Opening Flevolijn
Opening Flevolijn
Ik heb een aantal zelfgemaakte fotootjes ingescand die ik heb gemaakt bij de openstelling van de Flevolijn.
De eerste 7 foto's zijn genomen bij de opening tot Almere-Buiten, op 29-5-1987.
De laatste 2 foto's zijn genomen bij de opening naar Lelystad, op 29-5-1988.
De eerste foto's tonen ons de nog maar net een uurtje eerder in Almere gedoopte loc 1641.
Deze foto is gemaakt op Almere-Muziekwijk, wat destijds nog een grote leegte was.
Op deze foto is een DD-stam te zien op Almere CS, zoals het station toen heette.
Bij het station was al wel enige bebouwing, maar aan de noordoostzijde van het station begon meteen weer de grote leegte...
Na Almere CS werd enkelsporig gereden (alleen oostelijke spoor) tot Almere Buiten, het laatste van de 3 geeopende stations.
Ook bij Almere Buiten weer de gebruikelijke leegte, hier kijkend richting het tegenwoordige Oostvaarders.
Een jaartje later werd de lijn naar Lelystad geopend, en op deze foto is het station dus nog hagelnieuw.
Op de openingsdag kon je met de trein mee doorrijden tot het opstelterrein.
Daar stonden ook een ICM en BNL-stam opgesteld.
De eerste 7 foto's zijn genomen bij de opening tot Almere-Buiten, op 29-5-1987.
De laatste 2 foto's zijn genomen bij de opening naar Lelystad, op 29-5-1988.
De eerste foto's tonen ons de nog maar net een uurtje eerder in Almere gedoopte loc 1641.
Deze foto is gemaakt op Almere-Muziekwijk, wat destijds nog een grote leegte was.
Op deze foto is een DD-stam te zien op Almere CS, zoals het station toen heette.
Bij het station was al wel enige bebouwing, maar aan de noordoostzijde van het station begon meteen weer de grote leegte...
Na Almere CS werd enkelsporig gereden (alleen oostelijke spoor) tot Almere Buiten, het laatste van de 3 geeopende stations.
Ook bij Almere Buiten weer de gebruikelijke leegte, hier kijkend richting het tegenwoordige Oostvaarders.
Een jaartje later werd de lijn naar Lelystad geopend, en op deze foto is het station dus nog hagelnieuw.
Op de openingsdag kon je met de trein mee doorrijden tot het opstelterrein.
Daar stonden ook een ICM en BNL-stam opgesteld.
Re: Opening Flevolijn
Kijk, dat zijn nog eens unieke verslagen. :D
Gisteren toevallig nog op die lijn geweest, tot aan Lelystad. Nu is het idd een stuk voller langs de lijn, mijn smaak is het niet, maar ach je kan er wonen nu. Vooral Almere Centrum is dan een vreemde gewaarwording met die leegte, ik dacht altijd dat een groot deel van Almere er al lag zonder dat die spoorlijn er was, maar dat valt dus wel mee zo te zien.
Gisteren toevallig nog op die lijn geweest, tot aan Lelystad. Nu is het idd een stuk voller langs de lijn, mijn smaak is het niet, maar ach je kan er wonen nu. Vooral Almere Centrum is dan een vreemde gewaarwording met die leegte, ik dacht altijd dat een groot deel van Almere er al lag zonder dat die spoorlijn er was, maar dat valt dus wel mee zo te zien.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Opening Flevolijn
Mooie foto's :) Altijd mooi om te zien :)
Re: Opening Flevolijn
Leuk om te proberen eenzelfde foto van het heden er naast te zetten. Dan zie je ook hoe de zaken veranderd zijn door de loop van de jaren.
Re: Opening Flevolijn
Prachtige foto's! Hier krijg ik spontaan goede zin van :D
Ook leuk om dat opstelterrein eens te zien. Daar zou ik nu ook nog wel eens graag een kijkje nemen. Ik heb een aantal zaken daaraan namelijk altijd vreemd gevonden:
- Waarom ligt dat niet meteen achter Lelystad maar een heel stuk er vanaf?
- Waarom heeft dat opstelterrein een tankplaat (volgens Sporenplan) terwijl er nooit dieseltreinen komen in principe
- Wat moet er überhaupt opgesteld worden, ik naam aan dat er 's morgens toch vanaf Amsterdam oid de eerste trein zal komen en er dus niets hoeft te staan in Lelystad.
Daarnaast kijkt die vrouw met die paraplu alsof ze denkt "Waar hebbe ze me nou weer naartoe gebrach, ik zoek de V&D!"
Het lijkt hier al meteen op een montagefout/lek in het dak, gezien die plaatselijke plassen water op het perron.
Ook leuk om dat opstelterrein eens te zien. Daar zou ik nu ook nog wel eens graag een kijkje nemen. Ik heb een aantal zaken daaraan namelijk altijd vreemd gevonden:
- Waarom ligt dat niet meteen achter Lelystad maar een heel stuk er vanaf?
- Waarom heeft dat opstelterrein een tankplaat (volgens Sporenplan) terwijl er nooit dieseltreinen komen in principe
- Wat moet er überhaupt opgesteld worden, ik naam aan dat er 's morgens toch vanaf Amsterdam oid de eerste trein zal komen en er dus niets hoeft te staan in Lelystad.
Daarnaast kijkt die vrouw met die paraplu alsof ze denkt "Waar hebbe ze me nou weer naartoe gebrach, ik zoek de V&D!"
Re: Opening Flevolijn
De vervoersstroom is zeer eenzijdig gericht op Amsterdam. Alle treinen vanuit Amsterdam aanvoeren leidt in de vroege ochtend tot behoorlijk wat ritten met leeg materieel, en hetzelfde geldt dus na de avondspits maar dan omgekeerd. Dan kun je dus beter een opstelterrein hebben op Lelystad, dat scheelt gewoon bakkilometers en personeelskosten waar totaal geen inkomsten tegenover staan.Dubbele P schreef:Wat moet er überhaupt opgesteld worden, ik naam aan dat er 's morgens toch vanaf Amsterdam oid de eerste trein zal komen en er dus niets hoeft te staan in Lelystad.
Ook op Enkhuizen bijvoorbeeld overnachten elke nacht diverse dubbeldekkers.
Bij busbedrijven zie je overigens hetzelfde fenomeen.
Re: Opening Flevolijn
De allereerste trein Lelystad - Amsterdam Centraal is een personeelstrein en alleen in gebruik voor NS-personeel met standplaats Amsterdam...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Opening Flevolijn
Tja, dat kan weer goedkoper zijn dan autovergoeding...
Zal wel op een achterlijk vroeg tijdstip rijden.
Zal wel op een achterlijk vroeg tijdstip rijden.
Re: Opening Flevolijn
Klopt; deze arriveert rond de klok van 5 uur. Om 05:08 vertrok destijds mijn Intercity naar Schiphol; de allervroegste teldienst die ik had toen ik Teller in de Trein was.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Opening Flevolijn
Leuke reportage. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Opening Flevolijn
Op die foto's ziet er een stuk beter uit dan dat de Flevopolder er mijn inziens nu uit ziet.
Het is een spectrum.
Re: Opening Flevolijn
Almere bestond pas 11 jaar bij de opening van de Flevolijn. Het bestond wel al uit de delen Almere-Stad en Almere-HavenNS-Reiziger schreef:... ik dacht altijd dat een groot deel van Almere er al lag zonder dat die spoorlijn er was, maar dat valt dus wel mee zo te zien.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6464
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Opening Flevolijn
Leuk verslag en leuke foto's. Ik vind het wel tof om te kunnen zien hoe het in de loop van de jaren veranderd is.
Re: Opening Flevolijn
Daarbij is Haven ook nog eens het oudste deel van Almere en daar komt die hele trein nietwaldo79 schreef:Almere bestond pas 11 jaar bij de opening van de Flevolijn. Het bestond wel al uit de delen Almere-Stad en Almere-Haven
Kwam er overigens onlangs achter dat je echt toffe buslijnen had voor die Flevolijn er lag, je kon toen vanuit Amsterdam met de bus naar Emmeloord en Kampen Waarschijnlijk reed die bus toen dus echt een uur door 'het niets'
Geheel Off-topic: het lijkt me wel tof om op de plek geweest te zijn waar nu Almere ligt toen de Zuidelijke Flevopolder net drooggevallen was, lijkt me heel aparte gewaarwording :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Opening Flevolijn
Hmm jammer. Kampen kwalificeert zich tot slechtst bereikbare plaats met een treinstation vanuit Amsterdam. Ik heb er gesolliciteerd, maar de aansluitingen tussen de diverse treinen en het omrijden was zo belabberd dat ik met 1 oog aan het kijken was naar betaalbare woonruimte in de regio, mocht ik worden aangenomen. (later ben ik heel ander werk gaan doen)en Kampen
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Opening Flevolijn
Erg leuk om te zien. Ik kom er geregeld, maar ken het niet anders dan dat het volgebouwd is. Met name die foto bij Muziekwijk zou leuk zijn om daar een hedendaagse foto naast te leggen :D
Ik vraag me bij dit soort kritiek altijd af: Waarom?Karl schreef:Op die foto's ziet er een stuk beter uit dan dat de Flevopolder er mijn inziens nu uit ziet.
Re: Opening Flevolijn
Het ligt verder omdat er altijd sprake is geweest van een transferium(?) in de buurt van het opstelterrein.Dubbele P schreef:Prachtige foto's! Hier krijg ik spontaan goede zin van :D
Het lijkt hier al meteen op een montagefout/lek in het dak, gezien die plaatselijke plassen water op het perron.
Ook leuk om dat opstelterrein eens te zien. Daar zou ik nu ook nog wel eens graag een kijkje nemen. Ik heb een aantal zaken daaraan namelijk altijd vreemd gevonden:
- Waarom ligt dat niet meteen achter Lelystad maar een heel stuk er vanaf?
- Waarom heeft dat opstelterrein een tankplaat (volgens Sporenplan) terwijl er nooit dieseltreinen komen in principe
- Wat moet er überhaupt opgesteld worden, ik naam aan dat er 's morgens toch vanaf Amsterdam oid de eerste trein zal komen en er dus niets hoeft te staan in Lelystad.
Daarnaast kijkt die vrouw met die paraplu alsof ze denkt "Waar hebbe ze me nou weer naartoe gebrach, ik zoek de V&D!"
Die tankplaatst is er ook niet meer.Er is nu alleen een stroomloos spoortje (spoor 1)TEE mss in de toekomst.
Er vertrekt s'morgens aardig wat treinen tegenwoordig.De eerste is de 4308 (4:30)
En er vertrekken ook nog wat treinen voor de 4900 serie (4915,4917,4919,4921)
Re: Opening Flevolijn
Weet je misschien ook waarom ie daar ooit wel is gebouwd?Joop schreef:Die tankplaatst is er ook niet meer.
Re: Opening Flevolijn
Leuk foto's uit de oude doos! Ben daar gek op :D!
Toevallig vandaag de hele flevolijn gehad, zou niet voor kunnen stelen dat je straks Almere Poort krijgt, waar nu een grote leegte is!
Toevallig vandaag de hele flevolijn gehad, zou niet voor kunnen stelen dat je straks Almere Poort krijgt, waar nu een grote leegte is!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten