OVer je OV-Chipkaart #11

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Daniel »

Vandaag voor het eerst een ERET (ja zo schijnt zo'n digitaal kaartje te heten) op m'n jaartrajectkaart geladen, daar moet je ook wel erg snel voor zijn zeg... direct op het moment dat je je pinpas uit de pinpaslezer haalt begint het scherm al te knipperen dat je nu je chipkaart voor de lezer moet houden.

Valt me trouwens op dat ook Mijn NS nog achter blijkt te lopen met dat soort transacties. Het enkeltje dat ik vanmorgen geladen had staat er daar al wel op, maar die van m'n terugreis twee uur terug nog niet. (Niet dat je wat aan die info hebt, in Mijn NS zie je namelijk alleen het station waar je het kaartje gekocht hebt en niet voor welke reis het was)
Wanneer verlopen die producten eigenlijk trouwens? Na een bepaalde tijd of gewoon als je kaart vol is?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Ruben »

webguy schreef:Er wordt veel gewerkt met ruime marges, zodat 99% binnen de genoemde tijd inderdaad af is. Dat terwijl het vaak maar een fractie van de tijd duurt. Een nieuwe OV Chipkaart kost 2 weken, maar gemiddeld maar 4 dagen.
Bizar lang. Een geheel nieuwe kaart kan men wel binnen 3 werkdagen leveren. Een vervangende kaart moet ook in die termijn te leveren zijn. Dat is des te meer gewenst doordat de kans groot is dat deze een kaart moet vervangen waar reeds een abonnement op stond dat in gebruik was.

Dit, maar zo is er natuurlijk meer, stelt pijnlijk aan de kaak dat men zich van de eindgebruiker niets aantrekt. Men heeft de processen niet geoptimaliseerd. TLS is een monopolist met miljoenen klanten, die geen alternatief hebben behalve dan nooit meer te reizen met het OV. Een andere dienstverlener om voor het OV te betalen kiezen kan niet, dus is er voor TLS ook geen reden om klanttevredenheid na te streven. Voor de achterliggende OV-bedrijven in principe wel, maar dan zou men wel verantwoordelijkheid moeten nemen voor dit soort wanprestaties van TLS.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door fogeltje »

Daniel schreef:Wanneer verlopen die producten eigenlijk trouwens? Na een bepaalde tijd of gewoon als je kaart vol is?
Als de kaart vol is denk ik. Papieren uitdraaien van mijn chipkaart bij CXX laten alle verlopen producten op de kaart zien. Ik heb een hele zwik aan oude dalurenproducten erop staan. Alleen BrengVrij staat er tegenwoordig niet meer tussen, maar het lijkt met sterk dat die al allemaal overschreven zijn (het oudste product staat er nl ook nog steeds op).
"Een touringcar is geen bus"
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door hauptbahnhof »

Het was zo dat producten worden overschreven door eenzelfde product of door een product van hetzelfde bedrijf. Dus niet standaard fifo.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Zugführer »

Vanochtend ontdekte ik een voordeel van de ov-chipkaart. Ik moest even op en neer met de trein van Maarssen naar Utrecht Centraal. "Vroeger" had ik een papieren retourtje gekocht en was ik 2,60 kwijt geweest. Nu betaalde ik voor de heenreis 1,30, checkte uit en even later weer opnieuw in en betaalde voor de terugreis slechts 60 cent. Bij elkaar dus 1,90 *O*
Totaal logisch en terecht natuurlijk dat het systeem me niet opnieuw instaptarief laat betalen, maar een beetje opvallend vond ik het wel ;)
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Tochjo »

Als je dat een beetje goed aanpakt, kun je een hele dag treinen voor 15,20 euro 8-)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Suus »

Ik heb het trucje vaak gebruikt op dagen dat ik een hoop moest schrijven. Om 9, 11, 13 of 19 uur de trein richting Berlijn nemen op Amsterdam Centraal, om kwart voor 11, 13, 15 of 21 uitstappen in Almelo en uitchecken, pitabroodje eten bij de kebabzaak op het station, tien over 11, 13, 15 of 21 weer inchecken en met de trein uit Berlijn weer terug naar Amsterdam :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Zugführer »

Tochjo schreef:Als je dat een beetje goed aanpakt, kun je een hele dag treinen voor 15,20 euro 8-)
Goh, zo had ik er nog helemaal niet over gedacht. Als je maar binnen een half uur na het uitchecken weer in blijft checken blijft hij het als enkele reis zien met dat prijsplafond van een maximale enkele reis dus?
Doet me denken aan het trucje een enkele reis Groningen - Groningen Noord via Maastricht te kopen. Alleen hoef je dit niet eens bewust te doen, zolang je maar niet lang op een station blijft. Ander verhaal wordt het als je bewust pas uitcheckt voor je weer incheckt, maar goed, ook dat kan gewoon. Goed systeem, die OV chipkaart :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Daniel »

Had nog maar net een claim voor afgelopen vrijdag ingediend en nou ging het vanmiddag alweer mis... 91 cent afgeschreven terwijl ik binnen m'n abonnement in Utrecht reisde.
Sinds reisinfo en OVC ook in de streekbussen, nouja vanmiddag streekchauffeur op een stadsbus (377), gescheiden zijn bij U-OV gaat het opeens vaker mis (voor die ombouw nooit hoeven claimen). Reisinfo liep wel goed, blijkbaar dus maar één van de twee systemen goed gezet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Bakpapier »

Is het normaal dat een reis naar een voorstadhalte, die één halte verder is, evenveel geld kost als reizen naar het centraal station? Ook als deze voorstadhalte aan een andere lijn ligt?

Dit is namelijk toch wel handig, want dat stukje met de bus (wat qua tijd niets uitmaakt) is dan toch een stuk duurder dan 'gratis' een stukje verder met de trein.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Tochjo »

In de tariefeenhedenkaart kun je zien waar dat het geval is. Haarlem en Haarlem Spaarnwoude, Zoetermeer en Zoetermeer Oost, en Nijmegen en Nijmegen Lent zijn bijvoorbeeld situaties waarin dat zo is. Vroeger waren er meer, zoals Arnhem en Arnhem Velperpoort, en Nijmegen en Nijmegen Heyendaal. Maar met de komst van de regionale vervoerders is dat in stilte aangepast; soms meteen, soms jaren later alsnog.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door fred1954 »

Forummers, ik heb een paar dagen geleden een nieuwe persoonlijke OV-kaart gekregen op naam van de NS omdat mijn oude kaart binnenkort verloopt. Het gebruik van de nieuwe kaart gaat niet op rolletjes. Van de week checkte ik in bij de GVB-metrohalte op het Waterlooplein. Op het display verscheen de melding "u bent al in/uitgecheckt", maar dat kon niet want ik kwam van de tandarts af en kwam voor het eerst in het metrostation. Doordat ik zogenaamd al in en uitgecheckt was, ging het poortje dus niet open. Gelukkig had ik mijn oude NS-kaart nog bij me en heb me daarmee aangemeld en ben zo op het perron terechtgekomen. Maar bij het uitdraaien van de incheckgegevens, was er dus wel 4 euro afgeschreven van mijn nieuwe kaart en ook van mijn oude kaart uiteraard.
Gisteren kwam ik van Schiphol met R-Net lijn 310. Gewoon ingechecked op Schipholplaza. Bij het uitchecken bij de Amstelveenseweg gaf het display aan: "kaart nogmaals lezen" Ik heb de kaart nogmaals tegen de lezer aangehouden, en ik werd weer ingechecked met de melding "overstap ok" . Daarna weer tegen de lezer gehouden en toen kwam het totaal bedrag op het display te staan.
Volgens OV-chipkaart kan het zijn dat de kaart defekt is. Ze kunnen voor een vervangende kaart zorgen, maar als de kaart volgens hun niet defekt is, dan moet ik 11 euro betalen voor een nieuwe. :evil:
Is er iemand die dit soort gekkigheden bij het inchecken en uitchecken bekend voorkomt? Alvast bedankt.

Edit: ik heb net een uitdraai gemaakt bij een kaartjesautomaat van de laatste transacties: Nu blijkt dat er dat bij het uitchecken op de Amstelveenseweg in eerste instantie 1,45 wordt gerekend. Dat klopt, want op Schiphol was ik binnen 35 minuten weer terug vanaf de heenweg met lijn 310. Dus overstap. Die 1,45 is nooit getoond op het display. Daarna staat er op de uitdraai wederom overstap, op dezelfde tijd en hetzelfde busnummer. Daarna komt er weer een uitcheck waarin weer een bedrag van 0,70 in rekening wordt gebracht. Op dezelfde halte, in dezelfde bus, op dezelfde tijd.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door marlies »

Ben ik de enige die op de een of andere manier ALTIJD op ov-chipkaart.nl op een pagina met uitleg over wat bepaalde functionaliteit doet terecht komt in plaats van de pagina met die functionaliteit? Op de een of andere manier trap ik daar elke keer weer in. Grrrmbl!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door webguy »

Er zit daar ook iets raars in het inlogscherm - dan beland je op een hoofdpagina zonder in te loggen. Niet dat Mijn NS veel beter is...
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door marlies »

Nee, da's ook een drama. Maar het is bij TLS gewoon hoe dan ook raar dat je na inloggen niet meteen op een pagina met je gegevens komt. Dat heeft NS dan gelukkig nog wel.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door ODRAIL »

Voor de "papieren" OV-Chipkaart die je bij de NS aan het loket koopt blijft de toeslag van € 0,50 van kracht. Dit komt samen met de toeslag van € 1 op een totale toeslag van € 1,50 als je een kaartje aan het NS-loket koopt :shock: :? .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Suus »

Nee, de lokettoeslag is afgeschaft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door ODRAIL »

Is hier ook een bron van?
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door lint41 »

Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door ODRAIL »

Bedankt :wink: .
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door VIRM »

Klein vraagje over CiCo-geluiden. Afgelopen zaterdag zat ik in enkele bussen van Syntus concessie Twente. Nu is het zo dat sommige vervoerders hetzelfde aantal piepjes/toontjes hebben bij het in- en uitchecken: een voor inchecken, twee voor uitchecken en drie voor foutieve handeling.
Nu is mij opgevallen dat ze dat bij de Syntusbussen waar ik in zat niet hadden, wat dus echt ontzettend irritant en onhandig is. Klopt mijn constatering? Want dan ga ik even een suggestie deponeren bij de klantenservice. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Geert »

Het is de bedoeling dat dit jaar alle vervoerders het systeem van 1/2/3 piepjes overnemen, dacht ik.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door VIRM »

Geert schreef:Het is de bedoeling dat dit jaar alle vervoerders het systeem van 1/2/3 piepjes overnemen, dacht ik.
Ah, ok. Ja, het GVB is pas ook ergens in de lente overgegaan op 1/2/3 piepjes dacht ik. Maarja, is iets wat al op de tekentafel verzonnen had moeten worden. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Anne »

Bij het opwaarderen van mijn chipkaart bij de NS-automaat merkte ik dat de opties van € 1 en € 5 zijn vervangen door € 4.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Tochjo »

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten