andere voor bij deze serie en bij de Rivierenland-Amba's, in het BRU zitten rechtsvoor enkele 1,5-persoons banken. De 4230 dan tot slot is officieel een stadsbus van Amersfoort, dus daarom heeft die een paar stoelen minder ten gunste van extra staruimte.
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Een dagje OV richting Zuid-Holland (40 foto's)

Bericht door Plan-V444 »

@fogeltje en iedereen, namens mij en Mr-W de nadere uitleg over 'Conducteur Carla': Wij hebben hem/haar ontmoet in de trein van Gouda naar Rotterdam, hij/zij was heel blij met onze papieren kaartjes. Daarna nog even gepraat. Een heel grappige en excentrieke 'Conducteur'. Groetjes van mij en Mr-W uit de DDZ 6 in de s1900. Misschien komen wij Carla vandaag nog tegen ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een dagje OV richting Zuid-Holland (40 foto's)

Bericht door Suus »

De spoorlijn Gouda - Alphen gebruik ik iedere maand nog wel, daarmee reisde ik een aantal jaren geleden bijna elke dag mee, toen nog met de trammetjes :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Een dagje OV richting Zuid-Holland (40 foto's)

Bericht door julsteren »

Geniaal verslag!
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Een dagje OV richting Zuid-Holland (40 foto's)

Bericht door fogeltje »

Als ik op Wikipedia kijk, dan behoort de 4177 tot een andere batch dan de 4230. Ik weet vrijwel zeker dat hij een klapdeur had. Maar gezien ik nu op wikipedia een foto van de 4170 met open schuifdeur vind, twijfel ik toch weer.

Bedankt allemaal voor de extra info trouwens. Ik dacht dat de 4177 wat ouder zou zijn omdat hij in mijn ogen wat afgeragder klonk en eruit zag dan de 4230.
"Een touringcar is geen bus"
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Een dagje OV richting Zuid-Holland (40 foto's)

Bericht door Michael »

Mooi verslag :pos:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een dagje OV richting Zuid-Holland (40 foto's)

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag.
Wel jammer dat je in Rotterdam geen trams op de foto hebt gezet, het zijn namelijk prima trams.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Een dagje OV richting Zuid-Holland (40 foto's)

Bericht door verfmeer »

Afbeelding
Dit is een straalzender uit de Koude oorlog. Bron: Wikipedia
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Een dagje OV richting Zuid-Holland (40 foto's)

Bericht door fogeltje »

@Meltrain: helaas was daar geen tijd voor, Frank zijn schema was vrij strak. Komt misschien een andere keer.

@Verfmeer: bedankt voor de info! Dus toch iets militairs. Dat vermoedde ik al.
"Een touringcar is geen bus"
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Een dagje OV richting Zuid-Holland (40 foto's)

Bericht door lint41 »

fogeltje schreef:Als ik op Wikipedia kijk, dan behoort de 4177 tot een andere batch dan de 4230. Ik weet vrijwel zeker dat hij een klapdeur had. Maar gezien ik nu op wikipedia een foto van de 4170 met open schuifdeur vind, twijfel ik toch weer.

Bedankt allemaal voor de extra info trouwens. Ik dacht dat de 4177 wat ouder zou zijn omdat hij in mijn ogen wat afgeragder klonk en eruit zag dan de 4230.
Die batches zijn wat twijfelachtig, het is bij mijn weten 1 bestelling geweest in drie verschillende uitvoeringen: standaard streek (4134-4229), stadsuitvoering voor Amersfoort (4230-4253) en streekbussen zonder airco vanwege het tunneltje in Veenendaal (4254-4277). Het afgeragde van de 4177 zou kunnen komen doordat de streekbussen meer kilometers maken?
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Een dagje OV richting Zuid-Holland (40 foto's)

Bericht door Michael 1988 »

Leuke repo.

Even over de Belg. Eigenlijk zijn de laatste twee cijfers het wagenparknummer (binnen het contract waarin de vervoerder rijdt). De eerste twee cijfers zijn het contractnummer. Maar goed, alle zes de cijfers bij elkaar vormen het volledige wagenparknummer binnen het bedrijf. Of eigenlijk binnen alle busreeksen van heel België.

Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Huisstijl ... elgi%C3%AB of http://www.zone01.be/artikel/hoe-herken ... achtersbus

Overigens alleen buspachters dragen 6-cijferige reeksen. De Lijn, TEC en MIVB dragen 2- tot 4-cijferige reeksen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Een dagje OV richting Zuid-Holland (40 foto's)

Bericht door ODRAIL »

Daniel schreef: - De NZH-hokjes zijn in Gouda beland nadat de oorspronkelijke overkapping van het busstation gesloopt was omdat hij op instorten stond. Men had destijds deze hokjes nog ergens staan, dus hebben ze die maar neergezet. De NZH kwam namelijk nieteens in de buurt van Gouda, die reed vooral in Noord-Holland
Nog even over die hokjes: Deze stammen nog uit de ZWN - tijd en zouden er maar tijdelijk staan. Het was namelijk de bedoeling om weer een nieuwe overkapping te bouwen. Die nieuwe overkapping is er tot op heden nooit gekomen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een dagje OV richting Zuid-Holland (40 foto's)

Bericht door Daniel »

De ZWN-tijd? Is dat niet wat overdreven lang geleden? Connexxion bestaat sinds 1995, maar die hokjes staan daar echt nog geen 20 jaar... ben zelf pas sinds 2002 bushobbyist en heb station Gouda als zodanig nog met overkapte bushaltes meegemaakt, dus die hokjes zullen er pas een jaar of 10 staan hooguit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Een dagje OV richting Zuid-Holland (40 foto's)

Bericht door Srananbloke »

Leuk verslag! Die NZH-abri is er eentje voor het vergane glorie-topic :)

Ik heb ook nog wat dagkaarten klaarliggen voor gebruik. In september lekker een paar keer op stap :)
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Een dagje OV richting Zuid-Holland (40 foto's)

Bericht door tsov »

Daniel schreef:De ZWN-tijd? Is dat niet wat overdreven lang geleden? Connexxion bestaat sinds 1995, maar die hokjes staan daar echt nog geen 20 jaar... ben zelf pas sinds 2002 bushobbyist en heb station Gouda als zodanig nog met overkapte bushaltes meegemaakt, dus die hokjes zullen er pas een jaar of 10 staan hooguit.
Connexxion bestaat sinds 1999 ;)
Maar inderdaad, die kap in Gouda is pas na de overgang afgebroken.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Een dagje OV richting Zuid-Holland (40 foto's)

Bericht door MdJ »

fogeltje schreef:Als ik op Wikipedia kijk, dan behoort de 4177 tot een andere batch dan de 4230. Ik weet vrijwel zeker dat hij een klapdeur had. Maar gezien ik nu op wikipedia een foto van de 4170 met open schuifdeur vind, twijfel ik toch weer.
Bedankt allemaal voor de extra info trouwens. Ik dacht dat de 4177 wat ouder zou zijn omdat hij in mijn ogen wat afgeragder klonk en eruit zag dan de 4230.
Vanuit die serie Ambassadors (o.a ook die van Qbuzz en de 5101-5126 van Syntus) valt het op dat de eerste versnelling nogal lang is: veel toeren, veel lawaai.
In tegenstelling tot die ene bus (417x) die vrij snel schakelde en bijzonder traag was. Het leek er een beetje op dat de eerste versnelling geblokkeerd was.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een dagje OV richting Zuid-Holland (40 foto's)

Bericht door Z2N »

De reden dat de IC naar Gouda niet naar Utrecht reed was vanwege werkzaamheden op Utrecht, veel perronsporen waren buiten dienst dit weekend. Vandaar dus ook de NS bussen her en der.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten